h
'QQrns b
d uce
Qtf
VERKEERSPROBLEMEN IN ONZE STAD
Onder
de Antenne
Vierendertigste Jaargang
Zondag 1 mei 1960
WACHTDIENST APOTEKERS
DEZE WEEK
Apoteek open op zondag I mei
dhr. W. De Geest
Burchtstraat
Apoteek open op maandag 2 mei
Mr J. Lievens
Oudstrijdersplaats
Drukker - Uitgever
Paul LUYSTERMAN - JACOBS
Koepoortstraat 10 NINOVE
TeDfoon 327.27 Postcheckrek. 4786.85
In ons blad van verleden week hebben wij
onze lezers uitvoerig in kennis gesteld met de ver
keerscontrole welke rondom de toegangswegen naai
de stad zou uitgevoerd worden. Deze controle of
telling der voertuigen welke doorheen het grond
gebied van Ninove rijden is op dit ogenblik in volle
gang en werd verdeeld over vier dagen. Alle auto
mobilisten ontvangen een kaart bij het binnenrijden
van de stad en moeten zelfde kaart afgeven bij het
verlaten. Aldus zal aan de openbare instanties dui
delijk worden of er al dan niet nieuwe verbindings
wegen nuttig of nodig zijn om te verhelpen aan een
gebrek. Wij menen te weten dat cns Stadsbestuur
meer bepaaldelijk een verbinding tussen de steen
weg op Brussel, rondom de tramdepot van Meer-
beke, en de Steenweg op Aalst, aan de «Doorn»,
op het oog heeft.
In verband met de in het vooruitzicht gestelde
urbanisatie-problemen tussen de Dender en de
de Steenweg op Aalst, kan deze verbinding moge
lijks van zeer groot nut zijn, alhoewel dit nog niet
voor iedereen duidelijk blijkt. Wij weten niet op
weLk punt de ontwerpen op dit ogenblik staan in
verband met de stedebouwkundige ordening van
dit Doornkwartier, maar dat het in geval van ver
wezenlijking, zeer nuttig zal zijn de kring der ring-
lanen rondom de stad meer open te spreiden, en
nutteloos rondrijden zowel voor vreemdelingen
verkeer als voor de toekmstige bewoners van dit
nieuw kwartier in het oog te houden, zal ieder
een, die begaan is met de uitbreiding onzer stad,
zeker inzien.
Een zware handicap voor de stad is wel de
marktdag, iedere dinsdag. Van de twee bruggen
over de Dender is er één onbruikbaar op die dag,
en is het ook praktisch zo goed als onmogelijk, voor
het verkeer uit de richting Edingen en Brussel, om
het centrum aan te doen en dan verder door te rij
den. Parkeergelegenheid is er om zeggens niet te
vinden in de belendende straten rondom de markt,
zodat er dan ook meestal van afgezien wordt. Van
dit standpunt uit is het meer dan noodzakelijk nieu
we toegangswegen te scheppen naar het centrum
en zal de reeds besproken aanleg van de terreinen
tussen Burchtstraat, Beverstraat en de Elisabeth-
Prijs per Nummer 2 F
Prijs voor Jaarabonnement: 85 F
VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG
B8
laan zeker dit probleem helpen oplossen. Zonder
te gewagen van een verdubbeling van het centrum,
waar handelaars en neringdoeners hun gading zul
len vinden, en zeer goed gelegen bouwterreinen
zullen vrij komen, zal ook de parkeergelegenheid
hierdoor vergroten dicht bij de markt. W ij hopen
dat bij de studie en de stedebouwkundige aanleg
van dit kwartier rekening zal gehouden worden
met ruime, gemakkelijk te bereiken en te verlaten
parkeerplaatsen. Wordt er ook niet in grote steden
van ons land gezocht en gevonden om de auto
mobilisten van het omliggende gelegenheid te geven
het centrum zo dicht mogelijk te benaderen. Dit is
van het grootste belang, wil onze stad haar rol
blijven spelen van aanlokkings-eentrum voor de
omliggende gemeenten, ten oate van onze handel.
