k l'ls^n y.*v_/o\^55e Iqqing bd Q</ WEG MET HET LEGER! WEG MET DE NATO! OUDEN VAN DAGEN Vrijdag 6 april 1973 Zevenenveertigste Jaargang Drukker Uitgever PAUL LUYSTERMAN - JACOBS Koepoortstraat 10 - 9400 NINOVE Tel. 054/327 27 - Postcheckrek. 4786 85 Prijs voor Jaarabonnement 170 Fr. Prijs per nummer 5 Fr. VERSCHIJNT IEDERE WEEK. Deze slogans doen het nogal voor het ogen blik, in betogingen, moties, zgz. volksvergaderin gen, en wat weet ik al. Vraag is echter wat of wie zich achter deze slogans schuil houdt. Een interessante beschouwing hieromtrent vonden we in het tijdschrift Europa Eén, voor vrede en federalisme van de hand van F. De Hoon. Vanuit een bepaalde Volksuniehoek, over de Katholieke Jongeren tot openlijk voor het com munisme militerende organisaties, beleven wij de jongste tijd een sterke aanval op het Westerse de fensiebeleid. Men stelt leger en NAVO in vraag en vraagt zich af of wij ons defensiebeleid niet veel eer moeten baseren op een opvoeding tot passief verzet (dat) het meeste garanties zou bieden om de 'vitale behoeften van de bevolking te bescher men (Volksvertegenwoordigster Nelle Maes in Wij Vooralsnog is het mij niet duidelijk wat hier onder passief verzet moet verstaan worden. Me vrouw Maes haalt het voorbeeld aan van de Tsje chen. En de Slowaken, of bestaan die niet meer sinds de moord op Mgr Tisso Het voorbeeld van de Tsjechen in hun ver zet tegen de Russen is geen militair sukses in de 'traditionele zin van het woord. Maar het heeft in elk geval duidelijk gemaakt dat de Russen ook niet van een klassieke zege kunnen spre ken Of de Tsjechen en de Slowaken zo gelukkig izijn met hun passief verzet en of zij niet liever de Sowjets manu militari uit hun land zouden zet ten indien zij er de middelen en de mogelijkheid toe hadden, blijft een open vraag. Als ik het goed begrijp komt passief verzet er dus op neer dat wij bij een gebeurlijke agressie (izie Tsjecho-Slowakije) de agressor zonder veel moeilijkheden laten komen en dat men na de vreedzame bezetting in de weerstand gaat om het van daar uit de bezetter lastig te maken. Een andere vorm van passief verzet zou kun nen zijn dat men met de bezetter gaat collaboreren al of niet onder het voorwendsel de belangen van de bevolking te beschermen (sic!). Men zal begrijpen dat ik met een recent ver leden voor ogen nogal huiverig sta tegenover deze twee contradictorische mogelijkheden van passief verzet Een andere (derde) vorm van passief ver zet zie ik niet en mijn bronnen geven mij dien aangaande geen informatie buiten het hierboven aangehaalde voorbeeld van de Tsjechen Waaruit weer eens het groot gebrek aan informatie in het Westen moge blijken Misschien heb ik het verkeerd voor en bedoe len de promotors van de passieve weerstand dat het hoog tijd wordt dat wij ons aktiever. zij het dan op een vreedzame manier, gaan verzetten tegen de met de dag driester wordende vijfde ko- lonne van het Sowjetimperialisme. Tegen de, onder het mom van anti-VDB betogingen gevoerde aan slagen op leger en NAVO en de Westerse weer baarheid. Tegen de onder het mom van de baas in eigen buik theorie gevoerde aanslag op onze Westerse ethiek. Tegen ons Westers vrijheidsge voel, ons zelfrespect en onze verantwoordelijkheids zin die nog heel wat anders zijn dan een slaafse onderwerping aan het kapitalisme Een kapi talisme waartegen wij dan toch nog openlijk kun nen fulmineren zonder het gevaar te lopen in een of ander gekkenhuis terecht te komen. Of misschien, ja misschien bedoelen onze passieve verzetters wel juist dat wij ons in on ze weerloosheid moeten voorbereiden om ruime baan te verlenen aan de binnen- en buitenlandse doodgravers van twintig eeuwen Westers denken en handelen en onze zuur gewonnen, zij het dan nog zo fragiele West-Europese eenheid. Wij houden van klare wijn. Zouden onze pas sieve verzetters ons hun juiste bedoelingen eens willen bekend maken, of is dat te veel gevraagd En... enkele veelzeggende citaten... De vreedzame koëxiistentie is onafscheidelijk venbonden met de toename aan omvang en inten siteit van onze ideologische strijd (S.E.D. chef Erich Honecker in 1972) Een aktieve vredespolitiek kan enkel gevoerd worden vanuit een sterke machtspositie die geba seerd is op de militaire macht van ons land. Daarom moet onze eerste en grootste bekom mernis zijn de bestendige uitbouw van onze ver dedigers- en slagkracht (Maarschalk Gretschko Sow jetminister voor ver dediging in October 1972). Wij hebben de ontwapening in ons program ma opgenomen enkel en alleen als middel om onze tegenstrevers te doen geloven dat wij tegenstan ders zijn van geweld. In werkelijkheid is het er ons om te doen onze tegenstrevers te misleiden. Wij zijn voor het gebruik van geweld Lenin. Ik ben communist. Volgens de theorie van Marxisme-Leninisme zal de wereld steeds weer op nieuw oorlogen kennen, zolang het kapitalisme weerstand biedt (Le Due Tho op 24.1.73 «te Parijs) Toen Bouddha nog Prins Siddharta was leefde hij, opgesloten door zijn vader, in een prachtig pa leis dat hij meermalen ontvluchtte om per koets een rondrit te maken in de omgeving. Op een van deze rondritten zag hij een zieke man, doorgebogen en steunend op een stok. zijn aangezicht uitgemergeld en vol rimpels. Hij was verwonderd en de koetsier legde hem uit dat dit een oude man was. Wat een ongeluk, schreeuwde de prins, dat de ijdele jeugd zich geen rekenschap geeft van het bestaan van verouderde mensen. Laat ons spoedig huiswaarts keren. Tot wat dienen spe len en plezier indien ik de woning ben van een toekomstig oude man. Het is met deze mythologische evocatie dat Simonne de Beauvoir haar verhandeling begint over de ouden van dagen. Wij kunnen vaststellen op welke wijze Boud dha zo verschillend is van de gewone stervelingen die uit hun leven alle aspecten verbannen die niet aangenaam zijn. In onze huidige samenleving is alleen de winst de steunpilaar van onze ekonomie. Alleen het ren dement van de machine is bepalend, alleen deze factor is bepalend voor de mens. Alles wat ouder is dan 55 jaar wordt naar de afval verwezen. Het nazisme in Duitsland had de concentratie kampen ontworpen om het zogezegde kaf van de maatschappij te vernietigen. Wij laten ouden van dagen voortleven maar dan in de meest mens onwaardige omstandigheden. Is het billijk dat som mige zieke en oude mensen het moeten stellen met een maandinkomen van 2.500 fr. en dat na een le ven van hard werken Waar kunnen die mensen (Lees verder op pagina 2) z'ind weekb/

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

Denderklok | 1973 | | pagina 1