IE GAZET VAN AALST Feest van den ChrisTelijken Arbeid O. L. H HEMELVAART PIERLALA EN OMSTREKEN Verschijnt voorloopig den Donderdag en Zondag van iedere week Nummer 43 Donderdag 30 Mei 1946 3e Jaargang 1946 1 fr. het Nr BUREELEN Kerkstraat 9, Aalst. Telefoon 114. He. feest van den Christelijkcn Ar beid, hetwelk reeds dagteekent vanaf 1891 met het verschijnen van de wereld- brief .Rerum Novarum» van de hand van Paus L.eo XIII, is bij uitstek het feest der Christelijke arbeiders organisa ties. Gedurende die 55 jaren is de Chris- tene arbeidersbeweging uitgegroeid tot e n wereldorganisatie en in ons land tot de machtigste arbeidersvereeniging. In al de landen van de wereld s aat het arbeidersvraagstuk als 't voornaam ste punt op de onderscheiden regeerings- programma's. De Westersche landen van ons werelddeel en ook Amerika naast al van andere landen zijn prin cipieel gewonnen voor de Christelijke beschaving'. De voorspelling van tienlallen jaren terug nDe 20ste eeuw zal de eeuw zijn van den arbeidersstandis thans in ver vulling gegaan. Waar schier alle landen, bij monde ten minste, voor het arbeidersprobleem gewonnen zijn durft het ook geen enke ling aan te beweren dat de nooden der arbeiders niet bestaan en geen dringende oplossing eischen. Zekers, reeds vóór den oorlog werd in ideze een heel eindswegs afgelegd en de vooroorlogsche economische crisis eerst en de oorlogsweeën erna hebben die idee sneller doen rijpen. Maar. hebben crisis en oorlog de nooden der arbeiders verscherpt en dit probleem aan sympathie doen winnen, inzake doeltreffende uitslagen heeft men terrein verloren. Naast deze miserie-menschen hebben gedurende de oorlogsjaren en kort erna (niet altijd op een rechtvaardige ma nier) een zekere categorie menschen vrij gemakkelijk en spoedig ontzaggelijke fortuinen wc.en te vergaren en in over dreven en schandelijke weelde geleefd. Ligt in deze scherpe tegenstelling niet voor een groot deel de oorzaak van het huidige materialisme Bij de cenen, de loontrekkers, domi neert den strijd en de bekommernis om den broode; bij de anderen integendeel den s'rijd en de bekommernis dit weel derig levenscomfort vol te houden. Nu nog staan tegenover elkaar te kort en te veel, miserie en weelde. Nu nog kampen twee categoriën van menschen de cenen een bitteren kamp om te bekomen, de anderen een angstigen strijd om te be houden. Bij beiden is stoffelijke wel vaart de hoofdbekommernis. Alhoewel nogal vaak beweerd wordt dat deze strijd steeds in fie', voordeel der bezitters eindig; en dit tot nog toe in t verleden zoo was, toch mogen de loon trekkers een zeker optimisme koesteren; wan tens lot normale toestanden terug gekeerd, mogen de werknemers terecht hopen op een billijke welstand voor hen cn' hun gezin. Immers, zooals wij hooger schreven, hei arbeidersvraagstuk is rijp en het is dus ook hoegenaamd niet uitgesloten dat het in de nabije toekomst zijn op lossing krijgt. Zoo ver s.aan wij bij deze 55s'.e ver jaring van het verschijnen van «Rerum Novarum». Dit feest van den Christelijkcn ar beid heeft dan ook een epeciale betee- k nis. De voorziene ken ering in het leven onzer loontrekkers stelt de chris'e- lijke beweging voor een zware iaak en een groote verantwoordelijkheid. En, dit n alleen ten overstaan harer aangeslo ten leden en hun gezin maar ook tegen over den arbeidersstand in zijn geheel. De proletarisatie immers beteekent niet alleen meer welstand maar vereischt ook meer g.es elijke en zedelijke verhef fing. Deze volledige deproletarisatie van den