PLECHTIGE MEIBEDEVAART HOOGFEEST van PINKSTEREN Een positief en voor iedereen duidelijk schoolprogramma Door de Periscoop Tito te Parijs Zondag 20 mei 1956 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Postchecluekening 1862.54 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H AELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1»W3 DEKENIJ NINOVE - NEIGEM BEVINGEN - NEIGEMBOS OP ZONDAG 27 MEI 1956 in tegenwoordigheid van Huisprelaat van Zijne Heiligheid de Paus Vicaris-Generaal van het Bisdom Gent. 's Namiddags te 3 uur, samenkomst in de kerk van Neigem. MARIASTOET met het genadebeeld PLECHTIG LOF in het Domein ZEGENING der paarden. ZALIGE HOOGDAG Wij vieren, morgen zondag 20 mei, een der allerhoogste feesten van het Kerke lijk Jaar. In de Goede Week hebben wij het Lijden van de getormenteerde Zaligma ker en Zijn Zoenoffer op Golgotha her dacht. Op Pasen jubelden wij om Zijn roemrijke Verrijzenis en zo pas woon den wij Zijn glorieuze Hemelvaart bij. Vooraleer naar Zijn Vader terug te keren, had echter Kristus de komst van de Paracleet, van de Helper, van de Hei lige Geest voorspeld. Op Pinksteren ver spreidde zich het Licht van God onder de verzamelde getrouwen. Door de uit wissing van de zonde in het Bloed van de Messias is er in de mens plaats ge komen voor het goddelijk leven. Op Pinksteren wordt de ring gesloten. Kris tus' goddelijk leven wordt aan de ver losten medegedeeld de nieuwe schep ping. het voortbrengen van een nieuw geslacht wordt hun aandeel. God heeft Zijn intrek genomen in de mensen en Hij openbaart Zich door hen. De Kerk staat vol heerlijkheid naast Kristus. haar bruidegom. Zij is ontspro ten aan Zijn wonden, toen Hij stierf aan het Kruis. De Kerk is de moeder van het nieuwe geslacht, de levende eenheid tussen de verlosten. Kristus is met haar gehuwd door Zijn Geest. d.i. door Zijn eigen leven dat Hij in haar deed bin nenstromen. Het leven Kristi leeft in de Kerk en plant zich voort van geslacht tot ge slacht, door alle tijden heen. De zonen der Kerk blijven met haar verbonden tot het éne levende, mystieke Lichaam Kristi. De Heilige Geest doorstroomt als een nieuwe golf van goddelijk leven het heilig lichaam van de Kerk. Dit is de betekenis van het stralende gebeuren te Jerusalem op die hoogheilige dag. In het Licht van de H. Geest, die ons werd ingestort inhet H. Doopsel, kennen wij Gods Wezen. Het verspreidt zijn bo vennatuurlijke luister in ons. Wij be grijpen dat God Liefde is. Het smeek gebed van de Kerk op de eerste zondag van de AdventToon mij uw liefde is overvloedig verhoordDe liefde Gods is uitgestort in onze harten door de H. Geest, die in ons woontIn elke daad. in elke blik, in iedere beweging van wie vervuld is van de H. Geest, straalt God De H. Geest is onoverwinnelijk en vreemd aan aardse invloeden. Hij her nieuwt zich voortdurend in de gelovigen door de sakramenten en gebeden der Kerk. De Heer heeft Zijn Geest aan de Kerk geschonken, die Hem verder aan haar kinderen doorgeeft door de HH. mvsterieën. Hij doet Zijn vuur ontvlam men en verspreidt Zijn licht. Zo wordt bewaarheid wat de Kerk heden uitju belt De Geest des Heren heeft de gehele aarde vervuld Enkel de zonde maakt ons tot vijan den van de Ge^st en verbeurt ons de eeuwige heerlijkheid. Dan zijn we als de erfprins die zijn recht op troonop volging versmaadt. Maar waar de erf prins slechts een aards rijk versmaadt, doet de zonde, die een opstand is tegen de Heer. ons het eeuwig erfrecht ver zaken. Ten overstaan van de oneindige heer lijkheid. die ons als ledematen van Kris tus' mystiek Lichaam ten