fTOÓNEEUCROHlElC De kreet verschijnt te vijf eer. Stadsnieuws Cinema CHIRO-Aalst «s DOEL OF ROL VAN HET UEFHEBBERSTOONEEL. (3de Vervolg.)' AANKWEEKEN VAN EEN GRON DIGER KENNIS VAN ONZE MOL- OERTAAL. MET ALS CEVOLG AANWERVEN VAN EEN DIEPERE LIEFDE ER VOOR. A XoonceLsludie is CuLtnurs udic bij uitstek. Tn onze voorgaande bijdragen heb ben we bel DOEL o( de ROL van bel Dilellantenlooneel belicht. We hebben trachten te bewijzen, dat gezond opge vat tooneeldilletantisme, aan den beoefe naar er van, aan den tooneelspeler duf. doch ook aan het publiek., njet aileeu een gezonde ONTSPANNING, doch daarenboven een flinke ontwikkeling en een diepgaande- VORMING schenken kan. Het hierboven aangehaalde motto, ken- of zinspreuk TOONEELSTU, DIE IS CULTUURSTUDIE BIJ UIT STEK wordt als waarheid aanvaard en bewezen Die ONTWIKKELING en die VORMING zullen zich bij onze Vlaamsche tooneelliefhebbers en b:j hel looneclliefhebbend publiek, onder^ een gansch specialen vorm uiten en wel onder den volgenden vorm De too- neelbeoefcnaar, de tooneelspeler evenzoo de tooneelliefhebber-loeschou- wer kweek in zich dag na dag een grondiger, een dieper KENNIS VAN ÓNZE MOEDERTAAL met als onver mijdelijk gevolg, dat hij meteen aan werf een DIEPERE LIEFDE TOT ON- ZE MOEDERTAAL. KENNIS KWEEKT WAARDEERING. WAARDEERING KWEEKT LIEFDE! HOE BEVORDERT HET TOO- NEF.LDILETTANTISME DE KENNIS VAN DE MOEDERTAAL Kort en goed I. Tooneel brengt den BEOEFE NAAR, den TOONEELSPELER, evn- als het PUBLIEK in kennis met de vei schillende SOORTEN TOONEELWER- KEN geschreven in onze moedertaal, elk in eigen stijl en vorm, al naar gelang den aard van hel spel. tooneelspel, dat hel midden houdt tus- schen de tragedie en de comédie. tus- schen het dramatische cn het lichte. Niet alleen stijl en vorm zijn verschil lend yan werk tot werk, doch ook de woordenschat moet aangepast wezen an elk soort werk op het tooneel. De aard van het tooneelwerk beïn loedt de keuze van het woord. De AARD of SOORT tooneelwerk Zeker. Men onderscheid', oni slechts een groole classificatie daar te stellen 1. Hei DRAMA, het TREURSPEL of de TRAGEDIE. Drie woorden die. in min of meerdere mate, eenzelfde soon tooneelwerk benoemen. Een drama, treurspel of tragedie is en tooneelwerk dat een aangrijpende gebeurtenis ten tooneele brengt; een loo- neelsuk met tragisch onde,rw^rï!- r-rvir 2. Hel BL1IJSPEL of de COMEDIE. 't Is he. tegenovergestelde- van hei dra ma, van het treurspel of van de trage die. Een blijspel verwekt dus een vroo- lijk gebeuren. Dal is ook de rol van de Comedie. 3. Het TOONEELSPEL. Een verkla rend woordenboek zeg. ons dat een tocv neelspel een dramatisch gedicht is. wij houden het liever met die andere bepa ling die luidt als volgt Een tooneel spel is een tooneelwerk dat het midden houdt tussch'en de tragedie en de come die. Een tooneelwerk dus dat noch een zuiver drama of treurspel is en ook niet een wezenlijk blijspel of comedie. Hei heeft wat van het eene en wat van het andere. Sommigen betitelen dez: wer ken als volgt Een lach en een traan De bepaling en korte omschrijvin: alleen van deze sporten tooneelwerken verruimt onze kennis in de moedertaal. De inhoud, de verwerking van het too- neelgebeuren, of dit nu tragisch weze of niet al naar gelang den aard van hel tooneelwerk. zal onze wpordenschat breedvoerig verruimen en verrijken. Het zal voldoende wezen om U hiervan ie overtuigen als gij, b;j de eerstkomende gelegenheden welke gij hebben zult om tooneelopvoeringen bij te wonen, even aandachtig luistert naar de al dan niet gebruikte woorden en zinswendini De ondervinding heeft ons persoonlijk 2. Tooneel brengt verder tegelijker ue onaervinumg n BEOEFENAAR. den