arbeidersstand word; door de lei ding van het Nationaal Secre'ariaat der Ka'holieke Yi rkliedenbonden als volgt g-schets. «Wij s reven naar meer wel stand onder alle vormen, ja. Maar ons ideaal is niet geestelijk en zedelijk Lelijke menschen in schooner geworden huizen Geestelijke armoede midden s offclijkc weis and Wij willen, ja schooner huizen. maar met schooner menschen erin, met schooner echtelijke liefde erin. met schooner opvoeding van kinder.n erin. met schooner manieren, enz. Wij willen arbeid-rs met meer zelf eerbied, hooger zedelijkheid, edeler le- vcnsopva'ting, nette manieren. En hier kan en moet een ontzaggelijke vooruit gang bewerkt en bereikt worden. Dit moeten we niet gaan afeischen van anderen, van werkgevers of patroons, dit hebben wij af te eischen van ons zelf en van niemand anders, dit hebben wij te veranderen in ons zelf, ie veroveren op ons zelf. Wij moeten een stand van schoone menschen willen worden. Aan de massa van de arbeiders, die wij zoo hartsgrondig beminnen en die wij juist daarom schoon willen zien, moeten wij zeggen en seeds herzeggen: gij moet willen andere menschen wor den, schooner menschen, zedelijk hoog staander menschen, voornamer men schen. m. a. w. gij moet op uw manier stijlvolle kultuurmenschen willen wor den. Schoonmenschelijkheid en schoon- chris elijkheid onder de arbeiders Meer welstand dus moet den mensch vervolmaken en niet verbeesten. Onze arbeiders zullen dus de nieuwe-oorlogs- rijken niet mogen naapen want velen on der hen hebben ons bewezen da. wel- s.and den mensch kan verlagen en heel- dere gezinnen kan tot ongeluk strekken. Tot die algeheele deprolctarisatie of ontvoogding van den arbeidersstand is alleen de christelijke arbeidersbeweging bij machte. Dit omdat zij de eenige ar beidersbeweging is die de mensch in zijn geheel beschouwt, t.t.z. bekommerd is om zijne stoffelijke nooden, om zijn verstandelijke behoeften en om zijne eeuwige en goddelijke eindbestemming. Waar andere arbeidersorganisaties het «meer welstand» als doel nastreven waar sommigen naast de bekommernis om den stoffelijken nood ook de kul- tureele vorming harer leden nastreven, blijven beide organisaties onvolledig. Bij de christelijke arbeidersbeweging blijven «Meer welstand en (Meer ver- andelijke ontwikkeling., noodzakelijke midelen tot het doel n.I. tot het volledig geluk harer leden, t.t.z. de mensch rich- en en helpen naar en tot zijn goddelij ke eindbestemming. Het baat tot niets par ijganger te zijn der christelijke be schaving wanneer de christelijke levens- b:schouwnig niet tot fundament dient. Het baat nie; heel de wereld te winnen wanneer men zijn ziel voor eeuwig ver liest. Voor dezen die, spijts fortuin en verstand, hun ziel verliezen is het leven een to ale mislukking geweest. Op deben weg vallen nog heel wat kilomeiers af te leggen. Van deze levens beschouwing staat de huidige samenle ving en menig enkeling nog ver af. Van uit hel Vatikaan kwam men dit ook meer dan eens bevestigen. In zijn Radio bood schap van Kerstdag 1941 zegde de Paus Wij kunnen de oogen niet slui ten voor het bedroevend schouwspel van de toenemende individueele en so ciale herkerstening, die van de zedever wildering is overgegaan tot de verzwak king en openlijke ontkenning van waar heden en van krachten, die bestemd zijn om de geesten te verlichten over goed en kwaad en om het familieleven, het pri vaat leven, het openbaar leven en het s'.aa'slrven stevig te grondves-en. Als ge volg dier vervreemding van Cod en van he- christelijk leven, bleef er niets anders me.