deel viel, is de zonde een oneindige majesteitsschen nis. Maken wij dan ook heden het vaste voornemen ons waardig te betonen van onze glorieuze adeltiteierfzaten te zijn van de Koning der Koningen, bestemd om in alle eeuwigheid Zijn lof te be zingen Is het een teken des tijds dat twee van de meest fanatieke socialistische mili tanten tegen de schoolgelijkheid met een paar dagen tussenruimte zijn gaan hemelen Is het niet eveneens een teken des tijds dat Zijne Eminentie Kardinaal van Roey, in de inleiding van een boek over de schoolkwestie, wijst op de principië le dualiteit Het boek van Mgr Sue- nen verwachtten we met spanning. Dan zullen we als katolieken het standpunt van de Kerk kennen. Intussen mogen we als katolieke staatsburgers naar een positief schoolprogramma zoeken dat de twee principiëel geopponeerde groepen vrede doet nemen met één schoolwet geving, waarin iedere voorkeur voor een van de twee stelsels wordt uitgesloten. Het is inderdaad foutief van de linkse regering het leeknonderwijs te bevoor delen, maar dan is iedere bevoordeling van het vrij onderwijs door een rechtse regering weneens foutief. Neutraal ten opzichte van de wijsgeri ge en godsdienstige opvatting van de staatsburgers, kan voor de Siiat alleen betekenen dat hij voor allen dezelfde rechien en plichten bij wev vaststelt. Dus geen monopolie, maar volledige vrijheid voor de ouders om te kiezen tussen leken- of godsdienstig onderwijs. Gelijke rechten en gelijke plichten voor beide onderwijstakken tegenover het Rijk en de openbare besturen. Gelijke rechten en gelijke plichten voor de inrichtende besturen, om 't even of het openbare of private instellingen zijn. Volledige splitsing van het leken- en van het godsdienstig onderwijs. Wij zijn er niet mede akkoord dat te Gent al de stadsscholen lekenscholen zijn en dat het godsdienstig onderwijs op eigen middelen is aangewezen, maar dan kun nen we er ook met mede akkoord gaan dat te St-Amandsberg al de gemeente scholen katoliek zijn en er geen leken scholen zijn voor de ouders die dit wen sen. Wij haren de opwerpingin iedere gemeente twee stelsels, twee soorten van scholen. Waar gaan we naartoe, zo veel nieuwe en kostelijke schelen Dit is een bezwaar dat niet meer van onze tijd is. Dat men bevolkingsminima opstelt voor de beide onderwijstakken, en schoolauiobussen inlegt. De verplaat singsmogelijkheden zijn nu zó. dat men de ouders hun zin kan geven. Enerzijds een spreiding van het onderwijs, ander zijds een regionaie organisatie. In de ge meenten waar de CVP de meerderheid De engelse kikvorsman nummer 1 is, voor ons, spoorloos verdwenen. Het is geweten dat hij het oorlogschip waarmee de Russi sche ministers toegekomen waren, onder wa ter ging inspecteren. Hij is van zijn zending niet teruggekeerd.. Het is geweten dat ieder land zijn bespiedingsdienst heeft die betaald wordt met geld dat in de officiële rekenin gen niet voorkomt. Het is ook geweten dat ais een spion gesnapt wordt, hij door zijn re gering verloochend wordt. Die heren uit de hoge wereld ontmoeten malkaar met de hoogste hoffelijkheid en vriendelijkheid en inmiddels proberen ze malkaars geheimen te achterhalen. 