St. Martinuskerk PRTEH S,J, - vefrtelt, PIERLALA DE GAZET VAN AALST I EN OMSTREKEN herschijnt den Donderdag en Zondag van iedere week. Klimmer 47. Donderdag 12 Juni 1947, BURELEN 2 Kerkstraat 9, 'Aalst. Telef.; n, 114. I'. C. n. «SI.72. - 4e -Taa.g. 1 Ir. l.et Nr. 363e Veryolj, r'n Foto verbloemt doorgaans de wet Lelijkheid. da is het zeker voor onze tnissiegebouwen, Goed en Stevig ge touwd zijn die doorgaans ■wel. maar Vergeleken met wat >vij kennen in onze Streken, worden ze ver in de schaduw gesteld: he. leven is er m zijn kader heel wat armer. We bezoeken de scho len. Geen deuren of vensters aan de klassen; 't zou hier 'n lawaai zijn. knoesten de leeraars hier aan het roepen gaan. De Indiër zal zich niet moe ma ken, derhalve spreekt hij ook zeer ge woon, de leerlingen hebben maar stil te ziten en te luisteren. Sommige rak kers hadden anders zeer veel pret ach ter de rug van hun collega s. In de be waarschool ging het er anders toe Bcoulssysteem zo'n beetje, daar liepen ze Vrij rond of hingen aan de lessenaars van de onderwijzeres of waren me me kaar bolletjes aan 't verkopen. Ook in yele hogere klassen waren het juffrou wen, d:e onderwezen. Je zag wel aan sommige dat ze heel veel rou ine had den en hun jongens luisterden jes. Ik geloof dat het Aantal naar dc öUU liep, geen katholieken hoor, dat is ver uit de minderheid. Karachi is een bij ui stek Mohammedaanse stad en van tiaar dat de meeste jongens Mohamme danen zijn, meestal van de rijkste der sad. en helaas, voegde de pater er bij, het zijn de slimste niet. Volgens hem hebben onze scholen hier in de missie nog lang niet he zelfde peil bereikt dan de zelfde scholen in Holland of België, De kerk is mooi. zindelijk onder houden. daar slaan de zusterkens voor in met hun meisjes hieraan voel je onmiddellijk—de onvervangbare vrou welijke hand me: de haar eigen intuïtie, daar waar' wij, mSfihëri, het zo nauw niet nemen omdat we het ook nie zien, Wal nog wil zeggen dat we niet merken Hat het netjes is en dat de mannen daar ook niet gevoelig aan zijn. n Indruk van orde geven daarbij ook de rijen banken, daar wjrar s oelen al eens mak kelijker 'n beetje schots en scheef staan. Het kloos er der zusters met de meis jesschool paalde er onmiddellijk ^an. Het is nog wel n Belgische Congrega tie, Dochters van he H. Kruis van Luik, maar de landgenoten waren net afwezig. De overs e was een Engelse, in de sa cristie van de Kerk hadden we n Anglo Indische ontmoet, verder waren er ook nog twee Dui.se. Een ervan kregen we ter sprake en op de vraag van een on zer (.Spreken Sie Deutsch Moest u dat gezicht gezien hebben, er brak daar zo ineens een zonnestraal van blijdschap en geluk door als van 'n mens die weer eens vrij kan ademen, na maanden in *n cel te hebben gezeten. Engels was en is de voertaal, en dan die oorlog ^daar bij; wellich. hadden ze sinds 37, het jaar dat ze Belgie verliet, geen woord Duits meer gesproken, ge begrijpt. Ik hoop da ze 'i achteraf niet heeft moe ten uitboeten. Werkelijk de klassen wa ren piekfijn in orde en op gebied van schoolmateriaal even goed voorzien als in onze landen. Dezelfden avond slapen we nog maals in dc auto en reden 1 0 km. bui ten de stad, halvelings in de woes enij< mei hier en daar enkele ellendige hutjes. Daar saa midden die stille n klooster, een vormingshuis van de paters, n Tien tal inlandse franciscaantjes speelden juist 'n par ijtje voley ball