Stadsnieuws
EU DE OPVOERING VAN
L U C I F E R
DE NIEUWE NEDERLANDSE
TRAGEDIE.
Er worden veel toneelstukken uit
gever en er wordt 11 er niet nvndcr in
»Me steden voor het voetlicht gebracht.
Het gebeurt echter niet dikwijls op een
jaar dat oijze letterkunde wordt ver
kijkt met :en tragedie, die door haar
diepte van inhoud en door haar klas
fneke hoofsheid van vorm zowel de
schoonheidsdrang als het verstandelijk
streven van de Uzer en de toeschouwer
in buitengewone mate bevrediging
schenkt.
Zeer verscheiden is de kritiek, waar
op deze nieuwe tragedie werd onthaald.
Vele critici echter beperkten zich tot
bet zuiver letterkundig» ofwel tot het
louter dramatisch' standpunt.
Men oordeelde het ongeschikt om
opgevoerd te worden: het was een 1 lees
drama
Ófwel de letterkundige vorm bleef
ver beneden het peil, .dat schrijver zich
in Vondels Lucifer voor og:n had ge
steld
Het was er de schrijver niet om te
doen Vondels Lucifer naar de kroon te
ateken. heel zeker niet wat de lyrische
vorm betreft.
Kruim en plastische kracht der taal,
zo schrijft P. Brauns zelf in zijn inlei
ding, verfijning en verscheidenheid der
lyrische vormen in de reizaneen, kort
om al dc geniale verworvenheden van
oen jarenlang ingeoefende zang- en
•woordkunst, van een barokke beschrij-
vingfiweelde en een-alle navolging tar
tende rijkdom van klank en taalmu
ziek. daarin zal de prins onzer letteren
steeds voorgaan.
Gelukkig maar ondertussen dan P.
-Brauns met gegrepen heeft naar die ba
Tokke beschrijvingsweelde want, mag
Vondel met recht eisen dat w: zijn
stukken oordelen en genieten vanuit
het kader der zeventiende eeuw. het
zou heel wat minder prettig zijn als toe
schouwer, voor een modern drama dat
geen histor sch kader heeft, terug te
reizen naar dc tijd van de Barokkunst.
Het werk van P. Brauns moet be
oordeeld worden vanuit een standpunt
da' d: eeuwig-geldende normen der
schoonheid inschakelt in het kader van
■hedendaagse stromingen en opvattin
gen. Zelfs dan echter zal een oordeel
over de letterkundige vaarclc van dit
drama nog steeds erg subjectief ge
kleurd zijn.
Dc wijsgerige en theologische diepte
van de gedachtegang, die d: schrijver
tot uitdrukking w.l brengen, loopt im
mers onmiddellijk gcyaar met dc lyri
schc vormen een disharmonie in het le
ven te roepen,, die gemakkelijk 'zulke
.peez* voor verstandelijk en ohdu:
dclijk houden doet. Hoe dieper'dc ge
dachte, hoe moeilijker ook het sam.n-
jjaan van die gedachte niet dc uitdruk
kende vorm, alhoewel wijsheid en
Schoonheid in hun Bron geen tegen
spraak dulden. D e spanning is het ge
volg van de scheiding in onze mense
lijke activiteit tussen het geestelijk
doorgronden, en het stoffelijk uitdruk
ken.
Naarmate de criticus meer kunste
naar is dan metaphysicus of omgekeerd,
zal hij in zulke poezie zijn schoonheids
drang (gepaard met grot:- gevoelsin-
slac) zien verstrikt lopen in de wijsge
rige ondergrond ofwel met een scepti-
schc glimlach neerzien op dc vruchtelo
ze uitdrukkingspogingen van de lyri
sche beelden.
Al is bet dan- waar dat, naar het
Hij deelde aan Georges den indruk
mede. dien hij vermoedde dat hel z.cht
der jong: zangster op zijnen broeder
had teweeg gebracht.
De brief van Jozef aan Georges was
aanstonds na het vertrek van den Co
roner verzonden, en dezelfden avond
nog was jozef naar dc tapperij De;
vroohjke Zeerob gegaan, in de hoop
Jenny te zien. Maar, bittere teleurstel
ling hij vond in dc konc.rtzaal cene
artdere zangster, cenc dikkrosharige:
reeds bejaarde vrouw.
