Van 11 tot 19 augustus 1956 Bezoekt de Negende VAN NINOVE Bisschoppelijk College FEESTELIJKHEDEN HET FEEST VAN MARIA ten Hemel opgenomen 4* Door de Periscoop Is samenleven mogelijk tussen Communisme en Kerk? W' -Dertigste Jaargang Prijs per nummer 1,50 fr. Zondag 12 oogst 1956 CHRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Postcheckrekening 1862.54Prukker-Uitgever R. LUYSTERMAN-H AELTERMAN, Koepoortstraat, 10, Ninove Handelsregister Aalst «13 gehouden in het Weggevoerdenstraat met de grootste verscheidenheid van producten verdeeld onder 50 STANDEN De HANDELSFOOR is toegankelijk Zaterdag 11° - van 18.30 uur tot 21 uur Donderdag - van 15 tot 21 uur Zondag - van 14 tot 21 uur Vrijdag - GESLOTEN. Maandag - van 15 tot 21 uur Zaterdag - van 15 tot 21 uur Dinsdag - GESLOTEN Zondag 19* - van 14 tot 21 uur. Woensdag (hoogdag) van 14 tot 21 uur INGANG5 Fr. Maandag 13e en zaterdag 18* oogst 10 Fr. Zaterdag 11 oogst Te 18.30 uur PLECHTIGE OPENING van de Negende Handelsfoor van Ninove. Deze plechtigheid zal opgeluisterd worden door de Katolieke Harmonie "Eendracht-, van Ninove - Leidingde heer José Collin. Zondag 12 oogst Te 16 uur GROOTS TURNFEEST door de Katolieke Turnkring "Willen is Kunnen,. - Temse, geleid door de leider van de Nationale Atletiekploeg. KAMPIOENSCHAP VAN BELGIE 1955: Puikturners 2\ 3° en 4* plaats; Vetereanen: 1* plaats; Seniors: 1', 2* en 3* plaats; Junors1 "plaats Beginnelingen 3 en 5' plaats. Een ware Kampioenen-parade 1 Te 20.30 uur KUNSTCONCERT door de Koninklijke Harmonie "Al Groeiend Bloeiend,, - Aalst, onder leiding van Meester Jozef Baeck, gewezen diri gent van het 6e Linieregiment te Antwerpen Kunst in de volle zin van het woord Maandag 13 oogst Te 20 uur OPENLUCHTTONEEL door het Gezelschap Fr. Poos. - Opvoering van "FAMILIEPROBLEMEN., (Patsy). blijspel in 3 bedrijven van Commers. Optreden van: Robert Maes, Anna De Visch Elly Kleyne, enz. Toneelliefhebbers: Uw gading!! Woensdag 12 oogst (Hoogdag) Te 20.30 uur ACCORDEONCONCERT door het accordeon-ensemble onder lei ding van accordeon-virtuoos LOUIS HAMELRIJK. Operette-Muziek, Marsen, Gekende aria's Voor elck wat wils! Donderdag 16 oogst Te 20.30 uur KUNSTCABARET - De Zingende Sterren van Waregem,. onder leiding van MAGLOIRE LOQUET in een gloednieuw programma"De Lachende Regenboog. Symfonisch Orkest De radiovedette Agnes Verstraeten De Waregemse moppentapper Het operetten-ensemble, enz. Een Lachende Bonte Avond Zaterdag 18 oogst Te 20.30 uur optreden van ",LA ESTERELLA - de meest gevierde Vlaamse zangeres! - De internationale vedette van de zang! De eerste en misschien de ENIGE kans orn LA ESTERELLAin hoogst eigen persoon te kunnen beluisteren Zondag 19 oogst Van 16 tot 22 uur MUZIEKFESTIVAL door volgende muziekmaatschappijen De Fanfare "Sinte Cecilia,, - APPELTERRE De Fanfare "Kunst, Eer en Vermaak,, - ASPELARE De Fanfare "Moed en Volharding,, - DENDERHOUTEM De Koninklijke Fanfare "De Dendergalm,, DENDERLEEUW De Katolieke Harmonie "Eendracht., - NINOVE. D« Handelsfoor knoopt terug aan met een oude Ninoofse traditie! ZALIGE HOOGDAG In geen land ter wereld is de Maria- devotie zozeer verspreid en sedert vele eeuwen zozeer gemeengoed als in het schone land van Vlaanderen. Daarvan getuigen de doeken van de prinsen onzer schilderkunst, die door de eeuwen heen de verheerlijking van Ma ria tot een van hun geliefkoosde onder werpen maakten. Daarvan getuigen de talrijke genadeplaatsen waar Maria, door de achtereenvolgende generaties om tussenkomst bij Haar Goddelijke Zoon verzocht, haar kinderen met troost vervulde. Daarvan getuigen de vele Ma riale titelkerken in ons land- Daarvan Betuigen vooral de Mariabeelden aan de woningen in onze steden en aan kruis punten te lande, wachters van de Maria verering, zodat het vers van de dichter waarheid is Waar men ga. langs Vlaamse wegen, Komt men U, Maria, tegen Onze Mariaverering blijkt ook uit de drukte in onze kerken op alle Mariale feestdagen, wat het verheugend bewijs levert dat honderdduizenden in dit land nog niet getekend zijn door scepsis en