h
"sten mjfcji J0\Ks9
u'Qams
weekfo.
BIJ DE 33" IJZERBEDEVAART
Onder
Vlaanderen's
Hoogdag
de Antenne
Vierendertigste Jaargang
Zondag 10 juli 1960
Paul LUYSTERMAN - JACOBS
OP 21 AUGUSTUS 1960
Prijs per Nummer 2 F
Prijs voor JaarabonnementSS F
WIJ VIEREN
op maandag 11 juli
in zaal "NOVA,,
TE NINOVE
MET
RENAAT VEREMANS
RENAAT VERBRUGGEN
Spreker - Zang - Dans
WACHTDIENST APOTEKERS
DEZE WEEK
Mevrouw Van De Mosselaere
Stationsstraat
Drukker - Uitgever
Koepoortstraat 10 NINOVE
Telefoon 327.27 Postcheckrek. 4736.85
Eens le meer worden we opgeroepen voor
de zoveelste thans de XXXIII' Ijzerbedevaart
Eens te meer en telkens met evenveel geest
drift. met geloof en vertrouwen in de rechtsze
kerheid van he: onvergankelijke offer van onze
Vlaamse doden. Eens te meer. want nog altijd
werd hun stem n:e*t gehoord door dezen die zich
aan de vruchten van hun offer tot dooddronken-
heid hebben verzadgd.
V aar is. Vlaanderen, dijn recht Waar de
erkenning van uw levensrecht driemaal geheiligd
én door de natuur, én door de koninklijke beloften,
én dooi het bloed, het hartebloed. van de beste
van uw kinderen
Kent Brussel uw nood. kent Brussel uw
levensverlangen, kent Brussel uw zijnsrechl
Brussel kent de onbekende soldaat Kent
Brussel de duizenden bekenden van uw IJzer-
jongens en wordt ook maar één vertegenwoordiger
Vdn ken gevraagd als Brussel het roemrijke
IJzerleger gedenkt Kent Brussel uw strijd en
uw lijden in het glorieuse modder en noch
tans. welke andere levensdrang heeft de bloedige
IJzerviakte gekend dan de uwe
Eens heeft Brussel uw bestaan erkend in
de koninklijke oproep van 1914. Vlaanderen heeft
geantwoord zonder aarzelen, zonder palaberen
Het gaf zijn bereidheid, zijn jeugd, zijn bloed en
zijn leven. En Brussel het geeft nog altijd aan
Maanaeren zijn Guiliaumes en de ene kaaksla*
na de andere
Toch behoudt Vlaanderen zijn onverwoest
baar vertrouwen, zijn strijdlust en zijn zegezekei-
heid. niet het minst omdat het zijn trots heeft
en die gedragen in zijn IJzersymbolen. symbolen
van offerzin, van broederliefde en onverzettelijke
volksverbondenheid, nog lang zullen stralen' als
alle Guiliaumes en andere reeds vergeten zullen
zijn.
Dit jaar gaat onze biezondere aandacht naar
een van de heerlijkste figuren van de IJzertrage-
VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG
die JOE ENGLISH, de kunstenaar door liefde
in dienst van zijn volk. van diens geestelijke en
ze-dehjke gave grootheid. Symbool van de lange
pijnlijke, onvernoemde tragedie. Niet een held van
klaroenen en trompetters die ten slotte maar
slachtoffer was van een werkongeval (dixit een
hoger officier te Reningen): dach een van de dui
zenden helden in jarenlange plichtsvervulling, al
was die ook onder dwangbevel uitgeleefd: in hun
verdoken, vaak miskende offerzin van bloed ver
bondenheid me: de duizenden ongenoemde, niet
erkende verstotelingen: in de offerbereidheid van
hun jeugd, van hun gezondheid, van hun leven.
