d
e
Onder
de Antenne
Vijfendertigste Jaargang
Zondag 2 april 1961
AAN AL ONZE LEZERS
ZALIG EN VROLIJK PAASFEEST
WACHTDIENST APQTEKERS
Apoteek open op Pasen en
ook op Tweede Paasdag
dhr. W. De Geest
Burchtstraat
Drukker - Uitgever
Paul LUYSTERMAN - ÜAGOBS
Koepoortstraat 10 NINOVE
Telefoon 327.27 Postcheckrek. 4786.85
Prijs per Nummer 2 F
Prijs voor Jaarabonnement85 F
VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG
De ratel zwijgt, de rouw in de kerk is afge
nomen en het bruidskleed omgehangen.
Als bonte vlaggen wapperen de klokken hun
jubel naar buiten, en werpen de Paasvreugde naar
alle kanten.
Het leed is geleden, de pijn is voorbij, de smart
kreet is opgelost in het lachende Alleluia.
Opgelost, ja Het alleluia niet NA, maar ge
boren UIT -het lijden. Niet NA het lijden, maar
DOOR het lijden verblijden
X
Hoe zonderling
Te lijden, zich moeite en opofferingen te ge
troosten voor een tijdelijk goed, een handje geld,
een beetze eer, een ogenblik succes, een onderschei
ding, een medaille of een beter natuurlijk Te
lijden voor waarden die nooit vergaan, die blijven
duren elk. ogenblik en dezelfde mensen halen de
schouders op, worden bedroefd, schudden zelfs de
gedachte daaraan van zich af.
Hoe groter de waarde die uit het lijden gebo
ren wordt, des te minder we het begrijpen
Hoe zonderling En toch zulke mensen vin
den we overal en ten allen tijde, ook bij ons kato-
nek-gelovigen. Ook reeds 1900 jaar geleden de
apostelen waren opgetogen van blijdschap bij de
Palmzondag, maar toen de eerste schaduwen van
het lijden zich vertoonden, vluchtten ze weg. Ze
'hebben het lijden niet begrepen.
En ook al diegenen, die het Paasfeest zien als
een grote schittering, los van het lijden dat eraan
vooi afging, zij beseffen niet de ware betekenis die
het lijden heeft.
Er was een Gethsemane, een Judaskus, een
geseling, een Golgotha nodig om het leven van Je
zus met een Paasfeest te kunnen eindigen. Pasen
zou nooit bestaan hebben, als in het Evangelie de
namen van de Olijf hof en de Kruisberg zouden zijn
uitgewist.
Wij willen maar niet begrijpen, dat datgene
wat volgens menselijke berekening en in mensen
ogen een mislukking is, naar goddelijk bestel een
succes kan worden. Al te velen willen als het ware
zien. dat er in de drieëndertig levensjaren van Kris
tus, in drieëndertig maal driehonderd vijfenzestig
dagen een Palmzondag is en enkele uren van Tha-
borglorie, en dat verder alle andere bladzijden van
Jezus' levensboek zijn getekend door het kruis.
Een aardse overwinning rust op de punten der
bejonnetten, hangt aan het zwaard, is het gevolg
van lijden, last en moeite, en zou dan een hemel-
overwinning het gevolg zijn van sufferige loomheid,
zonder moeite en inspanning
Neen, Paasmorgen en Goede Vrijdag zijn geen
tegenstellingen, zijn niet onverenigbaar als ooit
twee woorden bij elkander hoorden, dan zijn het
die twee
X
O onverstandigen en tragen van hart zei
Jezus tot de leerlingen van Emmmaüs, die het pro
bleem van het lijden niet konden peilen.
Dat kan Hij ook zeggen tot duizenden en dui
zenden katolieken, die het Paasfeest wel beschou
wen als een lentefeest, als een uitgaansdag, een dag
van sport en vermaak, maar niet als een les, die ze
hebben mee te nemen voor hun praktisch leven,
niet als een wegwijzer, die hun de weg wijst die ze
hebben in te slaan, niet ais een waarschuwing en
tevens een troost en een steun in de teleurstellingen
en moeilijkheden van het leven.
Succes door mislukking, dat klinkt in hun oren
als een leugen, als een tergende dissonant.
Hoe onverstandig Weet ge dan niet, dat het
leven van een goed kristen gelijkvormig is aan dat
van Kristus
Alleen op het kruis wacht u de overwinnng.
voor het zingen van een Alleluia en een Paashymne
kunt ge de toon slechts krijgen door het lied van
het Kruis
Als 't is alsof er een zwart gordijn om uw leven
hangt, als aan alle kanten de lijdensnevelen zich
om u heen drommen, denkt dan aan de Paasmor
gen Wij zullen mét Kristus verrijzen. Maar dan
ook leven naar dat geloof, en strijden om te kun
nen verrijzen
Zij, die alleen hun. Pasen houden, en die dan.
zonder enig besef van het Paasfeest, na een maand,'
een week misschien, weer afzakken naar hun vroe
gere muffe zondig leven, elke inspanning, elke rnoei-
(Lees verder op blz 2)
Dit zijn nuchtere beschouwingen bij een ont
nuchterende verkiezingsavond. Ze zijn neergepend
zonder onderling verband met elkaar, zonder an
dere volgorde dan de chronische orde waarin ze bij
mij opgekomen zijn bij het kijken naar de Televisie.
De zee is het schoonste symbool van de politiek
De zee is altijd in beweging met haar ebbe en vloed
en haar over mekaar rollende baren. Ge weet noodt
hoe zij er over een uur zal uitzien. Eén Hing is
zeker het schuim drijft altijd boven.
Er is altijd spraak van drie historische partijen.
De jongste van de drie is de CVP, Die is
eventjes de kinderschoenen ontwassen ze is 15
jaar oud. Zij verving na de oorlog de oude Katho
lieke Vlaamse Volkspartij die gesteund was op de
standenorganisaties. Die was niet volmaakt. Het
was niet gemakkelijk het evenwicht te houden en
het gemis aan eenheid bracht een gemis aan stoot
kracht mee.
CVP is een slechte «remake» van die KW.
De eenheid is nu zodanig beklemtoond dat de lei
ding dictatoriaal is geworden. De doorsnee Vlaming
staat weigerig tegenover de strop om de hals.
De andere partijen hebben dezelfde gebreken
maar ze hebben een ander publiek dat minder be
langstelling voelt voor uitwendige vormen.
Rex is gestrand op zijn dictatoriale structuur;
het Vlaams nationalisme van voor de laatste oorlog
is er niet beter om gevaren.
De boer klaagt menigmaal dat de productie in
zijn bedrijf zo traag vooruitgaat. Het wiel draait
maar éénmaal rond in het jaar. De koe geeft maar
één kalf in het jaar de vruchten idem.
In de gedachten wereld gaat het nog veel tra
ger. Nieuwe gedachten worden gezaaid maar het
duurt jaren voor ze groeien en vruchten dragen.
De kartelregering heeft van 1954 tot 1958 ge
dachten gezaaid in Kongcc en organisaties tot het
bestaan geroepen. Zij heeft haar vertrouwensman
nen met zorg uitverkozen en het werk der missie
gesaboteerd en er in te werk gegaan gelijk een
kieken in de groenten van den hof. De regering van
CVP en Liberalen heeft het revolutionaire onkruid
niet kunnen uitwieden. Het is weelderig aan het
groeien gegaan en wij zien nog het einde niet.
(Lees verder op blz. 2)
w
ez>n
't Is Pasen
«JA