d Bhb/ e2-m r's^n u/ n v/o 'Q.Q ir\s Bu AANDACHT Betaald Verlof i; Achtendertigste Jaargang Zaterdag 25 juli 1964 Ingevolge de Wet op het jaar lijks betaald verlof, xal ons blad NIET VERSCHIJNEN op ZATERDAG 1 OOGST en ZATERDAG 8 OOGST 1964 Drukker - Uitgever PAUL LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 NINOVE Telefoon 327.?7 Postcheckrek. 4786 85 Prijs voor Jaarabonnement90 F Prijs per nummer: 2,25 F VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG Vanuit de feitelijke situatie van de franskiljon bekeken lijkt diens verantwoording volkomen lo gisch en gegrond. Toch blijft het dat zijn uitzonderingspositie ten slotte berust op een circulus vitiosushet vlaamse volk heeft geen kuituur, geen beschaafde taalalleen de franstalige burgerij kan zich als een elite doen gelden dus kan er voor ons geen sprake zijn van kuituur en eruditie buiten het franstalige milieu. Daar onze taal, op zichzelf genomen, geen min derwaardig instrument hoeft te zijn in het bereiken van een bepaald kultureel peil, volstaat het aan deze franskiljons te antwoorden, dat wanneer zij die dan toch geschoold en fijn opgevoed zijn de nederlandse taal als hun gewone omgangstaal zou den aanwenden, de vlaamse kuituur hiervan slechts gunstige gevolgen zou van ondervinden, hetgeen dan weer ten goede zou komen aan het kultureel peil van de vlaamse elite èn van het ganse vlaamse volk. Het komt er slechts op aan de moed op te bren gen de gesloten kring te doorbreken. Het is niet gemakkelijk en het vergt zelfs oifers, maar het is mogelijk. Het is echter niet alleen mogelijk, maar het is de enig verantwoorde houding in deze tijd en in de huidige omstandigheden. Het liberaal-individualisme heeft volledig af gedaan. En tegenover die afwijkende opvattingen stellen wij onze kristelijk-sociale kijk op de maat schappelijke rechten en plichten van het individu. Dit wil zeggen dat wij, zonder de vrijheid van taal als algemeen principe te willen verwerpen, de mis bruiken op gebied van taalvrijheid moeten uit de weg ruimen. En de voortzetting der franstaligheid onder de leidende klasse en de burgerij in Vlaan deren is een misbruik, omdat het de normale ont- plooing van een volk, van een maatschappij in de weg staat. Vooral wanneer het taalverschil gepaaid gaat met een sociale segregatie, die voor onmiddel lijk gevolg heeft dat de meer ontwikkelden zich afzonderen van het volk. Zodoende is de noodzakelijke harmonie voor de normale ontwikkeling van een volk verbroken. Gezien wij geloven dat de maatschappij geen doel is maar een middel om de volledige ontplooing van het individu te bereiken, moet dit middel zo doelma tig mogelijk zijn in het bereiken van het doel. Ten slotte is het dan toch omwille van een gebrek aan verantwoordelijkheidszin, om nog niet te spreken van de sociale zin, der elite, dat het ganse volk verhinderd wordt het kultureel peil te bereiken dat het in het Europa van morgen zo nodig zal hebben en waarop het het volste recht heeft. Hoe tekent zich de toestand af hier ter stede in het hier besproken verband Hoewel het franskiljonisme zich bij de plaatse lijke burgerij minder en minder uit in een uitge sproken franstaligheid, toch schijnen de gevolgen ervan nog niet volledig te zijn opgeruimd. En deze vaststelling kunnen wij op twee gebieden waarne men Zij komt tot uiting in de opvallende afzijdig heid van onze burgerij op het gebied van de vlaam se strijd inzake politieke en kulturele ontvoogding. En vervolgens mogen we zeggen dat de franse taal. die dan toch de maatstaf moest zijn van haar be schavingsniveau. nog steeds niet is vervangen door een algemeen beschaafde nederlandse taal. Hopelijk staan we hier voor een korte over gangsperiode en mogen we hopen dat de nieuwe generatie definitief zal weten te kiezen. Voor Rosendaal betekent dit nochtans