Derde Groot Welsprekeodheidstornooi Grote Voetbalwedstrijd De Filosool van Hagen ISRAEL De Herziening van de Grondwet Een Socialistisch Verdrukbingsplan 4* Door de Periscoop cTer ere Eén en dertigste (Jaargang Pr^s per nummer 1,50 Fr. Zondag 17 maart 1957 Postcheckrekening 4780.85 KRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever Paul LUYSTERMAN ^ACoba, Koepoortstraat 10 - Ninove Telefoon 327.27 JONG-NINOVE op zaterdag 16 maart e.lt. in de zaal "Middenstandshuis,, te 19.30 u. Alle sympatisanten hartelijk welkom. Zaterdag 16 maart te 16 uur op het terrein Den Doorn OUDLEERLINGEN Ninove - OUDLEERLINGEN Denderhoutem _Wie reist mee naar Denderhoutem, naar de vertoninq door HET REIZEND VOLKSTHEATER (Rik Jacobs), van de door J. Scheirs Donderdag 28 maart 1957. Inschrijving Vertre* te 19 u. aan Ons Huis,, bij alle bestuursleden per autocar.40 fr. (alles inb egrepen) C.V.P. - Jeugdploeg Ninove Op VRIJDAG 29 MAART 1957 te 20 uur geeft de heer Volksvertegenwoordiger PLACIDE DE PAEPE een voordracht met lichtbeelden over in de bovenzaal van het Middenstandshuis te Ninove. Dit zeer actueel onderwerp, door zulke boeiende voor drachtgever, verdient levendige en algemene belangstelling. Ook de Senaat heeft in recordtempo op bevel van de regering, de volmach- tenwet goedgekeurd. De bespreking heeft evenwei aanleiding gegeven tot incidenten, die in de Hoge Vergadering zelden voorkomen. De woordvoerder van de liberale par tij, de heer Coulonvaux, moest de kapi- tulatie van zijn groep voor de oekaze van Achiel Van Ackei goedpraten. Hij was uitzonderlijk nerveus en sleepte er de herziening van de Grondwet bij, om dat de rechterzijde de ongrondwettelijk heid van het ontwerp aangetoond had, een der hoofdzakelijke redenen waarom het niet aan het advies van de Raad van State onderworpen werd De heer Coulonvaux wilde aan de rechterzijde verbieden over de grond wettelijkheid van een vraagstuk te spre ken omdat de leden van de rechterzijde weigeren te zetelen in de commissie tot herziening van de Grondwet. Hij ver klaarde zelfs dat dergelijke houding in Engeland niet denkbaar was, maar hij vergat dat er in Engeland niet eens een geschreven Grondwet bestaat. De heer Coulonvaux is slecht geko men om zich over de houding van de rechterzijde te beklagen. Wij hebben er herhaaldelijk de nadruk op gelegd, dat de jongste wetgevende verkiezingen de herziening van de Grondwet tot voor naamste doel hadden. De huidige Kamer en Senaat zijn grondwetgevende verga deringen. Dit brengt mee dat de rege ring enkel tot taak heeft de lopende zaken af te handelen in afwachting dat de Grondwet herzien is, waarna er nieu we verkiezingen dienen uitgeschreven. it hebben wij echter vastgesteld Liberalen en socialisten hebben een bondgenootschap afgesloten op basis an hun anti-katholicisme. De meest ken merkende vrucht van dit bondgenoot schap was de wet Coliard. maar de anti katholieke bestrevingen kwamen ook tot uiting in het Ministerie van Volksge zondheid, in dit van Arbeid en Sociale Voorzorg, tenslotte in Belgisch-Congo. Indien de regering gekenmerkt wordt door deze anti-katolieke combattieve ge aardheid, is zij slecht gekomen om op de medewerking van de kristelijke af gevaardigden aanspraak te maken ten einde de Grondwet te herzien. De af zijdigheid van de CVP in de commissie tot grondwetherziening is een wijze maatregel. De regering bestuurt tegen de opvat tingen die door de meerderheid van onze landgenoten gehuldigd worden. Zij is echter niet bij machte de Grondwet te herzien, zonder de medewerking van de CVP. Om een grondwettelijke bepaling te herzien, is er een meerderheid van twee derden der stemmen vereist. De leden van de regering