d uu e e2.»n 'Qcims b ft Officiële Diploma's Zesendertigste Jaar gang Zaterdag 18 oogst 1962 Drukker - Uitgever Paul LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 NINOVE Telefoon 327.27 Postcheckrek. 4786.80 Prijs per Nummer 2 F Prijs voor Jaarabonnement85 F VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG In het Zottegemse weekblad «De Beiaard» van 4 oogst 1962 verscheen onder deze hoofding een ar tikel waarin aan het nut der Ijzerbedevaart en het herbouwen van de toren wordt getwijfeld. Tot sta ving zijner mening gebruikt «Tandem» argumenten met dewelke wij ons onmogelijk akkoord kunnen verklaren. Zo onder meer waar het de taal betreft en waar we lezen Maar of de taal zo belangrijk is dan al&emeen wordt aanvaard, durven we betwijfelen, temeer dat de intrinsieke waarde van een taal weinig terzake komt. Of beleven we niet dat b. v. de Algerijnen zelfs in het Frans hun vrijheid veroverend, toch zi?h zelve blijven; idem voor Kongo Rwanda. Boeroendi een groot gedeelte van het Afrikaans kontinent zai fransprekend zijn, daar zullen dich ters en prozaschrijvers uit opstaan, die Frans schrij ven, en wellicht zullen zij deze taai verrijken. Zij verliezen daarvoor hun eigen aard niet. Ook niet de Vlaamse franstalige schrijvers Verhaeren, Ro- denbach, Maeterlinck, Camiile Melloy Hoelang duurt het nog eer India door en door ver-engclst Er zijn voorbeelden bij de vieet. Inderdaad, er zijn voorbeelden bij de vleet, maar dan juist om het tegenovergestelde te bewijzen dan wat door «De Beiaard» wordt bedoeld. In al de aan gehaalde gevallen nl. is het klaar dat, mét de taal. ook de eigen kuituur zal verdwijnen. Is het niet algemeen bekend dat al de Afrikaanse landen een minderheid, de beruchte èvoluès een voldoende opleiding heeft genoten om het Frans als voertaal te kunnen gebruiken. De gewone zwarte, de door snee Afrikaan zal zijn eigen aard trouw blijven zolang hij zijn eigen taal mag gebruiken. Met het verlies van zijn taai zal ook zijn eigen aard ten onder gaan; zoals het bij ons in Vlaanderen bijna was gebeurd. Wat hier voorviel, zal zich in Afrika herhalen er zal zich een Franssprekende minder heid afzonderen, de Franssprekende bourgeoisie, die buiten en boven het volk levende, door de massa zal nageaapt worden. Misschien krijgen ze ginder dan ook een of andere zwarte Conscience die in extremis nog redding zal brengen. Zijn niet juist namen als Verhaeren, Georges Rodenbach, Maeterlinck en Melloy voorbeelden van Franssprekende bourgeois die mét hun taal ook hun eigen aard verloren en aan dewelke de Vlaamse Kuituur niets, maar dan absoluut niets te danken heeft Wat het ver-engelsen van India betreft zijn we tamelijk gerust. Vooraleer de laatste der circa 240 miljoen Indiërs zal yoo-you-en zal het Engels lang tot de dode talen behoren. Waarom De Bei aard het echter zo ver van huis gaat zoeken weten we niet, de voorbeelden vlak bij de deur liggen anders voor het rapen. Waar is de eigen kuituur van Normandiërs, Bretoenen, Basken, Navarrezen en Elzassers gebleven Wat blijft er over van de Vlaamse Kuituur in Noord-Frankrijk? Verdwenen, overspoeld door het opdringen in scholen en open bare besturen van een volksvreemde taal. Het V iens brood men eet, diens woord men spreekt was al waarheid van in de tijd der Romeinen en het is waarheid gebleven. Is het niet typisch dat elke veroveraar van nieuwe gebieden het eerste en enige gebod toepast zijn eigen taal totaal op te dringen om met de volkse taal ook de volkse aard te doen verdwijnen. Wat gebeurt er nog op neden met de Duits-sprekenden van Merano in Noord- Italië 9 Het bindmiddel, het cement dat een volk samenhoudt de taal moet eerst verdwijnen, en de rest volgt dan wel van zelf. Sprekende van de IJzortoren vindt «De Beiaard» dat al dat geld. al die stenen die nu in het nieuwe mo nument zitten, beter besteed waren geweest aan een