H ^Qams bfl z\nd vuee/ffi. Q<? Van Marijke, abortus enz. NU IS ER DIE GUNSTIGE TIJD. Zevenenveertigste Jaargang Vrijdag 16 maart 1973 Drukker Uitgever PAUL LUYSTERMAN - JACOBS Koepooristraat 10 - 9400 NINOVE Tel. 054/327 27 - Postcheckrek. 4786 85 De geachte kijkers onder onze lezers zullen di rect gesnapt hebben dat we enkele woorden willen zeggen over het gehalte van onze nationale T.V.- uitzendingen. Werd er toevallig eens over gespro ken, dan werd er ofwel eens meewarig gelachen, ofwel een draaiende vinger tegen het voorhoofd gebracht. Meer kommentaar viel er niet, want over het algemeen genomen verdienden deze zo gezegde kul- turele uitzendingen niet. Maar wie dacht dat de bodem van het mislei dende informatieve vat bereikt was, heeft het mis. Wat wij de laatste weken te slikken kregen is im mers van een zó laag gehalte dat niet langer mag gesproiken van medelijden, maar dat de tijd geko men is om met. kracht te protesteren tegen de schaamteloze manier waarop de gevoelens van de kijkers worden gekrenkt. Geen avondje gaat voorbij zonder een of an dere totaal overbodige mededeling van de regering, zonder dat de kop van een of meerdere politiekers op het scherm verschijnt. Interviews met ministers en reporters waarvan sommigen niet goed weten waarover ze praten. Dat belooft voor de toekomst. Als alle 36 leden van de regering eens op het scherm moeten ver schijnen, kan dat spektakel nog een heel tijdje blijven duren. Echt belachelijk. Veel minder lachwekkend was de uitzending over het aan avonturen rijke leven van de al 22- jarige Marijke. Samengevat kwam het hier op neer dat dit op 14-jarige ouderdom reeds verloren gelo pen schaap, dank zij de welwillende medewerking van een in Amsterdam studerende bruine Surina mer en nog enkele anderen, in het bezit kwam van twee ikinderen plus een bijzit van 19 jaar. Allemaal Marijke's sahuld niet natuurlijk, want wat kunt ge verwachten van sexueel onderontwik kelde ouders, nog zo achterlijk om belang te hech ten aan fatsoen en goede opvoeding, ouders die hun kind niet begrijpen, zoals dat in hippie-kringen heet. Marijke ging liever haar eigen gangen, met als gevolg wegloperij, de kinderrechter en het samen hokken. Om niet te spreken van een verzameling ledige konservedozen op de keukentafel en het wassen van kleuters onder de kraan, in de afwas- bak. Werken doen noch Marijke of haar bijzit, of wat dacht ge En met de armzalige 17.000 fr. netto per maand die de rotte consumptie maatschappij het koppel uitbetaalt, komen ze niet rond. Dat het hier om een uitzonderlijk geval gaat geven we toe. Maar waarom moet precies dat voor beeld voor de TV gebracht Informatie Sensa tiezucht Of alleen maar cynisme van de linkse jongens, het duivels genoegen ongestraft te mogen spotten met alles wat een lange beschaving ons bracht. Niet Marijke moet naar een heropvoedings gesticht, wel de reporters en verantwoordelijken die met dergelijke uitzendingen de geest bij de jongeren verrotten. Nog lag het geval Marijke de kijkers op de maag toen we direct daarop gezegend werden met twee uitzendingen over abortus die qua schaamte loosheid een ongekende diepte bereikten. Zo gezegde wetenschappelijke informatie, eigen lijk het platste en gemeenste dat ooit werd getoond. Oh ja... voorzichtigheidshalve werd er op gewezen dat het ging om een nederlandse - dacht je wat anders - reklamefilm, maar dat neemt niet weg dat de beelden er waren, onverwacht, en vele ou ders, bijzonder de moeders, zich beschaamd hebben gevoeld tegenover hun half-was kinderen. De vrouw verlaagd tot een experimenteel object... Het jammerlijkste is nochtans dat de massa der andersdenkenden, mensen met een gezond oordeel en dito geest, zwijgen dat ze zweten. Uit schrik door te gaan voor onderontwikkelden. Wel, op gevaar af bij deze kategorie gerang schikt te worden, vinden wij het onze plicht tegen dit vertoon met alle kracht te protesteren. Repor ters, die met onze centen dik betaald worden heb ben niet het recht met de intiemste gevoelens der meerderheid te spotten. Doen ze dat toch, dan is er maar één antwoord een goed geplaatste schop onder de (broek Voor onze parlementariërs wordt hier de kans geboden om de betrokken minister duchtig aan de tand te voelen. En ze mogen gerust zijn, de wel denkende massa der