en met n passie en die frisse, gezonde vreugde, die een kenmerk is van de bruintjes, naar het heerlijk voorbeeld van hun va- 'der Franciscus. dat zonnekind, die trou badour van O. L. H. n Gulle Pater Gardiaan ontving ons me die hartelijk heid, Franciscus-zonen c:gen. Overvloed van meubilering had hij niet en we gin gen dan maar op zijn bed zitten n si- gareje roken, want een Indische sigaar, daaraan durfden we ons nog niet ris keren. Je zal er anders niet zeeziek van worden, hoor lachte hij. i. Da wel rfiet. Pater Gardiaan, maar de effec en zouden mekaar kunnen benaderen... 'n Missieklooster, daar kan je nie. veel van zeggen: 'n graadje armer nog dan 'n gewone, centrale post verder rus intense spanning van jonge non nen die streven naar het hoogste om als uitverkorenen van dat millioenenvoll» den Christus en zijn liefde te breng, aan hün broeders. Een bloeiende, nie| zonder veel moei e In bloei R boud: wanneer je ziet dat alles er rondom schraal en kaal is. maar dank zij de re gelmatige besproeiing en speciale me thode van enkele vierkante meter in te dijken ('n groot woord voor zandrug- geijes van 13 a 2Q cm hoog) geeft he. heerlijke jcsultaten. Alles wa 'daar in 'de rïorpjeS woont is verstard Mohammedaan, we zien zelfs 'n kleine Moskee wit afsteken ach er en kele hutten; één gezin is er Katholiek en. dat is 'n varkenskweker op grote schaal. Nu Mohammedanen raken zelfs geen varkensvlees aan en ook de Indiërs zeer weinig, zodanig dat het de enige is van heel de omtrek. En onder de oorlog heeft die kerel bui engewone zaken ge daan met het leger, waar ze wel 'n brokske van «Sus he. Zwijn.lustten en u nog waren de kampen zijn beste af- etgebied. Zo liepen daar 'n 400 var kens van alle vorm, kleur, groot e, ras, magre spichtig, schurftig, waarbij onze boeren zouden (ui roepen i: «Maar zijn dat varkens lk kon mijn ogen ook' niet geloven, maar ze spraken eensluidend varkens- esperanto, zoo de .aal verraad toch de herkomst niet Gelukkig waren er ook enkele tussen waar ge zicht op hadt. maar niet zo veel. Ik moet anders zeg gen da: de stallen zeer proper waren eri, alle dagen uitgeschuurd worden, daar mee troffen we de beestjes nu in hun wandelpark aan. De baas was zeer in zijn schik, da. we zijn onderneming zo eens kwamen bekijken, hij stelde dat zeer op prijs. Hij kwam er goed voor, fijntjes gekleed, aanleg voor 'n buikje reeds, sprak vlo. Engels, 'n zakenman heeft dat nodig, en scheen daar als n koning te heersen op zijn varkensboer derij. Daarbij had^ hij nog enkele koei en, ossen, «ei-ven, n paar flinke dran.- paarden, 'n hond of vier, kippen, een echte modelhoeve. We spoedden ons terug naar 't kloos er, tijd Yoor t lof. De zachte akkoorden Van het harmo nium galmde reeds in en rond de s em- mige kapel en we namen plaats in de koorzetels naas onze zwarte bruintjes, want de inlandse par ekens kunnen best 'n bruine pij verdragen natuurlijk in aangepaste stof (zeer lich daar waar wij, Europeanen, toch liever aan wit de 'voorkeur geven. Liep mijn har daar warm: te mogen zingen samen, zwart en wit. naast mekaar de heerlijke Grego riaanse lofzangen voor dezelfde Blanke Hos ie. Dat is de Kerk dat is de levende Christus «O, Moederkerkvan Rome, zo edel en zo groot, van alle kanten stromen de volken in uw schoo l 't Was volop donker ahf we terug .ar de stad bolden. Na he avondmaal zaten we nog wat rustig op he terra? gezellig te praten. Na