XXX1' Ijzerbedevaart en H. Bloedspel te Brugge De sociale week te Bordeaux 4* Door de Periscoop Internationaal katoliek perscongres KUNSTCONCERT Betaald Verlof Prijs per nummer 1,50 Fr. Eén en dertigste «Jaargang Zondag 28 Juli 1957 Postcheckrekening 478685 KRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Drukker-Uitgever Paul LUYSTERMAN'JACOBS, Koepoortstraat 10 - Ninove Telefoon 327.27 DAVIDSFONDS NINOVE ZONDAG 18 AUGUSTUS reis per autocar naar Reis en toegangskaart Bloedspel (75 fr.) 180 Fr. (dus alles inbegrepen) Inschrijvingen bij de bestuursleden en op het SeKietariaat. De Deynstraat 41< Ninove. Nog een tiental piaatsen beschikbaar. Met alle respect voor de ommekeer ten goede, die ten aanzien van het gezin in de maatschappij is waar te nemen, acht de H. Vader niettemin het ogenblik aangebroken dat sociologen, theologen, economen en rechtskundigen hun ge dachten laten gaan over de huidige po sitie van het gezin, over de verkeerde opvattingen, waarvan het gezin het slachtoffer is geworden, en over de ma nier waarop men het gezin zijn juiste plaats kan teruggeven. De H. Vader heeft deze opvatting kenbaar gemaakt in een brief, welke Hij door de hand van Mgr Dell'acqua ge richt heeft tot de sociale week m Frank rijk. Deze sociale week. die vijftig jaar lang telkens in een andere grote plaats van Frankrijk haar beloop krijgt, heeft sinds haar ontstaan in 1904 nog nooit de vraagstukken van het gezin in hun ge heel behandeld. Dit jaar gebeurt dit voor het eerst en kennelijk op verzoek van de H. Vader zelf. Mgr Richaud. aartsbisschop van Bor deaux. heeft in een toespraak in de Sint Andreaskatedraal de aandacht van de grote stroom congresgangers, die met twaalfhonderd vaste inschrijvingen alle vorige sociale weken overtreft, hierop gevestigd. Daarna werd de Pauselijke brief voorgelezen, waarin de H. Vader onder meer zegt, dat men overal in de wereld en bijzonder toi Frankrijk een grote vooruitgang in de waardering van het gezin kan waarnemen. Maar de aandachtige opmerkers zul len toch de bedreigingen niet ontgaan, die het gezin onafgebroken boven het hoofd hangen. Zij vormen de gesels van de moderne maatschappij de echtschei ding en haar gevolgen, de schandelijke praktijken van van de negatieve euge nese als de sterilisatie en het algemeen verbreide Neo-Malthusianisme. Naast deze ondeugden treft men dan de sociale belemmeringen aan de aanhoudende woningnood met zijn twijfelachtige ze delijke, sociale en hygiënische gevolgen, en een onderwijspolitiek die onvoldoen de eerbied aan de dag legt voor de rech ten van het gezin. In het algemeen kan men vaststellen dat de moeilijke levens omstandigheden van het gezin zijn hecht heid aan het wankelen hebben gebracht. Daaronder is ook het werken van de moeder buitenhuis begrepen. Over al de ze verschijnselen maakt de H. Vader zich bezorgd, aldus de brief. Vandaar ook dat Hij er zo dikwijls bij zoveel ver schillende gelegenheden op teruggeko men is. Daarom verheugt het Hem ook zozeer dat de sociale week van Frank rijk het initiatief genomen heeft al deze problemen eens in hun geheel onder ogen te nemen en ze van katoliek stand punt uit te behandelen. Een studie over het gezin 1957 wordt door twee feiten beheerst, aldus de Hei lige Vader. Ten eerst drijft de ontwik keling van de afgelopen vijftig jaren naar een geleidelijke ontbinding van het gez;n en naai een steeds engere afhan kelijkheid van de collectiviteit. Ten tweede, wil men het gezin volgens na tuurlijk en goddelijk recht in zijn soli diteit .tandhaven. dan mo?t men zich velvetten tegen de toenemende pressie tot socialisatie. Dit mag er natuurlijn niet ice leiden, dat men zich a priori tegen maatschappelijke hervormingen verzet. Ieder houde zien hierbij aan deze gezonde stelregelhet gezin is er niet voer de gemeenschap, maar de gc-mecn- s hap voor het gezin. Reeds Leo XIII heeft het teaen de socialisten voor het ge. in opgenomen, zegt de H. Vader in zijn brief, omdat het gezin naar zijn uitdrukking hoewei een kleinere ge meenschap. waarde vol Ier is dan ue gro tere bui ger gemeenschap. Het is daarom beiangrijk aan deze beginselen stevig vast te houden, opdat het gezin zijn onafhankelijkheid niet meer en meer verliest in het ingewik keld raderwei k van een beschaving wel ke in hoofdzaak stedelijk en industrieel georiënteerd