Onder de Antenne "Het Geding van Onze Heer,, N e n Boel! Twae on dertigste Jaargang Pri|s per nummer 2 F. Zondag .20 april 958 KRISTEN, VLAAMS EN VOLKSGEZIND WEEKBLAD VOOR HET KANTON NINOVE Pcstcheckrekening 478685 Drukker-Uitgever Paul LUYSTERMAN-JACOBS, Koepoortstraat 10 - Ninove EEN GEBEURTENIS VAN FORMAAT TE NINOVE Telefoon 327.2? ZES OPVOERINGEN VAN Op Beloken Pasen jl. ging, in de feest zaal van het Kloosters der Zusters van de H. H. Harten, de laatste vertoning door van de reeks van zes opvoeringen van Het Geding van Onze Heer van Paul De Mont- Voor de aanvang werd door de voor zitter van het Komitee de heer Gaston Vanden Haute een dankwoord gericht tot Zeereerwaarde Moeder Overste en ook tot Mevrouw De Paepe, waarna bloemen overhandigd werden. HET STUK Over het stuk zelf dat jaren en jaren doorging als het meesterwerk van Paul De Mont blijken de meningen thans nogal verdeeld te zijn Volgens de enen begint het stuk pas na het tweede tafereel en worden deze eerste taferelen beschouwd als een veel te langdradige inleiding tot het passie-gebeuren zelf. Volgens anderen integendeel is er enkel en alleen in het eerste en tweede tafe reel iets van toneelte bespeuren Weer anderen houden er de mening op na dat Het Geding enkel kan in aan merking komen voor openlucht-opvoe ring, terwijl een vierde kategorie we zouden ze willen bestempelen als de voorvechters van hyper-moderne toneel kunst beweren dat het stuk radikaal afgedaan heeft. Wij zullen er ons toe beperken te schrijven dat het stuk dateert van in het jaar 1926 en dat er dus willens nillens wel een beetje ouderdom (en sleet) moet opzitten Van de andere kant weze er de nadruk op gelegd dat het stuk, zals het thans opgevoerd werd, dé grote massa in beroering heeft gebracht en dus nog altijd een grote aantrekkings kracht uitoefent op onze toneelliefheb bers. Maar... tot capita, tot sensus zoveel mensen, zoveel gedachten. DE OPVOERING Zo zal het ook wel zijn met de be oordeling van het geleverde spel zelf. Sommigen menen voorzeker dat het niets was- een grote nul. Anderen zeggen dat het perfect was. Wij houden het bij de gulden middenweg, zoals waarschijn lijk de 90 perhonderd der toeschouwers In zijn geheel genomen was het GOED. En we voegen er onmiddellijk aan toe, dat dit voor de inrichters, spelers en vooral voor de regisseur een niet alle daagse kwalificering moet zijn, rekening gehouden met de honderd—en—één moeilijkheden die zich moeten voorge daan hebben bij het aanleren en het opvoeren zelf van Het Geding DE FIGURATIE Toch houden we er aan deze kwali ficering u GOED te staven aan dc hand van een paar in het oog-springende fei ten of feitjes. Eerstens de figu tie. Dat zal wel voor de regisseur de g) ">te, onoverkome lijke moeilijkheid geweest zijn. En die moeilijkheid werd ook inderdaad niet overkomen, ondanks de nspanningen ge leverd door een paar individualiteiten. Maar figuratie moet nu eenmaal één geheel vormen. Dus... om het kort te maken de figuratie kon ons op geen enkel ogenblik bekoren. We willen hier mee niets afdoen aan het werk door de juffrouwen en heren figuranten gepres teerd. Wij weten dat de rol van figurant een der meest ondankbare en moeilijkste rollen is die men kan toebedeeld krijgen. En hier komt puntje dan misschien wel bij paaltjeop het programma stond Joodse volk Wij hebben enkel Jood se kinderengezien- Een paar uitzon deringen daargelaten, natuurlijk. Maar ja, a défaut de grives on mange (sou vent) des merles. Ziezo, daarmee is dan ook niet het slechtste maar het minst goede ge schreven. DE SPELERS Over de eigenlijke spelende rollen, niets dan lof inderdaad. Om te beginnen de rol van Kristus (A. Baro). De taak van dhr Baro stond er feitelijk alleen in een figuur uit te beelden. En daarin is hij méér dan geslaagd. Zijn verschij ning op het toneel verwekte echt sen satie. Een eigenlijke hoofdrol is er niet. Wel, voor éen tafereel, één (of hoogstens 2) toonaangevende figuren- In het eerste tafereelRuben-el-Keir (M. De Schrijver) en Samuel (H. Van Aifaene). Beiden waren goed- M. De Schrijver bracht het spel dat we van hem gewoon zijn, en dat is, geloven wij, alles zeggen. H. Van Aifaene moet voor al geprezen om zijn buitengewone rol- kennis. Malchus (J. De Bolle) en Judas (K. Van Laethem) leverden een zeer ver- uienstelijke partij, met Maizhus iets beter aan Judas, welke we liever-in het laatste tafereel zagen spelen. De schuch- terneiu van Judas werd alleen gety- peerd door zijn houding en niet door net geleverde spel zelf. En waar Judas' scnucntei heid voiieaig mocht wegvallen in tiet zes.ae