't Is precies gelijk in de schoon «Café's» waar de schone meisjes de bezoekers met vriendschap overladen en ondertussen hun brieventas ontfutselen 't Is misschien brutaal gezegd, maar 't is nog brutaler gedaan. Dat is internationale politiek; gelijk het internationale politiek is dat er een smokkel handel in wapens ingericht wordt in streken die in opstand zijn tegen het «wettig» gezag. Zo hebben wij deze week gelezen dat er een wapensmokkel ontdekt is uit België en Frankrijk zelf, naar F'rans Noord-Aft ika. Dat gebeurt allemaal volgens de lering van Mochiaoeli dat het staatshoofd niet gebon den is door de regels van de moraal. En 't is daarom dat de oorlog uit de wereld niet ge raakt al verzuchten alle volkeren naar de vrede. Koning Leopold is naar Engeland geweest en heeft een kopje thee gedronken bij de koningin. Te dier gelegenheid hebben ze ons verteld dat er een misverstand bestond tussen het Hof van Engeland en onze Koning sedert 't jaar 1940. Wij wisten het wel, maar 't mocht niet gezegd worden. Als koning Leopold bevrijd was uit Duitsland en in Zwitserland verDleef, mocht hij niet naar huis komen. De geallieeide legers hadden opdiacht hem aa nte houden indien hij pro- heeft, moeten de ouders die een leken- onderwijs wensen, dit kunnen krijgen in de gemeenten waar de linksen de meerderheid hebben, moeten de ouders die katoliek onderwijs wensen, dit be komen. Is het op gemeentelijk plan niet op te lossen, dan moet men het op re gionaal plan doen. beerde terug te komen. Ondertussen hadden, wij een regent le roi étant empêché de regner du fait de l'ennemi. Nu weten wij officieel wie de ennemi was. Het Hof en de regering van Engeland en onze Londenaars die alles waren en nog meer dan wij dachten te weten, de lakeien van Engeland. Nu weten wij ook waarom de Londenaars van alle kleur het zo roerend eens waren om de Koning te doen aftreden; sommigen brutaal gelijk Spaak; de anderen in 't geniep als vijfde kolom van de vijand, in de rangen van 's Konings trouwe aanhangers. Koning Leopold heeft een koninklijk ge baar gehad en het verleden beschouwd als vergeten. Wij zijn geen koningen en van onze 't wege moet niemand een koninklijk gebaar ver wachten. Wij dragen de Engelsen in ons harte niet. Aile grote mogendheden zijn roofdieren; de Engelsen zijn omtrent de brutaalste geweest en de grootste oorlogsprofiteurs van de ge schiedenis. De Boeren van Transvaal en de oude Krüger zijn lang vergeten; maar Gi braltar, Malta, Rhodes, Aden, Ceylon en Sin- gapour zijn daar nog als stomme getuigen. Wij dragen nog min in ons hait de poli tiekers uit eigen volk die hartelijk hun volk verkocht hebben; ais grote vaderlanders in 't Land zijn w'eergekeerd, honderden men sen hebben veroordeeld en geruineerd om de burgers hun trouw aan de vorst aan het wankelen te hebben gebracht en daarna dè Vorst hebben aan de deur gezet om de vij and ter wille te zijn Zij werden door hun partij niet verloo chend en bleven aan het roer. Is het Wonder dat proper mensen vies zijn van de politiek en hun handen wassen als ze een politieker de hand hebben gedrukt, juist gelijk ze doen als ze van de W.C. komen. Nota bene - Dat er hier geen spraak is van Winston Churchill Voor vandaag moge dit volstaan; geen monopolie, volledige gelijkheid voor de twee stelselslekenschool en godsdien stige school. Weg met de dubbelzinnigheid leken school rnet godsdienst als vak en school met godsdienst als grondslag van onderwijs en opvoeding Het bezoek van de Yougoslavische communistische dictator Tito aan Parijs noopte de Franse diensten tot grote voor zorgsmaatregelen. In Frankrijk leven inderdaad talrijke uitgeweken Serviërs en Croaten. De bezoeken die Tito zou afleggen, werden niet bij voorbaat be: kend gemaakt. De maarschalk maakte slechts zijn verplaatsingen in gezelschap van een sterke wacht van gemotoriseer de politiemannen De straten op de door tocht werden afgezet en op de daken pompiers opgesteld. Desniettemin organiseerden een 150- tal jonge lui, vergezeld van enkele