Kunstschilder JAN DELANGHE stelt ten toon Te Huur: c 2 DE DENDERKLOK STAD NINOVE VOLLEDIGE UITSLAG VAN DE GEMEENTERAADS-VERKIEZINGEN VAN 11 OKTOBER 1964 Getal bonte stembrieven 124 LUST 1 - KOMMUNISTEN Ongeldige en blanco-stemmen 120 LIJST 2 - LIBERALEN LUST 3 - SOCIALISTEN Getal geldige stembrieven 7425 LIJST 4 - CV.P, Mooi en ruim BURGERSHUIS met TUIN - centrum der stad. Te bevragen: Moeremansplaats 8, Ninove - tel. 320.21 Volledige lijststembrieven (kop) 287 Onvolledige (naam) 505 Totaal voll. stem. door bonte 4 2/13 TOTAAL (of kiescijfer) 796 2/13 A B De Ville 449 36 485 Baudewijn 11 5 16 De Freyn 12 2 14 Van Londersele Willy 13 9 15 Scheerlinck 6 1 1 Van den Bossche 6 2 8 Geeroms 3 2 5 Cooreman 5 5 De Trover 1 2 3 Breynaert 8 8 Goubert J. i 3 Van Londersele Victoi 1 1 Borloo 8 9 Geen Verkozenen Volledige lijststembrieven (kop) 201 Volledige lijststembrieven (kop) 557 Onvolledige (naam) 2729 Onvolledige (naam) 10'>2 Totaal voll. stem. door bonte 26 4/13 Totaal voll. stem. door bonte 13 803 TOTAAL (of kiescijfer) 2956 4/13 TOTAAL (of kiescijfer) 1592 8/13 A Onvolledige lijststembrieven (naamstemmen) B Naamstemmen door bonte stembrieven C Totaal naamstemmen Volledige lijststembrieven (kop) 369 Onvolledige (naam) 1631 Totaal voll. stem. door bonte 23 11/13 TOTAAL (of kiescijfer) 2023 11/13 Cornelis Waltniel Coppens Wachtelaer Violon Arijs Asselman Callant 'Ce Grave Goubert G Muylaert De Clercq Evenepoel In deze volgorde verkozen Cornelis, Coppens, Violon, Waltniel Goubert, Wachtelaer A B C 980 26 1006 489 36 525 806 50 856 230 26 256 517 40 557 108 21 129 187 16 203 182 28 210 139 24 163 288 12 300 232 20 252 108 16 124 142 27 169 Milo De Vleeschouwer Desmet E. Staes Collyns Van den Berghe-Siroyt Stevens De Vos Delombaer Sonck Huart Vandooren De Pauw In deze volgorde verkozen Milo, De Vleeschouwer, Stevens A B C 611 54 665 83 11 94 43 9 52 75 15 90' 101 16 117 44 12 56 136 16 152 25 11 36 8 5 13 13 9 22 3 7 10 16 8 24 12 4 16 De Riemaecker De Jonghe De Duffeleer Degrande Van Rossom Straetmans Lauwaert De Coster Luysterman Maurits De Wit 'De Smet Julia Luysterman Paul Fransman In deze volgorde De Riemaecker, Straetmans. Van A B C 811 39 850 315 31 346 118 23 141 95 21 116 199 30 229 5401 29. 569 150 18 168 156 25 181 71 18 89 89 20 109 83 11 94 121 18 139 162 27 189 verkozen De Jonghe Rossom Op de m mei jl gehouden tentoonstelling Figuratieve Kunst in Zuid-Vlaanderen bleek het. werk. ingezonden door kunstschilder Jan Delanghe, een opmerkelijke revelatie. Zijn beide opgehangen doeken waren dan ook prompt aan verzamelaars verkocht. Thans zullen 'zijn talrijke bewonderaars in de gelegenheid worden gesteld een ruimer overzicht te krijgen van het oeuvre van deze kunstenaar bij de tentoonstelling van zijn laatste werken in de zaal Roxy, te Ninove. van heden zaterdag 17 oktober tot en met zondag 25 oktober 1964. Jan Delanghe werd geboren te Schorisse, bracht een groot gedeelte van zijn jeugd door te Vloes- bergen en woont thans te Overboeiare. Hiermede nok de kunstenaar een grote driehoek door het mooiste gedeelte van de Vlaamse Ardennen. Hij is altijd een kind van deze enig mooie streek ge bleven ernstig, eenvoudig en oprecht, innig ver bonden met de vruchtbare grond en de stille, ge sleten wroeters die hem bewerken. Het is deze heuvelende streek die Delanghe bezingt in zijn landschappen. In vele gevallen sober opgebouwd in haast horizontale vlakken, ademen deze landschappen als het ware een diepe innigheid, een onzeglijke rust uit. Alhoewel ter plaatse zelf geschilderd, groeien doeken als «Landschap met scho\ en Twee Hoeven Avond Landschap met zonen Heuvellandschapver boven het plaatselijke uit tot een sfeervolle synthese van het Zuid-Viaamse landschap. Het zijn eveneens de mensen, de boeren van z'jn streek, die de doeken uit zijn cyclus over het landelijk leven bevolken. Jan Delanghe schildert deze figuren als zwijgzame, gesloten reuzen bij hun arbeid op het veld, zoals in Oogst Aard- appeirapersBoerin op het Veldof bij hun luttele rust Etende Boeren Boer aan Tafel en «Zittende Boer», Deze doeken getuigen van een ongewone epische visie van de schilder. Be gedrongen en gekromde