°lQams en IS ER NOq QEZAQ1 Alternatieve Informatie Zevenenveertigste Jaargang Vrijdag 23 februari 1973 GENADELOOS Drukker Uitgever PAUL LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 - 9400 N1NOVE Tel. 054/327 27 - Postcheckrek. 4786 85 Prijs voor Jaarabonnement 170 Fr. Prijs per nummer 5 Fr. VERSCHIJNT IEDERE WEEK. Iets nieuw zullen we zeker niet vertellen als we zeggen dat elk weldenkend mens in dit land zo stilaan genoeg krijgt van contestatie en inspraak, op elk gebied, die de laatste jaren de jeugd van dit land als een besmettelijke iziekte heeft aangetast. Let wel, we begrijpen best dat de tijden ver anderen, dat de jongeren hun eigentijdse proble men hebben en er, op hun manier, een oplossing voor zoeken. Of de gekozen weg de goede is. blijft evenwel een open vraag. Geen haar op ons hoofd denkt er trouwens aan tot 'het voorvaderlijk paternalisme te willen terug keren. Maar ons gezond verstand zegt ons toch dat wie zich op het contesterend en inspraak eisend pad begeeft, toch verstand genoeg moet bezitten om te weten over wat en waarover hij het juist heeft. En dat schijnt helemaal het geval niet te zijn. Het schouwspel dat we te zien kregen bij de onlangs gehouden scholierenstaking is een bewijs ten overvloede dat niet de scholieren zelf, wel een kleine minderheid linkse jongens - AMADA en Mao-isten - de leiding van de protestactie tegen het wetsvoorstel Van Den Boeynants hebben genomen. Niet om wat er inzit, maar alleen omdat het past in het kader van hun extreem-links programma. Herrie schoppen om de herrie zelf. Als Viet nam uitgeput geraakt, dan maar de scholieren en als dit vuurken uitsterft dan maar het lager onder wijs, in afwachting dat peutertuinen aan de beurt komen. Dat argeloze, onervaren er invliegen is begrijpelijk, ze zijn jong en weten niet beter. Dat de Minister van Landsverdediging in een TV-toespraak de ouders inlicht over zijn juiste be doelingen, kunnen we nog' nemen. Die voorlichting mocht er wel zijn. Maar dat een Minister .van Nationale Opvoe ding een afvaardiging gebroekte maagdekens en langgelokte jongelingen, met een ernstig gezicht op zijn cabinet audiëntie verleent, vinden we toch al te kras. Was dat niet het ogenblik om aan deze vertegenwoordigers van het scholierenkorps te zeg gen Hoor eens, kinderen, ik heb ernstiger zaken aan de hand. Ge hebt uw stakerspleziertje gehad, ge komt op de TV, maar daarmee uit. Leert verder uw les en zoekt andere, aan uw ouderdom meer aangepaste ontspanning. Salut Met deze enkele kloeke woorden zou de grote baas van het onderwijs zijn gezag tegenover leer lingen én leerkrachten hebben getoond. Nu kregen we alleen het zielige schouwspel te moeten zien dat onze politiekers het risico, dat gepaard gaat aan gezag, niet eens durven opnemen. Uit schrik voor de stem der toekomstige 18-jarige kiezers Uit schrik voor contestatie Wie weet... In elk geval krijgen diegenen die wel hun gezag doen gelden het niet onaardig voor de wind. Zo speelde een lezer ons een strooibiljet in de hand, uitgaande van de Aktiegroep Inspraak Bis dom Gent. Hoe ernstig dit proza mag genomen, weet de objectieve lezer al meteen in paragraaf 1 in Sint-Gillis-Dendermonde nl. worden tijdens de wekelijkse elf-uren-mis de parochianen «bewaakt» door 15 tot 20 gewapende agenten. Ja watte We zien die 20 sjampetters al staan, met ge trokken revolver en geheven matrak, loerend van achter elke pilaster en gereed om bij elke verdach te kuch een bloedbad aan te richten. Daarbij ver geleken was de Feldgendarmerie maar een kinder verpleegsters-korps. En als ge, altijd volgens zelfde Aktiegroep. wilt weten hoe ge verder evangelisch moet leven, dan op naar de samenkomst in Gent. Koornmarkt 4. Niet in een