EMINENTIE, WIJ DANKEN U Door de Periscoop De Triomfantelijke Wereldbedevaart KAJ Prijs per nummer 1,50 Fr, Zondag I septemBer 1957 KRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON H'N°V TROUW AAN KERK EN GODSDIENST Een eer voor België Waar het bloed der christenen vloeide Bij het Graf van Sint Petrus De Paus bij de Kajotters Eén en cbr tiQste jaargang Postcheckrekening 4786.85 Drukker-Uitgever Paul IIVSTERM AN'JACOBS. Koepoortstraat 10 - N.no«_ Telefoon 327.27 Toekomende zondag 8 dezer kent Zijne Eminentie Kardinaal van Roey, aarts bisschop van Mechelen en Primaat van België, de uitzonderlijke genade zijn dia manten priesterjubileum te vieren. In de Nationale Basiliek te Koekel- berg zal Z. Exc. Mgr Forni, Apostolisch Nuntius een plechtige Jubelmis opdra gen met pontificale assentie van de hoog geachte jubilaris. De Bisschoppen van België, burgerlijke autoriteiten, de lei ders van de katolieke organisaties, dui zenden priesters en een keure van ge lovigen zullen het voorrecht hebben de ze plechtigheid bij te wonen. Tiendui zenden anderen zullen deze dag ter H. Tafel naderen, om God te danken voor de weldaden die België te beurt gevallen zijn dank zij het zestigjarig priester schap van Zijne Eminentie en om de hemel geweld aan te doen opdat Zijne Eminentie nog vele jaren de leiding van de Kerk van België moge blijven waar nemen. Zijne Eminentie kan inderdaad op een schitterende loopbaan in dienst van Kerk en Volk terugwijzen. Geboren te Vorselaar op 18 januari 1874, werd hij op 18 september 1897 door Z. Em. Kardinaal Goossens tot priester gewijd. De jonge leviet promoveerde in 1903 tot doctor en Magister in de God geleerdheid. maar zijn uitzonderlijke geestesgaven waren dusdanig dat hij reeds in 1901 met een cursus aan de ka tolieke universiteit te Leuven gelast werd. Het jaar zijner promotie werd hij tot buitengewoon hoogleraar en in 190 tot gewoon hoogleraar bevordeid, Toen reeds had Zeereerwaarde Heer Professor Magister J.E. van Roey een in ternationale faam als wetenschapsman verworven. Zijne Eminentie Kardinaal Mercier benoemde hem dan ook tot e.e- kanunmk van Sint-Rombouts, zulks reeds in 1907. Maar de heilige Kardinaal erkende in Professor van Roey niet al leen de geleerde, maar tevens de bekwa me bestuurskracht. Nauwelijks .13 jaar oud werd Zeereerwaarde Heer Kanun nik van Roey op het aartsbisdom als Groot-Vicaris geïnstalleerd. In 1909 werd hij tot huisprelaat van Z.H. de Paus en in 1925 tot protonotarius apostolicus aan gesteld. Het was dan ook voor niemand een verrassing toen. bij het overlijden van Kardinaal Mercier. de keuze van de Paus naar Mgr van Roey ging om hem op te volgen. Hij werd op 25 apnl li-O tot Bisschop gewijd. In het Consistorie van 21 juni daaropvolgend ontving nij het H. Pallium en in dit van 20 juni 1927 werd hij verheven tot Kardinaal-pries ter met de titel van de H. Maria de Aia- coeli. Zijne Eminentie is tevens Groot- Kanselier van de Leuvense universiteit, werkend lid van de Koninklijke Vlaam se Academie voor Wetenschappen, Let teren en Schone Kunsten, doctor honoris causa in het kerkelijk recht, doctor ho noris causa in de Godgeleerdheid van de katolieke universiteit te Nijmegen, erekanunnik van het bisdom Le Mans en van het bisdom Tarbes en Lourdes. Het is thans méér dan 31 jaar dat Zijne Eminentie de Kerk van België met vaste hand bestuurt, De meeste priesters van het aartsbisdom werden door zijn hand gewijd. Zijn zeer lange werkdagen kenden een grote drukte. Er was geen enkel probleem in het bestuur van zijn bisdom een van de grootste van de wereld dat hij niet persoonlijk in studeerde en besliste. Groot was hij