een hele administratieve omwenteling. Wel voorziet de be staande reglementering dat de Staat op eigen kos ten goede verbindingswegen tussen de vroegere gemeenten moet aanleggen, en dat is ai heel wat, maar toch blijven er andere toestanden op te lossen en te veranderen. Een gemeente van circa 10.000 inwoners, zelfs een landelijke, dient over een veldwachter en een politiekorps te beschikken, met de nodige inspec teurs en kommissaris(sen), de reinigingsdienst dient georganiseerd, het waterleidingsnet uitgebreid, voor de straatverlichting gezorgd, de Commissie van Openbare Onderstand hervormd en uitgebreid, de financiële diensten gemoderniseerd. Kortom, een hoop werk die heel wat beroering zal meebrengen. Normaal mogen we er ons aan verwachten over afzienbare tijd vlak bij de deur een moderne ge meenschap te vinden die van zich kan doen spreken. Roosdaal immers, gelegen op de laatste uitlopers van het golvende Payottenland. biedt een over vloed aan prachtige landschappen die er velen zal toe aanlokken zich in^de nieuwe gemeente te ves tigen. Waar er bovendien nog vele toeristische be zienswaardigheden bestaan kerk van Strijtem (Lees verder op pag. 2) Dat is dan de naam der nieuwe gemeente, ont staan door samenvoeging der vroegere dorpen Pa- mel. Onze Lieve Vrouw Lombeek en Strijtem, zoals blijkt uit een K.B. verschenen in het Staatsblad van 24 april 1964. Hoe tot deze naam gekomen werd is eenvoudig ten einde niemand een minderwaardigneidskom- pleks op te dringen werd. met gezamenlijk akkoord, de naam gekozen van een oude hoeve palende aan de drie gemeenten, en op het kadaster gekend als Roemersdaal of Rosendaal in de volksmond. In tegenstelling tot wat normaal mocht ver wacht. weid hier niet aan kleine dorpspolitiek ge daan maar werd de toestand door de drie gemeen teraden nuchter bekeken, het voor- en nadeel ge wikt en gewogen en hebben de geïnteresseerden ten slotte ingezien dat de tijd van de versnipperde krachten voorbij is en slechts een vlotte samenwer king een verdere expansie mogelijk maakten. Om de werkelijkheidszin waarvan blijk werd gegeven mogen al deze mensen van har ie gelelici- teerd. Want er moest over heel veel dingen heen worden gestapt, heel wat persoonlijke ambitie opzij worden gezet, zonder te spreken van de aloude veten tussen die van Pomel, die van Lomoek en die van Straaitem In plaats van 27 gemeenteraadsleden waarvan 3 burgemeesters, krijgt Rosendaal slechts 13 leden en 1 burgemeester, zodat de helft der dorpspolitie- kers zichzelf vrijwillig heeft buitengestemd. Verder onderstrepen we gaarne de lofwaardige ernst waarmede naar een voor allen bevredigende oplossing werd gezocht in gevallen van administra tieve aard zoals overlijdens, geboorten, huwelijken, gemeentetaksen enz... Weliswaar komt er voor de nieuwe gemeente een zeer noodzakelijk gezien de oppervlakte administratief centrum, maar er werden vaste zitdagen belegd in de vroegere al- zondtrlijke gemeentehuizen, zodat de inwoners de verandering nauwelijks zullen aanvoelen. De wet op de WINKELSLUITING is voor Ni- nove opgeheven de zondag 26 en de maandag 27 juli. De HERBERGEN mogen de ganse riacht geo pend blijven de zaterdag 25, zondag 26, maandag 27 en dinsdag 28 juli. Op voornoemde dagen mag ook de ganse nacht MUZIEK worden gemaakt, behalve tijdens de nacht van dinsdag -op woensdag. Tijdens de kermisdagen zijn de burelen van de stadsdiensten gesloten. Alleen de dienst BUR GERLIJKE STAND, voor de aangifte van geboor ten en overlijden, is open op maandag 27 juli van 9 tot 11 uur. De bevolking van het stadscentrum wordt er van in kennis gesteld, dat ter gelegenheid van de julikermis, geen AFHALING VAN HUISVUIL zal plaats hebben op MAANDAG 27 JULI aanstaande. Franskiljons Roosdaa1

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1964 | | pagina 1