en
150 jaar Congregatie
van de Zusters der H. Harten
te Ninove (1836 1986)
Sint-ALOYSIUSFEEST
Zestigste Jaargang
Vrijdag 23 mei 1986
«DE BLAUWE VOGEL»
De Regieopvatting.
De Regisseur.
19 8 6
COLLEGE - NINOVE
Zaterdag 31 mei
VOLKSSPELEN en CAFETARIA
AVONDMAAL
AMUSEMENT
Zondag 1 juni
FEESTMENU
Drukker Uitgever
PAUL LUYSTERMAN
Koepoortstraat 10 9400 Nlnove
Tel. (054) 33 27 27 - Prk. 000-0478685-87
Prijs voor Jaarabonnement700 F-
Prijs per nummer: 15 F.
VERSCHIJNT IEDERE WEEK.
Het Instituut HH. Harten te Ninove voert op
vrijdag 23, zaterdag 24, vrijdag 30 en zaterdag 31
mei '86 telkens te 21u30 de toneelvoorstelling op
van
naar Maurice Maeterlinck.
Een toneelproductie brengen van «De Blauwe
Vogel» is een uitdaging alleen reeds door het feit
dat de regisseur welbewust dit werk uitgevoerd
wou zien door tweehonderd veertig jonge mensen,
klem en groot, wat zeldzaam mag genoemd worden
in de meer dan 1800 wereldopvoeringen die het
stuk tot nu toe kende.
De keuze en de voorstudie van het stuk ge
beurde door de werkgroep Jeugdtheater van de
school en de regisseur, die samen een concensus
zochten omtrent de visie op het werk.
Het werd al vlug duidelijk dat een drie uren
lange opvoering van de integrale versie van dit
stuk onmogelijk bleek en wel om verschillende re
denen o.m.
de beperktheid van financiële en materiële mid
delen
de jeugdige leeftijd van de acteurs en actrices,
en het te sterk tijdsgebonden en te overladen
symbolisme dat de spanning in het verhaal soms
afremt.
Regisseur Leo Jansseijs herwerkte de gehele
tekst. Het verhaal en vooral de inhoud bleef echter
bewaard scènes die het decor overmatig zouden
beiasten of toneelmatig moeiiijk te realiseren waren,
werden weggelaten zonder aan de diepere bood
schap van het verhaal te raken. De eenvoudige taal
en het behoud van dialogen in hun oorspronkelijke
vorm, zorgen ervoor dat Maeterlinck dichtbij blijft.
De choreografische dansec zoals Maeterlinck
die in een aantal taferelen voorzag, werden even
eens in de regie overgenomen en in een eigentijdse
stijl uitgewerkt.
De muziek en alle tooeelgeluiden werden spe
ciaal voor deze toneelvoorstelling gecreëerd en uit
gevoerd door twee jonge componisten/muzikanten
Pieter De Ridder en Herman Van Cauwenberghe.
Kunstschilder Renaat De Smedt ontwierp het
groots openluchtdecor dat de thematiek sterk doen
uitkomen enerzijds de houthakkershut, de reële
wereld, en anderzijds de open plek in het bos waar
doorheen Tyltil en Mytil hun fantastische reis ma
ken en waarin hun droomwereld voortdurend ge
confronteerd wordt met die van de volwassenen.
Vermelden wij nog dat het ganse gebeuren
wordt gebracht in openlucht en in een feëerieke
avondbelichting samen met de projectie van teke
ningen.
De grootste opgave bij de enscenering van «De
Blauwe Vogel» bestaat er vooral in Maeterlinck niet
te verraden. Precies daarom inspireerde Leo Jarvs-
sens zijn regie op een brief die Mae ter li DC k schreef
aan G. Stanislavski, de russische regisseur die de
wereldpremière van «De Blauwe Vogei» in juli 1908
te Moskou op de scène plaatste en als volgt zijn
regie omschreef
Wij moeten op de scène het onuitdrukbare
uitdrukken... de droom, het gevoel, het sprookje.
De opvoering van «De Blauwe Vogel» moet
naïef, eenvoudig, licht, optimistisch, blij zijn en de
doorzichtigheid van een kinderdroom hebben mooi
als een kinderdroom maar telzelfder tijd majestueus
als de gedachte van een dichter en van een geniaal
denker.
«De Blauwe Vogel» moet kleinkinderen doen
genieten en de ernstige gedachtewereld en diepste
gevoelens van hun grootmoeders inspireren.
Maeterlinck benadrukte verder in z'n brief de
humorvolle aanpak van de personnages en sprak
daarbij z n vrees uitvoor een te fel benadrukte
mystiek ik vrees dat een te mystieke sfeer de
meer menselijke en glimlachende sfeer, die ik be
oogde zou vernietigen.
Leo Janssens, die in het kader van het 150 jarig
bestaan van het instituut HH. Harten «De Blauwe
Vogel» voor jeugdtheater herwerkte en het ook re
gisseert, is in veel middens lang geen onbekende
meer.
Als danser en choreograaf van de vroegere
Kunstgroep Fro werkte hij aan vier gala-premières
voor de groep.
Driemaal stond hij in voor de choreografie van
de Ijzerbedevaart.
Van verschillende toneelstukken werkte hij de
choreografie uit: Le Bal des Voleurs (J. Anouilh),
Murder in the Cathedral (T.S. Eliot), Auiulari#
(Plautus). Van deze laatste auteur maakte de clas
sicus Leo Janssens ook een vertaling van de Me-
naechmi (De Tweelingbroers) en verzorgde ook de
choreografie ervan.
Op zijn naam staan ook elf regies van massa
spelen in scholen van Asse, Lede, Mere, Lierde,
Ninove en Gijzegem.
Met de toneelbewerking en de regie van «De
Kleine Johannes» naar Frederik van Eden in 1984
voor het Sint-Vincentiusinstituut te Gijzegem sloeg
hij de weg in van de grote theaterproducties waarin
hij muziek, zang, dans en toneel tot één harmonisch
geheel wil samenbrengen.
van 14.30 tot 18 uur
van 18 tot 22 uur
met 300 F inschrijving kindermenu 160 F
van 12 tot 15 uur
met 300 F inschrijving kindermenu 160 F