is. Bovendien wordt het gezin hoe langer hoe meer afhankelijk van de overheidsbemoeiingen, die zich uitstrekken over de huisvesting, voeding en gezondheidszorg. De overheid bemoeit zich voorts met arbeid, de zekerheid voor de toekomst, het onderwijs en op voeding. de verzorging van zieken en ouden van dagen, en met de vrijetijds besteding zelfs binnenshuis en buitens huis. De staat is steeds maar verder ge- aaan met zich overal in te mengen tot groot nadeel van het gezin. Inderdaad moet de staat het gezin beschermen, maar allereerst het respecteren. Het zal derhalve, zo besluit de pau- selijke brief, de taak van de sociale week 1957 zijn in het licht van de kato- lieke beginselen de constructieve wegen tot herstel te ontdekken, die het gezin zijn plaats in de huidige maatschappij teruggeven. Na voorlezing van de brief opende de president van de sociale weken Charles Flory de reeks voordrachten, welke achtereenvolgens gewijd zijn aan de nieuwe wetenschappelijke en maat schappelijke verschijnselen, aan de grondbeginselen rond en binnen het hu welijk in net licht van de huidige sa menleving en ten slotte aan het optre den der katolieken naar buiten bij het herstel der gezinsrechten. De sociale week 1957 te Bordeaux heeft zelf het beste bewijs gegeven hoe zeer het katolieke gezin mee evolueert. Zoveel huismoeders hebben te ken nen gegeven dat zij de voordrachten willen bijwonen, dat voor het eerst in de geschiedenis van de sociale weken een kinderbewaarplaats aan deze bijeen komst gedurende de gehele week ver bonden is. waaraan de moeders hun kin deren kunnen toevertrouwen. Als in een buurt twee mensen aan 't kij ven gaan zijn er seffens mensen die komen luisteren en kijken. Er zijn er ook die haastig in hun huis verdwijnen... Verschil van op vatting. Ik zag het nog voor enkele dagen. Ik was noch bij de eerste noch bij de tweede categorie mijn tijd van lopen is voorbij. Ik hoorde een van de twee zeggen «crapule». Ik weet niet hoe ik 't woord in 't vlaams moet schrijven. Ik ben voort naar huis geslenterd en mijn eerste werk was in 't woordenboek kijken. Mijn woordenboek is een deftig boek en he; woord staat er nier in, noch met de «C» van «crapule», noch met de «K.» van krapuul. In 't trans woordenboek staat «crapule» maar het kan de juiste vlaamse weerga niet geven. Ieder laai heeft haar eigenaardigheden. Wij kennen «leedvermaak», de fransen hebben er geen woord voor. «Crapule» is anders een deftig woord. De Oude Romeinen kenden het. Crapula was de einduitslag van een ar ink pa. tij v>uaj..n stom dronken mensen zich gedragen gelijk., ja, gelijk zulke mensen in dergelijke omstandig heden zich gedragen. Hei woord heeft precies zijn oorspronke lijke betekenis niet behouden. De iatijnse crapula was feitelijk het voorrecht van de rijke iieden, van de hogere standen. In hun grote marmeren pileizen hadden ze een lo kaal dat bij ons ger< fc< aat. Ze hadde- een vomitorium», een plaats waar ze hun maag gingen ontlasten om daarna «op een vers» te beginnen. Gelijk het dikwijls gaat in 't leven hebben de mensen van de crapula hun naam wegge geven aan een soort mensen die over de middelen niet beschikken om zich een cra pula te betalen. Met de betekenis die het woord nu ge kregen heeft, betekent het «gemeen». Wie gemeen is van afkomst of gemeen van ma nieren is «crapule» in tegenstelling met voor naam voorname mensen met voorname ma nieren. Wie geen geld heeft of geen vooraan staande plaats bekleed moet zich laten cra pule verwijten door mensen die niet voor naam zijn. Mensen die voornaam zijn ver wijten niet. Er is veel crapule in de wereld. Eeu slechte naam is gemakkelijk te verdienen. De uitwendige kentekens zijn voldoende. Om voornaam te zijn is het niet genoeg voor naam te doen. De voornaamheid moet van bmnen in zitten en van daar naar buiten komen. Wie aan tafel de medeaanzittenden on dereet is niet voornaam en wie op behendige wijze iemands geldtas ontfutseld is niet voor naam. Wie met loze streken iemand voetje licht is niet voornaam. Wie in de wereld, die reuzetafel waaraan God de mensen voedt, zijn medeaanzittenden ondereet, of het voedsel van hun bord neemt, om het aan een ander te geven, is niet voor naam. Wie in de openbare besturen wetten uit aardig, c'.ie de verdelende rechtvaardig heid niet eerbiedigen om zich achter