in de vrede, groot als bevorderaar van het Geloof, als stimuleerder van de katolie ke werken, als kerkenbouwer. Hij kende vare noch vrees wanneer de grote be ginselen van de godsdienst in het ge drang kwamen. Zijn kloekmoedige hou ding ter verdediging van de rechten van het katoliek onderwijs staat blijvend m ons geheugen gegrift. Nog groter was Zijne Eminentie in de oorlog voorzich tig waar net kon. was hij onveivuard waar het moest. Het gedenkboek aan deze periode gewijd door zijn secretaris. Mgr Leclef verdient door iedereen her lezen te worden Met eerbied wenden wij ons dan ook vandaag tot de achtbare Jubilaris Eminentie. Miljoenen landgenoten delen van daag de vreugde van Uw priesterhart. Miljoenen gebeden stijgen ten hemel om God te bedanken voor de uitzonderlijke gaven die Gij in uw herderlijk ambt ,cn- toongespreid hebt. De keur dei gelovi gen van het gehele land nadert ter Hei lige Tafel opdat de Kerk van Beigië nog in lengte van jaren zich moge verheu gen in uw vaste hand. in uw gaaf beleid. weten dat Gij van geen ijdel ver toon houdt, maar de jubel die heden in de Nationale Basiliek Uw aandeel zal zijn. is de jubel die miljoenen vervult. Wij danken U. Eminentie, voor de kwistigheid waarmade Gij Uw grote gaven aangewend hebt vooi hei veilig behoud van de Belgische Kcik. wij dan ken U voor Uw rusteloos ijveren voor ons aller geestelijk welzijn. Wij danken U. Eminentie, wij vereni gen onze gebeden met de Uwe. wij voe len ons veilig bij U. God geve U nog vele jaren DE REDACTIE. Polen - het Rooms-katolieke Polen heeft zijn grote nationale dag ge vierd. Het is het feest van de Zwarte Lieve Vrouw in het nationaal heiligdom van Czestochowa. Het is die dag grote toeloop ieder jaar. Dit jaar was er de Kardinaal-Aarts bisschop Wyszinsky en een twintigtal bisschoppen en duizenden gelovigen Polen ligt achter het IJzeren Gor dijn en is een kolonie van Rusland. Wie onder de qorlog dierf zeggen dat de moord op negen duizend Poolse officieren het werk was van Rusland is na de bevrijding de bak ingegaan voor landverraad. Nu moogt ge het al zeg gen Rusland is de grote vriend met meer en bij slot van rekening is het de waarheid. Na Katyn kwam het dra ma met de niet-kommumstische weer- standers en het uitgeweken gouverne ment van Polen. Daarmee was het oude katolieke Po len de kop af en was de plaats vrij voor het kommunisme Sinds de be\ jding geniet Polen dus al de voordelen van de volledige kom- munistische vrijheid. Het kommunisme is er volledig vrij. Het mag al doen wat het wil. De andere moeten zwijgen als vermoord willen ze niet vermoord worden. Toch heeft het kommunisme het kris- tendom niet dood gekregen en ze moeten het gerust laten om het zelf niet te oe sterven. Ze mogen to.ch hun best doen om langs de Poolse pers die natuurlijk kommunistisch is het volk te demo raliseren. De Kardinaal heeft het publiek aan geklaagd... De twee grote middelen zijn alkoholisme en pornographie. Er is niets nieuw onder de zon. In het oude Griekenland was Sparta een republiek waar enkele honderden vreemde bezetters baas speelden over duizenden inboorlingen. En het middel om baas te blijven was demoraliseren. Bij alle imperialistische volkeren die andere volkeren onder hun gezag brach ten en wilden houden, werd dezelfde methode gevolgd demoraliseren en de nationaliseren In Frankrijk kwam na de oorlog van 1850 de loge aan het bewind. Om er aan te blijven gebruikten ze de methode van het demoraliseren door het volk zijn ge loof en zijn zeden te vermoorden. Bij ons doen de loge-broeders juist idem hetzelfde. Katolieke gezinnen mogen kinderlast dragen zij zullen ze wel «bekeren» volgens