h °'Qams Bz.\nd week^ Q(/ Ninove Nationale Opera Kunstschilderes LAURE FELS Achtendertigste Jaargang Zaterdag 15 februari 1964 NAAR DE DONDERDAG 20 FEBRUARI HOFFMANNS VERTELLINGEN EVEN KENNIS MAKEN MET... Drukker - Uitgever PAUL LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 N1NOVE Telef oon 327.?7 Postcheckrek. 4786 85 Prijs voor Jaarabonnement90 F Prijs per nummer: 2,25 F VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG Nee, lieve lezer, over de bekende operette van Kallmann gaat het niet, dat hebt ge wel zo gesnapt. We willen een woordeken zeggen over de ope rette die ter gelegenheid der karnavaldagen boven de Moerdijk werd opgevoerd in verband met het geplande huwelijk van Prinses Irene. U in kleuren en geuren vertellen hoe alles in mekaar zit, waar en hoe het koppel mekaar heeft leren kennen, welke sokken Hugo van Bourbon liefst draagt en wanneer de Prinses eindelijk een gelukkige bruid zal worden, laten we aan meer bevoegden over, dat gaat boven onze macht. Zoals de Nieuwe Rotterdamse Courant het terecht schreef, daar hebben de dames- en andere weekbladen een kluif aan voor maanden. Zeg nu ook niet dat wij met dit geval niets te maken hebben en dat strikt genomen elk meester blijft in eigen huishouden. Het is nu eenmaal zo dat al wat bij onze taai en stadsgenoten gebeurt ons meer interesseert dan oorlog bij de Molukken, en omgekeerd hetzelfde. Denk maar aan de tijd dat WIJ met ons Ko ningsprobleem zaten, toen heeft de Nederlandse pers toch ook geen blad voor de mond genomen en haar gedacht gezegd, niet altijd onze Vlaamse zienswijze steunend. Of dichterbij nog, toen Doctor Paardekoper openlijk zijn stelling Er zijn geen Belgen verdedigde en bij ons spreekverbod kreeg. Nee..., we hebben het recht onze mening te zeggen en doen dat ook. Voor de nuchtere, zakelij ke Hollanders hebben we altijd veel simpatie gehad en over het algemeen zijn het beste jongens. Alleen worden ze onverdraaglijk, zelfs bela chelijk, als het gaat om voetbal en hun koninklijk huis. Biezonder in dit laatste geval doen ze soms zo kinderachtig dat het onbehaaglijk wordt. Kijk maar naar het aantal handelsmaatschap pijen dat in zijn benaming het woord Koninklijk meesleurt. Dat begint met gist en gaat over petro leum naar steenkool, als het niet een hoogdravend Oranje »-merk wordt. Het aantal Koningen Wil lem en Stadhouders dat we rookten, is ook niet te tellen en het lijkt of een handelsproduct een Ko ninklijk Oranjehemd moet aantrekken om door de massa gegeerd te worden. Dat alles wijst op een gemoedstoestand die meer heeft van afgoderij dan van werkelijke eerbied. In deze omstandigheden was het dan ook niet te verwonderen dat de bekering tot het katolicisme van Prinses Irene, erfgename van het Nederlands Protestantisme, bij de puriteinse Baptisten en an dere Gereformeerden, insloeg ais een A-bom, en dat na een korte verstomming heftig werd gerea geerd. De verontwaardiging van de Dominee bij het Koninklijk Hof was gemeend, en al moest de Dominee later een deel van zijn woorden terug- slikken, toch gaven ze een klare kijk op de dwaze koppigheid van het reformistisch milieu. Om de geschokte Calvinistische gemoederen nog meer te roeren, kwaan dan het bericht van de verloving der Prinses met niemand minder dan een katoliek Spanjaard, afstammeling van de gehate Konink van Hispaniën die de bloedhond AIva op de Nederlanden afstuurde om Willem de Zwij ger, god der Reformisten, te verdelgen. Zo werd het hele geval de Nederlanders voor geschoteld. die niet willen inzien dat heel het ge valletje een handig opzet is der anti-roomsen die vrezen dat, moest de kroonprinses ongehuwd blij ven, ooit een katolieke koningin over Nederland zou kunnen regeren. Na de afstand van haar rech ten op de Nederlandse troon, kunnen de verloofden in alle eer en deugd trouwen en is er verder geen vuiltje meer aan de lucht. Te beter. Toch willen we er