Wat is er van het jonge meisje
gewordrii, dat hier gewoonlijk zong
vroeg hij aan d<n huisbaas
Het meisje van M lson ant
woordde Wayman, o wij hebben haar
verloren. Zij heeft eenen twist grhnd
met haren vader, zo het schijnt, en zij
is haar huis dan ontvlucht.
Ik veronderstel dat g,j van mij
nen nvest.-i hebt hooren spreken
Hoegenaam niet. Zou er hem een
ongeluk overgekomen zijn
Jozef ver* 1de h.m alles wat hij wist
over het treurig einde van zijnen kapi
tein
Wayman aanhoorde hem oogen-
schijnhjk met de grootst.- deelneming.
En gij wee» hoegenaamd niet.
wat er van dc zangster geworden is 7
vroctr Harkcr, zijn verhaal eindigend.
Ik weet evenmin over haar dan
over den armen overledene t? spreken.
Achtervolgt haar vader haar
niet
Ir. het. geheel ni Hij is er de
man niet- voor; het heeft zijne dochter
behaagd hem t: verlaten, en hij laat z?
vrij naar hare goesting handelen.
En haar grootvader, de oude
oordeel van P. Brauns, de gestrengst:
metaphysiek zich in de kuns'visie moet
voltooien om geheel zichzelf te worden,
het is niet aan iedereen gegeven de
noodzakelijkheid hiervan te ontdekken
c nhet is al evenmin noodzakelijk dat
het geschreven drama op een voor ie
dereen bvredi^.-nde wijze beantwoordt
aan die objectieve behoefte.
Meteen is het ook wel duidelijk dat
iemand, die ervaren is in het beoordelen
van dichterlijke natuurbeschrijvingen
of gevoelsuitingen, daarom nog niet dc
nodige bekwaamheid bezit om te oor
delen over de waarde van dergelijke
tragedies.
Stellen we ons nu ook even op to
neelkundig standpunt om te zien in
welke mat; Lucifer aan de vereisten
van het drama voldoet.
Hoe dikwijls hoort men niet het
verwijt gebrek aan actie». Best mo
gelijk; maar wat verstaat men dan
door act*
'Toch zéker niet de mogelijkheid tot
opwindend spel of de opgejaagde uit
erlijke activiteit der spelers. Deze zijn
immers een bedreiging voor de weerga
ve van de werkelijke innerlijke intrigue.
Ze mogen niets méér zijn dan de uit
erlijke openbaring van de botsing tus
sen de tragische hoofdrol en absolute
macht, dir hem vernietigen zal; absolu
te macht die het complement is van het
absolute streven zelf dat groeit in de
hoofdfiguur van het drama en dat op
tastbare wijze gesymboliseerd wordt in i
dc weerspannigheid van de omgeving,
die ten slotte toch nog steeds de weer
gave is van de kleinheid en beperktheid
van de hoofdrol zelf.
Vanaf het eerste toneel voelt Lucifer
in zich een duistere tweespalt. Het heer
lijke, door eigen kracht geschoorde we
zen. dat hij is. Hij. de Prins der Enge
len, heeft in zich een geheime s'em ge
hoord, die spreekt van opstijgen naar
hoger volmaaktheid. Lucifer zou zich
met eenvoud en deemoed moet.*n over
geven aan die uitnodiging zonder voor
eerst zelf te willen handelen en begrij
pen.
