"^CeAtlUnUS
EN OMSTREKEN
i
Uit
T$eAgUcJ(l Cmiqo-
reglementeering
BETREFFENDE
DE PASPOORTEN
"Pieïtat*
Verschijnt voorloopig den Donderdag en Zondag van iedere week.
Nummer 25 Eerste Jaargang 1944
Prijs 1 Fr. het nummer.
Zondag 24 December 1944
BUREELEN
Kerkstraat, 9, Aalst.
Telefoon 114.
Menschen, bij wie het christelijk geloof tot beneden het vr.espunt is gs-
1 zakt, zullen toch nog op de eene of andere wijze Kerstmis wellen veren, al was
het maar om eens lekker te kunnen eten (gans of kalkoen of om in e,en dans-
lokaal eens flink de beenen uit te slaan, op de maat van nationale aria s of
van vreemdklinkende negermuziek.
kt Doch iedereen voelt dat we van zoo'n feest te weinig hebben gehad als al-
lejen de maa« of de onderste ledenmaten voldoening kregen de mensch is ook
GEEST en wil ook GEESTELIJK, voldaan zijn.
Voor degenen die niet meer in Christus gelooven is 't m£t Kerstmis, en
trouwens ook met Paschen en Pinksteren, een erg moeilijk probleem, aan de
algempene feestviering, waaraan in onze streken ten slotte niemand ontsnappen
kan of wil, een waarlijk hoogeren zin te geven.
In sommige landen is mpn ziek plotseling gaan herinneren dat onze heiden-
sche voorvaderen einde December godsdienstplechtigheden hadden (de zooge
naamde joelfeesten), waarbij ze hun hart mochten ophalen aan luidruchtig ge
joel en gejuich, omdat de «god van het licht», die immers de dagen deed len
gen, hec wederom gewonnen had op de booze gees'pn, welke huisden in de scha
duwen van den nacht.
Dat verleden is dood en begraven, sinds vele eeuwen enkel geleerden we
ten daar nog iets van. Wie in de Scandinavische en andere Noorderl.jke landen
gelooft er nog iets van dat germaansch veelgodendom van Wodan, D°naj'.
1 Ereya, Baldur en de mindere goden uit het oude, reeds lang afgebroken, Wal-
Daarbij, wplke moderne vrij-geest gelooft er in gees cn BOVEN of ONDER
hem
(('it Is een mythe I» zoo verklaren de apostelen van deze nog eens opge
warmde, met een saus van rassenwaan begoten, godenleer of mythologie.
Maar wat hebben wij aan zoo'n mythe De fabel van het Kerstmanneke,
Je bon Père Noël, met op zijn rug een breeden zak vol speelgoed, kan misschien
Vog dienen om kerkschuwe kleuters een paar dagen zoe. te houden .en ook blij
tie maken, maar aan die Noordermythe hebben zelfs onze kiemen mets
Anderen zeggen «Kerstmis is het fees: van de goedheid li,
Jawel, doch goedheid van wie Toch niet van den mensch zonder meer,
want aan zijn goedheid twijfelen allen, die het de oude Lal.,nen ook he.de^
nen nazeggen „Homo homini lupus», d.w.z «de eem mensch is voor den
anderen mensch een wolf». Natuurlijk wil niemand, ook de ergsce ™°eke^ar
niet met zoo'n woest roofdier vergeleken worden; maar aan den za«rten aa™
van zijnsgelijke twijfelt menigeen, ook waar een taal gesproken wordt, die over-
loopt van zoetigheid.
«Kerstmis is het feest van den vrede I» hoort men alom. Maar ïntus-
schen is het oorlog; wereldoorlog, te land, te water .en in de lucht. Hoofdzaak
zegt ieder patriot, is dat die oorlog gewonnen wordt, het koste wat het nog kos
ten mag; want het heeft toch immers geen zin, vandaag reeds de hand te reiken
aan wk met ons den degen kruist het conflict moet natuurlijk zegevierend,
uitgevochten worden ov,er geheel Europa, over geheel Azie en verder nog I
Wat een ontgoocheling, zeggen de pacifisten, die hun droom nog met heb
ben uitgedroomd.