de oude beproefde methode. Het experiment lukt nooit ten volle maar het laat toch veel puinen achter. De leugen is tegenover de waarheid wat onkruid is tegenover goede vrucht. Ze schiet weelderig en rap op ze dreigt de waarheid te versmachten. Maar haa* schadelijk karakter komt aan het licht- zelfs bij de man uit de straat. De leugens volgen malkaar op. Als de eerste versle ten is treedt de tweede in het strijdperk en de derde staat op haar beurt te wach ten. Maar de altijd dezelfde waarheid blijft. De geschiedenis van het huidige Po len is een doodgewone bladzijde uit de geschiedenis der mensheid gelijk het an tiklerikaal experiment in ons land een doodgewone bladzijde is uit diezelfde geschiedenis. HET APOSTOLAAT ONDER DE ARBEIDERS Het is een feit dat brede lagen van de arbeidersbevolking, ingevolge de in dustrialisatie, de opeenhoping in de industriële centra, de onttrekking aan hun oorspronkelijk milieu, de anti-ka- tolieke propaganda, in aanzienlijke mate vreemd geworden zijn aan het geloof en zich slechts bij geboorte of overlijden hun christelijke aanhorigheid herinne ren. De herkerstening van de arbeiders massa is een van de meest actuele en meest dringende problemen van de mo derne tijd. Daartoe is het in hoofdzaak vereist de arbeiders opnieuw vertrouwd te maken met de heilige waarden van de godsdienst, hen weder op te voeden in de geest van de sociale leer van de Kerk, hen niet te laten verworden tot robots, van hen opnieuw schone mensen te maken, die zin hebben voor een waar devol leven dat hen voorbereidt op hun eeuwige lotsbestemming. Dit is de taak voor dewelke de Kato lieke Jonge Arbeid(st)ers gesteld zijn in de KAJ en de VKAJ, die thans in vele landen van de wereld een belovende werkelijkheid is. Door zelfbezinning en zelfverdieping willen zij zich tot mon dige christenen opwerken, bij machte hun geloofsideaal uit te dragen tot de massa hunner arbeidskameraden ten einde derwijze de arbeiderswereld voor Christus te heroveren. Het is oen eer voor ons land dat het initiatief tot oprichting van KAJ en tot ïjn wereldverspreiding van bij ons un- gegaan is. Het is inderdaad Mgi Caidijn die de beweging stichtte. Het is hij die er de onvermoeibare apostel van jS in al de continenten. Deze beweging was dusdanig uitge groeid dat een wapenschouw noodzake lijk bleek om de eigen macht te kennen en om de toekomstmogelijkheden te pei len. Deze wapenschouw is uitgegroeid tot de Wereldbedevaart van KAJ en van VKAJ naar Rome. tot een geloofsmani- festatie die niet alleen van alle aanwe zigen apostelen zal maken Vein de ge dachte. die hun organisatie bezielt, maar tevens diepe indruk zal verwekken op hun werkmakkers in de werkhuizen van Europa en Afrika, van Azië. Oceanië en Amerika. Wij zegden het reeds dat het een eei voor België is. dat de Kajottersbeweging op onze bodem ontstond en dat het Bel gische priesters en leken zijn die haar verbreid hebben over de wereld Het is tevens een eer voor ons land, dat het het machtigste contingent gele verd heeft voor de wereldsamenkomst van KAJ-afgevaardigden in de Eeuwige Stad 9.200 (in plaats van de verwachte zes duizend) Kajotters en Kajotsters uit Vlaanderen en Wallonië op een geza menlijk aantal van ruim 30.000 deelne- mers. Het is een eer voor ons land dat de financiële mogelijkheden voor de bede vaart hoofdzakelijk door de Belgische organisatie geschapen werden, dat hei massaspel dat de menigte op het bint Pietersplein in vervoering bracht door een Vlaamse monnik vervaardigd werd en dat op Heico Kolt beroep gedaan werd voor de ritmiek in dit massaspel. Het is dan ook niet te verwonderen dat de hiërarchie van de