h >ist 0\KS9 ez'w d uwe Kanttekeningen bij een Raadsvergadering Onder de Antenne RUSTDAG Vijfendertigste Jaargang Zondag 15 januari 1961 m Wie is de Middenklasse Is de Middenklasse tegen de Syndicaten Syndicale Mentaliteit als oorzaak van afkeer WACHTDIENST APOTEKERS DEZE WEEK Mevrouw Van De Mosselaere Stationsstraat WEKELIJKSE Drukker - Uitgever Paul LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 NINOVE Telefoon 327.27 Postcheckrek. 4786.85 Prijs per Nummer 2 F Prijs voor Jaarabonnement: 85 F VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG Enkele dagen geleden konden wij in de dag bladen het verslag lezen over de raadsvergadering die naar aanleiding van de ontstellende gebeur tenissen der laatste weken gehouden werd door een der Belgische Vakbonden, en waar de Voorzit ter verklaarde dat de Middenklasse der Belgische bevolking een afkeer krijgt van de syndicaten, zon der echter de oorzaken van deze afkeer te onder zoeken of toe te lichten. De syndicaten staan thans ten volle in de be langstelling, zodat het uiterst belangrijk zou geweest zijn dit onderwerp meer in detail te zien behandelen door een bevoegd persoon. In afwachting dat de syndicaten tot de nodige rust en bezinning komen om hun eigen geweten te onderzoeken in alle sereniteit, willlen wij hen noch tans niet onthouden van ons eigen inzicht over de oorzaken van een niet te loochenen afkeer voor de syndicaten, die werkelijk bij de middenklasse be staat. Er zal wellicht niemand loochen aan de hand van de laatste gebeurtenissen dat syndicaten voor een land even gevaarlijk kunnen zijn als een Kroetchef of een atoombom. Wij veronderstellen dat bewuste vakbond voorzitter onder Middenklasse heeft willen ver staan, niet alleen de landbouwers, de winkeliers, de handelaars, de vrije ambachten en de vrije be roepen, maar vooral en in grote mate de zeer talrijke bedienden uit de privésector, waarvan de overgrote meerderheid bij geen enkel syndicaat is aangesloten. Men is wel bereid zich bij een syndicaat van zijn keuze aan te sluiten, maar dan op voorwaarde dat voor de aangeslotene iets kan worden gepres teerd tegen de kwade wil van sommige werkge vers jets wat door de grote massa van de bedien den uit de privésector niet kan worden beaamd. Wij menen dat de middenklase de reden van bestaan der syndicaten reeds lange jaren heeft aan vaard als onmisbaar element in de organisatie van een vrije demokratie. Ieder van hen is ihet er wel mee eens dat de arbeiders zich verenigen en dat zuivere bcroepsbe- langen met hand en tand worden verdedigd. Maar de middenklasse verwacht en terecht dat ze kere spelregels dienen eerbiedigd te worden, en verwacht vooral dat spanningen en conflicten tus sen arbeider en patroon vooral niet ten hunnen koste worden opgelost. De middenklasse is niet tegen de syndicaten, maar in een vrij land moeten de syndicaten kunnen verdragen dat vreedzame burgers een afkeer heb ben vcor wapens die in staat zijn een land op korte tijd te ruïneren. Ze moeten kunnen verdragen dat de middenklasse ook zonder de gebeurtenissen der laatste weken dit latente gevaar degelijk aan voelt en nooit uit het oog verliest. Wij zijn graag bereid in deze bijdrage enkele oorzaken te onderzoeken die aan de basis liggen van de afkeer der middenklasse voor de syndicaten in het algemeen, zonder nochtans TEGEN deze laat ste gekant te zijn, hoe paradoxaal het ook moge klinken. Dat ieder beroep een eigen mentaliteit ver werft. zal hier wel geen verder betoog vergen. Laat ons maar even denken aan de onderwijzers her kent men ze niet van verre 7 Sommigen noemen het beroepsmisvoi ming. GELIJK WERK. GELIJK LOON is een van de talrijke slogans die, door de syndicaten uitge vonden, heden bijna als pasmunt wordt gelanceerd en hardnekkig verdedigd. Wanneer men weet dat reeds in 1909 de tech nologische statistiek van Frankrijk 16.000 vaksoorten noteerde, dan moet gelijk werk wel met een snuifje zout worden genomen. Opmerkenswaardig is hierbij dat hoeveelheid werk en kwaliteit van het werk in het propagandawoordenboek der svndicaten vooralsnog niet voorkomt. Even opmerkenswaardig is, dat maar steeds over rechten wordt gesproken en nooit over plichten vandaar de nooit ophoudende jacht naar voordelen en voorrechten, zonder zich te be kommeren of deze gedekt worden door een redelijke tegenwaarde. Wat echter bij de middenklasse het meest tegenvalt is de mentaliteit, van de syndicaten die er in bestaat de zaken zo voor te stellen, te propageren en uit te buiten, dat de arbeider altijd en in alle gevallen de dupe, de bedrogene, het uitgezogen slachtoffer zou zijn van de samenleving. Zelfs het kristen syndicaat dient een grote inspanning te doen om zich van het zuiver materia lisme los te maken; wat dan gezegd van de andere die zuiver op materialistische grondslag zijn ge bouwd. (Lees verder op blz. 2) In 1958 heeft de anticlericale regering de we- leidtenioonstelling ingehuldigd en al de officiële sprekers, de katolieke Koning incluis die toch moet aflezen wat zijn ministers willen hebben de expositie ik weet niet hoe of waarom be titeld als het symbool van het nieuwe humanisme. Het symbool van het symbool dat de expositie was, de navel van de expositie, was het Atomium. Het staat er nog in zijn moderne leelijkheid. Op de gecamoufleerde facade van het feestpaleis schitterde de fameus onevenwichtige ster waarvan wij het geheim niet begrepen. Wij dachten dat het de ster van Lucifer was... Het was in geen geval de ster van de Wijzen die naar Bethlehem gingen. Het nieuwe humanisme waarvan toen de ge boorte werd gevierd, is stil en traag opgeschoten. In de natuur is de kring van zaaien, groeien, bloeien en vruchten dragen gewoonlijk één jaar. De mens als hij gedachten zaait blijft >vi ten achter en er gaan twintig, zelfs vijftig jaar over voor men de vruchten zure of zoete plukt. Wij hebben bij het begin van 1961 de voor lopers var. de vruchten van het nieuwe heidense humanisme op tafel gekregen. Het is een voorsmaak van wat in de loop der jaren nog komen moet onder het symbool van de geheimzinnige en onevenwich tige ster. Bitter ven smaak, mysterieus en oneven wichtig, gereed tot allerhande omwentelingen, schijnt ze wel de ster van Lucifer te zijn. De nieuwe humanisten uit het staatsonderwijs voorafgegaan door de jonge snotmuilen die voor hen een veilige dekking zijn doen ons terug denken aan zekere oorlogsmethodes die het prach tig vonden ais ze vrouwen en kinderen voor de soldaten lieten marcheren om die te beschutten Dat was in de tijd dat de tank niet uitgevonden was. (Lees verder op blz. 2) De aankondigings-borden voor de gekozen wekelijkse rustdag van de middenstand, volgens officiële afmetingen en tekst, zijn vanaf heden steeds verkrijbaar in de Drukkerij P. LUYSTERMAN Koepoorfstraat 10 - Ninove Te». 327.27 (Meer hierover op blz. 2) ylaams eft e^ó/

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1961 | | pagina 1