Er is reeds veel gesproken geweest over het
vrijmaken van de Koepoert, een onzer monumenten,
en tevens een onzer meest in de weg staande ver-
keersbelemmeringen. Voor zo ver het. ons bekend
is heeft ons College van Burgemeester en Schepenen
ook hier reeds de koe bij de horens gevat en zijn
er vooruitzichten om de poort vrij te maken en
haar als rond punt op te vatten voor re verbindin
gen van de achterkant der Graanmarkt. Koepoort-
straat. Nederwijk, Dreef en Pamelstraat. Wij hopen
dat met al de plannen die thans ter studie zijn,
deze belangrijke verwezenlijking als ontlasting der
stadskom en toepassen der enkele richting in het
centrum, niet naar de vergeethoer zal verhuisd
worden. Het is niet de eerste maai dat er in de ko
lommen van «De Denderklok» hierop aangedrongen
wordt en wij zijn van mening dat het niettegen
staande de grote onkosten van onteigening en aan
leg der omliggende percelen een levensnoodzake
lijkheid is voor het centrum der stad. Sommigen
maken er ons Stadsbestuur een verwijt van dat het
te veel hooi op zijn vork neemt. W ij zijn van een
ander gedacht, omdat we overtuigd zijn dat geen
kosten te hoog kunnen zijn wanneer het er om gaat
de toekomst van Ninove te verzekeren, en haar
uitbreiding als stad in de hand te werken. Er werd
nog nooit aan een Bestuur een blaam gegeven omdat
het te ver vooruit zag en maatregelen trof op lange
termijn. In onze eeuw van snelheid en rationalisatie
moet een Stadsbestuur voorop gaan en nieuwe mo
gelijkheden van uitbreiding scheppen met aanpas
singen en verbeteringen van gekende moeilijkheden,
op alle gebied. Het verkeersprobleem staat aan de
orde van de dag en moet ten spoedigste opgelost
worden. Wij kunnen slechts hulde brengen aan de
vruchtbare werking op stedebouwkundig gebied
van onze huidige bestuurders.
WTat er ook moge gebeuren, er zal nooit kun
nen gezegd worden dat ze niets gedaan hebben om
de stad en de stad dat zijn de inwoners vooruit
te helpen en op peil te houden ten overstaan van
andere steden. Moest het anders zijn. en het bestuur
blijkt geeft van kortzichtigheid en bekrompenheid
met verborgen politieke kleingeestigheid zoals
het weleer was ten tijde van de blauwe alleenheer
schappij dan ware er niets veranderd 1
Verleden zondag, op Beloken Pasen, heeft de
Televisie ons nog eens de onmenselijke wreedheid
van de Duitse concentratiekampen laten zien.
Wij hebben dat allemaal reeds gezien en
kunnen het niet vergeten. De apostelen van de haat
zijn er niet gerust in. Het vlammetje moet op tijd
aangewakkerd worden gelijk «la flamme du souve
nir» moet aangewakkerd worden aan het graf van
de onbekende soldaat. Zij denken er niet eens aan
dat die beelden uit de concentratiekampen de illus
tratie zijn van alle haat niet van de Duitse alleen
maar van alle haat, gelijk de Godslamp en de
kerk de illustratie is van de zichzelf verterende en
offerende Liefde.
Wrij leven zogezegd in een kristelijke bescha
ving, maar de wet van de wildernis la loi de la
jungle» regeert de wereld. De groten eten de
kleinen op... Het is de wet van de dierenwereld en
het mensdom ontsnapt er ook niet aan. Volgens de
mannen van de vrije moraal zijn we toch maar de
grote broeders van onze kleinere broeders de die
ren. En de mensen eten hun kleinere broeders de
eieren op... en ze eten ook de ene de andere op.
Officieel zijn er maar menseneters onder de achter
lijke volkeren. Ik misschreef mij bijna... er stond
bijna natuurvolkeren, uit gewone tegenstelling met
cultura volkeren.
De mensen, zonder verschil van ras en taal
en kleur zijn allemaal menseneters. Het verschil
ligt in de manier. De ene eet zijn vlees goed gebra
den. een andere eet het liever «saignant». Een Ame
rikaanse beefstuck wordt rauw gegeten gemalen
vlees, wel gekruid met Engelse saus er mogen
zelfs ajuintjes en pikkels bij...
Een mens wordt juist opgegeten gelijk een koe.
De wet van de «jungle» zeggen ze de groten
eten de kleinen op.
Maar dit is maar de helft van de wet. Een
medal ie heeft twee kanten en een wet ook en de
wet van de jungle ook.
De tweede kant van de wet is de kleinen
eten de groten op. Als een leeuw jarenlang lillend
vlees heeft gegeten, komt zijn tijd van gaan. Hij
verongelukt of sterft van ziekte en ouderdom. Dan
komen duizenden en miljoenen kleinen uit de wil
dernis en ze eten de koning van de wildernis op.
Zijn gebeente ligt in zon en regen te bleken neven
het gebeente van herten en reebokken die hij heeft
opgepeuzeld.
En bij de mensen gaat het ook zo...
Denk aan Robespierre aan Himler aan
Beria... en aan zoveel duizende anderen die een
zaam en verlaten, zonder spektakel, ten onder ge
gaan zijn. Wie het zwaard trekt, zal door het
zwaard vergaan, is een gezegde van Kristus.
De wet der liefde, die zou moeten zijn de
wet der kristene beschaving, is niet gelijk de meda-
üe met «kop en letter». Ze is helemaal schoon. Haar
schoonheid is niet modern. De schone madona's uit
(Lees verder op blz. 3)
ns^n y, Jo\Ks9
ez-'in
ehb/