Jaarlijkse Feestavond
De Qrofe Strijd I
De Kleine Strijd
De Qoede Strijd
VERENIGD EUROPA.
Door de Periscoop
Schworzwolder Passion
t
it
I
i I
Twee en bertigste Jaargang
Prijs per nummer F. 2,-
Zondag 9 februari 1958
Postcheckrekening 4786.85
KRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HEI <C *N NINOVE
Drukker-Uitgever Paul LUVSTERMAN-JACOBS, Koepoortstraat ll - Ninc.w
Telefoon 227.27
Oudleerlingenbond van St Aloisiuskollege - Ninove
Oudleerlingen en vrienden, met kennissen en familie, hou
den ZONDAG 9 FEBRUARI 1953 vrij voor de
Op het programma het Regionaal Koor van Zottegem DIE
FONTEYNE met een schat van oude en moderne nederlandse
en vreemde Volksliederen en Madrigalen.
DE GROTE STRIJD
Als deze regelen zullen verschijnen, zullen
alle maatregelen getroffen zijn om de poll
voor de CVP-lijsten in ons arrondissement
ordelijk en vlug te laten verlopen
In een veertigtal stembureien zullen mor
gen van 9 tot 12 uur de twaalf duizend
CVP-leden de gelegenheid krijgen hun stem
te laten weerklinken. En wij zouden er wil
len op aandringen, op een zeer bijzondere
wijze, opdat niemand maar dan ook nie
mand de oproep van de partij onbeant
woord zou laten.
Wij hennneern ons nog sommige klachten
uit vroeger dagen. Toen werden er per ge
meente een aantal afgevaardigden naar Aalst
gestuurd om daar in een aldus-beperkte ver
gadering. de kandidaten aan te duiden, als
mede de plaats die ze op de lijsten zouden
innemen. Dit aantal afgevaardigden stond in
rechtstreekse verhouding naar het aantal re-
gelmatig-ingesehreven leden per gemeente.
Dat deze afgevaardigden niet altijd de wer
kelijke mening en de werkelijke verzuchtin
gen van de partij-leden aan het licht konden
brengen, lag voor de hand. En wij hebben
dan ook oprecht gejuicht wanneer de nieuwe
wijze van pollen werd ingericht. Deze
nieuwe wijze het oproepen van ALLE
aangesloten leden die in regel zijn met hun
bijdrage is ontegenzeggelijk een demo
cratische maatregel en bewijst, ten overvloe
de hoe het woord democratie bij de CVP
geen ijdele klank is.
Maar dat brengt dan ook voor al de op-
geroepenen de onvei biddelijke plicht mede,
gebruik te maken van het geboden recht.
Zeg niet. beste CVP-lidHet zal zonder
mij wel gaan of Ik heb daar geen tijd
voor, of geen interesse want dit zou een
voudig misdadig zijn.
Vandaag de dag kan geen ernstig mens
nog de politiek onverschillig laten voorbij
gaan. Ten overvloede is het vooral de
laatste tijd bewezen dat, waar wij van de
politiek afzijdig blijven, de politiek zich ver
heft boven ons en veelal ten koste van ons
en onze princiepen, onze belangen.
En nu vooral, nu de CVP de GROTE
STRiJD te strijden heeft tegen linkse afbraak,
tegen linkse demagogie, tegen linkse acluer-
uitstelling van al de levende klachten van
ons land, nu vooral ligt op ieder van ons de
zware verantwoordelijkheid daadwerkelijk
mede te strijden. En de inzet van deze strijd
is de aanduiding van de vaandeldragers die
ons zullen dienen voor te gaan.
Om die aanduiding gaat het inderdaad.
En onmiddellijk zal het belang daarvan op
vallen. Want de CVP zal zijn. wat haar man
datarissen zijn.
Indien de moóellijst uw goedkeuring weg
draagt zeg het dan morgen op de poll. Indien
u er integendeel wijzigingen wenst te zien
aanbrengenzeg het dan eveneens. Het u
geboden recht uw stem dient daaivoor.