Maar werd hij dan nog niet vol
maakt genoeg geschapen
Zal hij dan eigen onmacht erkennen
en zich als een kind laten helpen om
totaal zichzelf te worden
Neen. opstandig sluit hij zich op in
eigen willen en eigen kracht. Steil om
hoog rijst zijn zelfgenoegzame groot-
heidsdrang op naast een Gabriel en een
Rafael, die hun behoefte aarn Gods
hulp en genade gelaten bekennen. Hun
Godsgclatenheid is in Lucifers ogen
niels anders dan zwakheid, kruiperij en
vleierij; vertolkingen van het gevaar
in hem. dat. hij bevechten wil. Eigenlijk
zijn het de vertolkingen van zijn eigen
beperktheid en machteloosheid. door
hem zelfs naar buiten gepiojicietrd in
dc personen die hem omringen zoals
trouwens ook dc nijdige toorn van Be
lial en de luchthartige spot van dc zich
in all s stellende Apoll on niets anders
zijn dan de projectie aar buiten van Lu
cifers eigen spot en afgunst om de za
Jig-: rust en het Godsvertrouwen van de
aan God gegeven Gabriel en Rafael.
Met het stijgen van Lucifers wild
streven naar eigen oneindigheid groeit
ook het dreigend gevaar 1 en gaat ook
de toorn en spot van Btlial en Apollion
nveer en meer in h-m over. totdat zijn
willen om alleen zichzelf en oneindig te
zijn, te pletter loop! tegen zijn eigen
klein geschap;n-zijn, dat zich als een
onoverwinnelijke beperking openbaart.
Zijn oneindig Str ven loopt zichzelf
stuk tegen zijn beperktheid <n brengt in
blinde
Hij is met haar vertrokk:n.
Er werd niet verder over dat onder
werp gesproken.
Ik wil u thans zeggen wat mij
hierheen brengt, mijnheer Wayman,
hernam Jozef, het is heel waarschijnlijk
dat ik hier in het omliggende voor eni-
een tijd zal moeten blijven, tot dat de
kapitein Georg s mij zijr.e onderrichtin
gen zendt betrekkelijk het schip van
zijnen ongelukkig: broeder. En, daar
uw huis rrüj aanstaat, heb ik het ge
dach er mij tijdelijk ie vestigen. Ik
weet dat- g j verscheidene kamers te
huren hebt; gij zoudt nat mij enen
nistigtn huraar hebben.
Het zij zo, zei Wayman, zonder
aarzelen, dat gaat mij.
Jozef was sedert verscheidene weken
de huurder van Wayman. altijd op
loer. altijd gereed om de kleinste aan-
duid rig in te winnen, die zou kunnen
bijdragen om bet geheim te doorgron
den waarmede de dood van zijnen ka
pitein omshiierd bleef.
Niels nog was zijr.en iever komen
belonen.
De police bad haar uiterste best ge
daan om het fijne woord van dit ver
schrikkelijk geheim te k'nnen, maar het
was vruchteloos gewees*. Wat de man
bezeten had, bestond in goud en bank
biljetten, die. in ene stad als Londen,
niet moe lijk waren om uitgewisseld te
krijgen.
Niettemin. Jozef voihardde in zijne
opzoekingen en wachte met de getrouw
heid en dc standvastigheid van enen
hond.
die ondergang van zichz.lf het Abso
lute, als oneind'g de macht van Lucifer
overtreffend, tot openbaring.
«Weet, weet, ik bracht uw God
toch eindelijk aan 't spreken.
Ik voel zijn macht in mij
aan t wroegen en aan 't wreken.
Ach, wnahoop. t Js U laat.
Hoe meer de in een drama onder
gaande persoon zijn eigen ondergang
bewust is en hoe 1 neer hij zich tegen die
verplettêring door het Absolutie ver/eL
ten wil. des te heviger ook de dramati
sche weerslag in die overtroffen per
soon. In Lucifers geest komen al die
krachten en spanningrh tot een zeer in
tens bewustzijn. Vandaar ook de ster
kc dramatiek die de toeschouwer aan
grijpen zal. want zo is de aanschouwe-
ïjk; ervaring van zijn eigen verbonden
heid met het Absolute op zeer scherpe
wijze ontdubbeld geweest in Lucifers
persoonlijkheid.
Bij ek ondergang van Lucifer is het
drama ten einde. \t at er nog op volgt
als bewustzijn van positieve verbonden
heid met dc Oneindige op bovenna
tuurlijk plan. brengt niets meer bij aan
het drama en is zelfs gevaarlijk voor dc
dramatischs schoonheidsontroering var
de toeschouwer. Zelfs al wordt dit bij
komend slot opgsvat als de aankon
diging van Lucifers voortgaand; strijd
en opstand in het hart der mensen, dan
nog is dit alleen een explicitatie van
wat reeds bij dc ondergang van Lucifer
in de dramatisch ontroerde toeschou
wer tot directe beleving kwam.