-r over, dan dat de menschen hun ge- dach'en, be'rachtingen, ondernemingen waardeering der dingen enkel richien naar de stoffelijke wereld, en alleen het loffelijke nastreven Ook de Paus legi de vinger op de wonde wanneer hij in Quadragesimo o schrijft «Zoolang dit diep be ds-en Mn onhe 1 d\r zielen vooriduur., zullen alle pogingen om de maatschap- p j te hervormen vruch'eloos zijn. Dit kan enkel doeltreffend voorkomen wor den wannier de menschen meer openlijk en oprecht terugkeeren tot de les van het Evangelie». Hierdoor bepaalt dan ook de Heilige Vader de aak tot h?rkers"ening van den rbe derss and door de christelijke arbei dersbeweging. Hij zal ook de methode harer werking bepalen. In de Kerst boodschap 1942 bepaal' de Paus de ne gatieve methode als volg Stelt u te weer iegen de overdreven groepeering der menschen, die er MASSA'S ZON DER ZIEL van maak', legen hel gemis van vers andclijke en z-delijk bestendig- he d, tegen he; gemis van s evige begin selen en vas'staande levensopvatting, te gen den overvloed van al wa. de instinc ten. de zinnen en de lich'zinnighcid der menschen aanprikkel: De positieve ac- se wordt aangegeven in quad, anno als VERVOLG OP 2de BLAD. SNUIVERS RERUM-NOVARUM SPEECH. Ik kreeg dees week volgend schrijven van gnijn vriend Snuiver Pierlala, m'n ouwe jongen, ik zie zoo overal aan kondigingen van «Rerum-Novarum fees ten». Ik heb reeds v<cel van die feesten bijgewoond en dan ook al veel discours over dat thema hoo-en aftrekken. Ik heb toen al prachtige dingen maar ook vel< banale zaken hooren vertellen. Ik weet dat men nooit aan Snuiver denk: om ter dier gelegenheid nekeer te speechen maar ik dacht bij nijn eigen Snuivei jongen, als ge een: over Rerum-Nova rum uw gedacht wi zeggen schrijft het aan Pierlala en wedicht geeft hij u de kans uw proza aan de lezers der «Gazet van Aalst, voor te leggen. In deze hoop wil ik leven maar nog niet stierven. Hier, vriend Pierlala, gaat mijn speeck Mijne dierbare werkmakkers, Vandaag, O. L. H. Hemelvaaildag, is het 55 jaar geledtn dat Paus Leo XIII n'n brief aan heel dc wereld stuurde. Die brief voor alle menschen geschreven was ten voordeele van ons, werklieden. De Paus schrijft daarin dat het hoogtijd is van aan het lo; van den werkman nekeer te denken en er voor te zorgen dat de werkman zijn rechtvaardig deel krijgt van al wat de aarde voortbrengt en het welk de werkmensci helpt voortbren gen. De Paus wist ;oen ook dat dezen die de haver verdienen ze niet krijgen. Om alles voort te brengen en te fabri- ceeren wat de memchen hun lichaam noodig heeft om te voeden, te kleeden, schooner of leelijker' te maken daaraan heeft de werkman in het zweet zijns aan schijn gewerkt. Het kapitaal gaf wel het geld, de technieker z jn verstand en zijn koppijn en wij, werKmenschen, gaven onzen arbeid en ons f.wee,. Waarom dan aan elk van de drij het rechtvaardig deel niet geven I D ePaus schreef cfe brief in 't latijn. Latijn dat verstaan wij niet. Maar in alle landen zijn menscherj die latijn verstaan en ze hebben overall die brief vertaald. Uitgenomen de twis eerste woordjes heeft men geoof }- latijn ge.aten. Want, iedereen *e8L, no£ ^'e «rste woordjes in t latijn .fTerum Novarum Er zijn er ook nog veil te veel onder ons en bij de andere standen die de vlaam- sche vertaling nog nooit gelezen heb ben en daarom spreken ze altijd latijn en weten alleen te zeggen Ah De Kerk doet niets voor de arbeiders en heeft Leo XIII zijn Rerum-Novarum niet geschreven Da s al wat ze ervan weten en