Stijl en vorm in de MUZIEK Derde Groot Welsprekendheidstornooi De Vastenbrief van Mgr Calewaert Door de Periscoop Karnaval te Ninove Spirioy tegen vermindering van legerdienst Eén en dertigste Uaargang Prijs per nummer 1,50 Fr. f iyS> <b O A Zondag 10 maa^t Postcheckrekening 4786.85 KRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever Paul LUYSTERMAN»aüugo, moepoortstiaat iO - Ninove Telefoon 327.27 DAVIDSFONDS Afdeling Ninove Zaal ONS HUIS DONDERDAG 14 MAART 1957 te 20 uur Zoals vroeger reeds aangekondigd E. H. IGNACE de SUTTER muzikoloog en komponist van o.a. "Lied van mijn land...,, met zijn tweede voordracht Dit wordt natuurlijk, evenals vóór twee jaar, een buitenge wone avond Toegang 1 5 fr. 10 fr. voor Davidsfondsers. JONG-NINOVE op zaterdag 16 maart e.k. in de zaal "Middenstandshuis,, te 19.30 u. Alle sympatisanten hartelijk welkom. ONZE HOUDING TEGENOVER ONZE MOEDER de H. KERK plechtigheden moeten de gelovigen in zich de gedachten en gevoelens opwek ken die Jezus vervulden ten opzichte Zijne Excellentie Mgr K.J. Calewaert bisschop van Gent, bepaalt in zijn Vas tenbrief 1957 onze houding tegenover onze moeder de H. Kerk. Met de schone naam van moeder heb ben de kristelijke traditie van in de Oudste Tijden en het katoliek gemoed door de eeuwen heen de Kerk vereerd. In het gebed Verhoor barmhartig en goedgunstig de gebeden die wij stor ten voor de vrijheid en de verheffing van onze Moeder de H. Kerk ligt bevat al wat een goede zoon. een trouwe doch ter tegenover hun moeder bezielt eer bied. hoogachting, onderdanigheid, dank baarheid, onvoorwaardelijke trouw en kinderlijke genegenheid. Altijd evenwel heeft de Kerk het lot van haar Stichter gedeeld. Onbegrip, onverschilligheid, onwil heeft ?-ij steeds, zelfs van haar eigen kinderen, moeten ondervinden, terwijl Zij door haar vij anden belasterd en misprezen, gehaat en vervolgd werd. De tragische gebeurte nissen in Hongarije en ook de strijd die wij in het eigen vaderland tegen onze scholen hebben te doorstaan, wijzen er op dat de vijanden van God en de Kerk beslister dan ooit te voren en ook dries ter optreden. Daarbij heerst in eigen rangen bij velen een onheilspellende onverschilligheid, gevolgd meestal van verregaande onwetendheid. Men mag dan ook niet aan de Kerk verwijten, wat door haar leden wordt misdaan. De Kerk wordt het meest gecompromit teerd door diegenen onder haar kinde ren, die Haar niet meer voorstaan en verdedigen en alle compromissen sluiten De Kerk is een geloofsgemeenschap. De eerste en voornaamste iaak welke haar Stichter Haar heeft opgedragen is te onderwijzen. Zij moet de lering en de geboden van de Zaligmaker onver valst en ongeschonden bewaren en ver kondigen. Tot deze plicht behoort de uit eenzetting en weerlegging van de men selijke dwalingen en feilen. Tegenover dit leraarsambt heeft de kristen tot plicht met een levendig en onwankel baar geloof de waarheden te aanvaar den, die de Kerk hem in Gods naam voorhoudt en gans zijn levenswandel door deze geloofsovertuiging te laten leiden en bezielen. Naast deze plicht rust ook op de kinderen van de Moeder kerk de verplichting hun godsdienstige kennis te onderhouden en te ontwikke len. Daartoe zijn er de Catechismus, de waardevolle vulgarisatiewerken die de voornaamste religieuze vraagstukken behandelen, de bladen der katolieke ver enigingen, de godsdienstige vormingsles- sen en het parochieblad. De Kerk is tevens een cultusgemeen- schap voor het beoefenen van een ge meenschappelijke* eredienst. Daarom mag de deelname aan het liturgisch le ven zich niet beperken tot een uiterlijk meedoen, maar dient innerlijk en be wust te geschieden. Bij de liturgische van zijn hemelse Vader en van de men sen. Van de eerste tijden af heeft de Kerk zich voorgedaan als een liefdegemeen schap. een vereniging van mensen die zich voelen als broeders en eenheid van gevoelens en wederzijds hulpbetoon na streven. De kristenen weten zich met Kristus verbonden, en door Hem met de Vader. Die eenheidsband die ons met Kristus en in Hem onderling met elkaar verbindt, is zo innig, dat hij niet aan schouwelijker kan worden voorgesteld dan onder het beeld van het menselijk lichaam. De Kerk