en wij allen zul len lang tot stof en as teruggekeerd zijn, vooraleer er in België een anti-katholie ke meerderheid van twee derden denk baar is. Wij hopen dat de kristelijke afgevaardigden in hun houding zullen \olhai den, zolang de huidige regering het heft in handen heeft. Indien dit voor gevolg moet hebben dat ontwerpen in verband met de Europese integratie niet kunnen gestemd worden, dan moet de heer Spaak maar rouwmoedig bij zijn vrienden aankloppen. Wanneer men de heer Max Buset hoort, vooral vlak na één van de vele liberale kapitulaties, dan zijn de libera len de braafste mensen en de beste part ners van de wereld en dan zal de socia listische partij eeuwig met hen samen regeren. Of die opvatting beantwoordt aan de intieme gedachte van de socialistische partijvoorzitter, kan niet onmiddellijk worden vastgesteld. Maar wel is het zeker dat ze niet beantwoordt aan de gedachte van tal van andere socialisten en niet van de minst invloedrijke. Er zijn inderdaad nog veel socialisten die zich herinneren dat ze Marxisten zijn. dit is dat zij moeten geloven in en zich i ichten naar het evangelie van Marx klassenstrijd tot aan de onont koombare overwinning en alleenheer schappij van de arbeidersklasse. En enkele geleerde bollen onder die socialisten hebben een boek uitgegeven om aan te tonen hoe, op grond van de leer van Marx. zij hun heerschappij in België zouden kunnen vestigen, en in meer dan één socialistisch tijdschrift is daarover een kommentaar verschenen die alle Belgen innig moet interesseren. Waai om? Omdat het om niets meer of niets minder gaat dan om een oorlogs verklaring aan 3/4 van de Belgische be- Er is niets meer te horen over de hondenoorlog in Brabant. Ge weet - of ge weet niet - dat het provinciaal bestuur van Brabant ver boden heeft voortaan nog honden in te spannen om te trekken. Hier, bij ons, ziet ge geen honden meer die trekken noch in kruiwagen, noch in hondenkar, noch in invalieden wagen. Het schijnt dat er in de omtrek van Brussel nog gemeenten zijn waar de traction canine in voege is. Het licht der beschaving van Brussel is maar een stalkaars. Dat besluit heeft in die dorpen grote ontroering en beroering verwekt. Er zijn kwade brieven naar ue provincie gegaan en er zijn driftige manifestaties geweest. De heren van Brussel hebben er hun slapen niet voor gelaten en de beroering schijnt uitgestorven. Wat wik ge, onze mensen neoben de laatste jaren veel erger leren verdragen en ze zijn tj.n geworden. Maar hoe op een mensenle- ventijd de toestanden veranderen xun- iinL. ia iii.jn ruxuerjaren was de trek- hond algemeen in gebruik en geëerd. Geen trekhond die zijn medalie niet had en hij was in alle handen goed. Hij trok in de Kruiwagen van het boerke dat beer voerde. Hij trok in de hondenkar van de voddenraper, de scheresliep, ae leurder in wit zand. Hij trok in de kin aerwagen (een bax van Amidon Remy op .twee nouten wielen). De kinderen v~n ae geiteboeren reden er mede langs de i .i aten om paardeieken te verzame len. Onze baronheeft uren en uren mijn ijsstoel getrokxen en menigmaal ae maaiers en pikkers hun vier uren ooteriiam gevoerd. Ieder klein boerde- -ijtje nad zijn groot hondemviel waarin de Lna liep gelijK ae eekhoorn in zijn 'ii.ri.el. om ae boterkarn af te draaien. AL beloning kreeg hij dan een schotel v.,"e karnemelk. De trexhond was oificeel erkend als zijnde van openbaar nut en hij betaalde minder belasting dan de andere nonden. De trekhond bereikte de hoogste sport op de sociale hondenladder, teen hij waardig bevonden werd om dienst te doen m het leger bij de machine gewe ien. Hij had daar vijftig jaar voorsprong op het vrouwvolk De loopgraven oorlog van 14-18 