de wet telijkheid te kunnen verschuilen in zijn on rechtvaardig gedoe, is niet voornaam. Wie de macht in handen heeft wordt nooit «crapule» genoemd. Voorname mensen ver wijten nietze later, hem liever de naam «excellentie» die aan zijn ambt veibonden is, veeleer dan aan zijn persoon. Zijn Excellentie zal misschien wel het woord «crapule» gebruiken en bewijzen dat voornaamheid niet altijd in evenredigheid is met de sociale rang en de eretekens van de persoon die ze draagt. En waarom hogervernoemd straatrelletje aanleiding gaf tot deze korte beschouwingen? Omdat het crapule dat voorname mensen met zijn naam niet noemen kunnen zou weten dat het splits alles gewogen is en te licht bevonden. Om iemand over het hoofd te zien. moet gij er bovenstaan, maar niets kan U beletten er nevens te kijken en toch voornaam te blijven. Talrijke katolieke journalisten en pu blicisten uit geheel de wereld zullen van 39 september tot 3 oktober eerstkomend te Wenen deelnemen aan het vijfde we reldcongres der katolieke pers. Het pro gramma van dit congres werd onlangs tijdens een persconferentie te Wenen overhandigd aan Mgr Dr Koenig. aarts bisschop van Wenen. De conferentie had plaats in de aartsbisschoppelijke resi dentie der hoofdstad. De voornaamste referaten worden ge geven door vooraanstaande personalitei ten. Onder hen vernoemen wij Pierre Pflimlin, van de Franse MRP; lord Pa- kenham, een der meest markante figu ren uit het Engelse katolicismeRai- mondo Manzini. directeur van de Ave- nire d'Italia van Bologna Pater Gabel, oud-hoofdredacteur van het Parijse blad «La Croix» de gekende Spaanse jour nalist Francisc Luis enz. Referaten en commissies in uit congres zullen zich wijden aan alle problemen die de ka tolieke pers aanbelangen, Zo zal onder meer de kwestie van de internationale katolieke perssamenwerking en de func tie der katolieke pers in de moderne matschappij behandeld woiden. Het congres heeft plaats in het Huis der Industrie op de Schwarzenbergplatz, in de Oostenrijkse hoofdstad. De bijeen- TE WENEN komst staat onder de hoge bescherming van de Oostenrijkse bisschoppen Ere voorzitters zijn Dr Funder. uitgever van Die Furche en Delia Torre, directeur van L'Osservatore Romano. De organi satie berust bij de Internationale Unie van de Katolieke Pers, die de katolieke journalisten cm de drie jaar in wereld congres bijeenroept, De Unie omvat de federaties der journalisten, der dagblad uitgevers, en der agentschappen en heeft haar centrale zetel te Parijs. Het thema van het congres 1957 luidt Katolieke Pers in Kerk en Wereld, Het congres begint maandag 30 sep tember met een door Mgr Koenig opge dragen dienst in de Weense kerk der Salesianen. Zoals tijdens de daaropvol gende dagen is de voormiddag en na middag voorbehouden aan referaten en zittingen der verschillende commissies. Op de avond van de eerste dag houdt de aartsbisschop van Wenen een avondre ceptie ter ere van de congressisten. Op 2 oktober geeft de Oostenrijkse regering een gala-avond in het slot Belvedere. Op 3 oktober staat een bezoek aan Ne- der-Oostenrijk op het programma. De deelnemers zullen verder in de gelegen heid worden gesteld het oude en het nieuwe Wenen te leren kennen. Kon. Katolieke Harmonie "EENDRACHT,, - Ninove ZATERDAG 27 JULI 1957 te 20.30 u. op de stadskiosk welke onze Harmonie aan de bevolking van Ninove zal aanbie den, onder de kundige leiding van de heer Collin. Geen enkel KATOLIEK mag deze uitvoering missen. Steunt onze Harmonie door uwe aanwezigheid. PROGRAMMA 1) «Antwarpen - Vlaanderen» march voor klaroenen, trompetten, hoornen. en trommels 2) «Salvius Brabo openingsstuk opgelegd stuk voor provinciaal tornooi 3) «Zigeunerfantasie» 4) «Herinneringen aan vroeger» 5) «American Fantasy» 6) «Euterpe», neo-classiek openingsstuk 7) «Parade-March» J. Moerenhout P. Leemans E. Dax J. Philips F. Ruelle A. Courtain. S. Poulain Uit oorzaak van het jaarlijks betaald verlof, van 28 juli tot 4 oogst, zal ons weekblad op zon dag 4 oogst niet verschijnen. BELANGRIJK BERICHT Gedurende de periode, gaande van 1 mei tot einde oktober, zullen de apo- teken van Ninove elke ZATERDAG NAMIDDAG GESLOTEN zijn. Eén apoteker zal de wachtdienst ver zekeren voor DRINGENDE gevallen. De Denderk lok DAVlQSrO^ÏDS

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1957 | | pagina 1