De Ninoofse Ciberalen op hol\ De Viering van St. Pétard, De Ninoofse Liberale Partij sneuvelt op alle fronten Door de Periscoop Mi ddenstandsbedevaart 4* -!; cm w Dertigste 'Jaargang Prjjs per nummer 1,50 fr. Zondag 6 mei 1956 kc u- op ke de li er >g- e- aij >te an »00 K)0 iet ïa- ize jd- m- en an an Jt) Postcheckrekening 1862.54 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H AELTERMAN, Koepoortstraat, 10, NinoveHandelsregister Aalst 1093 PATROON TEGEN DE BLAUWZIEKTE De tij is gekeerd voor de Liberalen in België. Zij weien dat zelf en voelen zeer goed aan dat iedereen het weet. Dat komt ervan als men, met-zonder-pro- gramma, met iedereen wil wel staan. Dat duurt niet lang. Dat duurt net tot aan de eerste ernstige moeilijkheid. Aan moeilijkheden heeft het de Liberale Partij in den Lande weliswaar niet ontbro ken de sociale kwesties - de schoolkwestie de Koloniale kwestie - de ekonomische kwes ties enz. enz. Het mooiste van heel de grap is, dat de Partij der 25% afslag, zelf de meeste moei lijkheden heeft gezocht. Hun houding in de Schoolkwestie Al de verdeeldheden en moeilijkheden aan de Schoolkwestie verbonden, zouden zich nooit voorgedaan hebben, had de Liberale Partij kordaat geweigerd die kwestie te la ten oprakelen. Maar ja, hoe wilt gij Het zijn de zogenaamde «gelovige Libe ralen» niet die hun Partij beheersen. Die dienen alleen maar om dubbelzinnig te doen bij de Katolieken en om sommige Pastoors tot omzichtig niets-doen aan te zet ten, kwestie van goed te staan met heel de p'rochie. Wij geven aan die Liberalen grif toe dat zij die rol, op veel plaatsen, voortreffelijk vervuiler- De Liberale Partij wordt echter beheerst door de Logebroeders. Dat zijn haar bazen. 't Is feitelijk de Partij van de Lege. Na de jongste verkiezingen was de beko ring te groot om de gelegenheid te laten ontsnappen aan het kristelijk onderwijs de lang gegunde dolk teek te geven. Nooit hebben de kristen mensen in ons Land beter begrepen van welke hoedanig heid net vlees is dat in de Liberale kuip steekt, dan sedert de neerlegging van het wetsontwerp Collard. sedert zijn bespreking en stemming in de Kamers en sedert de publicatie van de uitvoeringsbesluiten. Karpelsprongen hebben dit maal niet ge baat t was VOOR of TEGEN. Vermits er geen enkele andere mogelijk heid bestond zo spraken de mannen van de Nationale Concorde zich in blok uit VOOR de nieuwe wetgeving, TEGEN het vrij on derwijs. In blok wil zeggen de zogenaamde ge lovige Liberalen in volle akkoord met de andere. Hun houding te Ninove De ontwikkeling van de schoolstrijd in den Lande Werd in de oudste en de stoutste dei- steden met gespannen aandacht gevolgd, zo door voor- ais door tegenstanders. Op 19 maart 1955 belegden de katolieken te Ninove een Kantonnale Voorlichtings avond, Een machtige optocht met ruim 2500 Deel nemers, 100 vlaggen, 4 muziekkorpsen, trok door de straten der stad, alvorens twee grote zalen nokkensvol te stamper, met geestdrif tige toehoorders. Er werd betoogd «voor» gelijkberechtiging van het vrij onderwijs met het officieel on derwijs. De betoging verliep op voorbeeldige wijze. Ten bewijze de Rijkswacht werd noch gecongsigneerd, noch zelfs gevraagd en de 2500 betogers hebben die avond geen enkele Politieagent op straat gezien. De Openbare Macht was er niet nodig, noch om het ordentelijk verloop der beto ging te helpen verzekeren, noch om de be togers in te tomen of te beschermen, noch om tegenstrevers of andersdenkenden te be schermen. De betoging van 19 maart 1955 werd door niemand uit de Stad als een uitdaging aan zien. De Ninoofse Katolieken, ten zeerste vol daan, lieten het, wat de stad betrof, daarbij. De Ninoofse Socialisten en zelfs de Kom- munisten bewezen verstand genoeg te heb ben, met rust te laten waar rust was. De Ninoofse Liberalen hielden er een an dere zienswijze op na. De Denkers, de Durvers, de Johnny's, al leen en met twee, van de Almachtige Libe rale Partij zouden op 27 april 1955 een voor lichtingsvergadering beleggen over de School kwestie in de Cerkel. Minister Van Audenhove zou optreden als spreker. Hun bedoeling lag er vingerdik op aan de