looneel- g«'«rd da hei loom. .oor on- en tijd dei. speler in kennis, in be «rekking met de BEOEFENAARS ONZER MOEDER TAAL, met dc TOONEELSCHR1J - .VERS. Kennismaking met de schrijvers kan..waardeering voor hun werk mee brengen en derhalve, meteen voor de taal in dewelke het werk werd geschre- ven. 3. En zal nadere kennismaking, langs den weg van het tooneel, geen KENNIS, gorndiger kermis van de moedertaal voor oevolg hebben als wij die moe dertaalof welkdanige taal ook in hetwelk het tooneel geschreven werd verwerkt zien en gebruikt in ondersche den vormen door TOONEELSCHR1J- VF.RS, HOOGSTAANDE TOONEEL- SPELF.RS, ART1STEN IN DE TOO- NEELSPELKUNST .REGISSEURS en TOONEELCR1TIC1 Ontegensprekelijk dient hier BEVES TIGEND geantwoord, wat wij derhalve bewijzen zullen. DE SOORTEN TOONEELWERKEN. Al naar gelang den aard van het neelwerk heeft de taal haar eigen vorm en stijl. Hc'. is klaar en duidelijk d. een drama, een tragedie of een treurspel niet in denzelfden lossen, zwierigen vorm noch stijl geschreven wordt als blijspel of een Comédie of als een oor al dezen die aan looneel doen als een goudmijn is ter verrijking van de taalkennis. DE SCHEPPERS VAN TOONEEL- WERKEN EN DE BEOEFENAARS VAN DE TOONEELSPEELKUNST, LEIDERS ONZER VORMING. Wélke personen, die etn wéldoenden vloed uitoefenen zullen op di ming op gebied van TAALKENNIS worden hier bedoeld 1. De TOONEELSCHR1JVERS,de ichtppers van de tooneelwerken aller- ha2d<De REGISSEURS of LEIDERS van tooneelopvoeringen, evenals de AC TEURS. 3. De TOONEELCR1T1CI of BE OORDEELAARS van tooneelwerk of de uitvoering of vertolking ervan. Denkt gij, beste lezers tn lezeressen, dat contactname met die menschen, dip toch over 't algemeen niet de eerste de beste zijn, dat het regelmatig in betrek king zijn met deze kuHuurmenschen met weldadig inwerkt op onze kennis en vorming Een proefje Een test (op zijn Amerikaansch gezegd: een proef om de bekwaamheid te bepalen)?. Vooruit dan maar 1 Wij smijten hier los'door elkander enkele namen die ons nu door het hoofd vliegen in verband met tooneel. Menschen die tooneelliefhebber z jn of al eens naar tooneelopvoeringen gaan zullen veel Van die namen weten te rangschikken. Gij' b.v. zult dat kunnen. Anderen die voor het tooneel niets voe len en geen tooneelopvoeringen bijwo nen... voor die menschen zullen die na men mets... niets zeggen Hier gaan ze: Lode Monteyné, Dr De Gruyler, Jo- han Daisne, Dr H. Thiry, Jac. Ballings, Michel. Van Vlaanderen, Molière, Hey- ermans, Pol De Mont, Shakespeare, Gaston Martens, Dostojevsky. Jozef Boon. Willem Putman, Johan De Mees- Antoon Van de Velde, Felix Tem mermans, Jos. Jansen, Staf Bruggen, Al. De Ma'yér, Vetérriiari, enz. enz. Daar slaan 21 namen neergeschre- n. 21 personen dus. 21 menschen (is wel zóó?)... laten we zeggen... uit de tooneelbe weging. Rangschik die nu eens in vier reeksen: 1. Tooneelschrijvers uit eigen land. 2. Tooneelschrijvers van vreemde na tionaliteit. 3. Grootc Acteurs. 4. Regisseurs of Tooneelleiders. 5. Tooneelcritici- of beoordeelaars. Eerst en vooraf zult gij mij zeggen omdat gij op dè hoogte zijl. Beste Tyl, excuus, 21 namen zeker., doch slechts 20 personen, want U moet toch weten dat johan Daisne en Dr H. Thiry één en dezelfde persoon is Akkoord, beste tooneelvriend. de eerste -lest» hebt gij schitterend afgelegd! Ga nu maar verder en rangschik Klopt Uw rangschikking met de on ze 1. TOONEELSCHRIJVERS UIT EI GEN LAND Johan Daisne of le Dr. H. Thiry, Felix Temniermans Jos. Jansen, Willem Pulman, Gaston Marlens, Pol De Mont, Jac. Ballings. Jozef Boon, 2. TOONEELSCHRIJVERS VAN VREEMDE NATIONALITEIT Dostojevsky Molière, Shakespaere, Hcyermans, Veterman. 