onze Nederlandse vrienden op wijzen dat Prinsen en Prinsessen doodgewone mensen zijn. zoals wij allemaal, met menselijke verzuchtingen en gevoelens en met evenveel recht op geluk als elke sterveling. En nog iets... Laat dit voorval een les wezen voor de toekomst, weest niet meer zo halsstarrig en dwaaskoppig uw Koningshuis alleen door een gereformeerde bril te willen zien en blijft zoals ge werkelijk zijtwerkzame, eenvoudige mensen. Niet Koninklijk. Neemt een voorbeeld aan ons hier worden alleen duivenbonden, vogelpikmaat- schappijen en dergelijke koninklijk, Als-ze meer derjarig zijn geworden...- De muziek- en kunstliefhebbers onzer stad, krijgen een enige gelegenheid om. in onze NATIONALE OPERA op de uitvoering bij te wonen van Muziek Jacques Offenbach Regie Maurice Béjart In de gewone prijzen van de Ko ninklijke Muntschouwburg te Brussel is de heen- en terugreis met autobussen inbegrepen. Alle verdere inlichtingen, alsmede inschrijvingen voor dit kunstgebeuren, op het Stadhuis, en bij de Bestuursleden van de Stedelijke Kulturele Kommissie. Inschrijving uiterlijk tot maandag 17 februari a.s Ter gelegenheid van het le Festival der Schil derkunst was ons de naam opgevallen van de kunst schilderes Laure Fels. Deze naam stamde zeker en vast ni£t uit onze streek. Vaag meenden wij er een Nederduitse klank in te bespeuren. Bleven echter een aantal landschappen van deze kunstschilderes welke naar het verre Limburg verwezen. Het doek Bloeiende Heidein zijn harmonie van purper rood, okergeel en olijfgroen, de Vijver van Genk met zijn zilverberken in een ijl en teer gamma van zilverblauwe tinten, de Wellenshoeve en het «Interieur-Wellenshoeve» getuigden dat hier iemand aan het werk was geweest, die onze wondermooie typische Kempen op een andere manier had gezien en had aangevoeld dan wij, haastige ééndagstoe- risten. Het raadsel bleef ons intrigeren en ten lange laatste besloten wij de knoop door te hakken en ten gerieve van onze lezers even te gaan kennis maken met... kunstschüderes Laure Fels. Mevrouw Laure Fels, de charmante echtgenote van .Ie Heer Victor Van Eesbeeck, bleek inderdaad afkomstig te zijn uit het verre Limburg, meer be paald uit de hoofdstad van'deze provincie, Hasselt, waar zij lessen volgde aan de Akademie om ver volgens te gaan werken op het atelier van kunst schilderes J. Peeters. V In de woonkamer krijgen wij de gelegenheid opnieuw het prachtig stilleven Pan met Eite zien, naar onze bescheiden mening een van de beste, doeken yan de kunstenares. De vormen zijn haast tot-de gróte lijnen vereenvoudigd, de compositie is sober en stevig gehouden,-terwijl alle overbodige detai-ls zorgvuldig werden geweerd. Wanneer wij eveneens een zelfde streven tot vereenvoudiging vaststellen in de bloemstukken van Mevrouw Laure Fels ontspint zich vlug een geanimeerd gesprek over de essentiële vereiste in de schilderkunst van een vereenvoudigde en gebal de vormgeving. Het doek Chrysanten met koperen potvan de kunstenares wordt erbij gehaald. Hier had het ons getroffen dat de chrysanten waren weergegeven met een grote eenvoud van stylisti- sche vaardigheid zonder dat ook maar iets van de essentie en de eigen geaardheid van de bloemen was verloren gegaan. Technisch gezien mag dit doek een knap werkstuk heten. Typisch vrouwelijk, blijft in het werk van kunstschilderes Laure Fels het gebruik van lichte, oogstrelende kleuren, geplaatst tegen een heldere achtergrond. Hierdoor verkrijgen haar doeken een dromerige, ietwat sentimentele, blijheid. Wij mogen verwachten dat kunstschilderes Laure Fels eenmaal volledig ingeburgerd in onze streek, ons zal komen verrassen met een reeks land schappen uit onze eigen omgeving. Wij zien met belangstelling uit naar haar eerstvolgende tentoon stelling en wensen haar intussen heel veel succes toe. Het Hollands Wijfje r

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1964 | | pagina 1