Katolieken uit stad en streek eens tonen dat ZIJ ook volk konden bijeen krijgen en eens bewijzen dat ZIJ, die tot dan toe de baas waren te Ninove, er handelden naar goeddunken, onverschillig aan katolieke re acties van elders. Als bijbedoeling aan de andere Linksen van stad en streek eens tonen dat de Libe ralen ten minste iets konden en dierven. Iedereen herinnert zich nog de inhoud van «Banier», speciaal nummer, dat de betoging afkondigde een echte scheld- en lasterpartij tegen al wat katoliek was. De Bisschoppen zelf moesten het duchtig ontgelden. Het onweerlegbaar bewijs dat zij hun voorlichtingsvergadering als een UITDA GING bedoelden, vindt men in het feit dat de Liberalen een, te Ninove, nooit gezien aan tal Rijkswachters ontboden en heel hun po litiekorps mobiliseerden, zonder dat iemand over tegenbetogen gesproken had. Het beste bewijs dat zij de uitdagers waren vindt men in het verloop zelf van die avond: hun optocht verliep ongestoord vanaf het huis Vialon tot tegen de aansluiting van Bie zen-, Bever- en Lavendelstraat. Toch waren de Liberale betogers vanaf het huis Vialon omringd door honderden Rijkswachters, het wapen in de vuist, en voorafgegaan en ge volgd door jeeps met versterkingen Met zuivere bedoelingen en met een gerust geweten was het niet nodig zulke voorzorgen te treffen. Iedereen weet nog hoe de Ninoofse blauw- kens alsdan gevaren ziin. Wie het beleefde, onthoudt het tot net uur van zi.in dood. Hun revanche Op 27 april 1955 kreeg de Ninoofse Libe rale Partij een klap waarvan ze nog niet bekomen is. Die Partij heeft die klap zodanig pijnlijk aangevoeld da' haar Denkers sedert maan den naar middelen zochten om het getaande bazoen van de zeer Ouwe Partaai te her vergulden. Sinds geruime tijd hadden we echo's op gevangen van ontwerpen van viering van de verjaardag van 27 april 1955. We wilden en konden er niet aan geloven. We wilden er niet aan geloven omdat we het onwaarschijnlijk vonden dat een zware nederlaag aanleiding kon geven tot herden king door openbare feestelijkheden. We konden er niet aan geloven omdat we meenden dat er onder de Ninoofse Liberalen toch nog mensen waren die de Vlaamse spreuk kenden «een ezel verstuikt zich geen twee keer op dezelfde kei Tot ieders niet geringe verbazing gebeurde het toch: Ook in de Ninoofse Liberale Par tij zijn de redelijke mensen niet baas. Het zijn de onbezonnen heethoofden die er commanderen. Half april verscheen een extra-nummer van «Banier», en werden de muren van stad en streek beplakt met de aankondiging van hun feeselijkheden. Hierna de integrale tekst van de aankondiging. Viering van St Pétard De liberale Associatie, de Liberale Vrou- wenbond. de Liberale Jeugd, herdenken op zaterdag 28 april 1956. de verjaring van de 1 inlichtingsavond gegeven door de heer Mi tt nister Van Audenhove en waarop de CVP het bewijs leverde van ware «democratie» zoals zij het opvat. Te dier gelegenheid zal er een optocht worden ingericht waarna Groot Volksbal in de zaal Roosevelt. Oudstrijdersplaats, Ninove. Alle liberalen en sympathisanten zullen vergaderen om 8 uur stipt aan het lokaal. De Koninklijke Fanfare Voorwaarts zal het bal opluisteren en zorgen voor de ge- wenste stemming. Ingang vrij voor alle Partijgenoten Vrijheid en Democratie reageert De vergadering der Afgevaardigden voor Vrijheid en Democratie was het roerend eens om die nieuwe liberale uitdaging te beant woorden zoals het behoorde en om kordaat te reageren tegen die uitschimperij. Woensdagmorgen 25 april, hing stad en streek vol met aanplakbrieven De Strijd wordt voortgezet en met een oproep tot alle Katolieken om de zaterdagavond te 19.45 uur te Ninove op post te zijn. De reactie der Liberalen was potsierlijk. Met lange gezichten stonden ze achter hoek en kart te vezelen en zich af te vragen wat nu gedaan. - Met de hand op het hart en een traan in de stem, klampten ze iedereen aan om te zweren dat zij persoonlijk er tegen waren, dat zij dit niet gezocht hadden, enz. Het schoonste specimen onder de weekla gers was Maurice Vialon. Hij was ditar ra- dikaal tegen, 't Was tegen zijn wil en goes ting gebeurd. Hij