3. GROOTE ACTEURS - Dr. De Gruyler. Staf Bruggen. 4. REGISSEURS of TOONEELLEI DERS Staf Bruggen. Michel Van Vlaanderen, Dr. De Gruyter, Johan De Mets er. Antoon Van dé Velde. 5. TOONEELCRITICI of TOO- NEELBEOORDEELAARS Al. De Maeyer. Lode Monteyne. En als laatste lest Zoek eens op 'uit bovengaande opgave en rangschik NAZARETHSTRAAT Zaterdag 8 Maart cm 7 12 uur. Zondag 9 Maart vanaf 1 1/2 uur doorloopend Maandag 10 Maartom 7 12 uur. I ACTUALITEITEN. 2. PRACHTIGE BIJFILM 3. EEN SUPERPRODUCTIE 4000 specialisten hebben medegewerkt aan de verwezenlijking van deze geweldig spannende film, vol humor en reportage leven, iets eenigs. Zondag laatste vertooning te 8 uur Men verzoekt ons het overlijden te elden van Mijnheer PAUL de CLIPPELE Doctor- in dc Rechten. Oud-Schepen der Stad Aalst. Oud-Burgemeester der Gemeente Gysegcm. Ee.e-Voorzil'er d« N. V. Urine. Roos-Geerinckx et De Naeyer u. Geboren te Geeraardsbergen den 30 luni l 864, en overleden ten kasteele van Gysegcm op 3 Maart 1947. versterkt door de H.H. Sacramenten. Plechtige lijkdienst op Zaterdag Maart ie I I uur. in de Sint-Marlinuskerk te Gysegem, gevolgd van dc bijzetting in de familiekelder te Aalst. Vereeniging in de kerk. Een tweede plechtige Dienst zal plaats .hebben in de Dekanale kerk van Sint Marlinus te AALST op Maandag l«> Maart tc 10 1/2 uur. Kasteel van Gysegem, 3 Maart 194/. Vrienden en kennissen die bij verge telheid geen doodsbericht zouden ont vangen hebben, worden verzocht, du als dusdanig te willen aanzien. aan de bevolking VAN AALST. De plechtige inambtstelling van den Heer Jozef Borreman, als Burgemeester der Stad Aalst, zal plaats hebben op Maandag 10 Maart 1947, te 7 ure 's avonds. Feestzaal van het stadhuis. Zondagdienst der Apotheken ZONDAG 9 MAART, zal alleen arm in een verband, en even alsof het de wonde kón heélen, heeft hij er een groot lint met de Poolsche kleuren om geslingerd. Een luid gejuich werd hoorbaar. Maria, zie goed toe op de aanko menden, werp hen bloemkransen toe en laat nimmer hun aandenken uit uw ge heugen gewischt worden. De overwinning herinnert ons aan de lijden der kruistochten, zeide zij, de vensters openende. Het geluid der vreugdekreten naderde bet overtrof den klank van het muziek en den donder van het geschut; leven Sobieski en Lotharingen riep men hier; leven Polen en onze redders! herhaalde men g'nds; leve de koning weergalmde het uit duizende monden en aller hooi den werden ontbloot, ieders bi kken wa ren op den vorst gevestigd, die naar al le zijden groette: S.ahremberg be schouwde met een bewogen gemoed de vreugde der menigte, die hij zoo dapper had verdedigd. Met moeite kon de»stoet zich door dc dringende rtiassa eenen weg banennu eens verborg een regen van lauwerkran sen en palmtakken den koning aan het oog der nieuwsgierigen, dan wederom cjrong iemand door he. volk, vatte de teugels van het paard cn kuste den voet van den overwinnaar moeders hieven hunne kinderen omhoog: zij toonden hun den redder; juichend klapten de kleinen in de handjes en hunne teedcre stemmen riepen leve Sobieski I Grijsaards stompelden met moeite voorwaarts zij aanschouwden het ge, Iaat van d«n koning en verloren zich wéér in hei gedrang; mannen verhieven hunne gewonde handen boven de ver zamelden en wierpen den bsvrijder bloe men toe; duizende bewijzen der harte lijkste dankbaarheid werden gegeven. Welk onderscheid tusschen dezen in tocht en dien eens veroveraars, die doo* omgekochte handlangers wordt begroet, of voor wiens toorn bevreesd, de bewo ners der door hem vernielde stad. sid derende, hei welkom op de rookende puinhoopen toeroepen. Walde en zijne dochter zagen, dat iemand, die zich tus schen de intrekkende uoepen bevond, hei hoofd ophief en hen met den degen king 1een vergetelheid. 