d \X) e n\KsSe ty/a Onder de Antenne Vierendertigste Jaargang Zondag 29 mei 1960 WACHTDIENST APOTEKERS DEZE WEEK Mr J. Lievens Oudstri jdersplaats Drukker - Uitgever Paul LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 NINOVE Telefoon 327.27 Postcheckrek. 4786.85 Prijs per Nummer 2 F Prijs voor Jaarabonnement85 F VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG Binnen enkele dagen kent de wereld een vrije slaat meer en zal er nog gesproken worden over hei. land dat eens Belgisch Congo werd genoemd. Te samen met de intrede van het atoomtijd perk neemt het kolonialisme een einde. Alle Wes terse landen hebben dit ondervonden en de drang naar onafhankelijkheid en zelfbestuur is, bij de- Afrikaanse volkeren, een algemeen verschijnsel. De zwarte bevolking van het grote Afrika heeft vroeger dan misschien verwacht hun doel Afrika «an de Afrikanen tot werkelijkheid omgezet. Of dit resulta.at uit eigen beweging of onder invloed van vreemde mogendheden is tot stand gekomen, of de evolutie te vroeg of te iaat aangevangen, of de beide partijen er veel baat zullen bij hebben deze drang aan te moedigen of te bestrijden, of de methode waarop de Afrikaanse leiders hun volk naar de vrijheid leiden of de manier waarop door de Westerse staatslieden aan deze beweging wordt beantwoord we] de juiste is, zal de tijd raad brengen en de latere geschiedenis ons uitwijzen. Intussen kunnen wij ons bij ons land en de verhouding met ons Belgisch Congo houden. We volgen dagelijks in de kranten de verslagen der conferenties, der rondetafels, we horen de spreek beurten van ministers en we zien op het televisie scherm het dagelijks komen en gaan van inlandse en Belgische delegaties. Hetgeen ons meest interes seert is nochtans de persoonlijke mening en houding van de gewone man. Hem. waarvan noch de kranten noch de televisie gewag maakt hij. die als zende ling tussen de gewone bevolking van het zwarte and staat hij, die als gewone huisvader tussen de zwarte bevolking leeft en aldaar zijn dagelijkse boterham verdient. H.un speeches worden niet neer gedrukt in de kranten en hun terugkeer wordt niet opgenomen op het televisiescherm. De patei s en zusterkens. de besten onzer broe ders en zusters die hun land, familie en vrienden hadden verlaten om ginder, na hard werken en /w oegen, tot welzijn van dat zwarte volk iets tot stand te brengen. Zij die gegaan zijn. en geleefd onder en met dat zwarte volk, om hun het ware geloof en de gezonde beschaving te brengen Zij hebben niets te winnen of te verliezen en vragen zich nochtans met angst af wat er zal overblijven van al hun werk. Of al datgene wat na jaren is opgebouwd niet in enkele maanden zal afgebroken v oiden. Of het ware geloof en de zuivere bescha ving niet te vlug door heidendom en verwildering zal overwoekerd worden. Nu reeds ondervinden ze dat het zwarte volk bewust van zijn zelfstandigheid en in zijn roes van vrijheid alleen het slechte van de blanke bescha ving heeft overgenomen. De delegaties die ons land en vooral Brussel bezoeken, brengen als bagage ook naar hun land terug al wat ze hier hebben kunnen opnemen in het mondaine nachtleven en het Brusselse grootsteedse leven. Waarom zou aan een zwarte niet even veel toegelaten worden als aan een blanke De Kerk heeft de evolutie van het Afrikaanse vol* op de voet gevolgd en de besten onder hen verantw oordenjkheden gegeven, zodat de hiërarchie werd toevertrouwd aan inlandse priesters, die het H ei k hunner blanke broeders zullen moeten vooit- zetten. De kolonialen vragen zich met angst af wat er na de «bevrijding» met hen en hun familie zal gebeuren. De veiligheid van hun persoon en hun hezi. void, dorr de verantwoordelijke leiders ge- vaai borgd Minister Ganshof Van Der Meersch werd me. bijzondere volmachten bekleed, ter plaatse ge stuurd De meesten onder hen zijn vertrouwd met de naam van bedoelde minister en weten dat hij er een handje van weg heeft om zowel wit als zwart in zijn gareel te doen lopen. Nochtans was er gene raal Janssens. opperbevelhebber der strijdkrachten, aanzien en geëerd zowel door de inlandse leiders als door de blanke bevolking. Waarom werd deze man zo voorzichtig en zonder veel omhaal opzij gezet en zijn invloed beknot ten voordele van het burgerlijk gezag Aan de staatsambtenaren wordt werkgelegen heid beloofd in het moederland. Intussen kunnen