h 'ist U/aams bc Q<y Neutraliteit in het Rijksonderwijs Plechtige Communie (3) ,ot'h 1108 a!t'ld een godsdienstig Zesendertigste Jaargang Zaterdag 12 mei 1962 Drukker - Uitgever Paul LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 NINOVE Felefoon 327.27 Postcneckrek. 4786.bo Prijs per Nummer 2 F Prijs voor Jaarabonnement: 85 F VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG door E. H. F. JANSSENS, pr„ Westmalie De reusachtige umgave die de volksgemeen schap zich getroost om in het rijksonderwijs een leergang van confessionele en niet-confessionele ze denleer te waarborgen, is alleen te verantwoorden wanneer opvoeding en onderwijs in deze tak van het nationaal onderwijs net beoogde doel bereikt. Het is een investering van kapitaal door de huidige generatie, omwille van het welzijn in de ruimste getekenis van het woord der toekomende generaties. We nemen gaarne aan, dat net schoolpakt een stap in de goede richting kan betekenen om in ons land al de krachten samen te bundelen, om een einde te maken aan steriele tegenstellingen, om althans de ondei ijssektor te onttrekken aan een sfeer die nadelig is èn voor de opvoeding èn voor het onder richt. In alle sereniteit en objektiviteit moeten we onderzoeken welke sfeer er binnen afzienbare tijd dient te ontstaan om naast het confessioneel onder wijs, te komen tot een rijksonderwijs waarin èn het confessionele en het niet-confessionele samen leeft en groeit. De verklaringen van de partijleiders tijdens het debat in de Senaat over de omzendbrief van mi nister Larock, geven de indruk dat in deze instan ties die wil aanwezig is. Onze indruk is het dat het voorlopig bij een schijnbare welwillendheid blijft. Uit een verklaring van Minister Larock in de Ka merkommissie op 15 januari 1962, blijkt dat de om zendbrief met de betwiste verklaring van kracht blijft. Het voorlopig resultaat van de welwil lende verklaringen is dus zero. In hoever waren de verklaringen in de Senaat alleen ingegeven door een redelijke wens geen kabinetskrisis uit te lokken Dat er in de partijmiddens ofwel de laatste maanden een zeer grote omkeer in de gedachten heeft plaats gehad, of dat er andere redenen waren om in de Senaat de verklaringen van welwillend heid af te leggen, wordt mijn inziens voldoende duidelijk door te herinneren aan de kritiek die dit jaai is uitgebracht op de officiële rede van de Ko ning tijdens zijn gezoek aan Parijs. Het zal moeilijk vallen in deze rede een zin te vinden die niet de uitdrukking is van het essentiële in de moraal dat overal gangbaar is. Dt Ki itiek we zullen over de vorm zwijgen, heeft duidelijk bewezen dat er in ons land geen bevredigende sfeer aanwezig is, om tot een duide lijke omschrijving van het begrip neutraal te komen. De kritiek steunde op een opvatting van de neutraliteit, zoals ze is uitgedrukt in de omzend brief van minister Larock. Welnu de kritiek op de koninklijke rede in de pers heeft volstaan, om een volzin van deze rede te doen schrappen in een bijdrage van een schoolblad uitgegeven door een instelling van het rijksonderwijs. Bitter zijn helpt ons niet vooruit. Anders zou ik zeggen een gelijkaardige stunt zou een storm van schijnheilige verontwaardiging verwekken als het zich moest voordoen in het vrij onderwijs, en de woorden index en censuur zouden niet van de lucht zijn. In deze bijdrage komt dit vooral op zijn plaats, omdat voor de verdediging van het feit. het begrip neutraliteit wordt ingeroepen. Maar dan is neutraliteit het uitsluiten van het overal gangbare in de moraal. Neutraliteit heeft dan niet alleen de betekenis van niet-godsdienstig, maar wel van on godsdienstig. Er is altijd nog een afstand tussen on godsdienstig en anti-godsdienstig, al is die m de praktijk niet zo groot. De omschrijving van het begrip neutraliteit zal ook moeten getoetst worden aan de zogenaamde politiek van de benoemingen. Een van de essentiële punten v an de overal gangbare moraal is de gewe tensvrijheid. We zuilen moeten onderzoeken hoe deze gewetensvrijheid tot haai recht komt in de üp 3 juni aanstaande doen weer een hele groep jongens en meisjes van onze parochies hun Plech tige Communie. Die dag