kiezers krijgen ze zeker op hun hand (Pauius II Kor. 6.) Indien gij geen boete doet en tot bekering komt zult ge allen omkomen... Woord van de Schrift. Het klinkt misschien gek voor mensen die in een welvaartmaatschappij le ven. Toch is het zo dat het heil en de redding voor de huidige samenleving verborgen ligt in levens versobering en in eerbied voor Gods Woord. Het is een onloochenbaar feit dat de mens van vandaag geboeid ligt door de consumptie. Slachtof fer van de reklame gaat hij voortdurend nieuwe behoeften aanvoelen die hem steeds maar aanzetten tot het vergaren van geld. Geld lijkt het enige mid del om het door de reklame voorgestelde geluk te bereiken. Geld lijkt onmisbaar en men maakt er jacht op met een niets ontziende drift. Wie geld heeft kan zich veel veroorloven; wie veel geld be zit heeft aanzien en macht want alles ligt in zn mogelijkheden. Zulk een mens, hij moge dan nog leven in welvaart, kan niet gelukkig zijn. Hij is immers nooit tevreden. Aangezien alle aandacht gaat naar geld en com fort verliest die mens alle diepere waarden uit het oog. Wie of wat zal de mens redden uit deze nood- Prijs voor Jaarabonnement 170 Fr. Prijs per nummer 5 Fr. VERSCHIJNT IEDERE WEEK. lottige kring Hoe langer hoe meer hebben we het bidden verleerd. We zijn leeg geworden, uitgehold, hebben weldra niets meer te bieden aan diepe in nerlijkheid; het rammelend bekken of de schelle cimbaal van Pauius is hier een feit Bidden lijkt verloren tijd; we paaien ons met een jachtig ge doe dat ons met de dag meer en meer doet rond tollen op ons zelf zodat we er weldra duizelig van worden. Boete en versterving lijken begrippen te zijn afkomstig uit de duistere Middeleeuwen, de mo derne mens onwaardig. Zondebewustzijn is als een overblijfsel uit een niet-gesekulariseerd wereldbeeld. Eerbied voor het leven lijkt ook niet meer in te zijn Mensen die beweren meerdere abortussen te hebben ge pleegd worden bijna als helden voorgesteld. De eenzijdige, schaamteloze sensibilisatie van de pu blieke opinie gaat haar gang. Men komt maar aan draven met noodsituaties (waar we begrip moeten voor opbrengen en zeker niet oordelen of veroor delen mogen) maar de oorzaken die leiden tot die zogezegde noodsituaties worden weerom eenzijdig voorgesteld. Hoeveel andere waarden worden dood gezwegen Dat de liefde tussen man en vrouw niet altijd dient beleefd te worden in geslachtelijke omgang maar ook echt geestelijk kan beleefd worden daar over wordt geen woord gerept. Dat de vrouw geen genotsvoorwerp is voor een wellusteling, dat er ook nog iets als onthouding, zelfdiscipline en verster ving op dit terrein bestaat, daarover zwijgt men. Dat de maatschappij, zowél de christelijke als de burgerlijke, mogelijkheden moet scheppen om de ongehuwde moeder te helpen tot het aanvaarden van het nieuwe leven wordt aanzien als lapmiddel. Dat elk menselijk leven recht heeft op ontwikke ling en op volledige ontplooing schijnt men in be paalde kringen, die zich humaan noemen, niet meer te aanvaarden. Dat het plegen van abortus toch altijd het leven doden is en iets te maken heeft met moord op weerlozen... lijkt onzinnig. Dat de gelovige gemeenschap weinig of niet haar stem kan laten horen en als zwijgende meer derheid moet dulden dat God in zijn souvereiniteit als Heer van het leven aangetast wordt, schijnt die pluralisten weinig te interesseren. Onze maatschappij is ziek Ze zal haar thera pie niet vinden in de oplossing van noodsituaties maar wel in een gezamenlijke bezinning op de meest essentiële menselijke waarden. Onze vastentijd, beste lezer, is er de gunstige tijd toe. Hij kan ons aanzetten tot collectieve ver sobering om meer oog te krijgen voor de scheppen de God die wij in bezinning en gebed kunnen ont moeten. In het echte gebed zal de levende God zich tonen met z n onaantastbare rechten. Het wordt de hoogste tijd dat we God herontdekken om de mens in al zijn waardigheid te vinden. Werkelijk, meer dan ooit heeft de vastenperiode zin en betekenis. Mochten deze enkele gedachten, beste lezer, u tijdens deze Vasten tot bezinning en bekering bren gen. Dan wordt het zeker een vruchtbare tijd van voorbereiding op Pasen het feest van het Nieuwe Leven. Zalige Vastenbeleving.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1973 | | pagina 1