Wat een harde werkelijkheid I zeggen alle realisten, die s.eeds met hun
beide voeten op den beganen grond willen blijven. u k-
En toch is Kerstmis waarlijk het feest van bëi licht 1 En toch is Kerstmis
het feest van de Goedheid, het feest van den Vrede I
Doch nu schrijven wij hoofdletters, want wij denken hierbij aan Hem,
die dat alles. Licht, Goedheid, Vrede, is in de hoogst denkbare ma.e.
I Kerstmis is en blijft voor ons op de eerste plaats wat het is in onze taal
i kot Fnotf-Urb voleens de etymologie van het woord, beduidt ae
Mis°vanIKERST of KRIST (Christ-mas het feest waaraan de Mis met al wat
er dien dag bij komt (kerkzang, communie, preek en vrome aalmoes) wijding
geeft en, naar onze meening, ook alleen geven kan.
We zijn dan in zulk een zielestemming, dat we, de kerk uitgaande en weer
terug op straat, elkander groeten met een «U allen een zalige Kerstmis!»
We hebben in die kerk veel meer licht gezien dan gewoonlijk zelfs op
Zondagen en dat beantwoordde aan een stil verlangen van ons hart. Want
wij gelooven en belijden, alle dagen maar vooral op Kerstmis, dat Christus is
wat Hij zelf getuigd heeft het Licht der wereld; en dat wie Hem volgt, met
wandelt in de duisternis.
Daarom houd.en wij ook zoo van de» proloog Sint Jans Ev®n^ie- j^ze
verheven tekst, welke bijna geheel heft jaar door op het einde van de Mis voor
komt, wordt tot onze vreugde op Kerstdag zelf plechtig door den Diaken „e-
zongen onder de hoogmis. ,T, j p
Gods Zoon wordt hier Logos genoemd, het Eeuwig Woord van den Eeu-
wigen Vader. Duizjend maal hebben wij dien tekst gelezen, maar op Kerstdag
klinkt hii als geheél nieuw
In het begin was het Woord... en dat Woord was Leven en dat Levrm
bet I icht der menschen... Joannes de Dooper kwam op de wereld om ge-
tufgenis te geven van dat Licht. Het war.e Licht, dat lederen mensch verlicht, was
ïr pnrlf in de wereld En het Woord is vleesch geworden en heeft onder ons
.^rond. En wThebben Zijne heerlijkheid aanschouwd die van den Eemg-
geboren Zoon des Vaders, vol van genade en waarheid.»
Moet er niet bekend worden dat, terwijl we in zake artificieel licht de laat
ste vijftig jaar op verbazende wijze zijn vooruitgegaan, er binnen d.eze zelfde
periode heel wat duisternis is ontstaan in de geesten
Iemand stelde eens de booze vraag of onze verplichting tot verduistering
een symbool moet zijn van dat daar In ieder geval heeft het licht rond den
Kerstboom voor ons slechts een beteekems waar we zelf iets ^voor voelen, als
mien daarbij denken wil aan Chnstus die is het Lucht en de Boom des levens.
Op Kerstdag schenkt men elkander gaarne kleine gaven Ook deze zijn
zinnebeelden van Hem die uit louter goedheid is mensch geworden. Van Hem
getuigt het Epistel van de Dageraadsmis
„De goedheid en liefde van God, onzen Zaligmaker, is verschenen en Hij
heeft ons zalig gemaakt, niet uit kracht van de werken der gerechtigheid die
wii gedaan hebben, maar volgens zijn barmhartigheid...»
On Kerstdag willen goedgeloovigen niet alleen eTkander verrassen met blij
ken vm genegenheid, maar zijn ze ook geneigd om een einde te ste len aan
twist en tweedracht, immer weer om wille van Christus, en om Hem alleen.
Over Christus zingt de Kerk zoo schoon bij het begin van de dageraads-
„Fen licht zal heden over ons stralen, want geboren is voor ons de Heer,
<m Hij zal genoemd worden Wonderbare, God, Vredevorst, Vader der toe
komende eeuw; en aan Zijn rijk zal geen einde wezen.»
