De Gazette van Aelst. JERUSALEM Socialisms en Godsdienst Zondag 5 November 1893. 5 centiemen per nummer. Is'" Jaar N° 4 Katholieke Werkmanskring, Aalst, ABONNEMENTSPRIJS ■Dit Blad verschijnt den Zondag van iedere tceek de prijs ervan is 2,50 s' jaars voorop betaalbaar. De inschrijving eindigt met 31 december. Mem abonneert zich in alle postkantoren des lands. Ongeteekende brieven ic-orden geweigerd. - UTec 8pe. Mee üledi. 'D'RUKKER-UITGEVER PETRUS VAN NUFFEL, MOLENSTRAAT, N° 32. AELST. ANNONCENPRIJS Per drukregel 10 centiemen. Rcklamen. fr 1., Vonnissen op de 3C bladzijde50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij aC- coord. Men wordt verzocht de inzendingen te •doen ten uiterste tegen 's Vrijdaags avonds. Aelst, 9 November 1893. Heden Zondag avond zal er in de schoone en groote zaal van den kring een tooneelkundig avond- leest gegeven worden, door de heeren Meesters der Zondagschool. Begin om 6 uren stift. Zijn tot dit feest toegelaten i° De Leden van den Burgerskring De Vriendschap Tnet hun Huisgezin. (Ingang langs de Korte Zoutstr). 20 De Leden van den Katholieken Werkmanskring, •op vertoon hunner persoonlijke kaart. (Ingang langs •de Zonnestr.) In ééu punt, zoo zegt met vele wijsheid eene uitgave der Gilden van Ambachten en Neeringen van Brugge, in één punt staan de beloften der socialisten in volle over eenstemming met hunnen handel en gedrag, het is in za ke van godsdienst en geloof. Zij zijn onafhankelijk van allen godsdienst, zeggen zij, en dat beteekent dat zij al len godsdienst miskennen en loochenen, dat zij godde loos zijn, en noch God, noch Godsdienst hebben ja, •dat zij opentlijk allen godsdienst haten en verfoeien, vooral den Katholieken godsdienst. Daarop komen alle socialisten allerbest overeen, en daarop hebben wij de allerduidelijkste bekentenissen. Bebel bijv. en windt er geen doekskens aan zijne god- delopshcid, ;Op .31 december 1881 verklaarde hij het volgende in uenThiitschen RijksdagT'w" - Dat het socialismus... volgens zijne natuur liet stèl- sol der volksregeering is, dat hi j rechtstreeks repu- blike'nsch en godloochenend is, waarom hét bewijs v daarvan zoo dikwijls herhalen l)an sprak hij het volgende grondstelsel uit dat al on ze aandacht en opmerkzaamheid weerdig is Op politiek grondgebied, streven wij tot de repu- bliek op huishoudend gebied, tot het socialismus en op hetgeen men hedendaags het godsdienstig ge- bied noeint'totde gfodeverlooclieiiïngl!! Al de socialistische hoofden 2ijn hardnekkige godver- loochenaars, en hunne geschriften zijn opgepropt van godslasteringen. Luister hoe het. hoofdblad der partij, schrijft in 't be gin van het jaar 1886: De duivel is de eenige fatsoenlijke persoon in de gelieele kristelijke kerk grooter schavuiten dan het gespuis dat men aartsvaderen enz., noemt, heeft de zon nooit beschenen. 4 lil eenen lioek der tent waar den Ridder sliep, was een kerel, aan zijne kleederdraclit te oordceleu, een Turk, bezig met de punt zijns dolks te scherpen. Wat ging hij doen 'i Was hij voornemens den braven overste van liet leven te brengen, hij den steun, de ware redplank der Arme Kruisvaarders De Turk staat rechthij aanschouwt ecu oogenblik het blinkend wapen met duivelseke voldoening, en blikt naar de legerstede des Ridders, waardeze met den glim lach der voldoening op de lippen in eenen zachten slui mer ligt. Ziedaar een, grommelt hijdie den dag vanmor gen niet meer aanschouwen zal. E11 bij deze woorden vat hij bliksemsnel den slaper bij de keel en ploft hem zijn dolk tot aan het gevest in de borst* Ridder Jhcan stiet een verschrikkelijke gil uit Hulp! HulpGodwees mijne arme ziel genadig. Hij was dood. Die hulpkreten waren als een schetterende trompet klank uit de lijdende horst opgestegen; zij hadden als een donderslag over het legerkamp heengeklonken en de ontwakende soldaten naar het de tent huns overste doen hijlen... Zij kwamen om slechts een lijk te aanschou wenEndaar, in eenen hoek, stond den moordenaar, in vergeteloosheid, de armen op de borst gekruist, zijn slachtoffer met grijnzenden spotlach aanschouwend. Wraak! Wraak huilden de soldaten en den Turk werd op een omzien vastgegrepen, gesleurd, gestampt en bloede toe. Wilfried, die insgelijks op het noodgé- In den nederlandsche landdag te Geut in 1877, liet een socialiste spreker ziinc liefdevolle gevoelens verstaan voor de dienaars van den godsdienst, op de volgende zoetaardige wijze. 