uurlijk moesten we al het nieuws uit Belgie, vooral het poli.iek gekonkel in de koningskwestie nog eens meedelen voor de zooveelste maal. want in 't buitenland schijnen al leen linkse klokken e luiden en die wer-, pen geen gunstig licht op ons klein land. Als Belgie groot uit den oorlog is gekomen he komt klein uit de be- -rijding, maar ja, dat is allemaal de schuld van degene die in 40 de moed gehad heeft een daad van nederigheid te stellen en liever zijn eigen persoon aan blaam bloo stelde dan zijn volk te laten uitmoorden. Gedurende de nacht wordt ik" wak kei geblaf, door een bende honden die te keer gingen als bezetenen. Tussen dat lawaaii door weerklinkt een aangehou den hol geklop op de s raten, dat duur-, dc wel 'n half uur. 's Andej,*ndaags vernamen we dat het voorbijtrekkende karavanen waren en het geklop dus ni" s anders dan de hoefslag der kamelen op de asphaltweg. 's Morgens is hel alarm erger: polshorloge verdwenen van P< Van de Kerckhove. Pater Overs e zat er zelf geweldig mee in verlegenheid, want hij kende zijn dienstpersoneel zo goed maar ja. dat kon al ijd gebeuren toch. Toen ik echter hoorde dat vens er- luiken opengestaan hadden bestond et- voor mij geen twijfel: dat is 'n kreng van *n raaf geweest want kauwen en kraaien za'.er er daar b j honderden, al le bomen zaten vergeven van die le lijke dieven "n kraai heef die fos- foorcijfertjes zien blinken en dit heeft in haar been gebeten i X"t Vervolgt. X OVER COMPENSATIEKASSEN EN KINDERVERLOF. Sommige kassen voor gezinsvergoe dingen geven de kinderen, tussen 6 en 15 jaar. hunner aangesloten leden de gelegenheid om een maand verlof door te brengen, *t zij aan Zee. *t zij m de Ardennen of in het buitenland. Het ver blijf en geneeskundig paderzoek is kosteloos. Het schijnt ctaTVSTe ouderS zich hier over ongerust maken en vrezen da. hun jonge kinderen gedurende die maand niet onder de {e .wensen leiding zullen Staan, lk meen, cTa men"aThoewel deze vrees eenigzins in sommige gevallen kan ge wettigd zijn, in deze zaak toch niet mag overdrijven en beginnen alarm 1 te bla zer. vooraleer men -iveei dat deze vrees helemaal gegrond is. De geste dezer compensatiekassen is in ieder geval prijzenswaardig en ik be grijp heel goed de vreugde der ouders onzer werknemersfamilies omda nu ook hun kinderen de gelegenheid krij gen eens een maant verlof te mogen doorbrengen aan Z:e of in de Arden nen. Dit feit toch heef tfie doen naden ken en 'k ben tot ,cl$>drie gevolgtrek kingen gekomen. 1. De veran woordelijkheid onzer patroons iS groot omda ze ook ver plichtingen hebben niet alleen tegenover hun werkvolk maar ook tegenover het gezin van die werkmensen. Dus ook tegenover de kinderen uit die gezinnen. De pa roon, bewust van deze verant woordelijkheid, moe er dus voor zor gen dat hij zijn werkvolk bij dergelijke compensatiekas aansluit die waarbor gen geef op alle gebied. Ik heb nog geen van die inschrij vingsbulletins gezien, maar ik meen toch dat het Itu tig is dat de ouders zouden moeten aan toevoegen tot wel- *ke godsdienst overusing ze behoren opdat de leiding dier verlofinrichtingen er zou kunnen voor «.