tafereel, ligt de verbetering voor de hand. ln het tweede tafereel kregen hoofdschotel het pleidooi vap 'Agar (R.' De Duffeleer)- Van ahr^JDe Duffeleer schrijven we goed, doch 1ve haduen ons aan iets beters Verwacht., Of-.welllicnt lag ae rol hém niet. Gelukkig kregen we üan in het tweede tafe$%ei de rol van Kajafas de hogepriester, op uitsjf-* kende en meesterlijke wijze gehouden door de heer A. Van Rossom. Deze speler overneerste letterlijk en figuurlijtyg^fhs de rechtszitting- Jammer, eigenlijk dat we hem maar éénmaal te zien kregen.. In het tierde tafereel komt da* als toonaangevende figuur Piritus (P. Gie ters), üie we vooral behijden .cm zijn merkwaardige aiktie, zuivere taal en mooie «instantanés»- in het vijlde, én zesde tafereel zoutten we hem noentans graag iets vlotter zien spelen hebben, wat niet belet dat we nem tussen de ai- lerbesten rangschikken- We noteren nog een meer dan goede prestatie van Me vrouw F ra nek als Mevrouw Pilatus- Het vierde tafereel is het tafereel van Herodes (R. Van Aelbrouck)- We zijn haast bevreesd over hem iets te schrij ven. omdat we dan moeten beroep doen op een hoop superlatieve adjektieven om zijn enig-mooie spelwijze te scnetsen- Zonder afbreuk te doen aan de kwa liteiten en prestaties van zijn medespe lers. stak deze Koning heroaes met kop en scnouders uit over het ganse lot In die hulae betrekken we tevens de dan seres Salomé (Juffrouw Cock) die een goede verrichting voor de schijnwerpers bracht- M.ts een méér-aangepaste mu ziek zou haar dansnummer nog meer de sfeer hebben weergegeven welke ver ondersteld was te heersen in Herodes' paleis Voor het vijfde tafereel verwijzen we naar wat we hoger zegden over Pilatus- De konfrontatie tussen de figuur van Kristus en Barabbas was goed getypeerd, doch, kwa geleverd spel, stond Barabbas toch een trapje lager dan we graag zou den gezien hebben- In dit tafereel no teerden we het optreden van de 3 valse getuigen en Barelias, waar de regisseur zeil -- dhr Marcel De Paepe de toon aangevende figuur was- Een oude vos verleert zijn streken niet zo gauw. Enig mooi was o.i. de kruisweg. ilet is natuurlijk zuiver effekt- berekening, maar dat telt toch ook mee, zouden we menen. Ilet zesde bedrijf was onzes inziens een wachten naar de finale. Jammer was het toneel een beetje te donker, alhoewel het niet de schuld is van de regisseur dat er voor dat tafereel reke ning dient gehouden met een historisch onweer (en welk onweer). Longinus (F- Van Isterdael) verdient in de kategorie der kleine rollen wel de grootste onderscheiding. De man leefde zich totaal in zijn rol in. En dat moet De viering van de zestig jaar van Achiel op de Televisie, ligt nog altijd op mijn maag. Om te lukken moet ge durven. De stoute wezels zuipen de beste eieren. Achiel is een durver, maar het kan toch een beetje over zijn hout gaan. En het gaat over zijn hout. Achiel schijnt een formidabel goed gedacht te hebben over zich zelf en de rest van de Belgen te aanzien als muil ezels. De oppositie datws de CVP is hem dankbaar, zegt Achiel- want ieder een is hem dankbaar, maar er zijn er die het zeggen en de anderen zeggen het niet. Waarom zou de CVP dankbaar zijn? Achiel zijn loopbaan is begonfien na de bevrijding. Achiel was lang bezig met in het geniep zijn weg te baran. Er zijn in drt^iftel van zijr|poopbaari bedenkelijke ujSjfe.tien geschapen ge- „weest. Zijn hot,egen$vde man van het plan* #j verhouding tegen over de*UTMI, hadden hem kunnen in een lastig* parket brengen. Achiel is van links en de duivel zorgt 'voor ziin volk. Man heeft veilig in Zwitserland gezeten, terwijl le beau Léon nog niet veilig in Spanje zit. Iedereen weet het links, rechts- links, rechts de civieken lopen links en de incivieken zitten rechts of liggen in de put Dat belet niet dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet. Quisling, Seys-Inquart, Pierre Laval, Maarschalk Pétain enz... stonden langs de r^tse kant. Soukai'no stond links zo waren fèr mg. In* het^ laatste oordeel zullen de goe den langs de rechte kant staan en de kwaden links. We zijn nog zo ver niet en in. afwachting is links de goede kant. Er zijnfanden waar geen enkele par- tji rechts^wil zetelen. Ze willen ten hoogste «eentrfcm» zijn- Achiel loopt links. HüAeeft zien ont popt ais «l'homme a touïTuire» van de wat zijn, wanneer er slechts een paar zinnetjes te akteren zijn. O vér de finale niets dan goeds. Ook hier werd het hoogste effekt bereikt. BESLUIT Om dit lang verslag te beëindigen vragen wij ons af wat een zekere steller van een zeker artikel in een zeker dag blad in het hoofd kreeg