Rerum-Novarum-Feest Nieuwe Davidsionds-Boeken i Door de Periscoop NIET ALLEEN VOOR KATOLIEKEN.J Eén en dertigste Jaargang Prijs per nummer 1,50 Fr. Zondag 19 mei 1957 i:> .51 N, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Postcheckrekening 4786 85 Drukkcr-Uitgever Paul LUYSTERMAN-JACOBS, Koepoortstraat 10 - Ninove Telefoon 327.27 PLAATSELIJK NINOVE Aangezien de gewestelijke Rerum Novarumviering van het gewest Ni nove doorgaat in de afdeling Dendei hou tem op O. L. H. Hemelvaart 30 MEI a.s. wordt de plaatselijke viering te Ninove ingericht op ZONDAG 19 MEI a.s. FEESTPROGRAMMA ('s namiddags) 6 uur, samenkomst in «Ons Huis» 6,15 uur, naar de dekenale kerk in optocht begeleid met de harmonie Eendracht 6.30 u. AVONDMIS met gelegenheidstoespraak 7.33 u., terug naar de feestzaal van «Ons Huis» (korte optocht) 8 uur, AVONDFEEST. Gelegenheidsrede door Wim Verleysen, arrondissements secretaris van het ACW. Kosteloze tombola voor de aanwezigen gezellig samenzijn. lint bestuui van het Aigemeen Cnristen Werkersverbond richt een spe ciale oproep tot de leden van Syndikaat, ZieKenkas, Arbeioersvrouwengild, Ka'.o- heke Werkliedenbond. Arbeidersjeugd en aan alie vrienden van onze beweging om: 1) de plaatselijke viering op 19 mei a.s. bij te wonen en aan de optocht van en naar de kerk deel te nemen. 2) de gewestelijke viering te Denderhoutem bij te wonen op O.L.H. Hemelvaart op 30 mei a.s. in de voormiddag. Wij vestigen er tevens de aandacht op dat de RERUM NOVARUM- KOERS voor LIEFHEBBERS B.W.B. die reeds traditie geworden is, zoals vroeger verredon wordt op O.L.H. Hemelvaart te 2 uur 's namiddags, Wij verwachten dat alie leden van de Christelijke Arbeidersbeweging en haar vele sympathiserende vrienden Rerum Novarum I9a7 zullen meevieren met nog meer geestdrift dan vroeger. Door de Davidsfonds-afdeling Ninove worden thans de boeken der tweede zen ding van het jaai 1957 aan de leden be steld. Het gaat ditmaal om 4 werken uit de Gulden Reeks. het 2" Jeugdboek. de Muziekuitgaaf (voor de leden dier er voor inschreven natuurlijk). GULDEN REEKS A - Ontspanningslectuur "Het Meisje Elske,. - C M. Lakotta Hoofdfiguur van deze roman is het dienstmeisje Elske\ zo groot en sterk in haar liefde voor boer Heger, maar zo sterk en groot ook in haar geloof, dat ze de liefde voor opgeeft als Heger haar daarin niet kan volgen. Beide perso nages wekken een schone ontroering in hun streven naar liefde en geluk. G. Claes, die twee jaar geleden zo schitterend debuteerde met Het einde en het begin» verwierf met deze nieu we roman de Prof. Em. Vlieberg-prijs 1955. "De Vuurdans van Ijamilee Jan Brusselaars en Luc van Gastel Om het verhaal van hun avontuurlijke non-stop-rit door Europa. Azië en Afrika te schrijven beschikten deze kwieke journalisten over een vlotte en vlugge pen. over een scherpe opmerkings- ave en bovendien over een rijke dozis humor In de rij vertaalde romans (C. Maria Lakotta is een 37-jarige Duitse uit het Rijnland), die het Davidsfonds uitgaf en waarover met uitbundige lof werd ge sproken. zal dit boek een mooie plaats verwerven. "De Eeuwige Derde,, Gaston Claes (Vlaams journalist) Albert van Ende. ambtenaar en jong gezel, leidt een leventje zonder proble men. Tot hij toevallig Annie ontmoet, met wie hij 18 jaar vroeger verloofd was maar die, c nder dwang van haar ouders, een rijk huwelijk aanging. Passie, ver scheurdheid en gewetenswroeging wor den zijn deel. Wie houdt van verre en vreemde lan den, en dit boek niet bestelde, moet het zi,ch aanschaffen hij zal zich verheugen om zijn keuze en tijd en uur vergeten bij de lektuur van deze virtuozenrepor- tage. GULDEN