ongeloof, kenmerken van de vorderin gen van subversieve theorieën, door val se profeten aan ons volk voorgehouden. Op half Oogst vieren wij echter een uitzonderlijke Mariale hoogdag en het verdient opmerking dat 15 augustus een geboden feestdag in ons land gebleven is, waar zovele kerkelijke feestdagen de devalorisatie van het niet-verplicht Mishoren ondergingen. Er heerst vreug de in de harten van onze mensen omdat De nieuwsbladen hebben ons de tijding ge bracht dat het beslist ishet linkse kartel gaat het schone geslacht binnen loodsen in het leger. Tijdens de franse revolutie hadden ze «can- tinières» en Madame Sans-Gène is daar om te bewijzen dat er middel was om carrière te maken. Maar vechten, deden ze niet. Voor eten en drinken zorgen, de was slaan, broe ken lappen en kousen stoppen, was haar of ficieel werk. Van de rest spreken wij niet. Bij ons is het daarvoor niet dat ze meisjes moeten hebben in 't leger, 't Is omdat er geen jongens genoeg zijn en om de dienstplicht te kunnen inkorten. Anders zijn er jongens te veel en moesten ze durven ze zouden be lasting leggen op de kinderen omdat er fe veel zijn. Dus er zijn geen jongens genoeg. Op het ogenblik dat in alle landen ter we reld de getalsterkte der legers verminderd wordt en de diensttijd ingekort, moeten ze bij ons meisjes inlijven maar ge moogt ge rust zijn, 't zal allemaal heel ordentelijk zijn. Onze vooruitstrevende kartelmannen zijn vijf en twintig jaar te achter op de vooruit strevende franse republiek. Die is zoveel vroeger begonnen met haar volk te bederven om het geloof afbreuk te doen. Zij hebben werkelijk het geloof en de goede zeden af gebroken en Frankrijk meteen. Bij zoverre dat de Franse Republiek stilaan begint te zinnen om de weg terug in te slaan. Op het ogenblik dat ze in Frankrijk uit scheiden, beginnen ze bij ons voor goed De wereld draait rond en alles wat bestaat op de wereld draait rond. De beschaving draait rond. Volkeren gaan omhoog en an dere zakken. Het leven in zijn geheel is een op 15 augustus de opneming van Maria in de hemel herdacht wordt. Op het ein de van het hoogtepunt van de zr~~<er, als de vruchten rijpen in tuinen, velden en boomgaarden, viert de Kerk het verhe- venste oogstfeest dat de kerkelijke herfst inluidt. Zoals Pius Parsch het ge tuigt «de kostelijkste vrucht, die op de akker van het Rijk Gods is gerijpt wordt heden in de schuren van de he mel geborgen Maria, de hooggebene- dijde In de tweede nachtwake van het bre viergebed verdedigt Kerkleraar Joannes van Damuscus op lumineuze wijze de opneming van Maria in de hemel Hoe immers kon zij, uit wie voor allen het leven was gevloeid, de dood smaken Wel was zij onderworpen aan de wet, uitgevaardigd door Hem, die zij had voortgebracht en als dochter van de oude Adam onderwierp zij zich aan "net oude vonnis. Want ook haar Zoon, die het leven zelf is, had het niet geweigerd. Als moeder van de levende God is zij echter waardig bevonden bij Hem te worden opgenomen... Hoe had de onder wereld haar kunnen opnemen Hoe zou het bederf kunnen binnendringen in een lichaam, waarin het Leven ontvangen muggedans. Hebt gij al een muggedans be keken? 't Is een echt verticaal ballet. Onze paters en nonnekens dragen de kris ten beschaving naar de zwarte landen van Afrika, terwijl naamloze krachten de neger zeden naar hier overplanten. In Kongo dragen de kinderen de naam van hun moeder; van hun moeder zijn ze zeker, maar van hun vader niet. De officiële vader heeft geen macht over de kinderen, 't Is de oudste broeder van de moeder die familie hoofd is weer om dezelfde reden. Hier gaat het nog anders om. Uiterlijk is alles nog deftig in orde; de uitzonderingen bevestigen de algemene regel. Met de tijd van jaren zullen de zwarten onze manier van doen overnemen en zullen de advocaten er pleiten en de rechters oordelen op grond van het oude romeinse recht. Met dezelfde tijd van jaren zullen ze de negerwetgeving hier toepassen als zijnde beter aangepast aan de werkelijkheid Wij moeten dat niet tragisch opnemen. Altijd geweest en altijd zal zijn