kerk of kapel, maar in een café ge naamd De maeght van Gent alias De Nieuwen Boer, de zondag tussen 12 en 13.30 u. Vroeger gingen de mensen gewoon de zondag naar de kerk, dronken nadien een gezapige pint en waren tevreden. Na het concilie is alles moder ner geworden, nog niet genoeg echter naar de zin van sommige losgeslagen onderpastoors die, na hun pastoor ziek gepest te hebben, ons nu het evangelie willen laten beleven in het café van de nieuwen boer, liefst met een Maeght van Gent op de schoot. Zo ver zijn we dan. Als we U daarbij nog vertellen dat deze alles zins merkwaardige zottepraat in het kerkportaal gratis werd uitgereikt en zonder protest door de gelovigen aangenomen, snapt de lezer meteen dat ook het Bisdom zijn gezag ondermijnd moet voelen, maar machteloos staat als niet de kerkgangers zelf reageren door b.v. ostentatief te weigeren deze drukwerken te aanvaarden of deze ongelezen en netjes ergens in de kerk op een hoopje te leggen. Een paar ondervindingen in deze zin zouden vlug alle linkse aktiegroepen tot totale ontmoediging brengen. Het is anderzijds verheugend te mogen vast stellen dat sommige studentenverenigingen zich te gen die inspraakepidemie verzetten. Zo bereikte ons een bericht uit Leuven waar het K.V.M.V. (ka- toliek hoogstudentenverbond) op eigen hand en met eigen middelen een groepje kontestanten, dat de Aula bezet hield, naar buiten borstelde en er zijn leden toe aanzet de cursussen regelmatig bij te wonen. Hopen we nu maar dat de totnogtoe zwij gende massa het initiatief van het K.V.H.V. met woord en daad zal steunen. De bekende joernalist J. G. Heitinck publi ceerde in de Nederlandse Telegraaf volgende bedenkingen, welke wij graag aan onze lezers voor houden. Aktueel en nuttig om weten Een deel van Nederland marcheert, ageert en demonstreert en loopt met de Scandinavische geest verwanten voorop in de westerse wereld om de diepgewortelde afkeer van het Amerikaanse op treden in Vietnam te uiten. Tegenover deze luid ruchtige anti-Amerikaanse activiteiten in onze om geving valt het op dat men in de Aziatische landen, India uitgezonderd, merkbaar gematigder heeft gereageerd. Wel waren er protesten van studenten, intellectuelen en christelijke kerken, maar daar buiten bleef het veel stiller dan bij ons. Maar het gaat dan ook om landen als Thailand, Maleisië, Singapore, Indonesië, die volgens de z.g. dominostenentheorie direct bedreigd zouden wor den, wanneer de communisten in heel Vietnam aan de macht zouden komen. In progressieve kringen wordt aan deze landen niet gedacht. Men denkt alleen aan de be langen van het communistische Noord-Vietnam en van de even communistische Vietkong. Communis me vindt men in deze kringen niet meer erg, men is bereid het te accepteren voor heel Vietnam, voor Taiwan (nationalistisch China), enzovoort, waarbij enzovoort in dit geval wil zeggen ook elk volgend land, dat onder het communisme zal vallen. Men toont zich in deze progressieve krin gen geïrriteerd, wanneer men gewezen wordt op de onverdraagzaamheid van het communisme, op het feit dat het zijn tegenstanders genadeloos uit de weg ruimt of met miljoenen tegelijk levenslang opbergt (dat wil zeggen laat wegkwijnen in con centratiekampen Deze onlogische eenzijdigheid, die wordt be dreven in naam van mededogen met de verdruk ten (d.w.iz. met degenen die door ons Westen zou den worden verdrukt gaat voorbij aan het lijden van miljoenen anderen in de communis tische landen. Ik kan dan ook met de beste wil van de we reld het menslievende mededogen van de pro gressieven niet begrijpen, juist omdat het zo een zijdig is. (Lees verder op pagina 2) "w *>s«eri

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1973 | | pagina 1