z\n e/7 w0\Ks9e 'QQ/rïS Voortaan worden de vuilbakken niet meer buiten gezet,, ANNE LAMBERT STELT TEN TOON IN DE KOEPOORTZAAL. m H m ZATERDAG 2 APRIL 1966 Veerrigsre jaargang Drukker-Uitgever PAUL LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 NINOVE Telefoon 327.27 Postcheckrek. 4786.85 MHnHHHnnw J J Prijs voor Jaarabonnement 95 fr. Prijs per nummer 2,50 fr. VERSCHIJNT ELKE ZATERDAG Bij het lezen van dit opschrift denkt U wellicht: sensationeel nieuws, dat moet ik vooraf lezen. U hebt gelijk, het is sensationeel nieuws de biecht betekent niet dat we regelmatig onze vuilbak buitenzetten, maar dat we Christus, de Heer Jezus ontmoeten in liefde en nederigheid. Mag ik U vragen toch maar verder te lezen, speciaal voor U werd dit woord geschreven. Mis schien hoort ge door deze simpele woorden de Heer zelf aan het woord. Op tram, bus, trein, in de ontspannings- en werkmilieus wordt wel eens over de biecht gespro ken Niets voor mij - Waarom zou ik moeten biechten Welk kwaad doe ik Een volwassen en moderne mens heeft daar geen nood aan - Wat heeft de pastoor uit te staan met wat ik doe Laat ons eerlijk bekennen dat ook wij wel eens in die zin over het sacrament van boete en bekering gesproken hebben. Willen we samen eens rustig praten en zoeken wat de biecht m ons leven te betekenen heeft. Mis schien ontdekken we er meer in, dan ooit gedacht of verwacht. Is de biecht voor ons nog steeds een moeilijke prikkeldraadversperring Gaat het er om zijn re kening af te betalen, een nieuwe lei te krijgen De zin voor de biecht hebben we wellicht nooit goed begrepen. Vandaar dat ze ons niet aanspreekt. We hebben er nooit aan gedacht wat de biecht in onze groei naar christelijke volmaaktheid te bete kenen heeit. Tot hier toe heeft dit sacrament naast en buiten ons dagelijks leven gestaan. En toch, dit alles staat IN ons leven het heeft er alles mee te maken, het IS ons leven. Laten we van de gewone dagelijkse ervaringen vertrekken. Niemand onder ons is volmaakt. We zijn allemaal on-af. Nooit kunnen we anderen 100' gelukkig maken noch de anderen ons. Het is nu eenmaal zó mens zijn betekent on-af gewerkt zijn, in groei zijn. Dat is het eerste dat we moeten aanvaarden ik ben er nog niet Maar. die theore tische kennis, die overtuiging alleen voldoet niet. We mogen niet zo maar berusten in de situatie van onvolkomenheid. We maken er ons zo gemak kelijk vanaf met Ik ben nu eenmaal zo - ik heb mezelf niet gemaakt - men moet me ne men zoals ik ben Met zo n mentaliteit kun je niet verder komen. We moeten ons wiilen inzetten, willen anders wor- Vroeger spaarden we zilverpapier maar afren zelf de chocolade. We konden met dat papier toch niets aanvangen. Broederlijk delen betekent de CHOCOLADE geven den, beter en schoner mens, oprechter en echter christen. Met andere woorden we moeten ons steeds opnieuw beteren, bekeren. Wat is bekeren anders dan ons af-keren van het minder schone, ons toe keren naar wat ons verrijken kan. Afkeuren wat in mijn houding verkeerd was om mij toe te keren naar de barmhartigheid van Christus dat is het sacrament van de biecht. De biecht is op de eerste plaats niet een ver beteringsinstituut, ook al zullen wij dank zij dit sacrament betere mensen kunnen worden. Voor al is de biecht een ontmoeting met een levende per soon. met IEMAND. Om iemand te ontmoeten is aandacht vereist aandacht om echt tot contact te komen. Het sacrament van de boete is dan niets anders dan de ontmoeting met de barmhartige Heer Jezus. We drukken hierdoor uit dat we nieuwe mensen willen worden, wiilen leven vanuit een andere grondhouding, een andere levensinstelling. Dat we in het vervolg meer met God en de anderen rekening willen houden. Te biecht gaan betekent dan zijn leven anders willen aanpakken. Vroeger noemde men dit een goed voornemen maken. Wat betekent het anders dan ons willen inzetten om beter te worden, ook al voorzien we dat er nog' zwakheden in cns" leven zullen voorkomen. Van belang is dus vooral de gezindheid van het hart, het levensinzicht, de doelgerichtheid van onze uiterlijke daden. Hebben we onze biecht tot nu toe niet ie veel beschouwd als een zakelijke, niets-zeggende boek houdkunde We dachten te veeLaan iets een daad. de zonde, en het gaat om IEMAND, een in gesteldheid. Die Iemand, die Christus die van ons houdt, moet heel ons leven vullen Het sacrament van de boete ontvangen betekent God ontmoeten in liefde. Laten we daaraan denken bij de voorbereiding van onze paasbiecht. Laten we ons dit jaar beter en ernstiger voorbereiden op deze ontmoeting. Zoe ken welke grondhoudingen in zijn leven verkeerd geweest zijn en wat er te veranderen valt. Dan zal de biecht ons wel iets zeggen, dan zal ze in ons leven iets veranderen. Dan is het niet langer meer het buitenzetten van de vuilbak, niet langer meer een onoverkomelijke prikkeldraadver sperring, maar de inzet en bezegeling van een nieu we levensmentaliteit. Zo wordt Pasen 1966 ook voor elk van ons het feest van de vreugde en de verrijzenis. Na fel opgemerkte tentoonstellingen te Aalst, Gent, Sint-Martens-Latem, Deurie. Baohte-Maria- Laarne en Berchem (Antwerpen), stelt Anne LAM BERT eindelijk ten toon in haar eigen stad in de stemmige Koepoortzaal van 1 tot 14 april 1966. Na haar geslaagde deelname aan de gezamen lijke tentoonstellingen Figuratieve Kunst in Zuid- Vlaanderen in 1964 en Krea in 1965, mocht reeds geruime tijd een persoonlijke tentoonstelling te Ninove worden verwacht. Anne Lambert is een jonge, begaafde kun-tenu res. Niet alleen maakt zij schilderwerken en kera miek, doch schrijft bovendien ook poëzie. Dit alles staat bij haar in een eng onderling verband. Zoals bij vele jonge kunstenaars verwoorden haar gedich ten persoonlijke belevenissen en zijn zij haast auto biografisch te noemen. Daarom zijn wij van oordeel dat bij Anne Lam bert het zich uitleven in gedichten nauw verstren geld zit met het groeiproces van haar schilderwer ken en keramiek. Dit groeiproces is bij haar zelfs betrekkelijk eenvoudig. Een persoonlijke belevenis wordt spontaan en met direkte oprechtheid ver woord in een gedicht. Geleidelijk kristaliseert dit persoonlijk beleven tot een verruimd begrip, dat (Lees verder op pagina 2)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1966 | | pagina 1