dat, wie zijn achterwerk verbrandt op de blaren moet zitten Maar ernstig gesproken één ding is tra gisch. Toen de wet Harmei gestemd werd was er een socialist om te zeggen «wat een wet doet, kan een ander wet ontdoen». De partij die de taak op zich genomen heeft de verdediging van de morele waarden te verzekeren en er het monopolium voor opeist, heeft nog geen enkel voorman ge vonden die schrander genoeg is om de woor den van die socialist over te nemen. De diagnose is ernstig, bijna wanhopig. werd Maria troont onsterfelijk in de hemel, waarvan zij de Vorstin is. Ook onze zieJ is onsterfelijk, ook wij zijn geroepen haar opperste vreugde te delen in het aanschijn des Heren. Het hangt van on ze vrije wil af of wij hieraan zullen deelachtig zijn en niet het lot van de verworpelingen zullen toebedeeld krij gen. En voelen wij ons, in onze mense lijke zwakheid, niet voldoende gepant serd tegen de verleiding van het vlees, van de wereld en van de Boze. vragen wij dan aan Maria dat zij onze Be- schei mvrouwe weze in alle ogenblik ken van het leven en vooral wanneer w ij de eeuwigheid zullen binnentreden. Maria, onze Koningin, kan deze bede niet voorbijgaan en wat zij aan haar Goddelijke Zoon vraagt, hoe zou het niet ingewilligd worden Een goed leven en een zalige dood, het weze op half oogst onze smeekbede tot de Lieye Vrouwe. Een goede biecht en een H. Communie wezen het bewijs van ons goed inzicht, van onze vaste wil deelachtig' te zijn aan de genaden van de Verlossing. Per Mariam ad Jesum Door de be middeling van Maria tot Jezus De klokken van het Kremlin beieren het over de gehele wereld uitde sov jets zijn voor co-ëxistentie Na. sedert haar ontstaan, de werkzaamheden van de Verenigde Naties gesaboteerd te heb ben door de uitdagende redevoeringen en stellingnamen van Vvchinski en Mo- lotov, na de oorlog in Korea ontketend te hebben, na de detectie in Vietnam bewerkstelligd te hebben, na het sabo teren van de overeenkomsten van Yalta en Postdam, werd een woud van proef ballons in de richting van het westen opgelaten «co-ëxistentie», «vreedzaam samenleven» en werd de politiek van de glimlach ingeluid. Zo werd ook de kwestie gesteld Is co-ëxistentie mogelijk tussen Kerk en Staat in de communistische landen, in zonderheid in de satellietstaten, waar een communistische minderheid haar wil oplegt Herhaaldelijk hebben wij het marty rologium van de Kerk in deze landen belicht. Hoe is de toestand op dit ogen blik In Albanië, Bulgarije, Roemenië, waar de katolieken een geringe minder heid vormden, is de Kerk weggevaagd. Als teststaten kunnen veeleer Hongarije en Polen gelden, waar de bevolking overwegend katoliek is. Het is daar dat het bewind naar ontspanning moet stre ven, wil het verhinderen dat de katolie ken blijvend een compact blok vormen tegen het regime, al kan dit verzet en kel van lijdelijke aard zijn. Politiek van Boedapest Er is een bepaalde kentering in Hon- gai ije waar te nemen. Een aantal pries- teis en leken, die uit hoofde van hun katolieke belijdenis, in de gevangenis beland waren, werden in vrijheid ge steld. Onder hen, zes priesters die samen met Kardinaal Mindszenthy veroordeeld werden. Dit blijkt ook het geval geweest te zijn voor Mgr Berestocz,\ medewer ker van de Kardinaal, en voor prins Paul Esterhazy, voorzitter van de Kato lieke Actie. Mgr Groesz, aartsbisschop van Kalocso, in 1951 tot 15 jaar opslui ting veroordeeld om een vergelijk met de Staat afgewezen te hebben, verliet de gevangenis en mocht zijn aartsbis schoppelijk .ambt en het presidentschap van het Hongaars Episcopaat weder op nemen. Er was aan deze ambtsherneming ech ter blijkbaar een voorwaarde verbonden Mgr Groesz was inderdaad genoodzaakt een verklaring te publiceren, die niet onwelwillend was voor het regime en waarin gewezen werd op een positieve kentering in de betrekkingen tussen Kerk en Staat. Ook ziet de «Osservatore Romano» hierin een bewijs van de pre- (Vervolg op het 2* blad) <1 De Dender klok Handelsfoor

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1956 | | pagina 1