ook die woorden verstaan ze niet, dus ze weten er niks van. Rerum-Novarum» dat wil zeggen dat dc Paus nekeer gaat schrijven over «nieuwe dingen» t. t. z. de Paus laat ne keer een andere klok hooren, een nieu we klok luiden die tot dan toe nog nie mand gehoord had, de alarm kick om de werkmenschen rechtvaardiger ie be handelen. Ja. ja. das al 55 jaar dat die klok luidde over de heele wereld, al 55 jaar dat die nieuwe dingen» een oplossing vragen en nog moet er voor gestreden. Hoe komt dat Hewel omdat voor die NIEUWE-DINGEN te bekomen NIEUWE-MENSCHEN moeien bestaan. Moest ik Paus zijn ik zou n'n nieuwen brief voor heel de wereld schrijven en ook de alarmklok luiden en beginnen met de woorden «NIEUWE MEN SCHEN HEEFT DE MAATSCHAPPIJ NOODIG Het is toch allemaal boter aan de galg, en al de Pauzen mogen van op den heu vel di-r Vatikaan stad staan roepen dat heel de wereld het hoort als de menschen er toch geen gevolg aan geven is dat niks gekort. En. bes.e wrrkbroeders. hebt ge er eens aan gedacht waarom de Paus die nen magnifieken brief op Ons Lieven Heer Hemelvaart geschreven heeft Neen Hewel ik peis dat de H. Va d;r dat op dien dag gedaan heeft om ons ook, als werkman, van tijd tot tijd eens naar omhoog te doen kijken. Wij zitten nog altijd te ploeteren met onzen kop naar omlaag, wij staan wij te ge- s'iculeeren en te praten om voor ons li chaam het noodige te eischen. hiervoor gaan wij bij den patroon op den pupi- ter slaan en durven wij in staking gaan. En... da's allemaal goed en wel. maar., peinzen wij nog op onze ziel, peinzen we soms nog n: keer dat die ziel onsterfe lijk is, zoowel als deze van onzen pa troon en zijn huisgenooten En., als on zen baas de rech'cn aan ons lichaam moet geven heeft hij toch ook plichten tegenovir onze ziel. Als wij. christene werkmenschen nog willen doorgaan als christene menschen moeten wij ook voor onze zidezalighcid zorgen. Als die ziebzaligheid voor ons zelve, voor on ze kinderen en voor onze andere werk- DE PRINS-REGENT TERUG IN BELGIE Lissabon (A.F.P.Na een ver blijf van een veertiental dagen in Portu gal. is de Prins-Regent van Belgie, per liegtuig te Brussel teruggekeerd. De prins was aan boord van een driemoto- rigen «Junkers 52« bestuurd door com mandant Mouzon. Hij was vergezeld door zijn privaat-secretaris, dhr de Starke en door baron Richard. Het streng privaat karakter dat door de officieele kringen nan het verblijf van Prins Karei toegekend wordt, komt duidelijk aan het licht als men rekening houdt met het feit dat de Regen zelden zijn villa van Stoop in een der voorste den van Lissabon, heeft verlaten en slechts gedurende korten tijd plechtig heden heeft bijgewoond in het Belgisch gezantschap, tijdens welke de Rtgen. verscheidene Portugeesche vooraanstaan de personen met eereteekens heeft ver eerd. Geen enkele officieele ontvangst werd tijdens het verblijf van den broe der van Koning Leopold gehouden. Nochtans tast men nog s eeds in het duis'er omtrent de reis die hij geduren de drie dagen heeft gedaan in het Noor den van Portugal tusschen 23 en 25 Mei, tijdens welke hij zich langdurig heeft onderhouden met dhr Salazar. De be voegde kringen zijn nog steeds van oor deel dat het verblijf van den voorzitter van den cabinetsraad in zijn geboorte streek nog steeds moet verklaard wor den door diens verlangen enkele dagen rust te nemen. BELANGRIJK PRIJZENBESLUIT Het Staatsblad van 26 Mei houdt een belangrijk ministerieel besluit in betref fende wijziging en aanvulling van het ministerieel besluit van I 7 Mei