PLECHTIGE ACTUALITEITEN Door de Periscoop Dertigste 'Jaargang Prijs pier nummer 1,50 fr. Zondag 27 mei 1956 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Postcheckrckening 1862.54 Drukker-U.tgever R. LUYSTERMAN-H AELTERMAN, Koepoor.straat. 10. Nmove Handelsregister Aalst 1681 DEKENIJ NINOVE NEIGEM BEVINGEN - NEIGEMBOS OP ZONDAG 27 MEI 1956 in tegenwoordigheid van Huispreiaat van Zijne Heiligheid de Paus Vicaris-Generaal van het Bisdom Gent. 's Namiddags te 3 uur, samenkomst in de kerk van Neigem. MARIASTOET met het genadebeeld PLECHTIG LOF in het Domein ZEGENING der paarden. C.V.P.-Leiding moet troepen ter overwinning leiden Wij menen de algemene katolieke opi nie weer te geven, wanneer wij vast stellen dat er iets hapert in de oppositie van de CVP tegen de linkse regering. Wij nemen aan dat de spectaculaire op positie die maandenlang tot uiting kwam in het parlement en op de straat, ten tijde van de behandeling van de wet Collard, niet bestendigd kan worden. Er is echter een maat en wij menen dat het hoog tijd wordt de oppositiekoord wat strakker aan te spannen. Herinneren wij ons de socialistische oppositie tijdens de homogene regering. Zij was aanhoudend, ondernemend, de magogisch, zelfs politiek oneerlijk. De vaderlandse verenigingen werden op de meest cynische wijze opgejaagd tegen een vaderlandse meerderheid en een va derlands gouvernement. Jarenlang vat te een delegatie van rouwvlaggen post aan de Wetstraat Wij zijn er verre van a£ te beweren dat dit voorbeeld moet nagevolgd of ge- plagiëerd worden. Er is een minimum van fatsoen bij eerlijke mensen. Maar een oorlog wordt niet gewonnen met het broederlijk aanzitten aan feestdissen met tegenstrevers, noch door parle- memszittingen, die enkel getuigen van een onmetelijke verveling. Om de troe pen ter zege te voeren zijn er vechtjas sen nodig. Wij zeggen niet dat de troe pen moeten gedopeerd worden, maar het ziet er naar uit dat zij op morfinespuit- jes bedacht worden. Dit is ook de mening van een katoliek blad uit de hoofdstad dat de indruk heeft dat de oppositie zich reeds in va- cantiestemming bevindt. De CVP-lei- ding legt nu en dan een energieke ver klaring af, alsof zij de bedoeling heeft het land wakker te schudden om zelf dutje te kunnen doen Er zijn voldoende pijnlijke vraagstuk ken die de regering in verlegenheid kun nen brengen, wanneer ze met combati- viteit op het spreekgestoelte voorgedra gen worden de levensduurte, de prij zenpolitiek, de ziekteverzekering, de ge zinsvergoedingen, het onderwijsvraag stuk, de kolenpolitiek, het pensioen der zelfstandigen, de diensttijd enz. Geluk kig zal de heer Eyskens over de econo mische politiek geïnterpelleerd hebben op het ogenblik dat deze beschouwingen verschijnen. Het mag echter niet bij een één-dagspoging blijven. Indien de CVP wil triomferen bij de wetgevende verkiezingen, die wij tegen einde 1957 of begin 1958 voorzien, dan is er van stonde af vereistactie, actie en nogmaals actie Katolieke afzijdigheid van openbaar leven dient gelaakt In Italië vinden wetgevende verkie zingen plaats. Zij zijn van het grootste belang voor de toekomst van het vrije Europa. Het is inderdaad bekend dat er in Italië een sterke kommunistische par tij bestaat en dat de linkse socialistische partij van Nenni, die veruit de meest socialistische stemmen verenigt, met de partij van de communist Toghati pacti- seert. De «Osservatore Romano», zonder con creet in het partijgewoel te treden, heeft te dezer gelegenheid aan de morele ver plichting gebruik van het stemrecht te maken en aan de verplichting niet af zijdig te blijven van het openbaar le ven. herinnerd. In Italië, evenmin als in Frankrijk, is het stemmen verplicht. Er bestaat echter de morele verplichting opgelegd door de natuurwet. De Kerk heeft steeds, bij monde van de Pausen, Bisschoppen en moraaltheo- loganten, voorgehouden dat de katolie ke kiezers moeten deelnemen aan de stemming en goed moeten stemmen d.i. in overeenstemming met het geweten. «Voor alles, aldus de Osservatore Ro mano, hebben de Pausen aan de kato- lieken steeds de plicht voorgehouden, deel te nemen aan het openbaar leven en gebruik te maken van de politieke rechten (waaronder het kiesrecht pri meert). Deze verplichting kan slechts opgeheven worden in uitzonderlijke om standigheden, om redenen van hogere orde die de Pausen zelf niet nalieten aan te tonen aan de gelovigen». De Pausen, laat verder het blad van het Vaticaan (nr van 11-12 mei) opmer ken, hebben ook de beweegredenen aan geduid waarom de katolieken aan het politieke leven