ze ingaan op de uitnodiging van ZuH-Afrika die hun cït gelegenheid schenkt om aldaar, opnieuw tussen zwart en blank, non boterham te verdienen. De be lofte maakt schuld en het is een heilige plicht van onze staatsleiders dt-ze belofte in werkelijkheid om -etten. Het gaat nier om duize en jonge gezin nen. wier levens be-laan en toeken in het gedrang komt en voor wie politiek geschr per gelijk staat met broodroof. De vrije beroepen en de bedienden en werk nemers van de privé-sector zijn afhankelijk van de ontwikkeling van het staatsbestel van de nieuwe egeiing. Indien de financiële machten, wier rol niet onbelangrijk is. zich terugtrekken uit dit land, met haai industiiële en ekonomische mogelijkheden, lijst het vraagstuk der kapitaalsverplaatsing en het probleem der ontelbare arbeidskrachten, die elders zullen moeten worden ingezet. Het valt te betwij felen of de grote mogendheden, langs de financiële weg, hun politieke invloedsfeer op het Afrikaanse grondgebied zullen laten verbleken. Hier, zoals el ders. zal de meestbiedende het pleit winnen. De kap,taalsvlucht. welke men tracht te remmen, kan de ondergang van dit land bespoedigen. Spijtig genoeg neeft men het meest de koloniale spaarders hierdoor benadeeld, aan wie het toegelaten werd nog maandelijks een som van maximum tien dui zend ii ank naar het moederland over te brengen. Intussen zijn grotere kapitalen langs andere wegen het land uitgegaan en op het droge gebracht. De opbouw van wat eens Belgisch Congo werd genoemd, was een grote taak waaraan edele en grote persoonlijkheden hun beste krachten heb ben gewijd Nu het ogenblik gekomen is om aan ditonmetelijk land en zijn overgrote bevolking de vrijheid te schenken, moeten er mensen aan het roer gezet worden die hun verantwoordelijkheid, zowel tegenover de zwarte als tegenover de blanke bevolking, durven opnemen. Voor al diegenen, die met goede bedoelingen zijn bezield, blijft een sa menleven van blank en zwart tot de mogelijkheden behoren. heb dank zij de televisie Kroetchev zien toekomen te Berlijn-Oost. dat is het communistisch deel van Berlijn. Volk met hopen... Ge hadt er kunnen op de koppen lopen. Daarna propvolle zaal en uitbundige viering van de grote baas. Onwillekeurig dacht ik twintig jaar achteruit. Ik zag hetze.fde beeld als nu. maar het was niet de zwaarlijvige man van het Kremlin die toen op het podium stond, maar de slanke lijn van Hitier Toen klonk het Hit—Ier... Hit—Ier... Hit—Ier..." en de handen plakten de maat. en tussenin was het Heil Hiter... Nu was het Kroet—chev... Kroet chev... Kroet—-chev.... met hetzelfde handgeklap. Heil was vervangen door het oude Duitse «Hoch». Toen wij dat hoorden, in veertig, waren we overtuigd dat die duizenden met lijf en ziel verkocht waren aan Adolf. Nu zijn er velen die heel die massa verkocht menen aan Kroetchev. Het was mis, dan... en t is mis, nu. Toen kwam het volk op commando langs de straten staan, het kwam op commando Heil roepen, het kwam op commando de slavengroet brengen de arm opgeheven naar de F uhrer als om te zeggen hierzie, doe mij de menotten aan. Wie van ver staat te kijken is kwaad of is vol verachting voor die willoze massa die zich lijf en z.el geoonden heeft. Maar wat wilt ge Wat Aoudt gij doen als ge moest kiezen tussen in de handen klapen... ofwel andermans hand in uw aan gezien! krijgen, zonder roeren, noch om de klap af .te weren, noch om ze terug te geven. Zelfs geen dank L zeggen, uit vrees dat het zou opgenomen worden als bittere spotternij... Ik weet niet wat gij zoudt doen gij weet het misschien zelf niet. Gij zoudt misschien heel a.ncfeis ^oen dan gij nü denkt. Ik weet wat ik doen zou de handen tegen mekaar kloppen en heil roe pen Ik zou met denken dat ik laf ben enkel denken dat ik realist ben. Ook zal men de anderen niet uitmaken die eranderen van meester, maar nog altijd gedrild worden volgens dezelfde methode. Kroetchev scheen kinderlijk gelukkig omwille an de ovatie.. Ge zoudt gezworen hebben dat het gemeend was. De man u-eet even goed als gelijk wie dat de ïerentemmer die geld wint en populariteit oogst in oe leeuwenkooi. eindigt met doodgebeten te wor den door zijn getemde dieren. Hij weet ook dat mensen die veinzen veel gevaarlijker zijn dan wilde (Lees verder op blz. 2) VRIJ CONGO

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1960 | | pagina 1