houdende een algeme/ne prijsvermindering van 10 t.h. der verbruikgoederen en van zekere prestaties. PRIJSVERMINDERING BIJ TUSSCHENPERSONEN EN VOORTBRENGERS Artikel 5 van het besluit van I 7 Mei 1946 wordt als volgt aangevuld Ingeval een bijkomende tusschenper- soon zich schakelt tusschen den voort brenger en den grossis: of tusschen den grossist en den kleinhandelaar neemt de ze tusschenpersoon 1.5 t.h. op zijn ver koopprijs ten laste. Ingeval de voortbrenger en di, zon der inschakeling van tusschenpersonen aan een andere voortbrenger producten verkoopt die voor deze laatste een essen- tieele grondstof zijn. bedraagt de ver mindering 4 t.h. op zijn verkoopprijs. Voor de toepassing der beschikking van artikel 5 wordt de bouwondernemer beschouwd als kleinhandelaar. 10 T.H. OP ALLE VERKOOPEN Artikel 8 van het besluit van 1 7 Mei wordt door volgende beschikkingen ver vangen De vermindering van 10 t.h. is van toepassing op alle verkoopen, zelfs op deze van vóór den datum van het in voege treden van onderhavig besluit, maar waarvan de levering wetkelijk heeft plaa's gevonden na dezen datum. NIEUWE PRIJSVERLAGINGEN Bij artikel 9. houdende opsomming van de prijzen der producten en diens ten verminderd met 10 t.h., worden bij gevoegd I De tarieven voor het vervoer ter zee. De zeevrachten voor passagiers en goederen tusschen het moederland en de kolonie en omgekeerd De tarieven van de S.B.B.E.N.A. voor het vervoer van reizigers en goederen tus schen he moederland en de kolonie en omgekeerd 2) De kosten tn commissies der ban ken en der wisselagenten; De havenrechten en gelden; 3) De prijzen van ligniet en van co ke voor huishoudelijk verbruik. De prijzen van alle voorwerpen in glas. kris'al en marmer. De prijzen van alle papier om het ven hetwelk. De prijzen van de luxe-artikelen. TARIEVEN DER HAARKAPPERS De vermindering is van toepassing op de tarieven van kracht op I April 1945. daar de la ere verhoogingen niet werden bekrachtigd door de diensten van het Ministerie van Economische Zaken. makkers in gevaar is door sleche toe standen op de fabriek, tijdens den schaf- tijd en tijdens de verplaatsing dan moe ten wij ook durven op de tafel bonken en zeggen Halt la I Hebben wij zoo veel geld niet wij hebben toch een ziel die zooveel waarde heeft als de ziel van ne minister, ne pa'roon, van een ministers doch ter en van 'n patroons dochter I Wij moeten wij op heel de lijn als w rkman als mensch gewaardeerd worden I Zie, mannen, da's mijn gedach over ons Rerum Novarum feest en ik noem dat feest niet het Christelijk feest van den arbeid maar wel he fees van den CHRISTELIJKEN ARBEID Want als wij onzen arbeid niet christelijk op vatten dan blijven wij toch sukkelaars van werkmenschen. Ik heb gezegd Snuiver ge krijgt een applaus van PIERLALA. ONZE MODERNE JEUGD Waar ligt in onze Moderne tijden die we nu beleven, het ontspanningsveld on zer hedendaagsche jeugd 7 Moest men deze vraag stellen aan de meer op ou derdom zijnde burgers, de antwoorden zouden zeker meestal in de richting gaan der Dancings. Cinema en Café, terwijl weinige het nog willen hebben, dat de jeugd de gezonde ontspanning geniet op de Sportvelden, en speelvelden. Het was een mooie Zondagnamiddag, toen ik in de stad wandelde; en mijn aandacht getrokken werd op een onafge broken sliert van jonge meisjes en jon gens die meestal in de zelfde richting gingen waar ik al geruimen tijd. het ge raas van een Jassmuziek hoorde spelen, reeds lange tijd wilde ik eens het schouw, rpel binnen in zoo een zaal zien, en plaat