't Zal ons vermaak zijn den doodstrijd der priesters u te zien. Neergeworpen in de goten dor straten, zullen zullen zij van honger sterven, langzaam vcrschrik- kei ijk. en dat voor onze oogeu. Daar zal onze. wraak u zijn! En voor bet genot van deze wraak, voor eene en- kele flessche Bord eau wijn, werkoopen wij geern onze a plaats in den hemel. Wat zeg ik? Den hemel?! Dezen willen wij niet! Wat wij vragen is de hel, metal de u wellusten die haar voorafgaan. I.)en hemel laten wij aan den God der papen en aan hunne arme zaligen. E11 van zulke redevoeringen zou men gemakkelijk ee nen gcheelen hoek opstellen. Natuurlijk laten de socia liste predikanten hunne goddeloosheid niet zoo klaar hooren, zij zouden hoog gevaar loepen, van wat rapper dan zij te wenscbeu, 111 de opene frissche lucht te vliegen. Daarom hebben zij oen spreuk uitgevonden, vol valscheid en schijnheiligheid. a De godsdienst, zeggen zij, is eene M persoonlijke zaak, gelijk de consciëntie; het is elk voor zijn eigen, en wij trekken het ons *niet aan. Voorwaar zij trekken hun den godsdienst niet aan, om hein te oefenen, ofte gedulden en te beschermen maar zij trekken hem maar al te veel aan, om hem te lasteren, te bespotten en te vernielen. Ten anderen, dat en is geen waar dat de godsdienst een enkel enkel persoonlijke zaak isde godsdienst is eene zaak van Staat en regeering, zoo wel als hij eene zaak is van Persoon cn consciëntie. Daarom moet er een openbare godsdienst zijn en in den soeialistenstaat is dat volstrekt onmogelijk; terwijl de sociaïislenstaat aan den godsdienst al zijne middels weg neemt van onderhoud, ja, tot zijne kerken toe, en aller hande godsdienstige gestichten. Het is zonneklaar dat de ware socialist geen godsdienst heelt eii dat er voor den godsdienst, in den socialisten- staat, geene plaats zal zijn. Daar is eene belofte welke de socialisten zullen houden, maar zulke belofte zou veel beter niet gehouden zijn. Waarom? Dat zullen wij u eens gaan uiteen doen, achtbare Lezers der Gazette van Aelst. Wat is toch een mensch zonder godsdienst?.. Wat hoop of troost liecft, hij op dc wereld? Aan eene onster felijke ziel mag hij niet meer gelooven, op eene geluk zalige eeuwigheid kan hij niet meer peizeu Ook, wan neer zulten mensch een zwaar ongeluk overkomt, weet hij geen ander middel tegen zijne kruisen en verdriet, dan eenen kogel door zijnen kop te jagen. De zelfmoord is het gevolg der goddeloosheid, en het getal der zelf moorden ziet me&gedurig aangroeien, in evenredigheid van het ongeloof, of van de zoo gezegde onafhankelijk heid van godsdienst. Het zou er gaan moeste de soeia listenstaat eens dwars door ingebracht worden Maar de mensch zonder godsdienst is niet alleen ongelukkig, maar hij is daarbij nog hoogst gevaarlijk. huil ontwaakt was, opgesprongen en de soldaten ge volgd, viel met uitzinnige woede den moordenaar ten lijve en met eene van gramschap trillende stem, brulde hij Ja, wraak Men doode hem Dood aan den lafaard riepen honderden mannen tegelijk en op hetzelfde oogenblik troffen twintig dolken het hart. des Turks, die, zonder de minste klacht te ui ten, dood ten gronde viel. Wraak was er genomen, dit is waar. Maar hun koene overste, hun wijzen reisgids, was een lijk. Wie zou hun voortaan geleiden, hun moed in liet zoo dikwijls ontmoe digd hart storten? Dan volgden de bitterste jammer klachten, dan vloeiden er heete tranen deze grove cn Sterkgespierde krijgslieden waren lammeren, zoo zacht, geworden zij beseften maar al te wel het verlies dat ze kwamen te ondergaan, cn... weenden. Makkers 1 riep Wilfried, stelpt uwe tranenzij toch dienen hier tot niets, maar zWceren wij hier hij de nog warme lijken van vriend en vijand, dat wij onze wraak hierbij niet zullen laten. Oh Zij zal verschrik kelijk wezen en zonder genade Wat was hij schoon, de tengere jongeling 111 die grove soldaalk leed ij. waaruit het edele hoofd kwam en hem hoven al ziine kamaraden onderscheide. Hij stond daar als liet beeld van den geestdrift, vau de moed en de sterkte, die de soldaten vervoerde, versterkte. Ja, was het algemeen geroep, steken wij het vuur in de stad, dan is het verraderlijk gespuis in eens weg Langs den eenen kant van het legerkamp stond een groep lieden geheimzinnig onder elkander te praten. Het