pries ters, een vreedzame demonstratie. Zij begaven zich in de richting van de Yoe- goslavische ambassade, biddend de Ro zenkrans en dragers van opschriften «Schenk God terug aan uw volk», «Eer herstel voor de veroordeelden», «Schenk de vrijheid aan Kardinaal Stepinac enz. De politie heeft deze groep uiteen- geranseld en vele van deze jonge lui werden met een politiecar in verzeker de bewaring gebracht. Ze zongen het Gloria Patrien werden door de be volking toegejuicht. Deze vreedzame betoging heeft de stui pen bezorgd aan het socialistisch hoofd orgaan «Le Peuple». Smalend schrijft het blad, dat God, die overal is. niet moet teruggeschonken worden aan Yoe- goslavië. cm dan te blasfemeren tegen Kardinaal Stepinac Wat Kardinaal Stepinac betreft, de Yougoslavische re gering heeft hem voorgesteld zich naar zijn vaderland, Vaticaanstad, te begeven Hij heeft geweigerd. Wat zijn invrij heidstelling aangaat, dat is een and- r paar mouwen. Men steit de verraders van hun land zo maar niet in vrijheid». Dan spelen ze Mgr van Roey uit egen Kardinaal Stepinac Mgr van Roey die tijdens de oorlog een vaderlandse hou ding aannam, zal voorzeker van onze me ning zijn Ziedaar het proza dat voorkomt in de rubriek gehouden door de oud-kommu- nistische voorman Demany. Men kan het niet handig heten. Het is rijp aan tegenstellingen. Indien men een «verra der zo maar niet in vrijheid stelt, dan geeft men hem nog minder de kans zich vrijwillig naar Rome te verbannen waar zijn aanwezigheid een bestendige aan klacht tegen het regime van zijn land zou betekenen. Demany, die eens schreef dat Kardi naal Stepinac honderdmaal de dood ver diende, liegt trouwens wanneer hij be weert dat deze Prins der Kerk een ver rader was. Tijdens de oorlog werden zijn anti-nazistische verklaringen met lof uitgezonden door de geheime zender van Tito en na de bevrijding van Yoego- slavië werd hij regelmatig op de vader landse plechtigheden uitgenodigd. De Titisten hebben pas een dossier tegen hem gefahrikeerdtoen hij als Pri maat van de Yoegoslavische Kerk de stem verhief tegen de ontketende gods dienstvervolging. Zijne Eminentie Kardinaal van Roey heeft zich schitterend gedragen tijdens de oorlog, Zijne Eminentie Kardinaal Stepinac niet minder. Moesten echter de Belgische kommunisten het pleit ge wonnen hebben, dan zou men ook tegen Kardinaal van Roey een dossier ge- fafbrikeerd hebben. En Demany, die kommunistisch minister was. op het ogenblik dat de kommunisten hoopten in België Yougoslavische toestanden te scheppen, zou dit voorzeker niet ver hinderd hebben. DE VERMINKING VAN DE WAARHEID Ter gelegenheid van voormelde vreed zame betoging van katolieke Yougosla- viërs te Parijs, werden niet alleen de biddende jonge lui al? geboefte teh~.. dcld. De politiemannen waren hun ze nuwen niet meester en toen een pers fotograaf een der tonelen kiekte, wer den de journalisten hardhandig te liji gegaan. De feto-apparaten van de pers- lui werden met stampen van de hiel ver nietigd. Een persfotograaf en een redac teur van het dagblad «Temps de Paris» werden gekwetst. Hiervan maakt Demany echter geen de geringste melding. Hij zag slechts de opschriften: «Schenk God aan Yougo- slavië terug» en «Schenk de vrijheid aan Kardinaal Stepinac». Dat de persvrij heid met de voeten getreden wrerd en zijn confraters ais gespuis behandeld, dat raakt zijn koude kleren niet. Of lie ver zijn lezers mogen het niet weten. Als socialistische journalistieke eer lijkheid kan het nog al tellen Kr\ fl .-»» l#;v> 'uT-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1956 | | pagina 1