verstaat op dit ogenblik nog niet waarom niemand hem ernstig op nam. Spijtig dat het hem ontging dat de «Banier» die de leestelijkheden aankondigde verscheen onder de hoofding verantwoor delijke uitgeverM. Violon, Weggevoerden- straat, Ninove Zwart schrijven en wit spreken, dat heeft lang meegegaan, maar voortaan heeft ieder een begrepen De kristen mensen hebben de evangelies. Vier evangelies geschreven door vier evan gelisten. Alle vier over hetzelfde onderwerp maar elk van zijn bijzonder standpunt uit. Ze schrijven niet absoluut hetzelfde, precies of ze van malkaar afgezien hebben Dan wa ren er geen vier nodig. Maar hoe verschei den ze zijn, ze spreken malkaar nergens te- ge.n De vier evangelies brengen ons een blijde visie op het leven. Ze zijn voor de mensheid de blijde boodschap De socialist heeft geen evangelie nodig. Hij heeft geen god:dienst, want hij heeft geen God en hij heeft geen ziel. t Is wondei hij wil geen beest zijn, maar juist dat waar door hij van het beest verschilt wi! hij niet Lijf dood, al dood bij de mens, gelijK bij de hond en bij het verken. Maar de mens zijn overschot steken ze in een kist en be graven ze op het kerkhof, het verken steken ze in de kuip en de hond stoppen ze maar in de grond, gelijk waar en gelijk hoe. Zij hebben geen evangelie van doen... geen zedenwet vandoen. Hun wet is de gebalde vuist, de wet van de jungle waar de sterkste de zwakste verbijten. Toch hebben ze een evangelie dat van Karl Marx, en daar loopt zo soms wel een draadje tussen dat los ge raakt is uit een der vier evangelies van het krirtendom. In de kristen evangelies vindt ge de ver telling van de verloren zoon - van de jongen die zijn part vraagt en overmoedig de wijde wereld in trekt om er van te profiteren. Dat gebeurt in de beste families, en dat gebeurt in het kristendom ook, en die ver telling moet daar instaan. Als de jongen Het verbod I)e woensdagavond reeds deed het gerucht de ronde dat de Burgemeester, bij politie verordening, alle betogingen zou verbieden. Niemand wilde dat geloven. Het was onmogelijk dat de Burgemeester zijn geallieerden in het bestuur der stad (al léén tegen drie), zulk affront zou willen of durven aandoen. En toch Donderdagvoorrniddag trokken stadswerk- lieder. rond om de politieverordening van de Burgemeeser in heel de stad uit te plakken. Verbod zaterdag te betogen op de openbare weg. - Verbod zaterdag met meer dan 5 personen samen te scholen op de openbare weg. Donderdagnamiddag lieten de Liberalen donkerblauwe plakbrieven uithangen om het de bevolking kond te maken dat zij van hun optocht afzagen, maar dat hun volksbal door ging zaterdag te 20.30 uur. met smeekbede om het zeer talrijk bij te woenn. Vrijdag stuurde Vrijheid en Democratie een tegenorder aan de massa van haar leden en sympathisanten. Zó verliep de zaterdag 't Was en 't bleef doodkalm in de oudste en de stoutste der steden tot zaterdag rond 19 uur. Tot eenieders verbazing werd er na dit uur een abnormale drukke beweging van Rijkswachters door de straten der stad waar genomen. Intussen was de verering van St Pétard begonnen met een oorverdovende knal in de lucht. Die knal had raar effect. Vanaf 19 uur dropen de enkele Liberalen voorzichtig af naar de Cerkel om, zegden zij. toch een zitplaatske te hebben op het Bal. dat eerst tegen 20.30 uur aangekondigd was. Groepen van 3-4 politieagenten patrouil leerden door de straten. Een zeer sterke groep met gewapende Rijkswachters vatte post met camions en jeeps voor het stadhuis. Het verkeer in de omgeving van de Cerkel werd gestremd en streng gekontroleerd. Al wie niet ging dansen werd op eerbiedige afstand gehouden. De Liberalen kregen hoop en al 87 dansers bijeen voor hun fameus Volksbal, waaronder schepene Vialon (aankomst te 19 uur), sche- pene De Wegehe (aankomst ietske later), schepene Cornelis (aankomst te 21.30 uur na zeer herhaalde voorafgaandelijke verken ningen van de toestand, door vader Cornelis) 87 dansers, beschermd door meer dan 100 Rijkswachter» on Politieagenten 87 dansers, die niet eens de gelegenheid kregen te dansen op de muziek van de Ko ninklijke Fanfare Voorwaarts omdat de mu zikanten niet op post waren en omdat de leden van de liberale Vrouwenbond de thuis wacht verkozen hadden. 