't Is als het antwoord der Kerk op d.en zang van de Engelen, waarvan
Een bericht van het agentschap Reu
ter heeft de aankomst tte Antwerpen van
een Belgisch schip dat 10.000 ton aan
voedingsmiddelen voor d e bevolking
aan boord had,'gemeld. Weldra zullen
andere schepen met voorraad ui'. Congo
in Antwerpen aankomen, dank zij het
werk van de Commissie van Voedsel
voorziening, die onder het voorzitter
schap van Majoor Rust s'aat.
De Commissie van Voedselvoorzie-
ning, die den 13den November 1943 te
Leopolds.ad opgericht werd, had haar
voorafgaande werkzaamheden beëindigd
en was sedert Februari in staat 'tot de
verwezenlijking van die plannen over te
gaan. Vanaf dien datum had de gere
gelde verzending van voedselvoorzie
ning naar België een aanvang kunnen
nemen. Kongo kan morgen aan het
Moederland 12.000 tton koffie 6.000
ton suiker, 6.000 ton maïs, 5.000 ton
aardnoien, 2.000 ton palmolie, 1.200
ton rijö:, 300 ton cacao, 3.000 ton lijn
koeken en, behalve de voedselproducten,
nog grootp hoeveelheden ka oen, hout,
vezels, zeep, rubber, katoen olie, koper,
kin, textielproducten leveren.
De lading van de perste boot is ge-
reed. Zij bevat in hoofdzaak koffie,
zeep, aardnoten, palmolie en palmnoten;
in het kort een groote ho.eveelheid ve'l*eF-
Helaas heerscht op het oogenbhk
gebrek aan scheepsruimte. Onder de
stappen en correspondentie tusschen
Kongo en de Belgische regeering komen
verscheidene telegrammen voor. Een
ervan kondigde de zending van drie
vrachkbooten van 7.000 ton aan. Het
werd den 22sten November gevolgd
door een ander ttelegram gericht aan de
bevoorradingscommissie en bevatte de
aanvraag of zij de lading van twee
schepen per maand kon garandeeren.
Hjet antwoord luidde bevestigend.
Wij bevinden ons op den drempel
van het nieuwe jaar en de dierbaarste
wensch van onze kolonialen zou zijn het
mopderland ie'cs anders Ce zenden dan
mooie woorden.
Het Opperbevel van de Geallieerde
Expedionnairp Legers heeft het om re
denen van militaire veiligheid noodig
geachi, de reizen van België naar het
buitenland, alsmede de reizen van het
bui.enland naar België tts beperken.
Hc afleveren van elke paspoort is
onderworpen aan het vertoonen door de
belanghebbenden, buiken de gewoonlijk
vereischte s ukken (identiteitsbewijs, ge
tuigschrift van go.ed gedrag, burger
deugd, enz.), van leen opdrachtsbevel
gereikt door den bevoegden minister
volgens he?t doel van dp reis.
De belanghebbenden zullen nadien
hun verzoek om een reistitel mopten in
dienen bij de bevoegde provinciale over
heid en voor hp>t arrondissement Brus
sel, bij het Bijzonder Paspoortbureel, Ai
Broekstraat, Brussel.
Deze nieuwe reglementeering schart
echter het regime der grenskaarten nieft
af waarbij de grensarbeiders bedoeld m
hi?; Fransch-Belgisch akkoord van 9 Mei
1935, ertoe gemachtigd zijn de Fransch-
Belgische grens te overschrijden om zich
naar hun werkplaatsen ''e begeven.
Wij wenschen aan onze
achtbare lezers een
Zalig en Gelukkig
KERSTFEEST
HET OUDSTE VROUWTJE
VAN BELGIE OVERLEDEN
Te Leuven overleed mevr. Adèle Rum-
mens, die geboren werd op 7 September
1837. Zij was dus 107 jaar oud, en
het oudste vrouwtje van België.
Haar afsterven kwam eenigszins on
verwachts. Niettegenstaande haar hoo-
gpn ouderdom was zij nog goed gezond
en het is pas sedert een paar weken dat
zij ite bed moed; blijven.
KERST- EN
NIEUWJAARSKOEKEN
Ter gelegenheid van de Kerst- en
Nipuwjaarsfeeben mogen de koeken ge-
he'eten «Kerslkoek» en «Nieuwjaarskoek»
waarvan de vorm afwijkt van het soort
gebak dat werd toegelaten bij '<t besluit
van 25 Februari 1JM1, betreffende het
vervaardigen en hé: vprkoopen van ban
ketgebak, door de banketbakkers ver
vaardigd worden.