is voor elk kind een grote dag, niet alleen omdat het de bekroning is van een 2 jaar lange voorbereiding, 2 jaar waarvan de laat ste zeven weken dagelijkse voorbereiding brachten, maar ook omdat die dag' hen voor goed uit de rij der kleine kinderen haalt om hen over te plaatsen naar de groteren Vanaf dit jaar is er een veranldering gekomen in de gewone gang van zaken. De kinderen die een scnooi bezoeken waaraan een internaat verbonden is mogen voort hun Plechtige Communie doen in de school al de anderen moeten hun Plechtige Communie doen in hun parochie, ook wanneer ze, om pi aktische redenen, de lering en de 7 weken blijven volgen in de school. WEERAL VERANDEREN De wetten op het Vasten en het nuchter zijn v eiandeiden - de diensten van de Goede Week ver- andeiden - de Avondmissen zijn er bij gekomen en nu ook de Plechtige Communie. Een paai woordjes uitleg zullen het klaar maken. Zoals de zaken nu staan worden de kinderen gedoopt in een Moederhuis. Daarvoor komen ze dus niet meer in de kerk. Sinds lange jaren worden de Parochiale scholen ontvolkt omdat elke ouder die zich respecteert zijn kinderen vanaf het 3e of 4e studiejaar van de Lagere School naar een Grote School stuurt. Die kinderen blijven daar dan hun studies voltooien, wat normaal is. Wanneer e dan ook nog hun Plechtige Communie doen op school of. om praktische redenen in een stadspa- o rochie, dan vervreemden ze totaal van hun «'"een lgen is iets ?nders- Het is te parochie en staan ze later, ais volwassenen, vreemd tegenover hun eigen parochie en hun eigen gees telijkheid wat het parochiaal geestelijk leven alles behalve bevordert. Langs de andere kant hebben onze bisschoppen al meer dan eens gezegd en gevraagd dat men dit bepaling van het schoolpakt zoveel leraars met een diploma uit het rijksonderwijs en zoveei met een diploma uit het vrij onderwijs. Om tot de erkenning van algemeen menselijke beginselen te komen zal men in ons land nog schoon schip moe ten maken met de verwarring tussen de persoonlij ke en godsdienstige belevenis, de instelling waar men een diploma weet te behalen en een partij en syndikaal lidmaatschap. Wat betreft het partij en syndikaal lidmaat schap. Het lidmaatschap van vrije organisaties ver liest zijn morele waarde als vrije daad. wanneer het veroveren van een maatschappelijke positie daar- uii afhankelijk wordt gemaakt. Ik denk hier aan de uitspraak om als Belgen terug vrij te zijn, zou men ons moeten verlossen van onze vrije organisa ties. Ik begrijp dat in praktische omstandigheden het hemd nader is dan de rok, maar een door men selijke beperktheid ingegeven levenshouding tot re begrijpen, maar niet te aanvaarden De instelling cue het diploma voor onderwijzer of leraar aflevert. De ouders die hun kinderen in het rijksonderwijs als leraar wensen, maken 75 kan sen op honderd wanneer ze hun kinderen naar een i v.» vu-, .stvxya cn gevraagd dat men dit rijksinstelling zenden, ook wanneer zij dit niet wen- leest en die gebeurtenis wel mag vieren maar dat sen. Zij vei liezen dus drie-vierde van hun vrijheid bij de vrije keuze van de school voor hun kinderen. Is dit verzoenbaar met het begrip neutraliteit Het antwoord ligt hier schijnbaar voor de hand. Om in een vrije instelling benoemd te worden dient men diagei te zijn van een diploma van een vrije instelling. Dit antwoord is er geen, om de eenvou- men er nu precies geen trouwpartij of een ker mis moet van maken omdat dit feest op de EERSTE rhESl moet blijven. Door de Plechtige Communie en het Vormsel wil de kerk er de gelovige ouders attent op maken - - aat nun Ki"d voor een keerpunt staat in het leven dige reden dat het vrij onderwijs niet neutraal is dat het stilaan dat leven zal gaan beginnen bekii' en dus ook geen neutraliteit kan huldigen. ken niet andere ogen. dat het voor de puberteits Lees verder op pagina 2. (Lees verder op blz. 3) VERHEUGEND NIEUWS 1 Hel hoeft Zijne Majesteit de Koning, bij besluit van 17 april 1962, behaagd Zijne goedkeuring te hechten aan het POLDERPLAN VAN NINOVE Het besluit zal eerstdaags in het Staatsblad verschijnen. z'ind weekfr.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1962 | | pagina 1