Deze korte beschouwing, waarin de
intrigue zeer centraal rond Lucifer werd
behandeld, is door. het feit zelf zeer
onvolledig. Toch toont ze ons even dc
sterke dramatiek aan van P. Brauns
werk en laat ons dadelijk het verschil
begrijpen met de intrigue van Vondels
Lucifer en... waarom d: schnjver zich
gedwongen voelde tot het uitwerken
van een nieuw; tragedie.
De intngue, die bij ondel berust op
de afgunst der Engelen tegenover de tot
hoger heil geroepen mens, krijgt door
het nieuwe drama haar .volle, innerlijke
werkelijkheid in de persoonlijke, inwen
dige strijd van iedere Engel met de ge
vaarlijk: uitnodiging van God tot
deelname aan zijn persoonlijk Liefdele
ven.
Deze sriijd gaat gepaard met de ON
DERLINGE afgunst intrigue, die ech
ter nooit zooals bij Vondel zweemt
naar enige zinnelijkheid, doch het reeel
inwerken os op elkaar van geestelijke
krachten.
Om volledig le zijn. in pen btoordc
Üng over de speelbnp/heid van het
drama, zou ook n«'a» dc technische
vorm moeten in ogenschouw genomen
worden. Zeker is dat- het drama de
spelers toneelkundig voor grot: moei
lijkheden stek. D beleving en de ver
bceldingskracht van de schrijver héb
ben het natuurlijk gemakkelijker dan
de uitbeeldingsmogeliikhtden van de
spelers. Wellicht kan hieraan enigszins
verholpen worden door een zekere ver
fcoeldingskracht en stouihcid: der spe
lers, maar dan op voorwaarde dat deze
niet op de eerste jilaats t:chnisch ge-
perfec'ionneerde kommedianicn zijn.
maar diepe en oprecht: vertolkers, die
in staat zijn te begrijpen en te beleven;
die hun rol niet spekn maar zijn
Het gebeurt te d kwijls in onze tij
den dat een diepe, schone tragedie ver
knoeid wordt, omdat het de spelers
ontbreekt aan intellectuele diepte, op
rechte beleving cn innerlijkheid.
UI. ONTERFD.
Er was omtrent een jaar verlopen,
sedert den moord op akntijn Jernam;
de scherpe w.nd d.r maand Maart
snorde dwars door de bladcrlooze tak
ken der bomen van het Green-Park.
In de boekenzaal van een der prach
tige huizen in Arlingtonstreet wandelde
een hevig bewogen gent-lemen van tijd
tot tijd voor een der vensters st.lhou-
dende, om met misnoegen den duisteren
wolkenhemel te aanschouwen.
Welk weder mompelde hij, welk
afschuwelijk weder
Hij die dez: uitroepen horen nev,
was een man van ten vijftigtal jaren,
die zeer schoon moest geweest zijn en
het zelfs nog was; hij had van die fiere
edele gelaatstrekken, die men ni:l ge
makkelijk vergeet, wanneer men ze een
maal vezieu heeft.
Sir Osv.al Eversleigh was de laatste
afstammeling van ten der oudste fami
liën uit het graafschap Vork. Hij was
eigenaar van het kasteel van Reynham,
in d t-zelfde graafschap en van het rid
dergoed van F.v rsleigh, in dat van Lin
coin; zJjne domeinen brachten hem een
jaarlijks inkomen van veeritg» duizend
pnod sterling op.
K j was ongehuwd, en. daar hij reeds
zijn vijftigste jaar had bereikt, aanzag
men het als onwaarschijnlijk dat hij
nog zou trouwen.
Zo was 1 n minste het vast» ge
dacht van hen d»e geroepen waren om
het fortuin van den baronet te delen.