En vraag u meieen af vooraleer uw plicht
te vervullenWat moet ik doen om de
GROTE STRIJD van de CVP te helpen strij
den op zuike wijze dat het algemeen belang
en het algemeen belang alleen er bij
gediend worde
DE KLEINE STRIJD
Als wij een overwegend belang hechten
aan de samenstelling van de kandidaten lijs
ten voor Kamer, Senaat en Provincie, dan
verliezen we daatbij toch ook niet uit het
oog het voorname belang dat dient vastge
knoopt aan de gemeentelijke verkiezingen,
d.i. aan de KLEINE STRIJD die ook over
kort zal dienen uitgevochten.
Wij weten genoeg hoe het hier in onze
goede stad gestaan en gelegen is. En wij he
ren te vaak de verzuchtingen van tal van
stadsgenoten om hier ook eens verandering
te zien aanbrengen. Wij onderschrijven deze
verzuchtingen natuurlijk met beide handen.
Maar bij deze vrome wensen kan en mag
het natuurlijk niet blijven. Deze KLEINE
STRIJD als wij het zo mogen zeggen
heeft voorwaar ook een primordiaal belang
en hierin ook rust op ieder van ons een dure
plicht, een zware verantwoordelijkheid
Woorden zijn geen oorden en blij
ven wensen om hier ter stee een grondige
verandering te zien gebeuren, zal larie blij
ven. indien wij ons niet daadwerkelijk gaan
inspannen om deze vei noopte wijzigingen
die stellig tot het rijk der mogelijkheden
behoren te helpen verwezenlijken.
Een eerste plicht daarom is de aansluiting
bij de CVP. Opnieuw durven wij het hei ha
lenblijf niet onverschillig, doe uw plicht.
En uw plicht is aansluiten. Wij moeten een
macht vormen waarvoor de anderen dienen
te wijken. Klagen en afkeuren, mompelen
achter de ïug en zelf niets doen. zijn dingen
die niet meer verantwoord zijn:
En na het volbrengen van deze eerste
plicht, volgt dan onmiddellijk de tweede. Na
melijk 'ht directe aanduiden van de kand.da
ten voor de volgende gemeentelijst. Zeg niet
daar is nog tijd genoeg voor. Tijd genoeg
komt steeds te iaat. Het kan geen kwaad als
de kandidaten zich aanme.den en worde., aan
geduid. Wij moeten ook deze dragers van on
ze gedachten de nodige hulp en steun kunnen
bieden, dan dat wij ons de luks zouden aan
meten onze kandidaten-lijst rap-rap samen te
stellen. Ook voor deze KLEINE STRIJD d.e-
nen wij paraat te zijn. Maat. egelen die te
elfder ure worden getroffen zijn en blijven
uit den boze.
DE GOEDE STRIJD
A.zo staan wij r,u op de drempe» van een
heroïsche st.ijd die wij met f.erneid de
GOEDE STRIJD Kunnen noemen.
GOED, omdat wij de overtuiging hebben van
ons programma.
GOED. omdat wij die strijd niet wensen te
voeren voor peisoonlijke belangen.
GOED, omdat bij ons alleen het a.ge.nee
belang wordt op het oog gen -oe.
GOED. omdat wij er dienen voor te zorge..
dat het niet zou blijven b.j v&t,t
loften, maar integendeel zou ge ,c.
zijn op het verwezenlijken van ve
algemeen plan van welvaart en ge.Ut
GOED. ten slotte, omdat hij in het teken siaa.
van de kristelijke, vlaam^e e.t
gezinde verzuchtingen van ons iie.
volk.
Ieder van ons diene vandaag en niti0t
een grondig onderzoek van geweten ie dve.
Ieder van ons diene op entousiasce wi.,z.
mede te strijden deze GOfcDE STRIJO. leder
van ons diene zijn steentje bij te brengen
tot de uiteindelijke en nabije overwinning
Ik zal waarschijnlijk maar best beginnen,
beste lezer, met je mijn verontschuldigingen
aan te bieden omdat ik nu nog je aandacht
durf vragen voor een onderwerp dat ogen
schijnlijk meer aan afgezaagd is. Maar stel
je gerust, ik wil je niet overstelpen met tek-
nische bijzonderheden oi principiële kwes
ties. 't Wil eerder een vulgariserende mening
zijn zoals de jeugd die draagt of toch een
deel ervan. Bovendien is het nutteloos er een
vaste lijn in te zoekenhet zijn alleen een
paar losse flitsen, die een paar fundamentele
kwesties behandelen, die spontaan oprijzen
in de gedachte van elk normaal mens.