is zijn dood geweest. De piotten die per malheur ergens een kogel m hun lijf kregen en er niet dood of verminkt vanaf kwamen, wer den na hun verblijf in het hospitaal naar een centrum van readoptatie gestuurd. Ze belanden te En of te Criël-sur-mer of te Dieppe. Op hun oefenmarsen passeer den ze dikwijls langs het hondenkerkhof van Criël. Toen kon je ze horen foeteren en vloeken toen ze die net onderhouden graven zagen met een plankje daarop: «Ci-git Castor, mort pour la Patrie a Ie «Ci-git Due, mort pour la Patrie a Ie Ci-git Marquis enz... enz... Die eenvoudige, gezonde piottenzielen konden het niet verwerken dat honden behandeld werden als mensen en de mensen als honden. De trekhond is het grootste slachtof fer geweest van de oorlog. De duiven hebben haar monument te Brussel en zijn gereed om weer haar plaats in te nemen in het aktief leger of in de weerstand. De trekhond is afgedanktbuitenge- ze: uir het leger, buiten overal. Het is hem ooi taan verboden nog te werken en zijn kost te verdienen net als ware hij een vulgaire zwarte Doppen mag hii niet. t Is de dood zonder meer. Een nonaenvriend heeft er iets op gevonden dat de trekhond een laatste K^ns geelt. Hij heeft aan de eigenaars van trekhonden gezegd «Jaagt ze over de grenzen der provincie als heimat- lozen, ais politieke vluchtelingen. Wel licht worden ze aan de overkant met lielde ontvangen, geherbergd en gevoed» Zo gaat het in het leven en zelfs in onze moderne vooruitstrevende demo cratie de werkende klas wordt versto ten en de nietsnutten uit de hoge we reld worden vertroeteld. De Brusselse giLioentjes en andere lieve beestjes zit ten eilig op de arm van hun mama Ze dragen als het koud is een schoon waim manteltje - kussen en likken en geven pootjes om hun tijd door te doen. Het verleden is de spiegel van de toe komst. Na de trekhonden krijgen ae trek paarden hun beurt. De straat zal hun verboden worden omdat zij gevaar op leveren voor het verkeer. De koerspaar- der zullen mogen blijven zij worden pei \v agen naar de pleinen gevoerd. Daarna komt de beurt aan de Vlamin gen. Er zijn er nog veel. In feite weet niemand hoe weinig er zijn. Als dat geweten is kunnen ze de grens over gelijk de trekhonden... VIJF Maseurkens werken in het Stedelijk Hos pitaal. Zij werken er zonder rekening te houden van de Wet op de 8 uur per dag, van de 45 uren-week, van de 5 dagen-week, enz enz... enz... Die vijf Maseurkens kosten aan de Commissie van Openbare Onderstand 60.000 frank aan wedde. 40.000 frank aan kleding. Per Maseurke Neen, VOOR DE VIJF SAMEN. Juist geteld 12.000 frarsk wedde en 8.000 fr. kleding per jaar en per Maseurke. De tweede helft van de maand maart 1957 is in gegaan en tot nog toe hebben de Maseurkens van het Hospitaal, NOG GEEN CENTIEM gezien van hun wedde en van hun kledingvergoeding VOOR 1956 De linkse bestuursmeerderheid is er vanzelfspre kend zeer gerust in de Maseurkens zullen toch niet in staking gaan. Wat denkt HEEL de bevolking DAAROVER volking en aan de Belgische opvatting over het leven zelf. Niet het socialisme is er veer de arbeiders, MAAR DE ARBEIDERS ZIJN ER VOOR HET SOCIALISME Er zijn nog naïeve arbeiders die den ken dat ze iets van het socialisme te ver wachten hebben omdat de socialisten al tijd de inond vol hebben van de werk man. Maar uit de boeken en artikels van die geleerde bollen blijkt, dat de socialisten daarbij veel meer aan het socialisme denken dan wel aan de werk man. De werkman denkt dat het socia lisme ei is voor hem. Maar de socialis ten zijn van oordeel dat de werkman (Vervolg op blz. 2) De Denderklok ranneer mpn Hp hoor Mav Pncot ju

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1957 | | pagina 1