moeten deelnemen. In de eerste plaats, om redenen van maat schappelijke liefde. Leo XIII verklaarde reeds in de encycliek «Immortale Dei» «Over 't algemeen zou de onthouding van het politieke leven niet minder laak baar zijn dan de weigering van welk- danig streven naar het openbaar wel zijn. Juist uit hoofde van hun beginse len zijn de katolieken meer dan ooit verplicht rechtschapenheid en ijver in het landsbeheer bij te brengen». Deze stelling werd uitdrukkelijk door Paus Pius XI bevestigd. «Daarom is het volstrekt onverschil lig' staan tegenover de politiek, die het leven van de natie uitmaakt, wanneer het mogelijk is hiertoe in een bepaalde mate bij te dragen, een vorm van egoïs me, als het geen onwetendheid is». Wij zullen het standpunt door de «Os servatore Romano» ingenomen nog ver der belichten. Wij kunnen echter reeds besluiten dat het voor de katolieken in strijd is met de naastenliefde zich aan het openbaar leven de desinteresseren. Dit geldt voor Italië. Dit geldt eveneens voor ons land. De gemeenplaats van sommige goedmenende katolieken: «Po litique, sale boutique» - «Politiek, een vuile boel», om zich van elke politieke belangstelling te onthouden, is fout. De katolieken moeten integendeel aan het openbaar leven deelnemen om dit open baar ïeven naar de katolieke beginselen te boetseren. Wij hebben altijd de noodzakelijkheid van de katolieke aanwezigheid in de internationale lichamen bepleit. Dit geldt, a fortiori, voor de nationale li chamen, waarvan publiekrechterlijk Ka mer en Senaat de voornaamste zijn. Lonende parlementaire reis Tijdens de Paasvacantie zijn een aan tal senatoren van de onderscheidenlijke partijen op tocht gegaan naar Belgiseh- Dezer dagen wordt de mei geplant op de grootste en rampzaligste omwenteling die het land in de loop van zijn geschiedenis ge kend heeft en er tekent zich geen enkele re actie af.' De vrijheid is gewurgd, 't Is de ge hangene met de koorde, en terwijl zij haar laatste stuiptrekkingen door het stervende lijf voelt gaan doet elk voort, precies of er niets gebeurd. La colonne du Congrès staat er nog altijd te Brussel met de vier grote vrijheden er op. Maar zij heeft geen betekenis meer. De grondwet, die een reactie was op de Hol landse misbruiken, heeft de Staat onmondig verklaart om de onderwijskwestie te regelen. De grondwet is nooit gewijzigd geweest. M?ar de Staat is de Heer en de Meester van het onderwijs. De officiële Heren zullen de examens afnemen in het vrij onderwijs. Denkt gij dat de bazen van 't vrij onderwijs de examens zullen afnemen in 't officjeel De Koning wpont nog te Brussel en Hij mag nog altijd zweren dat Hij de grondwet zal handhaven. Zweren mag hij, maar doen mag hij niet. Zonder bah of boe te zeggen, hebben ze de koninklijke prerogatieven overgedragen op de Raad van State, die nergens voorzien is in de grondwet. Maar ze hebben het zo maar gedaan omdat zij van zin waren die instelling in de grondwet op te nemen. Dat hebben de drie historische partijen samen gedaan. Geschiedenis is geschiedenis. De beruchte besluitwetten van Le Havre zijn het begin geweest van de afbraak der grondwet. Zij waren het werk van een re gering van Union Sacréeen wee hem die zou reageren... De afbraak is steeds voortgegnan. De ire- melenzitten in de grondwet en niemand is er cm hun vernielingswerk tegen te houden Het Kristen Vlaanderen is er het groot slachtoffer van. Maar het Kristen Vlaan deren kan niet reageren. Het ligt gekoord en gebonden, lam gelegd door de mannen die mandaar kregen om zijn belangen te ver dedigen. Buset is een stoeffervan formaat en nog onlangs roemde hij er op dat hij de ko ning buiten gedaan heeft. Hij kon het niet zonder de medeplichtigheid van de fameuze vijfde kolom uit Londen. Wat duizend maal gezegd is, is nu zonne klaar geworden. Maar de fractie van de vijf de kolom die tot de CVP behoort, bezet nog altijd de commando posten. Daarom is er geen reactie tegen het nekken van het on derwijs en besluipt de moedeloosheid en de onverschilligheid de anders combatieve massa Ze hebben gezien dat het beroep op het geweten altijd gegaan is naar de kleine bur ger, nooit naar de leiders. Is het omdat zij geen geweten hebben In alle geval, als de zaken blijven gelijk ze zijn. is de CVP als een hond die met een zware steen aan de hals in 't water gewor pen wordten verdrinken moet hij Congo en Ruanda-Urundi. Wij gunnen de heren deze prettige vacantiereis op voorwaarde dat ze enig nut oplevert. Dit schijnt voor bedoelde reis het ge val geweest te zijn. In hun omreis door het zwarte land