ste me tusschen die jeugdige dansers om de fil te doen om binnen te geraken, eindelijk na duwen en trekken kwam ik toch aan de Kas, waar ik 25 fr. afdokte /oor inganggeld. Wanneer men gewoon is de gezonde zuivere lucht te ademen en men zoo maar in een zaal binnengestampt wordt, is het als een reflectiebeweging die ie naar je halsboordknopje maakt, om ait zoo rap mogelijk open te maken. Men wil wat vrijer ademen, en duffe zweet- Iucht heeft je ademhalingorganen zoo te pakken dat ik maar liever terug wilde buiten stormen, voor ver9che lucht. 1 00 a 200 koppels staan op enkele vierkan te meters zulke gevaarlijke bokkespron- gen te maken dat U op het oogenblik denkt in de wildernis te zijn waar juist een feest in vollen zwier is en de wilden hun hartje ophalen aan hun geliefkoos de dansen. Deze jonge lieden noemen die bokkesprongen Swing. De meeste van die Swingers zijn jon gens en meisjes van 14 a 18 jaar. Een van die Swingers vertelde me dat hij zoo een danspartijtje moeilijk kon doen, zonder Honderd Frank, reken maar uit Vijventwintig voor U zelve in komgeld. en 25 voor je voor die avond gezochte Swingster, maakt 50 fr., een pakje sigaretten van tien fr. maak 60 fr. zoo een heele avond Swingen, ja daar moet men wel dorst van krijgen, en wat lis één exportken voor U en je Swing- s'er per uur. Moeten daar in die zalen, die toekom stige jonge moeders de sterkte opdoen, om later den zware last van het gezin te dragen, en moeten daar de jonge man nen he begrip krijgen van spaarzaam heid, dan zullen we over enkele jaren, nog meer te zien krijgen, dan wat reeds nu gebeurd. Krachtinspanning vragen zeker die Swingdansen maar gezonde krachtinspanningen zijn voor die jonge lieden zieker onbekend. Laten we die manr.cn ten» de honderd meter snelheid loopen of de 1000 meter. wij. gezonde Sporimenschen zouden zeker eens duch tig moeten lachen, of liever medelijden gevoelen met die tengere beentjes en armtjes, waar niet anders dan het razend Swingrythme inzit. M.P. KOLONIALE LOTERIJ TREKKING VAN DE 6e SCHIJF 1946 25 MEI 1946 Winnen 100 fr. al de biljetten waar van het nummer eindigt op 0 Winnen 500 fr. al de biljetten waar van het nummer eindigt op I 7 Winnen 1.000 fr. al de biljetten waar van het nummer eindigt op 988. Winnen 2.500 fr. al dc biljetten waar van het nummer eindigt op 6365, 0317, 4577. 0797. Winnen 5.000 fr. al de biljetten waar van het nummer eindigt op 8421, 7632. 1914, 2719. Winnen 10.000 fr. al de biljeten waarvan het nummer eindigt op: 9250, 8902, 4383. Winnen 20.000 fr. al de biljetten waarvan het nummer eindigt op: 59270, 48202. 95494. 59135. 48956. Winnen 50.000 fr. al de biljetten waarvan het nummer eindigt op: 03201, 78925. Winnen 100.000 fr. al de biljetten waarvan het nummer eindigt op: 01517, 66979. Winnen 250.000 fr. het biljet dragend het nummer: 402671. 122373. 494155, 579729. Wint 1.000.000 fr. het biljet dragend het nummer 204136. PENSIOEN DER OOR LOGSINVALI EDEN MET 30 T. H. VERHOOGD VAN 1 JANUARI 1946 AF Op een feestmaal aan Engelsche en Fransehe invaliden aangeboden ter ge legenheid van hun bezoek aan ons land. heeft de eerste-minister aangekondigd, dat het pensioen van de invaliden zal verhoogd worden met 30 t.h. en zulks met terugwerkende kracht tot I Janua ri H946. Dhr Van Acker deelde verder nog mede. dat he: statuut van den oorlogs invalide van 1940-45 eerlang zal ver schijnen evenals een wetsontwerp betref fende de ree la Mee ring van de oorlogsin validen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1946 | | pagina 1