2. een vergissing.? En zeg ons nu... of tooneel... ONT WIKKELING en VORMING aanwer ven kan TYL. UILENSPIEGEL. (Nadruk verboden.) Men verzoekt ons het overlijden te melden van Mijnheer Cyriel-Oscar TALLOEN weduwnaar van Vrouw Marie-Bernarda VAN DER STRICH1 Rustend Schoolhoofd der gemeente Oombergen. Eere-Sekrctaris van den Bond der Kroostrijke Gezinnen. Lid van de Derde-Orde van O L. Vrouw van den Karmel, van den Bond van het H. Hart en andere godvruchtige Genootschappen. geboren te Balegem den 29 FAT. 1864 en overleden ie Aalst, den 1 Maart 1 947 gesterkt door de laatste H.H. Sacramen ten en den Pauselijken Zegen. De plechtige lijkdienst cn de bijzei ,.,ig in den familiekelder heeft plaats ge had Woensdag 3 Maart 1947 te 0 u. de kerk van St. Martinus te Aalst. Rouwhuis Parklaan, 73, Aalst. Dit bericht dient als kennisgeving, aan vrienden cn kennissen, die bij ver getelheid geen doodsbericht zouden ont vangen hebben. 14 lol 18 DE KEZEL, pen zijn van 101 de Apotheek va BOTERSTRAAT. GEMEENTERAADZITTING van Vrijdag 28 Februari 1947. (Vervolg.) Bii de bespreking van het >'»alst* USA SuuooiSaa sproSep op ueA 'unrt de C. O voor hc( dienstjaar I 74 werden enkele bijzonderheden bcspro- kt Dhr D Haeseleer deed de slechte lig - >ng. aan de straat, van de verloskamer an 't hospitaal, opmerken en drukte de wensch uit dat ten tweede raam zou gebracht worden om de geluiden te dempen. Dhr l^uwcrcys kloeg de slechte ver zorging aan va» het oud-mannenhuis, en bijzonderlijk dc opdiening van de eetmalen. Dhr Van Hóorick was van meening da' zij zelf daaraan schuld hadden. Mej. Amant vroeg om dc mogelijk heid in te zien om de bereiding van dc eetmalen voor de oude mannen te doen bereiden door vrouwen. Het voorstel om 23 t. h. afhouding van het eereloon der dokiers voor de heelkundige bewerkingen gedaan in de lokalen cn met materiaal van i hospi taal werd als gevaarlijk aanzien door dhr De Siobbeleir. die van meening was dat het de faam van de goede heel meester die de stad voor 't oogenblik heeft in gevaar zou kunnen brengen. Dhr Schelfout deed opmerken dat men rekening moet houden met het feit dal het hospitaal een liefdadig karakter heeft en dus geen gelegenheid mag zijn oor overvloedige winsten. De begrooling werd goedgekeurd en r werd overgegaan tot de 'geheime zit- Alfonsus vroeg de graaf. Verbaasd zagen zij elkander a.fri en zagen wéér naar buiten; maar de trein ging voort en hij die gegroet had, was uit hei oog verdwenen. Map ik mijne oogen gelooven zeide de jongvrouw, buiten zich-zelven van vreugde. Mijn God, kan het zijn, Hij leeft... Hij is het... Alfonsus Dit waren de wederzijdsche uitroepen van vader en dochter. Maria, ik twijfel niet; hij zal ne; blik. Zij viel in de armen van en graaf ;-n gaf haar hart lucht door een vloed van tranen. Sobieski, gevolgd door de menigte', begaf zich naar de kerk der Augustij nen; onafgebroken hield de vorst hei oog gevestigd op het kruis, waarmede eene talrijke priesterschaar hem zegende. Welke verheven gedachten bezielden hem. Hij was de door God bestemde, om voor de rechten van dit heilige tec- ken le strijden, en roemvol had zich van deze zaak gekweten. Voor hei al'aar knielde hij neder TE DEUM LAUDAMUS zong eene luide stem; het was de koning, die de zen lofzang aanhicr; zóó past het den Christen, hij eigent zich geenen roem toe, maar brengt hulde aan Hem, van wier» alle roem komt. Kort daarna werd deze plechligheid met meerder pracht in de Sl. Stephanus-kerk herhaald, en toen men uit den tempel wederkeerde, be gonnen de toejuichingen opnieuw, So bieski was het voorwerp aller eerbewij zen; algemeen juichte men den