De bijzonderste onder hen was Rev
na ld E've rsleigh, zij n neef en gunsteling,
de enige zoon var, zijnen jongeren
broeder, die op het slagveld gekorven
t
Men verzoekt ons het overlijden «e
melden van Mevrouw
MARIA VIRGINIA VAN GIJSEGEM
weduwe van de Heei
FRANS PAF.LSTERM A NS
geboren te Aalst de 4 September 1685
en aldaar godvruchtig overleden de 22
februari 1948, voorzen van de Laatste
H. Sacramenten en de Pauselijke Zegen
In Articulo Moytis
De plechtige lijkdienst en begrafenis
tot dewelke U vriendelijk wordt uitge
nodigd zal plaats hebben op DON
DERDAG 26 FEBRUARI 1948. te
9.30 u.. in dc Dekanale K.rk van Sint
Martinus te Aalst.
Men vergadere ten sterfhuiz: STEEN
WEG OP BRUSSEL 53. te 8 U 45.
Vrienden en kennissen, die bij verge
telheid geen doodsbericht zouden on -
vangen hebben, gelieve dit berich: als
dusdanig willen aanzien.
Zondagdienst der Apotheken
en DIENST NA 7 uur s AVONDS
VOOR DRINGENDE. GEVALLEN.
IIS ALLEEN OPEN van 9 tot 12 en
van 14 tot 18 u op ZONDAG 29 FE
BRUARI 1948 De Apotheek van M.
VAN CAUWENBERG, MOLENDRIES
BESTUUR DER STAD AALST.
Belangrijke mededeling aan personen
recht-hebbenden van Ke' honds voor
Gebrekkigen en V erminkten
Zoals rees deze dagen in d: dagbla
den werd aangekondigd, kunnen de
personen gerechtigden van het Fonds
der Gebrekkigen en Verminkten genie
ten van een speciale premie, strekkende
tot wederuitrusUng. Deze premie b«
draagt 1.000 fr. voor alleenstaanden
en 1500 fr. voor dc gehuwden.
Dc personen die menen aanspraak te
mogen maken op deze toelage dienen
hun formulier aan te vragen aan de be
voegde dienst waarvan het adres is
Ministerie van Arbeid en Sociale
Voorzorgt
Fonds voor gebrekkigen en V erminkten.
Kaïmelietenstraat, 33. Brussel.
De Secretaris, D: Burgemeester.
Fr. DE MEV ST. J. BORREMAN.
FEEST- EN VERBROEDER1NGS
COMITÉ
VAN HET STADSPERSONEEL
AALST
Op Zondag 7 Maan 1948
RnroH lts u :w
Gordijn 17 u. stipt,
cn Maandag 8 Maart,
IStim»! lb it :H).
Gordijn 19 ti. stipt.
GROTE REVUE
NA GOMEN NE GANK
Io,,r .1 VI Dé Snu l
in de Stadsschouwburg,
Vredeplein, Aalst
met medewerking der spelers van
de verschillende Aalsterse Maat
schappijen cn een prm htig
Balletkorps,
ion Uitvoerders
Prachtige Kostnnnn
ritgele/fii d< nrs.
Prijzen der Plaatsen 25, 20
en 15 fr.
Kaarten te bekomen bij dc le
den van het Stadspersoneel.
Hij had twee andere neven die recht
hadden op een zeker deel der erfenis
het waren de zonen zijner zuster d.r
enen rektor Dak genaamd, gehuwd
had.
Maar Lionel en Douglas Dak waren
van die hebzuchtige wezens niet. die
ongeduldig naar den dood van hunnen
oom trachten.
Opricht aan hem verkkefd. onthiel
den zij zjch van alles wat zou kunnen
aanzien worden, als gedaan zijnde met
het oog op zijn fortuin. De oudste be
reidde zich om kloosterling te worden,
en de jongste bewoonde een kkin ap
partement in Tempk Bar, waar hij de
rechten studeerde.
Het was heel anders met Reginald
Eversleigh; sinds zijne eers>e jaren was
hij bij zijnen oom opgevoed, en eerder
als een zoon, dan als een neef behan
deld.
Hij was een echt bedorven kind.
