GROOT ZOMERFEEST Katoiiek Ninove vierde Zuster Emilienne CONGOLESE PROBLEMEN Door de Periscoop Pollare GROTE WIJDING van de voertuigen Dertigste (Jaargang Prijs per nummer1,50 fr. Zondag X Juïï '1956 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Postcheckrekening 1862.54 Drukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H AELTERM AN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst 1093 O. L. B. College Katolieke Harmonie "Door Eendracht Sterk,, SINT ALOISIUSCOLLEGE ZATERDAG 7 JULI Om 7.30 uur KUNSTCONCERT door de Fanfare Moed en Volharding uit Denderhoutem - Leiding Edg. Branckaert. ZONDAG 8 JULI Om 5 uur SPROOKJESSPEL in 3 taferelen, door de leerlingen van het College - Leiding M. De Paepe. Om 7 uur KUNSTCONCERT door de Katolieke Harmonie Door Eendracht Sterk - Leiding J. Collin. BEIDE DAGEN Om 8.30 uur AMUSUMENTSORKEST met verrassingen. Leiding E. Branckaert. Lekkere Dranken - Koud Buffet (Zaterdagavond wdrden de plechtig heden ingezet op de prachtig versierde koer van het klooster waar. benevens talrijke geestelijken, een grote massa sympathisanten aanwezig was. Zuster Emilienne werd vooreerst, en dit in de volle zin van het woord, in de bloemen gezet. De sympathieke en ontroerende hulde van de kleintjes, die elk een bloemtuil in de hand, met tien tallen kwamen opgestapt om «hun» zus ter Emilienne de zo verdiende dankbe tuiging te bewijzen. Bij het voordragen van een versje wisten de lievelingen van Zuster Emilienne haar waarlijk te ont roeren. iEerwaarde Heer Van den Steen richt te enkele woorden tot de aanwezigen om vervolgens een huldebetoog uit te spreken aan het adres van de gevierde Zuster en haar te danken voor haar 50 jaren van onvoorwaardelijke toewijding aan de kleintjes. Vervolgens werd Zuster Emilienne ge huldigd door de kinderen uit het Kol lege en deze uit de school van de Burcht dam en de St Jorisstraat. De avond werd besloten met een kunst concert, aangeboden door de Katolieke Harmonie 'Door Eendracht Sterk,, van Ninove. Zoals steeds wisten dhr Collin en zijn muzikanten ook nu een puike uitvoering ten gehore te brengen. Zondag zou het dan de grote dag wot- den. Bij een dreigende hemel, en verge zeld door ruim 1500 leerlingen, verliet Zuster Emilienne het Klooster, en werd in stoet, op de kadans van de Katolie ke Harmonie, in keurige orde, opgestapt naar de O.L. Vrouwkerk waar een plech tige dankmis werd opgedragen. Honder den gelovigen moesten rechtstaande het H. Misoffer bijwonen. Zeereeifwaarde Heer Deken Back bracht in zijn kansel rede een ontroerende Jiulde aan het of ferend leven van Zuster Emilienne. een toonbeeld van eenvouden offervaardig heid. De kerkelijke plechtigheden wer den besloten met het «Te Deum». Spijtig, waarlijk spijtig, werden toen alle hemelsluizen geopend en kon er geen sprake zijn van de voorziene op tocht. Doch na regen kwam ook terug de zon neschijn en kon het feestprogramma in de namiddag verder worden afgewerkt. Op de koer van het Klooster ging een groots turnfeest door dat, uitgevoerd door de leerlingen, alle verwachtingen overtrof en door een talrijk geestdrif tig publiek werd bijgewoond waaron der verscheidene personaliteiten van de stad en omliggende gemeenten. Na dit zeer geslaagd turnfeest was het de beurt aan zang en deklamatie en werden nog talrijke bloemen en ge schenken de gevierde Zuster aangebo den. Zuster Emilienne, van harte dank en nog vele jaren Congo in het teken van de belangstelling Onze Afrikaanse bezittingen komen hoe langer hoe meer in het teken van de openbare belangstelling te staan. Dit is verheugend. Gedurende tientallen ja ren was Congo voor de overgrote meer derheid van onze landgenoten, in het al gemeen. en voor onze meeste parlemen tairen in het bizonder, een onbekend land waar slechts geringe interesse voor bestond. De debatten over de koloniale aange legenheden wekten een even geringe belangstelling. De minister van Kolo niën kwam voor als een satraap of een vice-koning, die zich vergenoegde om het jaar een beeld van de ontwikkeling in Congo op te hangen voor het parle ment. Wie zou hen terecht gewezen heb ben Wie beschikte over de vereiste ervaring De reden van het lang aan blijven aan Kolonie van bepaalde mi nisters denken wij