priester toe, die eene lofrede hield en als zinspc ling op 's konings naam tot inleiding dc woorden gebruikte er was een man van God gezonden, wiens naam was Joannes. Hoopvol verwachtten Walde en zijne dochter het uur, waarop de plechligheid zou geëindigd^ zijn. Welke tegenstrijdige gevoelens vervullen hunne harten be vindt zij zich aan den rand des geluks of vermeerdert eene schijnbare overeen komst hunne smart Nog waren zij in druk gesprek, toen de deur geopend werd, Alfonsus trad binnen; hij ijlde naar Maria en haren vader; sprakeloos vielen zij in elkan ders armen. Wie schetst de vreugde van hen. die den geliefde wederzagen, wiens dood zij betreurd hadden Wie maal dr blijd schap van den held. die zich bij de per sonen bsvond.' welke hij gedacht hpc! nimmer te zullen, wederzien 4O God gij geeft ons hem we der s^rak eindelijk de graaf. Heer gij overlaadt mij met wel daden, zeide de jonkvrouw opwaarts ziende. Alfonsus, gij zijt hel mijne oogen bedriegen mij dus niet; gij zijt het ik zie u dan weder, gij, wiens verlies m«j het hart doorboorde, zijt teruggekeerd. De Hemel, dierbare Maria, heelt ons bij elkander gebracht. Wie had aan een zoo groot geluk kunnen denken ik waande u reeds niet meer op aarde, en thans zijt gij met ons, vereenigd. De Almachtige zij geloofd! mijn zoon, dat ik u voor mijne dood mag wederzien hernam Walde. Hoe is het mogelijk, dat gij uit 's vijands macht zijt gered, en mei het overwinnende leger zijt binnengekomen? vroeg de jonkvrouw. Rudolf is mijn redder. Rudolf riepen vader en doch ter. Ja. die getrouwe; mijne gevan genneming is u bekend; des nachts heeft "hij mij in Turksche kleeding uit het mid den der legerplaats geleid; wij zwierven rand, toen Poolsche soldaten ons om moctten en wel op den oogenblik, da', de grijsaard bijna van vermoeienis bc zweek; k bevond mij wel en heb het tol plicht geach'. onze dappere redders mijne hulp aan le bicden ilc heb derj veldslag bijgewoond, gij ziet, dat hei geluk mij gunstig is geweest; na dc stad tol het uiterste verdedigd ie hebben, ge niet ik he voorrecht, ook iets tot haai ontzet te hebben bijgebracht. Gij zult be grijpen welke moeite he mij gekost heefi om tol vandaag.ui; de stad verwij derd te blijven, maar eene ongesteld heid. veroorzaakt door dc uitgestane vermoeienis, belette het mij ik wilde niemand doen weten, dat ik mij in ht? leger bevond, om u door mijne konW ■errassen.Gc ziet wal Rudolf voor mij heeft gedaan. Wie had zulke getrouwheid kun nen verwachten; ik was ovcruigd van „.j-.e gehechtheid aan ons huis, maar nimmer heb ik kunnen denken, dat h zich te midden van den vijand zon ■ragen, om li te redden. Nu verklaart zich de oorzaak z er verdwijning op den dag. dat ;ij ge angen werd genomen, zeide Maria. Hij leeft nog, welk geluk wij zullen hem onze dankbaarheid kunnen beluigen: waar bevindt hij zich Hij is bij het ziekentransport cn zal weldra hier komen. Wij zullen voor hem zorgen al* voor eenen broeder, want h'j heeft ons weder vereenigd; zonder hem, warr.iv wij misschien voor altijd gescheiden ge weest, sprak de jonkvrouw. Maria, antwoordde haar vader «k zal hem beschouwen als een lid des hub- gezins, zijn gedrag heeft het hem waai dig gemaakt; hij heeft ons de grootst*» diens; bewezen. Ik heb Aufstadt uit eenen ellendi- gen toestand gered, verhaalde Alfonsus; daags na mij werd hij ook gevangen genomen; toen wij de Turksche leger plaats betrokken, heb ik hem bijna, stervende gevonden; een muzelman haci hem verscheiden sabelhouwen toege bracht; mijne tegenwoordigheid heeft een goeden indruk op hem gemaakt. iW heb gelas. hem te verzorgen. SLOT VOLGT.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1947 | | pagina 3