e
e/?
u^ams 6n
GEBEDSAVOND
Onder
de Antenne
Vijfendertigste Jaargang
Zondag 15 oktober 1961
PAUS JOANNES XXIII
VREDE
Beantwoordt deze oproep en neemt deel aan de
OP ZATERDAG 14 OKTOBER
WACHTDIENST APOTEKERS
DEZE WEEK
Mr J. Lievens
Oudstrijdersplaats
-•'
Drukker - Uitgever
Paul LUYSTERMAN - JACOBS
Koepoortstraat 10 NINOVE
Telefoon 327.27 Postcheckrek. 4786.85
Al kan deze titel dergelijk vermoeden laten
rijzen, toch willen wij hier niet schrijven over de
beroerde tijd der Franse Revolutie. Niet omdat
zulks nu reeds zo lang voorbij is, want niets in
deze wereld, zolang er mensen zullen leven, blijkt
definitief tot het verleden te behoren, alles blijft
actueel en levend, soms in geringe, soms in ont
stellend grote mate.
Broederlijkheid, is ze er ooit geweest Heeft
het ooit bestaan dat niet de ene helft der aarde
de andere als zijn mindere heeft beschouwd, er
niet met medelijden of verachting op neerkeek of
hem afstootte
Met zweet en bloed van het ene volk werden
de pyramiden voor het andere opgericht. De aristo
cratische Grieken beschouwden de rest van de we
reld als barbaren en de Heren uit het feodaal
tijdperk mogen wij met gegronde reden ervan ver
denken dat zij de toenmalige maatschappelijke bar
rières ook (al dan niet bewust) als biologisch heb
ben geacht en verkondigd.
De laatste oorlog schonk ons de Japanse
godenzonen en het Duitse Herrenvolk of zoals
zij zelf beweerden de Herrentiere Tot wat hun
blinde haat en totale verdwazing leidden leerden
ons de kamikazes en de concentratiekampen, his-
toires, qui dépassent la fiction
Als een wraakroepende schande voor het mo
derne Amerika staat daar als een gloeiende waar
heid hun razende rassenstrijd, hun Little Rock. Hun
Ku-Klux-iKlan, die vóór de oorlog nog in het ge
heim, thans voor niemand nog verborgen zijn af
schuwelijke, middeleeuwse practijken bedrijft, er
zelfs televisiereporters op uitnodigt...
Wat de Russische spoetniks aan lijden verber
gen wordt door een ijzeren gordijn angstvallig ver
borgen gehouden, al laat de Berlijnse muur ons
wel een ietsje zien, een massa vermoeden...
De bloedige apartheidspolitiek in Zuid-Afrika,
de hardnekkige stammenoorlog in Congo hebben
beide nog lang niet hun hoogtepunt bereikt.
Algerië noopt Frankrijk tot een uitputtende ver
geefse strijd en staalharde actie. Plastiekbommen
gelden als antwoord. Want liberté, égalité en fra-
ternité kunnen het niet langer meer houden.
Op heel de wereldbol kan geen vingertop gezet
worden dat men het eronder niet voelt gloeien en
branden.
Er komt welnooit een eind aan
Want veel dieper dan het bewustzijn van het
verschil in huidskleur of ogenvorm zit bij de ene
helft der mensheid de innerlijke, psychische en
onverantwoorde aversie tegen alles wat anders
is.
En denk nu maar niet dat dit alles ons toch
niet aangaat, dat wij er immuun voor zijn.
Want in 1958 verscheen in dc kolommen van
De Denderklok de brief van die negerjongen,
die op de Wereldtentoonstelling in het paviljoen
van zijn land kunstvoorwerpen schiep, door de me
nigte als een rariteit werd aangekeken en be
handeld en tot schreien toe ontgoocheld terug naar
zijn land vluchtte. Kinderen hadden hem zelfs ba
nanen toegeworpen...
En vorige week hebben we 't gezien hoe kin
deren een radeloze neger, met enkele schamele zak
jes snoep op zijn hand, omstuwden, uitjouwden en
hoonden. In onze stad, onze kinderen Volwassenen
keken toe, sommige onverschillig, andere geamu
seerd zelfs, doch geen enkele greep in...
Als men alles overschouwt, is het dan niet alsof
onze wereld opnieuw de zeven plagen van Egypte
beleeft, doch dan tot bijna oneindige gestalten op
gedreven
En is het werkelijk al de moeite waard En
is er wel iets eenvoudiger dan in vrede naast en
met elkaar te leven, zonder vooraf te kijken of de
andere wel is en denkt als gij
Raast onze wereld naar de afgrond toe, omdat
de mensen het allerergste overkwam, dat ze goed
van kwaad niet langer meer kunnen onderscheiden?