aan wijlen Ren- kin en aan baron de Vleeschauwer is niet elders te zoeken. Thans behoort zulks tot het verleden. Koning, ministers, parlementsleden, prospectors vermenigvuldigden de be zoeken aan de kolonie. Midden-Afrika is een van de reservaten van de wereld. Niemand had. twintig jaar geleden, de opgang kunnen voorzien die Congo thans kent. Niemand kan voorspellen tot waar deze opgang over twintig jaar zal gevorderd zijn. Betreurenswaardige politiek Daarom achten wij het anti-nationaal en inciviek onze twisten naar Congo over te brengen, inzonderheid onze twisten op wereldaanschouwelijk gebied Dit was vroeger nooit het geval. De leiders van de koloniale politiek, zo van links als van rechts, begrepen dat de zwarte mens een psyche bezit dat de vergelijking met dit van de West-Euro- peeers niet kan doorstaan. Zij begrepen tevens de diepe religieuze inslag die de zwarten kenmerkt. Van daar dat een vrijzinnige minister van Koloniën als Louis Franck niets ondernam dat de ge wetens kon kwetsen en, alhoewel hij een beslist voorstander was van het vrij onderzoek in het moederland, de me ning uitdrukte dat de evangelisatie van de zwarte moest bevorderd worden en door de openbare besturen in de hand gewerkt. De achtereenvolgende ministers van Koloniën hebben hieraan nooit afbreuk gedaan. Wij hebben moeten wachten op de linkse regering en op de aanwezig heid van dhr Buisseret aan het hoofd van het Ministerie op het Koninklijk Plein om de koers te zien omslaan met het gevolg dat onmiddellijk een diepe malaise de betrekkingen tussen Congo en het moederland kenmerkte. De minister getuigt van zijn goede wil Hij heeft dit nog de vorige week her- Onze grote mannen, Spaak en Buisseret incluis, hebben het graag over onze kriste- lijke beschaving. Dat begrip westerse beschaving is niet nieuw. Vijftig jaar geleden hadden wij in de ho ger middelbare een flinke leraar voor de aardrijkskunde. Op zekere dag dat er sprake was van West en Oost-Europa vroeg een student waar de scheidingslijn lag tussen de twee. Toen zegde de leraarer is op de lankaart geen scheidingslijn te trekken; wie op reis gaat weet wanneer hij het Westen verlaat en het Oosten betreedt. Als gij in de streek komt waar alles te regelen is met een fooi zijt gij in het Oosten. In die tijd had de kleinste bediende achter een winket zowel als de grote baas in een grote onderneming zijn eergevoel. Hij deed zijn werk waarvoor hij betaald was en een fooi was een affront. Er is sindsdien veel water door de Schelde gelopen en veel veranderd en de zeden en gewoonten van het Westen, en zelfs in ons klimaat. Als wij de maatstaf van mijn leraar moeten gebruiken liggen wij volop in het Oosten. Zou het wellicht daarbij komen dat ons klimaat niet meer te erkennen is en de sei zoenen als door malkaar geschok zijn Zou dat de reden zijn waarom wij zoveel geplaagd zitten met Oosterwind De fooi is de toversleutel geworden die al le deuren open doet. Geen slot is er tegen bestand. Het komt er natuurlijk op aan de gepaste sleutel te gebruiken. Er zijn er in aile vormen, en de prijzen schommelen tus sen de twintig frank en de vijfhonderd dui- haaldelijk verklaard in de Senaat. De feiten spreken echter voor zichzelf. De Belgische politiek is thans een onder werp van discussie voor de zwarte. Deze geraakt diep doordrongen van de ver deeldheid van de blanken. Dit is het werk van dhr Buisseret en van de hof meiers die zijn kabinet samenstellen en zulks is, niet alleen van ons specifiek standpunt uit bezien, maar tevens van nationaal standpunt uit, diep betreu renswaardig. Indien wij in de komende decenniën Congo kwijt geraken, dan is het de hui dige malaise die daartoe de eerste voor waarden geschapen heeft. Hiërarchie mocht in Congo niet gevestigd worden Feitelijk begon de linkse campagne met het oog op Congo reeds tijdens de homogene regering. Men herinnert zich het akkoord afgesloten tussen de toen malige ministers van Buitenlandse Za ken en Koloniën en het Vaticaan met het oog op de vestiging van de bisschop pelijke hiërarchie in Congo. Elk land dat een hoogstaand nationaal gevoel bezit, zou zich over dergeliike overeenkomst verheugen. De vestiging van de hiërarchie in missielanden is ten slotte een hulde