a
e
z\n
Qam s
■■B
A K T U E E L-
TJ ES...
Een Eeuw/feest
IN ONS NINOVE!
J
Vijfenveertigste Jaargang
Zaterdag 20 maart 1971
Drukker - Uitgever
PAUL LUYSTERMAN - JACOBS
Koepoortstraat 10 - NINOVE
Telefoon 327.27 - Postcheckrek. 4786.85
Prijs voor Jaarabonnement 140 Fr.
Prijs per nummer 3,50 Fr.
VERSCHIJNT IEDERE WEEK
Stel U even voor dat een fruit Kramer zijn ap
peltjes aan de man zou trachten te brengen op een
allesbehalve kieskeurige manier bovenaan een
laag mooie, bollige, roodglimmende vruchten; eron
der de rimpelige, wormstekige eksemplaren. En ge
zoudt dat weten...
Zeg nu eens eerlijk zoudt ge uw medemen
sen die om het kraam staan te drummen, niet even
met de elleboog aanstcten en hen ervan verwitti
gen pas op, kijk toe wat men u wil aansme
ren Of zoudt ge hen doodeenvoudig laten
stikken, met in uw achterhoofd de weinig fraaie
gedachte ze moeten het maar weten.... ieder
voor zijn eigen ik-je
Nog nooit - bij mensengeheugenis - is in onze
Westerse wereld de welstand zo algemeen en zo
groot geweest als de dag van vandaag.
En nog nooit was er - hoe tegenstrijdig dat
ook schijnen mag - zoveel geklaag, zoveel ontevre
denheid, zoveel ge-eis, zoveel kontestatie.
Hoe komt dat toch
Ge zoudt na een tikje ironisch kunnen
worden en zeggen teveel vrije tijd om te pie
keren en te chicaneren (zoals men destijds van
onze dorpsschoolmeester wel eens dierf beweren),
of hoe meer men heeft, hoe meer men wil of
nog geen zorgen meer om de gewone dagelijkse
behoeften, dus we moeten er nieuwe maken
En daar is wel allemaal iets van aan.
Maar 't paardje ligt ook elders gebonden...
Welvaart en vooruitgang hebben er tevens voor
gezorgd dat informatie en kennis niet meer
het monopolie zijn van hen die sociaal of ekono-
misch op het eerste rijtje staan. Vandaag de dag
is het zo dat iedereen weet en iedereen mon
dig is geworden.
En meteen zijn velen gaan zien en beseffen
dat - hoe hocg de materiële welstand ook ziin mag -
de troeven nog altijd ongelijk verdeeld blijven qua
broed, arbeid, eigendom, waardering, kennis, kui
tuur; dat er in de wereld nog altijd vals gespeeld
wordt (zoals Broederlijk Herverdelen het zo goed
typeert), en dat onze westerse welvaart wel eens
gegrondvest zou kunnen gaan op uitbuiting zowel
van de mens hier als van de mens in de zgn.
ontwikkelingslanden, de derde wereld.
Dat het vooral de jongeren ziin die daarom
het huidige establishment kontesteren en weigeren
met dergelijke valse troeven in de hand nog verder
te spelen, pleit zeker in hun voordeel en kan J licht
een garantie worden voor de toekomst.
Dat al d'ie problemen van onze huidige maat
schappij pardaf op tafel gesmeten worden honger.
ontmenselijking, onmenselijkheid, ellende, verdruk
king, uitbuiting, en noem maar op...
Niks ertegen...
Integendeel, graag steken we zelfs een handje
toe, omdat we van oordeel zijn dat nog heel wat
gewetens moeten wakker geschud worden, en om
dat we het reuze spijtig zouden vinden moest het
allemaal slechts bij holle woordenkramerij blijven.
Elke degelijke informatie (voor ons part
moet niets of niemand worden ontzien) juichen we
dus oprecht en uitbundig toe.
We zien graag dat inlichtingen gegeven
worden, en bezïnnings-gesprekken en teach-
in's over Angola, Vietnam, de Joden achter het
ijzeren gordijn, de uitbuiting in de derde wereld
en hier, de verwarring in de welvaartmaatschappij,
het vreemdelingenprobleem, en alles en nog wat.
Maar we vinden het verduiveld oneerlijk wan
neer de informatie met objektief is, wanneer
ze verdraaid wordt naar op voorhand ingenomen
stellingen.
En het doet ons walgen wanneer al die pro
blemen en al die menselijke ellende misbruikt zou
den worden als middel om een heel ander
deel te bereiken.
In dat verband eventjes klare wijn
schenken...
Wanneer een zgn. derdewereidBEW EGING
informatie wil geven dan is daar niks op tegen 1
Maar wanneer haar informatie niet objektief is
maar eenzijdig gericht om eigen ideologische stel
lingen te verdedigen, dan vinden we dat oneerlijk.
Het weekblad Kerk en Leven ziet het als
volgt
De informatie van de derdewereldBEWE-
GING staat steeds in het teken van een reeds
gevormde houding, bv. Angola is geen feit dat
ze onbevooroordeeld benaderen, maar een argu-
ment voor een ingenomen stelling.
Vandaar zeer eenzijdige informatie, begeleid door
zeer eenzijdige interpretatie...
En dat is, geloven wij, de nagel op de kop.
(Lees verder op pagina 2).
Inderdaad... ons College viert tijdens 1971-1972
zijn honderdste schooljaar. Koortsachtig wordt er
reeds vergaderd en gewerkt door directie, leraars
en oudercomité. Het wordt stellig wat
Wat er zoal op het programma staat zal worden
aangekondigd cp het gepaste tijdstip. Maar DIT
staat, buiten kijf het wordt een jaar in echte
eeuwfeeststijl waarbij gans onze stad en de
ganse streek zal betrokken worden. Immers... allen
vieren we het honderd-jaar-jeugd-zijn
Het eeuwjaar wordt ingezet op zondag 17 ok
tober 1971 te 11 uur met een geconcelebreerde
eucharistieviering. Deze viering wordt door de
Vlaamse T.V. rechtstreeks uitgezonden. Voor deze
gelegenheid componeerde onze zo sympatieke stads
genoot dhr. Jos. Mertens een nieuw Nederlands
erdinarium. Het wordt dan in première uitgevoerd.
In de loep van het eeuwfeestjaar is nog voor
zien een academische zitting met banke.. een
groot sport feest, een toneel in eeuwfeestslij]
een culturele avond /net het Sint-Aioysiusknapen
koor, dat zijn tienjarig oestaan viert tijdens het
zelfde schooljaar. Een verlengd S:nt-Aloysiusfeest
1972 zal de bekroning en de afsluiting vormen van
dat eeuwjaar
Langs deze weg doen we ook een oproep aan
alle sympathisanten en oud-leerlingen cm ons foto's
of enig ander document, dat interessant kan zijn
voor de geschiedenis van ons college, te bezorgen
of in bruikleen te geven. Wij zullen er dankbaar
gebruik van maken en bij voorbaat hartelijk dank