moest wel iets van groot belang zijn, want diepen ernst lag over aller wezen verspreid. Wilfried was intusschen naar zijne tent wedergekeerd: daar liet hij zich op dc kniën vallen, eu dc handen ten Wanneer men noch God noch hel meer vreest, wan neer men op ziel noch hemel meer peist, moet men zich eenen hemel op deze wereld trachten te zoeken. Do ar me,aan wien men hét geloef ontnomen hoeft op eene ver gelding in liet ander leven, moet hij niet natuurlijk en noodzakelijk zijn welstand vereischen in dit leven? Laat ons liet bekennen en opentlijk verklaren indien de ou- geloovige .socialistepredikanten gelijk hebben indien er inderdaad noch God noch ziel bestaat, noch hel noch hemel te verwachten is, dan hebben de socialisten dui zendmaal gelijk van hun aandeel in de goederen en de vreugden van deze wereld te vereischen. Zonder God is er geen recht, dan dit der storksten gelijk hij do dieren. Zou een aap hem mogen beklagen, van tot noenmaal vooreenen tijger te moeten dienen? Geenszins hij moest hem maar in tijds van kant makende tijger is de sterk ste eu zijne sterkte geeft hem recht. Juist alzoo zullen de ongeloovige inillionnairen, die door de toekomende soci alisten doodgeslagen of geplunderd zuilen worden, hen geenszins mogen beklagen over hun lot. Zij zelf hebben het immers gezocht, en hebben gevonden wat zij zochten. Met den godsdienst en God te loochenen, hebben zij hun recht afgestaan op geld en levenzij hebben hen zeiven en al wat zij hadden overgeleverd aan het brutale recht van sterkte en van getal, 't, En zal er waarachtig niet puik zijn in den toekomenden soeialistenstaat, en het zal er wei te pas komen van goede vuisten te hebben en wel liet geweer te kunnen behandelen... om niet van zijn pluimen te laten en ook 0111... ze kruipen te hebben BOND DER KATHOLIEKE BEHOUDSGEZINDE VEF^EEdSTia-ILTa-EISr. Zaterdag namiddag hebben de afgevaardigden van den Bond der Behoudsgezinde Vereenigingen eene vergade ring te Brussel gehouden, onder voorzitterschap van M. Woeste. Meer dan honderd leden, waaronder talrijke se- nateurs en volksvertegenwoordigers, waren aanwezig. Er werd besloten de Behoudsgezinde Vereenigingen aan tc zetten, 't zij om zich herin te richten op breedero grondslagen, al de belangen der katholijke partij om vattend, 't zij 0111 zich te verstaan met de werkmansland- bouw-en andere vereenigingen, die ook den godsdienst, den eigendom en de familie verdedigen. Als programma stelt de vergadering onder andere voor stemming der wet op de beroepsverenigingen gelijkheid der officieele en vrije scholen in de toelagen bescherming der landbouwbelangen. Eindelijk werd er besloten een werkiuskomiteit te vor men, bestemd om de belangen der katholieke partij in de provincies te verdedigen. hemel heffende, bad hij O, Heer van hierboven, Gij die mij tot hiertoe zienlijk bewaart en beschermt hebt Behoiule ook mij ne ouders, mijne aartsvriendin Maria! Stort mij een enkele sprankel van hoop in den boezem dat ik haar, al vorens te sterven, nog eens moge wederzien Breng haarvader, die deu strijd tegen ons, Kruisvaarders, hardnekkig voortzet, tot betere gevoelens eu ecuwig zal ik Uwen heiligen Naam prijzen en loven. Hij werd onderbroken door de komst zijner gezellen, die niet woest geweld dc teut binnendrongen. Ouder de menigvuldige zegekreten, klonk liet gedurig Leve onze Overste, Wilfried Wilfried begreep alles men wilde hem tot bevelheb ber des krijgslegers aanstelleu... Zou hij die gewichtige taak, waarvan de verantwoordelijkheid zoo zwaar woog, op zich durven nemen Kamaraden, sprak hij op diep ontroerden toon, ik dank u voor de blijken van liefde eu genegenheid mij betoontedoch uw aanbod kan of mag ik niet aanvaar den... Neen, ik voel mij nog zoo zwak, zoo jong eu ouor- varen om dit gewichtig ambt te aanvaarden. Een gemompel van afkeur en ontevredenheid liet zich in de scharen der soldaten hooren. Eilaas, makkers, gij meent, mij sterker dan ik beu! Wclhaan, gij dwingt-mij, gij eischt liet,?!... Het zij zoo.. Ikweze uw bevelhebber gij mijne onderdanen Beveelklonk het als uit één mond. Ja, riepen eenigen, beveel dat men gauscli de stad in assche logge Laat den Overste spreken scheceuwdeu anderen. Brand Vuur Wraak zongen eene rij dansende lieden. Dan stond Wilfried recht en sprak Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1893 | | pagina 1