REEKS B - Keurboeken Aanwezig Verleden D' Victor Leemans (Senator) Deze diepzinnige essays over de gees telijke stromingen der 18 cn 19' eeuw (met buiten-tekstpl.) van de bevoegde ekonomist en socioloog D" Leemans ver duidelijken hoe gedurende de laatste- 2 eeuwen de denkers zich geëngageerd hebben in de revolutionaire strijd voor een persoonlijke en sociale levenshou ding, voor de ordening van staat en maatschappij. Te recht kan hier dan ook gespreken over een aanwezig v?vr- ledendat velen zal helpen tot een betere kennis van onze huidige tijd. (Vervolg op blz. 2) ar-? A&t V De Kamer bespreekt het budget van Minister Collard. Mijnheer Bracops is er de verslagge ver van. Maar hij moest er ten persoon lijken titel nog eens zijn zeg zeggen. Mr Bracops moet een zeer geleerd man zijn. Zeggen dat wit, wit is en zwart, zwart, dat kan een boer met stro in zijn klompen ook. Maar bewijzen dat wit zwart is en omgekeerd, en appels voor citroenen verkopen, daarvoor moet ge zeer geleerd zijn en ten minste ad- vokaat. In zake onderwijs, vrijheid van ver eniging, vrijheid van drukpers, vrijheid van godsdienstin zake beteugeling van politieke misdrijven, is de grondwet nog altijd onveranderd gebleven. Zij werd erba: melijk verkracht door Mr Bracops en zijn vrienden. Maar naar zijn mening zijn het de slachtoffers die het gedaan hebben Oude mensen vertellen dikwijls het zelfde. Niemand wordt gaarne vocoud en kinds versleten. Ik ook niet. Maar als een ondei wijze, ondervindt dat zijn leeilingcn de les niet hebben begrepen of verkeerd begrepen herhaalt hij de les. De grondwet van 1830 werd uitge bouwd in reactie tegen de misbruiken van het Hollands bewindtegen het monopolium in zake onderwijs, tegen de aktie tegen pers en woord, tegen de be straffing van politieke misdijven. Die aitikels zijn nog niet afgeschaft. Zij werden sinds de regeringen van na- tionale-unie menigmaal de pols omge wrongen en wie protesteerde was een slechte Belg. Nu gaan de linksen er op los dat het een plezier is en de rechtsen zwijgen als vermoord. De CVP is nochtans niet de oude katolieke partij. Die is dood en de CVP is zelfs van de familie niet. De oude katolieke partij was eonfession- neel en de CVP is het niet. De CVP is eenvoudig erfgenaam bij testament. Ik heb langs het water gewandeld al nadenken en dromen. Er is op de wereld toch zoveel water twee derden van de oppervlakte. In dat water zwemt er veel vis. Het water is zoutloos in rivieren, vij vers en meren. Daarin zwemt en leeft zoet water-vis. In de zee is het zout water en daarin zwemt en leeft zeevis De zeevis kan niet leven in. rivierwater en zoetwatervis kan niet leven in de zee. Dat is klaar en simpel als twee en twee is vier. Niemand trekt het in twij fel omdat er geen politiek belang aan de sleutel hangt. Wat waar is voor de vis is waar voor het kind. Het heeft zijn eigen milieu vandoen. Een kristen kind moet een kristen te huis hebben en een kristenschool. An ders kan het niet kristen blijven. Een geuzenkind moet een geuzetehuis hebben en een geuzeschool. Anders kan het niet geus blijven. Wij, kristenen, willen de geuzen niet dwingen tot een kristelijke opvoeding van het kind. De Kerk weigert ten doop te ontvan gen hinderen die geen kristen peter en meter hebben die borg staan voor zijn kristelijke opvoeding. De Kerk moet, in opdracht van Kris- tus. iedeieen de gelegenheid geven de blijde boodschapte horen. Zij mag niemand dwingen en ze mag de parels voor de zwijnen niet werpen. Als de anderen nu hetzelfde deden zou er geen twist moeten bestaan tus sen burgers van hetzelfde land. Maar de anderen kunnen dat nietzij maken ruzie