Velen verloren dal leven: anderen kwamen
terug. Soms werden de eersten heiden geheten,
als hun dood het gevolg was van een moorddadig
schot. De teruggekeerden die de last van het lijden,
ae hoon van de miskenning en het merkteken van
hun jarenlange ellende di'oegen of er ook aan
gestorven waren, want z:j die getuigd hadden met
hun mtputting en hun leven, zouden ook nü nog
- .cn getuigen hebben van de ondergane misken-
r;r van de gehuichelde beloften van de hoonla-
c r.eode parasieten, de sjacheraars in patriotisme.
VLAMINGEN. BEDEVAARDERS.
gij voora. de jongeren, leert opkijken naar
Kunstenaar uit uw volk Joe F., glishleert zijn
boodschap begrijpen de zuivere grootheid van
uw wezen in de eindeloze smart van uw lijden:
leert het sterke vertrouwen dat uit zijn martel
gang naar geest en naar lichaam spreekt: om als
hij onwrikbaai pal te staan in liefde en strijd voor
uw eigen \oik. om uit zijn handen de vlag over
.e nemen en ze verder over te dragen aan die na-
komen. de vlag van levensmoed en levensstrijd.
Sterk tegen bedreiging en de kuiperijen, de vlag
van de juichende trouwheidskreet *t En zal
Op 1 juli 1960 is te Leo op 1-1 van het jaar 1 van
Kasa Yubu de Kongolese democratie gestart.
Het is als een koers geweest, een ronde van
België of van Frankrijk, die de weg op ging. De
geschiedenis blijft altijd dezelfde en niets gelijkt
meer aan een verandering van regiem dan een ver
andering van regiem. Het keizerrijk van Rusland
is ten onder gegaan en een volksdemocratie kwam
:n de plaats. De voorzitter van de volksdemocratie
is ee.i alleenheerser gelijk vroeger de Alexanders
en de Nicolas van het keizerrijk.
Oost-Indië heeft de Hollanders buiten gedaan
en nu is Soekarno de baas. Fidel Castro heeft Cuba
verlost van Baptista en stilaan ontpopt de idealist
Castro tot een dictator, genre Baptista. De volkeren
weten dat ze een nieuwe meester hebben, maar
ze voelen het niet.
De overgang is nog nergens zo brutaal ge
weest als in Kongo. De omwentelaars zijn allemaal
van het eerste ogenblik arrivisten geweest en ze
vechten onder malkaar, niet voor een gedacht noch
voor een regiem, maar voor een plaats. Krijgen zij
de plaats... het regiem is goed. Krijgen zij ze niet...
het regiem deugt niet.
De mannen van de rechthoekige Ronde Tafel-
cor.it;entie zijn in België democratie komen leren.
De Belgische democratie is relatief oud en de mot
zit e: in. De zw*arten hebben democratie meegedaan
naar Leo waar de mot inzit. Kristus was aan de
tiende statie van zijn kruisweg toen hij uitgeplun
derd werd. Kongo is nog aan de eerste statie en
ziet reeds de machthebbers vechten voor zijn spul
len. Als al de honderdduizenden zullen uitbetaald
zijn aan de voorzitter der Republiek, de eerste mi
nister. de ministers en staatssekretarissen, aan de
beheeiders dei provincies, aan de volksvertegen
woordigers en aan de senatoren en de provinciale
vergaderingen, zal het kasken ledig zijn en de bank-
brievendrukpers zal op volle toeren mogen draaien,
cn de negei uit de straat zal niet kunnen werken
evenmin als vroegei omdat hij zijn twee han
den zai nodig hebben om zijn broek, op te houden.
En toch zijn wij jaloers over Kongo. In an-
dernalf jaar hebben zij de slag thuis gehaald. Wij
vragen nu reeds veertig jaar naar de koninklijke
belofte van gelijkheid en recht. Wij vragen... we
zijn immers kristen mensen en hebben bij Kristus
geleerd dal we moeten vragen en blijven vragen
om te verkrijgen wat we begeren. Aan Onze Lieve
Hee: \iagen gaat maar aan mensen vragen, die
(Lees verder op blz. 2)