Over de wenselijkheid van een Verenigd
Europa ga ik niet meer argumenteren .die
is er Wij, en ik bedoel alle europese landen,
zijn te veel op elkaar aangewezen om dat
nog te loochenen; de individualistische tijd.
waarbij een staat volledig op zich zelf kon
staan, is voorbij; en in dit tijdperk van ia-
ketten en supersonische vliegtuigen is het een
onmogelijkheid geworden zich op te sluiten,
binnen eigen nauwe grenzen, binnen zijn
eigen autonomie. Er IS samenwerking, en zij
moet verder worden uitgebreid, door een
Ja, hier ben ik nog eens.
Doden komen niet weer ten zij in
spookhistories.
Een man die aan 't verdrinken is, komt
driemaal boven. Ik ben niet aan 't verdrinken
en voorlopig kom ik maar eens boven.
Maar waarom Daarom, zegt de boer.
Ik vertel u de waarom. Lees voort en ge
verneemt het wel.
Mijn afscheid heeft meer beroering ver
wekt dan ik wel verwacht had. Ik wist niet
dat ik zo een belangrijke persoonlijkheid was
Wees gerust, ik kom niet even groeten
voor een open doek. Het is mij niet naar
het hoofd gestegen en het heeft mijn hart
niet gepakt.
Alles is betrekkelijk volgens de nog in
zwang zijnde theorie van Einstein.
Wij leven in een klein land en in een
kleine stad van dat klein land. Een groot man
hier bij ons, is nog maar een klein groot
man. Grote-grote mannen hebben wij niet.
Wij hadden in ons land één groot man ge
had. Hij was te groot voor ons land en hij
verhuisde naar Europa.
Verleden week is hij naar Bonn geweest
om te bemiddelen. Hij is een specialist in
het bemiddelen. Hij was nog te klein en is
teruggekomen gelijk een kleine man met
een pak in z'ijn broek.
Gelijk ik zei. vij hebben, maar kleine
grote mannen en mijn grootheid kan mij niet
duizelig maken. Ik weet dat ik klein ben.
Ik ben feitelijk teruggekomen om wille
van de waarheid. Ze hebben gezegd en ge
schreven dat ik afgedankt was. Er zijn in
verband daarmee namen genoemd.
Zie, daar is niets van waar en ik wil niet
dat iemand in de nek gezien wordt om iets
dat hij niet misdaan heeft. Elk draagt zijn
eigen pakje door het leven en 't is al zwaar
genoeg zonder dat ze hem nog belasten met
iets waar hij volledig vreemd aan is.
Dat iemand eens een. hoge borst opzet,
een beetje boft, is een zondeke dat op voor
hand vergeven is. Wie heeft er zich nooit
schuldig gemaakt
Er zijn mensen die geërgerd zijn omdat
er hier en daar bij de tegenstanders een
woord van sympatie werd gesproken. 't Zijn
slechte honden die door de wolven worden
geprezen hebben ze mij gezegd.
A.u.b.. ik ben geen hond en de tegenstan
ders zijn nog geen wolven. Er zijn in ons
tranendal nog menseneters. In onze politiek
misschien ook. In ons land wordt een dood-
gevonden kiek of konijn niet opgeëten. Dode
mensen oei: niet. Daafom over de doden niets
dan goed... begrepen
En nog iets. Bij mijn afscheid had ik
iets vergeten.
Partir, c'est mourir un peu en er
was een beetje gevoel bij mijn afscheid.
Een beleefd mens groet deftig als hij weg
gaat. 't Is al. Ik vergat de katolieke formule
op de doodbriefnoch bloemen, noch kronen.
Mijn onderzeër is niet gezonkenmijn
periscoop is niet kapot. De man is het een
beetje en verlangt naar rust.
Hij hoopt dat hij niet meer zal moeten
uitvaren ter verdediging der Waarheid in
welke dienst hij steeds gestaan heeft.
ledereen herinnert zich de opvoeringen der PASSIESPELEN van FREIBURG,
die in Ninove op 8 en 12 april 1957 een overrompelend (letterlijk en figuurlijk)
succes kenden.
Thans vernemen wij dat dezelfde Truppe een tweede, meer uitgebreide
toernee doorheen Vlaanderen onderneemt. Tijdens deze toernee wordt opgetreden
in een dertigtal plaatsen, waaronder steden als Mecftelen, Gent en Antwerpen.