om een dergelij ke kritiek neer te schrijven. Dat ver dienden ze voorzeker niet en de aan wezige toeschouwers zullen het daarmee wel met ons eens zijn. linksen. Onder de invoed van de duivel weet welke invloed heeft graaf Pier lot het roer in handen van Achiel ge geven om de verkiezingen voor te be reiden en de koningskwestie op te lossen. Niemand durft het aan. Achiel wei- Van op de tribuun der Kamer heeft Achiel koning Leopold uitgemaakt voor al wat lelijk is- Ware daar niet die geheime macht waarvoor alles zwicht, Achiel had moe ten op het banksken zitten- De brave jongens die te Brussel een vraagteken op de muren hadden gehan gen wat de prins-Regent naar Parijs ging docii, werden direct bedreigd met rechterlijke vervolging- Er is immers in de grondwet een artikel dat het staatshoofd beschermt tegen alle aan vallen- Achiel heeft in zijn ministeriële loop- baan historische woorden gesproken, biiha gelijk keizer Napoleon- J'agis d'abord, je pense ensuite «Laat u niet beetnemen»- De geniale operatie Gutt was klein bier tegenover de operatie Achiel die alles met 10 deed afslaan Spijtig dat de man niet heeft mogen voortdoen. Na tien derge lijke operaties was alles gratis voor niets Vier jaar geleden nqoesten de kris- tene mensen en hun kristelijke bescha ving uitgesloten worden uit de Belgische gemeenschap Wie zou zich met de kar wei belasten... WTie anders dan Achiel? En zoek en pluis zoveel ge wilt en zoveel ge kunt, en noem iets waardoor Achiel de faam van België in het buiten land heeft doen stijgen en de eendracht in het binnenland heeft verstevigd" Voor zo iets zouden we dankbaar zijn- Maar kom, Achiel is een genie en twijfel niet aan zijn woorden- We zijn dankbaar, maar we durven het niet zeg gen- Wij hebben de durf te weinig die Achiel te veel heeft. Als ze hem te Kortrijk voor toten trekker hebben uitgemaakt, was het eenvoudig om niet te laten vermoeden dat we hem dankbaar zijn We houden er aan alle medewer kers hartelijk te feliciteren met het be reikte resultaat, en op de prestatie waar op we zolang hebben moeten wachten. Het is immers 27 jaar geleden dat Ni nove nog zo iets aandurfde. Dank zij de verstandhouding van alle groeperingen en weldenkende Ninovieters, is het er dan toch van gekomen. En dat is dan niet één der minste verdiensten van inrichters en akteurs. We zouden zeer graag een dergelijke verstandhouding en samenwerking zien vooiHleven tot grotere eer van onze stad. Het politiek manceuver der linksen om de verkiezingen gedurende de inter nationale tentoonstelling te laten door gaan is klaar en duidelijk. Ze willen het maximum voordeel halen uit de wellustige stemming, die artificieel aangemoedigd, het volk kalm en onverschillig moet houden. De oude iatijnse slogan panem et circenses past in hun kraam. Zij zullen dus zorgen voor «spel», terwijl, voor het ogenblik panem en wie zal dat be talen van minder betekenis is. Schitterende recepties, weelderige ceremoniën en vertoon van duizend en één nacht, zullen op de vlakte van de Heizei aan de talrijke vreemdelingen de welstand en overvloed van ons iand en ons volk moeten laten doorschijnen, terwijl het voor onze eigen landgenoten een gelegenheid moet scheppen om eens voor enkele dagen hun mizeries te ver geten. Millioenen zijn besteed door onze gouvernementele financiers om aan de buitenlanders, en aan al wie het horen of zien wil, te tonen wat België en zijn gezonddenkende leiders vermag- Gebou wen moesten worden afgebroken, her steld en opnieuw bouwd. Banen en lanen moesten worden aangelegd. Bo men en andere versieringen moesten plaats ruimen voor moderner gedrochten en daarna opnieuw, volgens algemeen planheraangebracht. En zelfs kan onze c-erste-minister reeds voorzien dat de lol niet te vlug een einde zou nemen want den Ansien Belsiquemoet de lentoonstelling overleven. Ue verantwooraelijKe financiemees- ters vragen zich niet at wat aat spelletje zal kosten of wat het resultaat of de ba lans zal zijn. De toekomst bekommert hen niet want na de verkiezingen zullen misschien anderen de ledige kas moeten herstellen. Terwijl te Brussel de feeststemming zal heersen, terwijl de officiële heren met uitgestreken gezichten ae recepties zullen eer aan doen, zullen de machines van onze nijverheden stil vallen en onze werklieden hun beuii afwachten aan de stempellokalen. Terwijl dezelfde heren elkaar met groot omhaal en zwier de lof zullen toezwaaien over de werkkracht van ae Belgen, zal niemand het aandurven een (vervolg op blz. 2) De Dentierk iolt V

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1958 | | pagina 1