Al heeft het er werkelijk alle schijn van, wij
geloven het niet, want hoe donker ook de nacht
moge zijn, er volgt steeds een heldere dageraad,
en eens verschijnt er toch Iemand, niet als een
deus ex machina, maar als een gebieder, die weet
wat hij wil, die nog nooit verkeerd heeft gehan
deld en die zelfs de meest woeste storm heeft be
daard.
Onze Lieve Vrouw- en St Theresiaparcchie Ninove
OPROEP TOT ALLE PAROCHIANEN
VRAAGT ONS DRINGEND TE BIDDEN voor de
Te 7.15 uur BIJEENKOMST naar keuze aan
één van de volgende verzamelpunten Sinte-
Teresiakerk Hospitaalkerk Kapel van de
Koepoort Kapel van de Geraardsbergsestraat
Te 7,30 uur GEBEDSOPTOCHT vanuit deze ver
zamelpunten naar de Onze Lieve Vrouwkerk.
Te 8 uur PLECHTIG LOF, gezongen in de Onze
Lieve Vrouwkerk.
Prijs per Nummer 2 F
Prijs voor Jaarabonnement: 85 F
VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG
De grote gebeurtenis tijdens de afgelopen weken
in de binnenlandse politiek, is de hervorming van
de liberale partij. Wij spreken er over zonder er
veel wijsbegeerte aan te verslijten. Wij zijn niet
gewoon zo maar op eigen gezag te oordelen en te
veroordelen. De partij is veranderd van etiket
dat is een feit. Zal er wat veranderen in de politiek
van de partij Zal er wat veranderen in het per
soneel van de partij en zal de verandering van
uithangbord een grote kuis medebrengen Wij
zullen afwachten en de kat uit de boom kijken.
De partij is dus veranderd van etiket... Waarom
niet De socialistisdhe partij was vroeger de ar
beiderspartij. Zij is van naam veranderd als haar
leden van hoofddeksel veranderd zijn. Of weet gij
niet meer dat Spaak ook een muts gedragen heeft
Hij moet nu zelfs geen cow-boy meer dragen en
mag zich gerust laten kieken met een buishoed op
de kop of eenvoudig in zijn kletskop.
De katholieke partij is reeds twee, drie keer van
naam veranderd. De lering bleef dezelfde, de in
wendige structuur werd een beetje vernieuwd en
soms ook het personeel. Het is een oude gekende
waarheid dat veranderingen niet altijd verbeterin
gen zijn. In politiek vooral is het waar dat de rap-
sten daarom de besten niet zijn. Een kat in huis
die hele dagen in haar mand ligt te slapen, is niet
veel bijzonders. Een kat die te rap is, wordt gauw
een dief in huis...
De nieuwe liberale partij zal in 'haar geschiede
nis waarschijnlijk niet veel verschillen van haar
twee grote zusters. De grote sterren aan de politieke
hemel kennen soms een korte eclips, als ze het eens
te bont gemaakt hebben. Maar over het algemeen
komt alles weer in orde.
De geschiedenis van Kongo wordt van dag tot
dag tragischer. België is door de Verenigde Naties
als zondebok uitgeroepen. De hoge instanties in de
politiek hebben er niet veel belang aan gehecht,
tot grote ergernis van ons eerlijk volk. Vooral nu
begint te blijken dat de haat van Hammarskjöld
tegen België een financiële ondergrond schijnt te
hebben en dat Zweedse-Amerikaanse organismen
de Belgen buiten willen om zij er binnen te gera
ken. Niemand moet ons dat zweren - wij weten
allemaal hoe zij hier in het land zelf de Belgische
stekjesnijverheid hebben vervangen door een
Zweedse. Wij weten dat het rappe katten zijn...
En toch heeft België een zekere schuld aan de
gebeurtenissen in Kongo.
A.ls de zwarten naar Brussel gekomen zijn voor
de «indépendance om een grondwet op te maken,
waren al de eerste tenors van de drie partijen er
bij om er iets van te maken. Al de zwarten waren
het federalisme toegedaan. De blanke broeders, pro
fiteurs van het ene en onverdeelbare België,' heb
ben gepraat en nog gepraat tot dat de negers van
Kongo een eenheidsstaat hebben gemaakt. Toen
weid ei gezegd dat het maar om te beginnen was,
(Lees verder op blz. 3)
- tvSfcl
d
w
e^n
Broederlijkheid