is ook een lichaam Kristus zelf is van dit lichaam het hoofd En wij zijn de ledematen, elk op de plaats hen door de Voorzienigheid aan gewezen. Geen spijt derhalve en geen afgunst bij de mindere geen misprijzen en geen onverschilligheid bij de meer dere. De Kerk is geen som van een menigte enkelingen. Zij is een eenheid. Eenzelfde geest bezielt Haar. Ongelijken naar soort en rang werken er eensgezind sa men. om de gemeenschap op te voeren tot wat Sint Paulus noemt de volle man- nenmaat van Kristus. Wee ons, indien wij deze bovennatuurlijke solidariteit niet meer aanvoelen. De Kerk is ten slotte een rechtsge meenschap d.i. een geordende, hiërar chische uitgebouwde maatschappij. De Apostelen zijn meer geweest dan die naren van het woord of predikers, zij hebben ook het kerkelijk herdersambt uitgeoefend. Zachtmoedige herders voor zeker zolang dit mogelijk was. maar ook strenge gezagsvoerders wanneer zulks nodig bleek. De eerste kristengemeenten ontston den in de steden. Toen mettertijd ook op het land kerkgemeenten tot stand kwamen, zond de bisschop van de stad er zijn priesters heen. Zo ontstonden de parochiën gegroepeerd onder het gezag van de diocesane bisschop. Deze is het hoofd van het bisdom en in alles, in het leraars-, priesters- en herdersambt, de opvolger van de Apostelen. Aan dit ker kelijk gezag zijn wij nederige onderda nigheid en liefdevolle gehoorzaamheid verschuldigd. Feitelijk is deze plicht niets anders dan een uitdrukking van ons bewustzijn dat wij met Kristus ver bonden zijn en in Hem met God en onze medebroeders. Het gezag dat wij in de geestelijke overheid erkennen, komt noch van de persoon die ermee bekleed is, noch van zijn menselijke hoedanig heden en talenten, maar van God die hem uitkoos. Tot de plichten van de kristenen be horen de bovennatuurijke naastenliefde en de kristelijke gemeenschapszin, een levendig geloof en een regelmatig en verzorgd sacramenteel leven, de trouwe Ik heb heel de week zitten piekeren o^er de toekomst. Over mijn toekomst niet die ligt al lang achter de rug maar over de toekomst van de geslach ten die over vijftig en honderd jaar als vlaamse rakkers door de straten van Ni nove zullen lopen. Ik beklaag ze. Wat zullen die kinderen te slikken krijgen over de glansperiode van de nationale geschiedenis die wij nu beleven. In mijn rakkerjaren hebben ze mijn hoofd volgepompt met al de wonderbare wetenswaardigheden, met al de glans perioden van de beschaving die duizen- de jaren geleden haar eerste wandeling deed rond de Middellandse Zee. Het ging over Egypte, Babylonië, Ni- nive, Griekenland, Rome, Carthago. Het ging vooral over Griekenland dat toen reeds het land was van de «politiek», en over Rome. Denkt eens even na. Themistoeles en Aristides waren de twee grote generaals en staatslieden van Athene. Zo groot waren ze, dat Athene te klein was voor alle twee tegelijk. Aristides werd ver bannen dank zij de kuiperijen van The mistoeles... Dut gebeurde ongeveer vijfhonderd jaar voor Kristus. Het was toen al po- litiekgelijk nu. En dat staat nu nog in de boeken en het zal er over honderd jaar nog in staan. En dat nieuwe van nu. dat dan ook zal oud zijn. moet daar nog bij. Nevens het Eurékavan Archime des. het alea jacta est dat is de leer lingen zijn geworpen, van Julius Cesar nevens het quod scripsi, scripsi of «wat gore.neven is blijft geschreven», van Pontius Pilatus, die karakter kreeg na dat hij de diepste diepten van de plat- broekerij gepeild haden nevens de glansperioden in de glansperiode in de geschiedenis van ons Moeder Frankrijk met het merdevan Cambronne en het soldats je suis content de vous van Napoleon, zullen ze meer uitgebreid de geschiedenis krijgen te verwerken van onze gezegende tijd. Ze zullen leren van Pierlot, de Arden- nees met het stugge karakter, die terug kwam van Londen, verhard en vergrijsd in de strijd en die ons na vier jaar grote armoede en verdriet, kwam vertellen que la Belgique avait plus besoin de justice que de pain Zij zullen leren van de grote Achiel, de grootste officiële lasteraar uit de ge schiedenis, die publiek in de Kamer de Koning uitkleedde en als alles voorbij was aan de Belgen de leuze schonk laat