't Was een. kolossaal fiasco.. Iedereen heeft het gezien Intussen waren de Katolieke Vrienden en sympathisanten, die komen zien waren of niet meer weet waarin of waaruit moet hij nog weten hoe hij er uit geraakt. De vader ziet zijn jongen optrekken; het doet hem zeer, maar hij laat hem gaan. De dagen zijn lang voor de vader en van op het hoogste punt van zijn domein staat hij iedere dag te kijken of de jongen nog niet terug komt en hij wacht en blijft wachten, maar hem halen doet hij niet... Maar als hij hem, ellendig en uitgeput, in de verte ziet naderen loopt hij hem tegen. Het spijt moet er zijn, maar de vergiffenis is al gegeven voor ze half gevraagd is. Bij Karl Marx trekt de jongen er uit met al wat niet te zwaar en te heet ishij moet niet «zijn» part hebben: Het «zijn» bestaat niet en een ander «'t zijn» bestaat ook niet. Hij pakt mee wat hem dienen kan. Als er geen eigendom is, is er geen diefstal. Maar vader loopt er achter en haalt hem terug. Hij moet geen spijt hebben, hij heeft niemand iets misdaan, hij heeft geen verplichting te genover gelijk wie en hij moet geen schaam tegevoel hebben omdat hij oneerlijk is ge weest. Hij is eenvoudig dwaas geweest, in zijn eigen licht gaan staanhij is, puur en simpel uit overvoldaanheid, uit de weelde in de miserie gelopen en vader pakt het een beetje op zijn affront dat zijn jongen toch zo stom is. En vader gaat er om en overklapt hem, aat het allemaal niets is, en brengt hem terug naar huis waar hij zijn intrede doet precies of hij thuis komt van een huwelijks reis. En alles is goed en alles is wel, en nie mand balt er vuisten en niemand zingt van debout les damnés de la terre, debout les formats de la faim er iets zou gebeuren, duchtig aan 't vieren in en rond het «Middenstandshuis». St Pétard werd vereerd met kanonnenge- buider op alle kanten van de stad en met duizenden voetzoekers in de Beverstraat. De Politie chargeert Rond 22.30 uur kwam er plots spanning op straat. Katolieke jongelui die zich. naar de goes- ting van de Politie. ;e dicht tegen het Stad huis geriskeerd hadden, kregen het plots aan de stok met de Politie. Met getrokken matrak vloog de Politie en de lokale Rijks- Ze werden verjaagd tot aan het «Midden standshuis». Onze jeugd liet zich niet onbe tuigd en onthaalde de vertegenwoordigers van de lokale Openbare Macht op een huil concert van Tivoii; Tivoli, Tivo li... Dat woord had magisch effect. In een oogwenk ruimden Politie en Rijks wacht de plaats om doodbeschaamd naar het stadhuis af te druipen. Zonder andere noemenswaardige inciden ten werd het zondag. Steeds ter beschikking 28 april 1956 zal lang in 't geheugen blijven der Ninoofse liberalen en wellicht lopen ze er arenlang mank van. Twee klappen op één avond een afgelaste optocht en een mislukt volksbal Ze wilden de Katolieken uitlachen en krij gen tenslotte alle lachers tegen hen. Vrijheid en Democratie vond de juiste noot in haar plakbrief van zondagmorgen, waar van we de tekst integraal weergeven Schooltornooi in het Kantor Ninove 27 april 1955 Bezoek van Minister Van Audenhove Vrijheid en Democratie - Liberalen 1-0 28 april 1956 Viering van St Pétard Vrijheid en Democratie - Liberalen (forfait) 5-0 Algemene Rangschikking 1) Vrijheid en Democratie 6 punten 2> Liberalen 0 punten STEEDS TER BESCHIKKING DER Ll- BERALE KRABBERS Waar is die nu naartoe gelopen ZONDAG 13 MEI 1956 Kristen Midenstandsorganisaties Ninove PROVINCIALE naar het Genadeoord van O. L. Vrouw te Lourdes-Oostakker Vertrek met autocar aan het «Middenstandshuis» te 13 uur - Deelname 50 fr. Inschrijving in voornoemd lokaal. De grote NCMV-familie zal op zondag 13 mei hulde brengen aan Onze Lie ve Vrouw en Haar gunsten over de beweging en de aangesloten familiën af smeken. Niemand die kan aanwezig zijn mag ontbreken. Alle automobilisten, op zondag 1 juli, a.s. te 10 uur 's mor gens, ter St. KRISTOFFELBEDEVAART te Poïlare. Éa ..i \VJ De Dender klok V* vvaéin ci op ai.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1956 | | pagina 1