Belgische Kerk het op prijs stelde deze massaconfron tatie bij te wonen. Zijne Eminentie de Kardinaal had zich laten vertegenwoor digen door zijn hulpbisschop Mgr Paul Schoenmaeckers, en ook een tweede hulpbisschop van Mechelen Mgr van Waeyenbergh, rector magnificus der Leuvense universiteit, was aanwezig. Hunne Excellenties de Bisschoppen van Brugge, Doornik, Gent en Namen waren te Rome en de bejaarde bisschop van Luik had zijn hulpbisschop Mgr Van Zuylen afgevaardigd. De Belgische Kerk van Kongo was vertegenwoordigd dooi de apostolische vicaris van Leopoldstad. Het is onbegonnen werk de geestdrift te beschrijven die de tienduizenden jon ge arbeid(st)ers bezielde op hun Rome* tocht en tijdens hun verblijf in de Eeu wige Stad. Wij moeten ons vergenoegen met enkele hoogmomenten van hun vei- blijf tot onze lezers te brengen. Een van de meest aangrijpende hoog momenten was ongetwijfeld de tocht vanuit veertien Romeinse kerken naai het Coliseum en de bidstonde aldaar. In veertien proppensvolle Basilieken en Kerken waren de Kajot(st-ers samenge komen om er een gebedswake te houden en vandaar ging het in veertien stoeten verlicht door ontelbare toortsen, biddend en zingend naar het Coliseum, waar zij in één machtige stoet samensmolten. El ke stoet droeg een kruis en al deze krui sen vormden een kruisweg rond het reus achtige Kruis dat de triomf der chris tenheid simboliseerde op de plaats waai de eerste christenen aan de wilde dieren werden prijsgegeven. Twee bijkomstige kruisen werden opgericht, het ene als symbool van de moeilijkheden die de jonge arbeid (st)ers kenmerken in de landen waar de beweging nog niet ge vestigd is, en het tweede als simbool van het lijden der jonge arbeid(st)ers, die om hun geloof vervolging kennen. Op de eens bloedige arena werd een kruisweg gehouden, voorgebeden door Mgr Cardijn, waarbij aan elke statie een andere taal weerklonk om de interna tionale verbondenheid der arbeid(st!ers in Christus te verzinnebeelden. Het was een uniek en aangrijpend schouwspel, dat de aanwezigen tot schreiens toe be woog. Een tweede hoogmoment was, de vol gende dag, de zondag, het H. Misoffer in de St Pietersbasiliek. Het reusachtige Godshuis, dat aan achttien duizend ge lovigen plaats biedt, was gevuld met Kajot(st)ers en een stoet van twee-en- veertig bisschoppen hield zijn intrede. Tien duizenden moesten echter op het St Pietersplein blijven, waar ter hunne* intentie een H. Mis opgedragen werd aan een noodaltaar. "Vooraleer de H. Mis in de Basiliek aanving, heette Mgr Cardijn in de voor naamste wereldtalen de congressisten welkom en verduidelijkte hij de bete kenis van het gebeuren. De Paus had toelating verleend, ten uitzonderlijken titel, de H. Mis op te dragen op het graf van de Prins der Apostelen en het was een treffend ogenblik wanneer de deken van het H. College Zijne Eminentie Kardinaal Tisserant die zopas zijn gouden priesterjubileum gevierd had in groot ornaat het altaar naderde om het H. Misoffer te celebreren. De emotie bereikte haar hoogtepunt toen de door luchtige Kerkvorst persoonlijk de Hei lige Communie uitreikte aan de Kajot ters, terwijl vele andere priesters zich in de kerk verspreidden om aan de dui zenden de Teerspijs uit te reiken, die Kardinaal Tisserant niet konden berei ken. 's Namiddags werd voor vele tiendui zenden toeschouwers op het St Pieters plein het machtige massaspel opgevoerd, dat een diepe indruk op de aanwezigen waaronder tientallen Bisschoppen van alle landen maakte en herhaaldelijk langdurig gejuich ontlokte. (Vervolg op blz. 2) ï)e Denderklok

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1957 | | pagina 1