DE TOESTAND IN
GRIEKENLAND
NAAR EEN OPLOSSING
VAN HET CONFLICT
Alhoewel nog gevochten wordt te
Athene en op andere punten in Grieken
land is er toch een opklaring gekomen
in den politieken toestand. De EAM zou
accoord zijn om de voorwaarden van
generaal Scobie Ce aanvaardenenkel
wordt nog voorbehoud gemaakt over
bepaalde politieke punten. Heden zal in
het Engelsch Lagerhuis een nieuw debat
plaa!;s hebben over de Britsche politiek
in Griekenland en Churchill zal een ver
klaring afleggen. De UNRRA-zending
voor die voedselvoorziening, werd rpeds
groo'.endeels uit het land teruggetrokken.
Papandreoe heefc pen telegram gezonden
aan koning Georges te Londen om hem
patriarch Damaskinos als regent aan be
bevelen. Het aritwoord van den Griek -
schen koning is nog niet bekend.
Britsche afdeelingen zijn op weg om
het omsingelde hoofdkwartier van de
Raf te ontzetten.
De groote gevangenis te Athene
baat in lichtelaaie, na de verwoede ge
vechten van de Elas om het gebouw te
bestormen. De gevangenen zijn in han
den der Brithen. De gevangenis bevatte
een 700 tal politieke gevangenen, meest
al «Grieksche Quislings», en de vroegere
dictatoren Ralis en Pangalos.
we de echo vernamen in het Evangelie van de Nachtmis «Glorie aan God m
den hooge en vrede op aarde onder de menschen van goeden wil.»
We willen hier nogmaals herhalen dat Kerstmis VAN CHRISTELIJK
STANDPUNT BESCHOUWD waarlijk het feest is van het Licht, van de Goed
heid en van den Vrede; maar terwijl we zoo spreken, leven we eigenlijk met
onze gpdach'en in het bovennatuurlijke en dat is alleszins niet wat tot de gewone
orde van zaken behoort. Het kan zelfs zijn dat velen ons daarbij niet begrij
pen, wijl zfi niet meer het aanvoelingsvermogen hebben van geloofsgenooten.
Wij durven zeggen zoo we in staat van genade levpn, is onze ziel waar
lijk verlicht; dan werkt ook in ons de deugd van liefde en moet goedheid van
ons uitstralen; dan zijn we ger.eed om aan anderen hun schulden te vergeven
en zoo me', alle menschen in vred.e te leven; dan is het Kerstmis in onze ziel.
Wanneer ongeloovigen ons nu het verwijt voor de voeten werpen, dat van
al dat schoone niet veel blijkt, zoomin als van het zuiver idealisme uit hun eigen
bekende omgeving, dan antwoorden we dart het eigen is aan het genadeleven
alle publiciteit en reclame te schuwen zelfs de medezusters van de H. Theresia
van Lisieux werden pas bewust van haar heiligheid toen zij ging sterven
maar God die in het verborgene ziet, weet waar de zielen zijn, die van hpt tijne
willen vervuld wezen.
Ook moeten wij bekennen dat er nog vee1! schijn van Christendom is de
schuld daarvan ligt niét aan Christus, maar aan de Christenen.
a daarvan ngi ma aan Christus, maar aan de Christenen.
Moge het door velen worden ingezien, die het spoor bijster geraakt zijp
en na misschien een mensch ite zijn gevolgd, dien ze een tijd lang voor on
feilbaar hiéldpn, nu moedeloos neerzitten en niét weten waarheen.
Aan allen die nog van goeden wil zijn, ook aan dezen die ons hier te
genspreken, wenschen wij uit het diepst van ons hart een zalige Kerstmis
DA VERO.