hebben onze senatoren ook Usumbura aangedaan, de hoofdstad van Urundi. Dit was interessant, want het is te Usumbura dat, op kosten van de Urundezen, de linkse minister van Koloniën op grote schaal experimen teert met lekenscholen. De zwarten lopen niet op met deze scholen. Zij zijn religieus ingesteld en, ook wanneer zij nog niet katoliek ge doopt zijn, kunnen zij niet aannemen dat God geweerd wordt uit het onder wijs en hoogstens over godsdienst mag gesproken worden in een niet-verplichte godsdienstleergang. Zij zijn daarenbo ven practisch aangelegd. Een leken school kost ten minste zesmaal meer dan een missieschool en er zijn zeer ve le kinderen die geen onderwijs kunnen genieten bij gebrek aan scholen. Het is dus, naar hun opvatting, dwaas dure scholen te bouwen, wanneer het veel beterkoop kan gaan. Toen de Hoge Raad van Urundi ge raadpleegd werd over de oprichting van lekenscholen, was zijn advies negatiei. Hiervan werd geen rekening gehouden. Deswege protesteerde de Hoge Raad bij de koloniale overheden. Hun protest werd naar de scheurmand verwezen. Ten slotte voor de eerste maal sedert het bestaan van Belgisch-Congo en de voogdijgebieden richtte de Raad een protesterend verzoekschrift tot de Bel gische Kamer. Het werd in de doofpot gehouden en dri gewezen ministers van Koloniën zagen zich genoodzaakt te interpelleren, natuurlijk zonder ge volg. De senatoriale reizigers hebben er thans het fijne willen van weten. Zij hebben de Hoge Raad verzocht te Usum bura te vergaderen in aanwezigheid van een CVP-, een socialistisch en een libe raal senator. Deze vroegen aan de Raad of hij zijn verzet tegen de lekenscholen gehandhaafd hield en waarom. De Hoge Raad was eenparig om te verklaren dat hun protest onverminderd bleef en gaf er de redenen van op. Wij doen onze hoed af voor deze raad gevers van de Mwama en van de vice- gouverneur-generaal. 45 -f 45 10 100 Wij hebben te zijnen tijde het ak koord met commentaar omringd dat in trad tussen de hoofden van de Kongole se Kerk en het ministerie van Koloniën. Onze lezers herinneren zich de dub bele strekking van dit akkoord de ver plichting door de linkse minister aan de missies opgelegd hun schoolgebouwen in openbare aanbesteding te leggen, werd ingetrokken in zover de missies met eigen middelen voor deze bouw kon den instaan; de kredieten door het Tien jarenplan voorzien voor scholenbouw zou, voor de laatste drie nog lopende jaren van dit Tienjarenplan, «eerlijk en billijk» verdeeld worden tussen het of ficieel en het privaat onderwijs. De eerste toegeving voorzag dus een mildering in een drastisch ingrijpen van de linkse minister, maar zonder dat er tot de vroegere regeling integraal te- t".: ccckeOT"d t/Vat de tweede toege- ving betreft, bleef de vraag open wat de burgerlijke overheid als «eerlijk en billijk» beschouwt. Thans worden uit Leopoldstad nadere gegevens vernomen betreffende de draagwijdte van deze laatste Beschik king. Noodgedwongen hebben de Ordi- narissen zich moeten neerleggen bij een verdeling op voet van 45% voor de offi ciële lekenscholen, 45' voor de katolie ke missiescholen en 10% voor de pro testantse scholen. Hierbij mag men niet uit het oog verliezen dat tot voor korte tijd het onderwijs in Kongo volledig bij de missionarissen berustte, zodat meteen het beschavingswerk in overtreffende mate het werk der missionarissen is. Het was overigens met deze bedoeling dat Leopold II het Vaticaan verzocht zoveel mogelijk missionarissen voor Congo ter beschikking te stellen. De verdeling 45 -f 45 -f 10 is een zwa re slag voor de missies en voor het Con- golees onderwijs. Immer méér zwarten verlangen om onderricht. De missiescho len zouden ernorm moeten uitgebreid worden. Dit zal met 45' i in onvoldoende mate mogelijk zijn. Van een andere kant zullen, wegens d° hogere bouwkosten en wedden, van de 45% voor de officië le scholen slechts 1/6 van de kinderen kunnen genieten, die anders in de mis siescholen zouden onderwezen worden. Uit Leopoldstad wordt nog vernomen dat de Ördinarissen het ministerie dui delijk gemaakt hebben dat zij op een controle van de begroting gesteld zijn de ervaring heeft inderdaad geleerd wat beloften van de linkse minister waard zijn en dat de apostolische vi carissen het niet eens zijn met het be ginsel van een vooraf bepaalde verde ling van de kredieten deze moeten toegekend worden in de verhouding dat de ouders leken- of missieonderwijs wensen Waar is die nu naartoe gelopen P De Denderklok MEIBEDEVAART

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1956 | | pagina 1