u niet doen Zij zullen leren van een zekere volks vertegenwoordiger Janssens over wiens naam de grammatici het nog altijd niet eens zijn of het un nom commun is of een nom propre en die burgemees ter werd nadat hij publiek verklaard had le roi est le premier des inciviques Zij zullen leren over de snedige gezeg- dens van Louis Major en van Van Eynde Zij zullen leren over de grote Spaak de Belgische Talleyrand. Zij zullen leren dat hij heeft durven zeggen, als nie mand het dierf, tot de Russen Nous avons peuren dat hij gezegd heeft het kolonialisme is voorbij gestreefd en die zo groot geworden is dat België hem te klein werd en van kleine Belg grote Europeaan werd. Zij zullen leren van een groot minis ter van overzeesche gebieden die met veel zorg de zwarten kweekte die de blanken daar moesten buitendoen. Zij zullen leren van een Collard die jaloers was van Goebels en in zijn ijver door het papier stak En zij zullen Ieren van ik weet niet hoeveel grote Belgen van onze tijd die zo talrijk en zo groot waren dat het Land ze niet verwerken kon, er een in- digeste van kreeg en stierf Dit jsar begon de KarnavaT/ierirtg zeer vroeg te Ninove. Sedert 1 maart reeds loop. Maurice Pynte VERKLEED in politie agent beoefening van de zedelijke deugden, vooral van de hoofddeugd van voorzich tigheid, met de daarbijbehorende wer kelijkheidszin. zachtmoedigheid, geduld en zelfbeheersing. Wij bidden samen met de Kerk opdat Zij. door een krachtige hand geleid, steeds meer vrijheid moge genieten en het geloof ongeschonden moge bewaren: Geef dat de Herders steeds een volg zame kudde en de kudde steeds zorgza me herders moge vinden Dhr Spinoy, Minister van Landsverde diging, heeft in de Kamerkommissie verklaard dat in de huidige omstandig heden een vermindering van de mili taire diensttijd uitgesloten is. Het is waar dat deze verklaring intussen dooi de socialisten werd gelogenstraft dit bewijst ten hoogste dat er in hun ran gen dienaangaande geen eensgezindheid bestaat, want de minister heeft die ver klaring wel degelijk afgelegd. De CVP heeft daar onmiddellijk tegen geprotesteerd. Er is inderdaad een on- derzoeKskommissie aan het werk. die ingesteld werd op aandringen van de CVP en die moet nagaan of het leger niet kan gereorganiseerd worden, zodat er een vermindering van de diensttijd uit zou voortvloeien. Het is waar dat die kommissie onvoldoende werkt. Maar dat betekent daarom nog niet dat de minister zo maar inzake de diensttijd kan of mag beslissen zonder dat die kommissie er haar zeg heeft over ge had. De CVP houdt inderaaad staande dat de reorganisatie van het leger mo gelijk is op een manier die de diensttijd doet verminderen. In Duitsland vormt men 5 divisies met 210000 soldaten. In België echter zijn voor twee divisies 135000 soldaten nodig. Daar is iets dat niet opgaat. En het is daarom dat de CVP op de reorganisatie aandringt en zal blijven hameren. Minister Spinoy liegt Als hij maar een gemakkelijk parle mentair succesje kan behalen, neemt Minister Spinoy het met de waarheid niet zo nauw. Dat heeft hij nog bewe zen toen hij zonder blikken of blozen beweerde dat de Heer Spaak in 1949 te uxemburg slechts 4 divisies aan de NATO had beloofd, dat echter Minister Van Zeeland daar in Lissabon 7 van maaxte en aldus de schuld werd voor ^e invoering van de 24 maanden dienst. Deze beweringen kunnen niet anders .an als leugenachtig gekenmerkt wor den. met staat inderdaad vast d«t dhr Spaak zich te Luxemburg verbonden had voor 5 2/3 divisies. Reeds in de volgen de regering moest de liberale minister ..n - am.s verdediging, dar Devèze, be- uennen dat aie verbintenis niet non wor den nageleefd zonder verhoging van het .ur.t„l s 1 „ten. En het is dus wel ~ege- lijk de verbintenis van dhr Spaak die de CVP ertoe verplichtte de 24 maan den in te voeren, iets wat in het voor jaar van 1951 gebeurde. Hoe kan dhr Spinoy staande houden dat de verbin tenissen van Lissabon daar ook maar voor iets tussen zitten Inderdaad, die verbintenissen dateren van 1952 en ze sloegen geenszins op 7 divisies maar op O 'V, <f> vj j 't 'Kt* <f> Dender k lok DAVIDSFOMOS

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1957 | | pagina 1