OVER
NIEUWE STEMMEN
Ik was me aan *<t schepren en d'er werd
geroepen Allez zult ge nu tevreden
zijn «Nieuwe Stemmen» zijn hier 1
Het aangezicht vol zeepschuim ga ik
«Nieuwe S emmen», het nieuwe tijdschrift
voor jongere intellectueelen tegemoet. Ik
neem het heel voorzichtig tusschen duim
en wijsvinger van d.c linkerhand en houd
het scheermes met de rechterhand in de
hoogte. Eenerzijds om «Nieuwe Spm-
men» niet te bevuilen en anderzijds om
ze te verdedigen tegen alle snoode aan
vallen.
Ik scheerde me zenuwachtig voort en
heb ms zelfs een twpede maal ingezeept
en na die tweede operatie nog eens nauw
keurige inspectie gemaakt voor den spie
gel om te zien of ik er wel jong genoeg
uitzag om nadere kennis te maken met
de ploeg jonge int.ellecUieelen die me een
bezoek brachten.
Ik gaf bevel de «Nieuwe Stemmen» in
mijn bureau te laten eventjes wachlpn
terwijl ik naar boven trok voor mijn
volledig itoilet.
Handen en aangezicht goed gewas-
schen, de haren glad op het hoofd ge
breken, halsboord ien das flink in orde,
't stof van de jas, enfin als n n vernieuw
den, frischen, verjongden mensch kwam
ik me eindelijk zelf voorstellen.
Mijn verjongingskuur was kwestie van
den eersten indruk, want wie zich iet of
wat verouderd bij de jeugd aandient is
vooraf veroordeeld als conservatief pn
niet meer begrijpend.
Ik drukte «Nieuwe Stemmen» de hand
pn zei «Aangename kennismaking» en
«U hebt de eer Eerwaarde, Juffrouwen
en Jonge Heeren, met Pierlala te spre
ken».
«Nieuwe Stemmen» zwegen, ik geloof
da' d'eene naar d'andere wachtte en ik
zoudan maar zelf aan t praten gaan.
Z,e kwamen misschien voor een interview
met Pierlala, doch daar ik weet dat in-
tellectueele frissche jeugd, liever over
zichzelf hoort praten zou ik nipt over mij
maar over hen spreken.
Ik nam plaats en met mij zakten
«Nieuwe Stemmen» ook neer in den zp-
f.el
Als een spreker, die wil indruk ma
ken, eerst zijn toehoorders monstert en ze
in 't wit van de oogen kijkt zoo heb ik
«Nieuwe Stemmen» eens boven op beke
ken om zp de belangrijkheid van mijn
redevoering te doen inzien. Ik had succes
wan1: Nieuwe Stemmen begonnen te
trillen van nieuwsgierigheid Wat zou
Pierlala over hen zeggen 1
Hewel jonge intellec ueelen eerlijk gp-
zpgd den eersten indruk op mij is niet
slpcht alhoewel ik me U anders had
voorgesteld. Ik had U luidruchtiger ver
wacht en met meer kleur voorgesteld.
En ge komt me tegemoet mpt een heel
sober kleed en een kleur noch oud noch
jong. Die soberheid ligt het aan uw ka
rakter om toch niet te zijn als de moderne
jeugd met jass, zwing en zazou Of
is het omdat ge vier jaar oorlog en harde
bezetting achter den rug, hebt pn draagt
uw kleed en klpur daarvan de sporen
In ieder geval op bladzijde 1 geeft
ge in groep (n.l. de redactie) een gppast
antwoord door te schrijven «weer eens
zijn de oude gewadpn afgelegd en de
tijden rijp voor schoone daden». Heel
juist uw gewaad is niet oud en het ge
waad is maar bijzaak. Uiterlijkheden
zijn maar schijn, dadpn alleen zijn van
tel.
En ik ben rechtgestaan om Dr A.
Van den Da.le s.j., Diedwin, A. De
Smaele, M. T. Crick, G. Claus, A. D. R.,
L. B., F. D. B. en R. Van den Haute
de hand te drukkpn, hun geluk te wen
schen, en veel succes en hun dezen raad
te geven In uw opbouwen, jonge-fris-
sche inpllectueele krachten vergeet nipt
dat het soms goed is bij oudere onder-
vindingrijke bouwmeesters te rade te
gaan, kwestie van stevige fundamenten
om er uw nieuw gebouw met moderne
bouwtrant boven op te plaatsen en ten
vergpet) niet dat Vlaanderen
België ligt.
Goed hieil.
PIERLALA..