aan het moederland en onderstreept de inspanningen welke het moederland zich getroost heeft om pri mitieve volkeren tot een hoger bescha vingspeil op te voeren. Een staatsman als Nehru heeft de ves tiging van de hiërarchie in India zeer op prijs gesteld. Dit was ook in het pre- communistisch China het geval. In het Frans parlement, waar nochtans zovele rabiate anti-katolieken voorkomen, ver zette zich niemand tegen de vestiging van de bisschoppelijke hiërarchie in Frans West-Afrika. In België was het andersom. De link- AUTO BEZITTERS^ MOTO-RIJDERS TRACTOR-GEBRUIKERS, zend. Hoe belangrijker de man is die achter de deur zit, hoe duurder de sleutel is. In 1944 beweerden de vrienden van Rus land en bewonderaars van Salin, dat de Rus sen in drie weken tijds aan de Noordzee hadden kunnen staan. Wij kregen er kippen vlees van en keken iedere morgen schuw door het venster of er geen Russische sol daten door de straat Wandelden. De Russen zijn niet gekomen't was niet nodig. Het Oosten strekt zich uit van Port- Arthur tot aan de Noordzee De mensen zijn er gerust in. Het raakt hun koude kleren nieten ze hebben onge lijk. Als mensen met een weelderig inkomen nog meer weeldeirge fooien opstrijken en zichtbaar boven «hun stand» leven is dat koste van de levensstandaard van de klas die de rijkdommen voortbrengt. Die krijgt te weinig wat de andere te veel krijgt. Voeding, kleding, huisvesting, verwarming, dat is rijkdom als er overvloed is en ar moede als er tekort is. 't Is niet de drukkerij die bankbrieven drukt die rijkdom voort brengt Aan die Oosterse zeden is niets dat deugt, 't Is trouwens een feit dat de welstand, de rijkdom in het Westen, altijd zoveel hoger gestaan heeft dan in 'het Oosten. Als de mensen onverschillig staan tegen over het opdringen van de Oosterse bescha ving is het pure onwetendheid. De boer die een varken in de kuip steekt en na enkele dagen ondervindt dat het vlees «oosters» begint te smaken weet dat het geen lachen isEn net vlees dat wij in de kuip hebben smaakt Oosters - en 't is geen beetje sen, inzonderheid de socialisten, hebben vóór de verkiezingen, de vestiging der hiërarchie in Congo, de vorming van een Kerkprovincie aldaar, met hand en tand bevochten. Iemand die beweert de christelijke gewetens niet te willen sto ren, dhr Fayat, hield vijf uur lang het spreekgestoelte bezet om er toe bij te dragen aan de homogene regering te verhinderen het akkoord met het Va ticaan te doen kracht van wet krijgen. Noorzakelijkheid van ruime steun aan de missies Mensen, ook linkse personaliteiten, die met de feiten geconfronteerd wor den en eerlijk met zichzelf willen blij ven, kunnen nochtans niet anders dan hulde brengen aan de onschatbare dien sten die de missionarissen in Congo pres teren. Aldus verklaarde nog de vorige week mevr. Ciselet, liberaal senator voor Brus sel, tot verrassing van vele senatoren en zulks in verband met haar recente Congoreis, dat de missies haar met een gevoel van diepe bewondering vervuld hadden voor het werk dat zij in zeer moeilijke omstandigheden hadden gele verd «Blanken en zwarten zijn een diepe erkentelijkheid verschuldigd aan die mannen en vrouwen, die hebben ge werkt zonder zich te bekommeren om eigen voordeel, die hun comfort, hun ge zondheid en dikwijls hun leven voor hun ideaal hebben geofferd» en zij voeg de er aan toe dat er niets mocht onder nomen worden dat het werk van de missies zou belemmeren, zowel op on derwijs- als op godsdienstig en zedelijk gebied. Het is pijnlijk te moeten vaststellen dat dergelijke hoogstaande verklaring van iemand die tot de regeringsmeer derheid behoort, enkel door de oppositie op handgeklap onthaald werd. (Vervolg op het tweede blad) ZONDAG 1 JULI 1956 10 uur Solemnele H. Mis voor de bedevaarders 11 uur Kosteloze Tombola 11.30 uur Zegening der voertuigen door Z.E.H. Deken van Ninove. Wie deze dag niet kan komen, kan het misschien wel schik ken op zondag 8 juli e.k. 9 u. Hoogmis 10 u. zegening van voertuigen. Wie een nieuwe wagen wil laten wijden kan zich altijd aan bieden bij E.H. Pastoor van Pollare; maar 't is misschien 't best eerst te telefoneren Ninove 325.60. De Dender klok

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1956 | | pagina 1