reuzenfiguren zijn als in nauwe lotsverbondenheid met de aarde vergroeid. In enkeie gevallen wordt dit gevoel nog opzettelijk versterkt door een hoge horizontlijn, waardoor de hemel zelf deze wroeters naar de aarde toe schijnt te drukken. De handen van deze harde zwoegers zijn gewild en met nadruk gedeformeerd tot reus achtige knuisten waarmede de harde strijd tegen de weerbarstige aarde wordt uitgevochten. De compositie in de doeken uit deze cyclus is kloek en berekend. De volumes zuiver tegen elkaar afgewogen en volledig in* fuhetie van de totaalin druk. Delanghe vertrekt van het standpunt dat de i-v^eui juist moet aangepast zijn aan het ondeiwerp. Om die reden worden de doeken uit deze cyclus op gebouwd in aard- en okerkleuren. Aanvankelijx zal kunstschilder Jan Delanghe wel vertrokken zijn onder invloed van het Vlaams expressionisme Als een sterke persoonlijkheid is hij evenwel op zoek gegaan naar nieuwe uitdruk kingsmiddelen aangepast aan zijn eigen schilder kunstige visie. Normaal en ais een natuurlijk groei proces is zijn kunst geëvolueerd in de richting van een romantisch expressionisme. Deze evolutie ont wikkelt zich geleidelijk zonder gewaagd of on- v ruchtbaar experimenteren en wars van alle jacht op blufferig effekt. Merkwaardig in dat verband is de reeks clown- tiguren. De clowns van Delanghe zijn diepmense lijke types, vaak lichamelijk misvormd en gedoemd cm met hun eigen ellende en miserie anderen aan het lachen te brengen. Met onverschillige gelaten heid ondergaan zij onder het schelle licht van de voetlampen het gejoel en het jolijt van het publiek of zitten, apatisch, verzonken in eigen ellende, ach- tei de coulissen. Jan Delanghe is erin geslaagd een type te creëren. Gerokken hals, afhangende jas, gedispro- portioneerde handen en voeten en te korte benen, zó wordt zijn clown weergegeven en atmosferisch opgenomen in het haast onwezenlijk licht van de voetlampen «Rustende Clowns» vinden wij persoonlijk een zeer geslaagde synthese in zijn genre, terwijl Clown (grote kop) een onvergetelijke indruk op ons heeft gelaten. Tegenover het werk van deze kunstenaar is het praktisch onmogelijk onbewogen te blijven. Daarvoor is het te direkt en op de man af. Het sub- jektiCi contakt wordt onmiddellijk en spontaan tot stand gebracht. Er is echter meer... er is diepte in het werk en de schilder streeft naar inhoud. In de matste werken vooral treft ons iets mysterieus, iets ondoordringbaar dat reeds vroeger aanwezig was in de boeren en in de clowns, doch thans is uitge groeid tot een pril en schuchter mysterie van het kind. Mij bedoelen hier de reeks nieuwe werken, gewijd aan de jeugd van de grootstad. In grijs- en bruintinten worden hier haast in symetrische vlakken en lijnen de woonblokken van een koude, vijandige grootstad opgebouwd, waarin verloren en verlaten een soort asfalt jeugd rond zwerft. Op het voorplan staart een jong kind met onwezenlijk grote gazellenogen u aan met een vroegrijpe schroom en geslotenheid. Asfaltjeugd en Stadsjeugd zijn twee wer ken uit deze nieuwre reeks, welke een aandachtig beoordeler niet licht kan vergeten. Tot slot hebben wij een drietal werken over gehouden welke in zake techniek en inzake inhoud van grote betekenis kunnen blijven voor de verdere evolutie van het werk van Jan Delanghe. Botenheeft ons getroffen door een vrije, speelse opbouw, de atmosferische weergave van de v issershaven en de juist getroffen stemming. Moe dei en Kindzo subliem en teder, uitgevoerd in een sobere techniek en in een beperkt kleurengam ma, getuigt stellig van de grote rijpheid van deze nog jonge kunstenaar. In «Be Verloofden» zoekt hij nog sterker de inhoud te beklemtonen. Hier houden twee jonge mensen één oog gericht op de toekomst. Wij houden eraan kunstschilder Jan Delanghe te feliciteren voor het uitzonderlijk hoog gehalte van het werk dat hier te Ninove in zaal Roxv zal worden getoond en wij wensen hem bij voorbaat elle succes. De opening van deze tentoonstelling, waarop belangstellenden hartelijk worden uitgenodigd, gaat door op zaterdag 17 oktober 1964 te 19 uur. 'i -« i

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1964 | | pagina 2