örgen dat niet al leen op 5-ezondhcW en ontspanningsge bied maar ook op godsdienstgebicd al le waarborgen bestaan, 2. Het is spijtig dal niet allé kassen dergelijke gelegenheid kunnen geven aan de kinderen hunner aangesloten le den. Dit komt hierdoor dat nie. alle kas sen over de noodige reserve beschik ken om zich die luxe te permi eren. Dit is b.v. het geval voor die kassen v leden veel kinderen tellen. Het zijn dus dc families me: veel kinderen die ui'; sloten zijn. Daarom het hoogst nooclig dat er spoedig een we" worde gestemd waar door alle kassen ook gelijke voordelen zouden geven. 3. De Compensatiekasself, alhoewel de meeste vrijë instellingen, staan toch onder toezicht van de staa\ Dit voor wat het geldelijk beheer en uitbc'alin- gen betreft. Nu dat door deze kosteloze kindervacanties de werking dezer Com pensatiekassen een nieuw ui zicht krijgt en een nieuw actieterrein betreedi is het dan ook plicht van de sïaa. hierover toezicht ie eisen. Ik meen dien ten gevolge daf de C. V. P. (de Chris elijke Volkspartij) in deze niet mag onverschillig toekijken en, bewust van hare taak en veran'woorde- lijkheid, actief en opbouwend zal op treden. He volstaat dat «Te C. V. P. leiding dc minister van volksgezondheid en het gezin op deze kwestie atent maken op dat er zou worden opgetreden. We hopen dat in 't kor hierover ge ruststellend nieuws za! verschijnen en dat de vrees van sommige ouders over bodig zal blijken. In afwach:ing blijkt het toch overbo dig van onnodige alarm kreten te sla ken. PIERLALA. HET FISKAAL' REGIME VAN DE TABAK Door de regering werden amende menten ingediend aan het ontwerp be treffende het fiscale regime van de ta bak. Volgens deze amendementen wordt de uitlandse en inlandse iabak aan vol gende accijns onderworpen Sigaren 10 0/0; Sigarillos 16 t.h. sigaretten 34 t.h.. plus een vas recht van 14 fr. per duizend: rooktabak 23 t.h en na te pruimtabak 23 t.h. De accijns wordt verhoogd met een bijslag gelijk aan 20 t. h. van de prijV van het bandje voor sigaren en Sigaril los. me 50 t. h. voor de sigaretten, rook-, snuif- en pruimtabak. De bijslag der sigaren en sigarillos zal dus met 3Q t.h, verminderd worden. (G. Gezel te)', de St. MartinuskerS. Stap. voor stap. zoo gaau de paarden,. en ook de werken voor het herstel van Traagzaam maar zeker. Sommige mensen denken er niet meer aan; andere werken in stilte voort. Zo gaat het ook met de toneelgroep Arbeid en Kunst In stilte werken ze; stil maken zij ziel gereed en willen het hunne bijdragen voor het herstel der Kerk. Al hun vi t je ti jd (en njeer nog) geven zij er voor ten beste edelmoedig, onbaatzuch tig. onverdroten. Óp Zondag, 22 Juni zullen zij. in de openlucht schouwburg van de stad (ingang, Ivapellestraat) een vertoning geven van «DE NOTABELEN VAN KRAAIENEST bewerkt door Jos. Janssens. .Voor de toneelliefhebbers een fijn brokje en voor al deze die iets voor de kerk willen doen een gelegenheid om het aangename ■tan het nuttige te paren, om doof «Kunst» de «Arbeid» te steu nen en hun bijdrage te storten ten bate van de kerk (en toch ook iets te hebben voor hun geld), want de volledige opbrengst zal ge stort worden ten bate van de herstelling onzer mooie «oude kerk». óp Maanaag 23 üuni, te 18 1/2 u. zal een GALA vertoning doorgaan. 