Ook de VLAAMSE TV betoont voor deze rondreis een meer dan gewone in
teresse, daar zij op 14 februari de mooiste passages van het spel uitzendt, passages
weiKe worden opgenomen tijdens de vertoning op f3 februari te Aalst.
Voor morgen, zondag 9 februari werden de PASSIESPELEN UIT HET ZWARTE
WOUD gekomrakteerd om op te treden en de stemmige, moderne Parochiale Zaal
van STRiJLAND, GOOIK. De inrichters hebben zioh verplicht gezien de volwas
senen ook tot de namtddagvertoning (te 14.30 h) toe te laten, gezien haast alle
plaatsen voor de avondvoorstelling (te 19 h) reeds uitverkocht zijn.
(40, 35 en 30 F - Kinderen in de namiddagvoorstelling: 10 F)
Wie nog met dit uitzonderlijk mooie Passiespel zag aarzele niet, doch bestelle
vlug zijn kaarten, (ook telefonisch: Oetingen, 10).
Verenigd Europa
Nu zitten we onmiddellijk midden in de
puzzle: Verenigd Europa, op we.Ke man.er.'/
Het idee van de ene, universele Europes..
staat, met veidwijnen van alle andere euro
pese staten is een Utopia, een nonsens. '1 en-
zij die universele staat onder dwang zou tot
stand komen, door verovering, of op een a..-
dere wijze, waardoor het ene land het an
dere zou overheersen. DAT is geen Verenigd
Europa, maar kort en goed een dwinge,a..u...
Een variante op die idee zou zijn Europa
te verenigen in een bondsstaat. Dat is ook
een staat, maar van een bijzonder soort. Elke
staat zou blijven bestaan: met zijn eigen le
gering. zijn eigen wetgeving, zijn eigen auto
nomie op binnenlands gebied. Maar daarbo
ven zou een universeel vertegenwoordigend
gezag staan, optredend tegenover de buiten
wereld voor het geheel* der staten, wetten
uitvaardigend voor hel geheel, en kontrole
uitoefenend op de onde. geschikte besturen.
Dus een duitse bondsstaat in 't groot. Elk
van de Liinder heeft een beperkte binnen
landse macht, voor zover zij niet ingaat tegen
de universele wetgeving, of de politiek der
bondsregering, die alleen optreedt voor wer
kelijk ei nstige zaken.
Dit sisteem zou teoretisch tot de moge
lijkheden behoren, indien men over een fan
tastische dosis goede wil of misschien., vrees
moest beschikken. Wij mogen met vergeten
dat die aaneensluiting vrijwillig zou moeten
gebeu.en. Welnu. Wat denk je. zou een frans
man toestaan dat een mens van duitse na
tionaliteit, medezeggingschap zou hebben op
hoger vnak, in de politiek van La Douce Fran
ce Er is altijd gestreefd geworden om
zoveel mogelijk autonomie te verkrijgen, en
nu wordt er gevraagd diezelfde autonomie
prijs te geven... Als er reeds zoveel rivaliteit,
en bedeKte of openlijke wedijver bestaat over
de toeKorpstige hoofdstad van het toekomstige
europa, wat zou er dan gebeuren moest
iemand beginnen te spreken van een bonds
staat. God in de hemel zou Zijn handen op
zijn oien en voor zijn ogen slaan.
Trouwens, op p.aktisch gebied bekeken,
zi„n al onze staten zo verschillend gestruktu-
reerd, dat v.ijwillige aaneen sluiting onmoge
lijk wordt. Wij zijn nog niet rijp genoeg.
m.a.w. het brandt nog niei genoeg achter ons.
Er is trouwens ook een gevaar aan ver
bonden. Nemen we de hipotese dat een euro
pese bondsstaat zou tot stand komen. Aan
vaarden we dat het vrijwillig zou gebeuren.
Dan komt men na enige tijd toch tot feite
lijke overheersing van de ene staat op de
ande. e: dat ene land zal zijn het machtigste,
het meest dinamische. dat de andere ianden
onvermijdelijk, en we nemen aan ook on
vrijwillig, in achteruitgedwongen positie zal
stellen. Dat is misschien nog het grootse be
zwaar. Het zou geen bondsstaat meer zijn,
maar een hele boel staten onder het gezag
van één enkele. De russische sateiietstaten
zijn ook vrij... in teorie. In feite zijn het al
leen maar sprekende poppen die bewegen als
de Grote Baas aan de touwtjes trekt.