en zeggen dat wij een slecht ka rakter hebben. Ik kan begrijpen en verdragen dat zij zo handelen. Zij misprijzen de goede God en staan in het kamp van de boze geest de geest van leugen en bedrog. Wat niet goed te praten is, 't is dat zij die plechtig de verbintenis hebben aangegaan zorg te dragen voor ons be langen, zo tam en zo mak zijn en zo braaf. Zo braaf als kinderen aan wie moeder beloofd heeft als gij braaf zijt moogt ge de naaste keer meegaan. Nu er ons zeker geen twaalf maan den meer scheiden van de algemene en gemeente verkiezingen is het goed even na te gaan welke betekenis de Christe lijke Volkspartij dient te hebben voor de kiezer van morgen. De vraag dient gesteld Wat is de CVP, wat beoogt ze. welk is haar rol in het kader van de huidige politieke konscellatie van ons land Om de zaken duidelijk te maken zullen we enkele jaren terug gaan in onze nationale geschiedenis. Wanneer de CVP in 1945 gesticht werd dan is die zo maar niet uit de lucht ko men vallen. Hoewel zeer verschillend van struktuur ten opzichte van haar voorgangers, toch is zij ongetwijfeld de lijnrechte voortzetting en de erfgenaam van de opeenvolgende Katolieke Par tijen die sedert de kongressen van Me- cheleti werden opgericht. De Kongressen van Mechelen, die in 1863 aanleiding gaven tot. de stichting van de eerste Katolieke Partij wa ren een gevolg van de grondige wijzi gingen die zich in de houding van de Liberalen haddon aangemeld, toen een jongere generatie, met aan haar hoofd de bekwame Frère-Orban, toonaange vend werd in de partij. Wat Liberalen en Katolieken toentcr- tijde verdeelde, waren niet hun ekono- mische opvattingen, maar wel de gods dienst. In de eerste decenniën na 1830 waren de Liberalen meestal nog kato- liek-gelovigen, maar te zelfder tijd ook verbeten anti-klerikalen het waren heel dikwijls godsdienstige mensen, regelma tig pratikerenden, doch zij konden het gezag van de priesters en bisschoppen niet verdragen in zgn burgerlijke aan gelegenheden De ommekeer, die zich enkele tientallen jaren later scherp zou laten voelen, werd wellicht in de hand gewerkt door een al te scherpe houding van de katolieken in een aantal politie ke aangelegenheden van die tijd. Het is evenwel een feit dat, toen in 1846 de Liberale Partij tot stand was gekomen, er bij de Liberalen een ken tering was ingetreden van een gelovig anti-klerikalisme evolueerden zij naar ongelovige vrijdenkerij. Onder invloed mede van de positivistische filosofie werden zij volslagen goddelozen en anti- godsdienstigen. Aldus was de toestand toen Frère- Orban voor het eerst in de regering ze telde het was de homogeen liberale regering Rogier. Gezien de bewust anti-godsdienstige en anti-klerikale kuiperijen van de Li beralen zagen de Katolieken zich ge noodzaakt zich te verdedigen in één po litieke partij, teneinde de hun betwiste rechten en deze van de Kerk te verdedi gen en te heroveren. Dat was de inzet van de toenmalige politieke strijd de vrijheid van de gods dienst en de gelijkberechtiging van Ka tolieken en niet-katolieken. Daartoe was een Katolieke Partij onmisbaar. Aldus werden de Kongressen van Me chelen de aanvang van een uitgesproken dualiteit in het politiek bestel van Bel gië Katolieken en liberalen zouden tot bij de aanvang van Wereldoorlog I prak tisch alleen tegenover elkaar staan in de politieke arena. Tot bij het begin van Wereldoorlog II bleef de Katolieke Partij voortbestaan onder dezelfde naam en naar haar struk tuur omzeggens ongewijzigd. Het was (Vervolg op blz 2) De Dender klok .VS PR vu. TOK LhEMANfr

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1957 | | pagina 1