'Aalstenaars, waardeer dit schone gebaar van den toneelgroep 'Arbeid en Kunst» en laat, door uw talrijke opkomst, blijken dat. (ij hun edelmoedigheid op prijs stelt en steunt OVER VRIJE LIEFDE EN VRIJE POLITIEK. Men heef. he; zien gebeuren sedert de ereld de wereld is, en meer dan ooit gebeurt het in onzen tijd. De vrije lief de komt meestal ui op moord, bloed ellende Die les werd zoo dikwijls uit de dagbladen voorspeld, telkens een uw drama werd ruchtbaar gemaakt een nieuw slach'offer was gevallen... Men zag daarna somstijds de moorde naar tot inkeer komen, zich zelf soms aangeven bij het gerecht, en het gerech. meermaals ook loonde zich lankmoe dig bij het geval, nam allerlei verzach tende omstandigheden aan, «zij of hij haden gehandeld onder den druk de/ passie; hun verstand was op hol: zij wis en nie. goed meer wat ze deden, enz. enz... en het gebeurde dat zij of hij bijgestaan door spitsvondige advo- katen, er vanaf kwamen me een licht* straf- Nu kwam de les van Rome. en werd over heel de wereld uitgezonden. Op Zondag 27 April 1.1. schitterde boven het altaar der grootsche St. Pieterskerk i Rome. in een vloed van licht en glorie, het beeld van een jong meisje, Maria Gorelti, door de kerk zalig ver klaard. Wie was zij Een kind, nau welijks twaalf jaar oud. Zij droeg een wi te lelietak in de hand, gelijk men dikwijle de jeugdige martelaressen voorstelde in de primitieve kerk. ds Agnes van onzen tijd. 40 duizend men- schen woonden de ontroerende plech tigheid bij, en vooraan dicht bij he. al-: taar. bespeurde men de oude moeder en heel de familie der Zalige, en onder hen «de moordenaar i van het jonge meisje, 't Is nu 45 jaar geleden dat dit meisje door dezen jnogen man werd neerge- s oken, daar zij niet wilde toegeven aan zijn wilde driften. Na zijn misdaad werd hij tot 30 jaar gevangenisstraf veroordeeld, en sedert bekeerde hij zich; de ouders van he slachtoffei schonken hem grootmoedig vergiffen»»; daarna trad hij als boeteling in een klooster, onder naam van Broedei Stefano. Dii zijn feilen, waaraan deze Zalig verklaring herinnert, die voor velen on gemerkt schier zijn voorbijgegaan, een alledaagsche geschiedenis, zou rnen denken, of een romannetje uit he verle den... Maar zooals de Paus he uitsprak ter gelegenheid van deze gebeurtenis j «Dit kind toon duidelijk aan de geva ren aan welke de vrouw is blootgesteld in den huidigen tijd. en niet alleen d« vrouw, ook de jongheid en het kind». In zijn toespraak schandvlekt de Paus vooral (en voor de zooveels e maal) de verderfelijke machten die er maar op uit zijn om de jeugdige zielen te be derven, de boeken en tijdschriften me. hun liederlijke verhalen, de theaters me» hun ergerlijk; lonelen van echtbreuk ca verleiding, de kinemas met hun aanlok kende voorstellingen der ontucht en hun zedeloze reklamen en affichen lang» de straten. (Zooals nog voor korte we ken in deze stad. die affiche aan vel» cafés-vens ers uitgehangen. met dis schaamteloze juffer erop in haar provo- kante houding!)... Ook aan de vi.rine» van deftige winkels verschijnen beef den, die in hun manieren en hun on-ge- L'eeldheid, daar schijnen geplaatst om de zinnen der jongheid te s oren en op hol t; brengen... Wat wordt er ondernomen om dez* aanvallen op de openbare zedelijkheid tegen ie werken Nu komt de zomer tijd, de zon begint aan d;n hemel te stoken, en weer zie men. aan het zee strand en langs de s'raten. de brav» juffertjes en zelfs de gezete matronen als lichte danseressen voorbijwandelen, zonder dat zij er aan denken misschien, hoe zij de zinnen prikkelen en naar da zonde opjagen, Waarheen leidt dit alles Waarop moe dit alles uitkomen Het werd reeds zoo dikwijls gezeid Wulpscb- heid en bederf, vrije liefde, en als slo - toneel, moord, bloed, gebroken levens en jammerlijke ellenden Hoevele mo derne