modern, prestigieus Vlaams Kuis in volle Brus sel. iets in de aard van het P.S.gebouw of de Mar tini-building op het Rogier-plein. Het kon dienen voor alle uitingen van Vlaams Leven, de Vlaming zou er zich thuis kunnen voelen, de Fransspreken den zouden inzien dat we meer zijn dan keuter boertjes en respect krijgen voor onze taal en zeden. Bovendien konden Vlaamse firma's er worden on der gebracht, konden Vlaamse studenten er logies vinden, konden vreemde bezoekers er worden ont vangen kortom. Vlaanderen zou op het nieuwe slagveld van de Vlaamse strijd een vesting hebben gebouwd. Want te Diksmuide gebeurt het maar één dag per jaar. te Brussel driehonderd vijfen zestig. Of een dergelijke wolkenkrabber financieel leef- baai zou zijn is iets anders waar De Beiaard niet aan denkt, evenmin als aan het feit dat in Brussel voor de Vlamingen gelegenheid genoeg be staat zich kultureel te uiten, ALS ZE MAAR WIL LEN. Om een paar voorbeelden te noemen het Paleis voor Schone Kunsten staat toch voor ieder een open. en we bezitten toch een moderne, goede Vlaamse Schouwburg. Maar hoeveel en door wie wordt er regelmatig gebruik van gemaakt Daarbij zijn we heel zeker dat de Brusselaars aan onze lion-building prestigieus hun voeten zouden va gen en er misschien evenveel respekt zouden voor hebben als voor de Sjinuuze toren te La ken, maar zeker minder dan voor Manneken-Pis of voor la Patrie Want die laatste beide artikelen brengen iets op, en als er iets is waar de Brusselaar respekt voor heeft dan zijn dat juist de fluppen geld En daar kunnen we ze vangen. Door in Brus sel onze eigen taal te spreken. Als ze in de hoofd stad gaan begrijpen dat ze aan ons alleen iets kun nen verdienen als ze Vlaams kennen, dan zullen ze even rap ABN spreken als ze in 1940 Bitte schön zeiden of in 1944 Pease en Thank you Maar dat ABN spreken door ons moet volgehou den worden, niet één dag., maar driehonderd vijfen zestig per jaar. Soms wordt twijfel gezaaid in de hoofden van onze katolieke ouders nopens de geldigheid of even waardigheid der diploma's in onze katolieke scho len. Men schermt dan met de benaming officiële diploma s alsof deze alleen door de Staatsscholen zouden afgeleverd worden en een hogere waarde bezitten dan de diploma's afgeleverd door de Vrije Katolieke Instellingen. Als ei nu één punt is waarop de schoolwet alle onderscheid heeft opgeheven, dan is het juist op het stuk van de diploma's. Hoe wordt een diploma immers wettelijk In de Oude en Moderne Humaniora moeten alle diploma s, zowel deze afgeleverd door de Staats scholen als door de Colleges, ter wettiging worden voorgelegd aan de zgn. Homologatiecommissie. De ze Commissie heeft tot taak na te gaan voor beide ondei wijssectoren of aan alle wettelijke vereisten werd voldaan. Deze Commissie is totaal paritair samengesteld telt evenveel leden uit het Katoliek als uit het Staatsonderwijs en werkt totaal onpar tijdig om die reden. Door de homologatie van die Commissie wordt een diploma, afgeleverd door een atheneum of college, wettelijk of officieel beiden hebben daardoor dan ook dezelfde officiële en wettelijke waarde. De diploma's van het Katoliek Middelbaar Onderwijs zijn dus evenzeer «officieel» als die van het Staatsonderwijs. Vooi de diploma s van onze Vakscholen, Beroeps- scholen en andere Technische Scholen geldt een gelijkaardige regel. Hier kan elke technische school, die eikend is, eigen diploma's afleveren. Deze wor den wettelijk door de aanwezigheid van een afge- aaidigde van het Ministerie in de eksamencom- missie, die het diploma mede tekent. Ook hier is zulk diploma even officieel als in een rijkstech- nische school. ^ooi de Normaalscholen geldt dezelfde regeling. Het ondei scheid dat men soms wil maken tussen (Lees verder op blz. 2) 6/7 u/7~ Waarom de Ijzerbedevaart

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1962 | | pagina 1