Dus moeten wij ons 'houden aan een Er-
zats Verenigd Europa: zo nauw mogelijke
samenwerking, op zoveel mogelijk terreinen,
kulturele uitwisseling. Enzovoort. Dat is meer
gesteund op zelfverplichting. We zijn immers
Afschaffing van taalgrenzen. Ekonomische en
allen zeer aemokratisch... Er zijn internatio
nale akkoorden, die elk land moet bekrach
tigen, alvorens ze in werking kunnen treden.
Het grote bezwaar ligt voor de hand. Een
voorbeeld. Nemen we vrijwillig niet Euro-
markt of Euratom. In 1930 werd door de
Volkenbond zalige gedachtenis in
35 vergaderingen een universele wetgeving
opgesteld op de wisselbrief, een zeer goede
maatregel. De onderscheidene landen hadden
drie jaar tijd om die wetgeving door hun
parlementen te laten goedkeuren en uit te
vaardigen, ffoe het in de andere landen ge
gaan is, heeft hier geen belang, maar in
Eelgië is die wet verschenen in... 1953, ge
deeltelijk, en volledig in 1955... Dat alles
hangt teveel af van dc- landen op zich zelf,
van de oppositie in een of ander parlement,
van de een of andere regering. In een woord:
van de goede wil van een vrij aanzienlijk
aantal mensen.
Dat zou dus de oplossing zijn samenwer
king, eenheidsprijzen, eenheidswetten op in
ternationaal vlak. enzovoort, onder een ze
kere suprematie van hoge gezagsorganen, ge
steund op de zeer zwakke basis van zelf
verplichting.
Hierbij aansluitend is het wellicht ge
boden de woorden van Kanselier Adenauer
aan te halen Een verenigd Europa moet
gefundeerd zijn op een wereldbeschouwing,
met in het bijzonder de kristelijke naasten
liefde. Daar ligt gans het probleem. Wan
neer Frankrijk al de europese instellingen,
hoofdstad inkluis, binnen haar grenzen wil
hebben, met alle middelen, dan is dat geen
kiisielijke naastenliefde, maar egoïstische
Frankrijkiiefde. Het is heel juist gezien dat
een verenigd Europa moet gegrondvest zijn
op naastenliefde, op onderlinge verdraag
zaamheid en tegemoetkoming, maar... waar
die te vinden. Neen, als we d3ar moeten op
wachten tot we zo een basis kunnen leggen,
laat ons dan liever een Europa bouwen, ge
grondvest op de vrees voor onze naburen.
Wat er ook van zij, of Europa zich vrij
willig verenigt of niet, eens zal het één zijn,
en als wij het niet doen. dan zullen anderen
het misschien doen voor ons, op hun manier,
en in hun belang, en dan zullen al onze grote
politici de armen ten hemel heffen, en sme
ken om de eeen of andere bevrijder.
Al te pessimistisch mogen we het nu toch
ook niet zien. Er IS al iets verwezenlijkt
EGKS. Eurotam en Euiomarkt, die wel nog
niet in werking zijn, maar ze ZIJN er toch.
In 't kort gezegd de organen zijn er, maar
de samenwerking is er nog niet. Nemen we,
op kleiner vlak, Benelux. Bestaat al jaren,
en al jaren zagen de belgen voor een verbre
ding van het kanaal Gent-Terneuzen. voor
een Antwerpen-Rijn kanaal. Resultaat: ZERO.
Dat is naastenliefde samenwerking, ak
koord, maar met vrijwaring van eigen be
langen. Het doet komisch aan als men leest
dat al die mensen, die de mond vol hebben
over een verenigd Europa, te Parijs luzie
maken over het toekennen van het statuut
van Europese hoofdstad. Komisch, maar mee
lijwekkend. als twee hondjes die bioederlijk
verenigd zijn, maar vechten als er een vette
kiuif te bemachtigen valt.
Wij kunnen daaraan allemaal weinig ver
andering brengen. WIJ zullen het niet zijn
die Eu: opa zonder slag of stoot één zullen
maken. Maar IETS kunnen we toch wél
(Vervolg op blz. 2).
l
De Dender klok