leerstelsels en ook politieke stro mingen. noemen wij slech s socialisme er. communisme, huldigen deze levens beschouwing der vrije liefd; Alles voor de zinnen, voor het genot De geschiedenis der jeugdige marte lares is alzoo een beeld des tijd» gewor den. Zij bewijst da de mensch het mees" terschap over zichzelve moet en kan be waren, dat de drift niet heilig is en dat men aan" hare verwoestende macht nie den vrijen teugel moet laten; da de re delijke mensch ge:n «beest' is. door het woes instinct voortgedreven. Dat is de donkere weg der vrije liefde, die leidt naar het onheil, naar de wraakzucht en het bloedvergieten, naar de schande en de vernie iging. «Nu moet hij of zij er aan! Nu schiet ik hem of haar neer! Dan werkt de onvoldane of bedrog;n drift als een gevaarlijke zelf-begooche ling, als een martelende idéc-fixe. Men he;ft geen rus. meer. Men ziet niets an ders meer. Men wordt tor het u.terse gedreven, en Op zekeren dag. wanneer haat, wraakzuch of jaloerschheid wild in het hart opbruisch:n en de stem van het ge we en smoren, wordt de noodlot tige daad gesteld, die geen .ranen in het verdere leven kunnen uitwisschen. Wa: in 't klein gebeurt op het gebied van het zedelijk leven, strekt zich in jde kringen uit op het g:bied van dc Wereld-Politiek. Daar wordt op grooe schaal de moord bedreven. Om pian nen van hoogmoed en eigen macht uit te voeren, deins: m;n nie terug om gan- sche volkeren op te offeren en uit te moorden. Wreedheid en gewetenloos heid treden hier op den voorgrond, zooals het voorgehouden werd door tal van wijsgeren, veroveraars en weteld politiekers. Machiavelli leerde het aan Italië. «Alle middelen zijn goed. ook de ongenadige oorlog, om he gewenschte doel te bereiken en zijn heerschappij op te stellen». Nielzsch;. de trotse wijsgeer van Duitschland. erkende in de wereld slechts wee soorten van volkeren het Heerenvolk het Duitsche. natuur lijk en d: «Siavenvolkeren Deze laatste moeten met geweld onderdrukt worden en zijn bestemd om de Her ren ie dienen: of zoolas Napoleon z;i: De politiek heeft geen hart zij ken enkel macht en geweld». Op diezelfde «vrije en gewetenloze poliiek kwam Le- nine uit R-.-sland. met zijn leer over de «Wereld-Dictatuur van he Proletariaat» en Hitler in Duischland met dc leer van het «Nazisme», waarvan men de wreed heid heef. kunnen aanvoelen in de con centratiekampen. Men zou he. kunnen noemen de «Vrij; Politiek die geen welen noch zedelijke remmen kent. ge lijk men zegt de «Vrije Uefdc. en bei der invloed en resultaten zijn dezelfde: De mensch moet aan zijn verlangens en droomen volle vrijheid la en. al kosten zij ook voor de anderen de vrijheid, het geluk en het leven, al brengen zij niets dan s:rijd, oorlog, en verwoesting voor.. Zoover staan we nu in de wereld-po litiek Wie zal nog dc ongebreidelde driften tegenhouden, in het leven van den enkeling en in he leven der volke ren Hoeverre hebben reeds deze drif en de menschheid gebracht op hare wegen Het huwelijk valt aan stukken,; onge rouwheid bezoedelt den huiseüj- ken haard. Onder de volkeren heerscht onrust en onzekerheid voor de toe komst... Wie zal de machtige» zijn. die gereed s aat om met bommen en onge kend wapentuig de ontredderde wereld te bespringen Wie of wat zal de «machtige» iegenhouden in zijn wilde d>-i.fi om de aarde tc veroveren, dc wc-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1947 | | pagina 1