Maar de verblindheid door ene diepe
verkleefdheis veroorzaakt, kan niet im
nver duien. Er kwam een dag dat dc
baronet overtuigd werd dat de zoon
zijns broeders onwaardig was van de
liefde die hij hm toedroeg.
D: jongeling was in he' leger inge
l'.jfeF. Zijn oom had hem als officier
aangesteld in een schitt iend ruiterij
regiment, zodat Reginald zijne militai
re loopbaan n de best-s voorwaarden
begon.
Doch welhaast werd sir Oswald door
de schuldetschcrs var. Reginald lastig
gevalkn en had daarbij feiten verno
men die onloochenbaar bewezen da de
kieschhesd en d- rechtschapenheid van
zijnen neef veel te wensen heten.
CONCERT
WILLY VAN DER MEIRSCH
TE AALST OP 19 FEBR. 1948
N ettegc nstaaruh !k; gure w n'crw. r
was een select publiek opgekom.n voor
het eerste der reeks var» drie concert.n,
welke de violist Willy Van dc i Mei r sch
in de feestzaal van het stadhuis l Aa|s"
geeft, met medewerking van dc p aniste
Lydia V an Eeghenr. Dil concert, dat
een rijk en gevarieerd programma ten
b.ste gaf. was zeker van aard om de-
gunstige reputatie van beide solisten
nog luister bij te zetten. Het opende
met het concerto in sol kken VM
Max Bruch. Al dadelijk kreeg de vio
list dc gelegenheid om zijn gave sonor
t it en zijn sterk interpretatie vermogen
in dit wérk dat tol de heerlijkste uil dc
reeks der vioolconcert* behoort, t-n
volk ten toon tc spreiden. .Meeslepend
was h allegro moderato, gevoelvol en
r.jk het pathetisch adagio, en begecsic
rend de finak.
In <k sonate in sol groot van Eduard
Grieg. wellicht het hoogl-rpuni van de
avond, wisten beide vertolkers volk»
men dc stemmige sprookjesachtige at
mosfeer. regen aan de inuztek van die
grote Noor. op te roepen. Zij gaven een
hoogstaande en Ivarmoriisc-he vertolking
van dit werk. niet zijn thema's, ds:
schoon en plechtig als korakn ruisen en
overgaan in een hartstochtelijk en n
brio gespeeld Allegro animato. Hier
toonde V an der Meirsch zich niet enkel
een begaafd V irtuoos inaar tevens een
stijlvolk en genuanceerd interpretator
van kamermuziek, ontdaan van valse
pathos en goedkojx romantiek. Dc j»ia
niste Lydia Van Fjeghem vertolkte met
ongemene zuiverheid van gevoel en met
ten feilloze techniek dc klavierpartïj.
Dc Teigane van Ravel was een gek
genheid voor de violist om zijn gepit
zen techniek, zijn buitengewone vinger
vaardigheid nog eens glansrijk le bc
wijzen. Het was een staaltje verbluffen
de virtuositeit, iels waartoe het gees
driiftig werk. van Ravel, in*! zijn s'rrk
gerhythmeerdc. wilde zigeunerklanken
zich uitstekend kende.
Enk:1e kleinere werkjes. aaio^de»
de wals in la van Johannes Brahms, en
de Slavische Danswijzen van Dvorak
kreiskr zeer gesmaakt werden, vulden
het programma.
Kortom, hr» eerste -.nocert was «en
méér dan beloftevolk inzet, die vuor
de komende avonden de hoogste ver
wachtingen wettigt. De beide kunste
naars mochten dan ook een wann cn
welverdiend applaus in ontvaiUs'. m-
Mct belangstelling zi_n wij" uit naar
het twééd e concert dat op 18 Maart
e. k. plaats grijpt.
RIJKSGEWESTF.LJJKE
TUINBOUWSCHOOL AALST
Zondag 29 Februari, can to; II
u.. op het Stadhui* i Kkine Vergader
zaal) les door M. Wuyte O.. G n',
over Ziekten en Insekten».
BELANGRIJK BERICHT AAN DE
MELKVEEHOUDERS.
De landbouwer* wier mcHcveeVapel
NA 31 JANUARI l'MH Gl fJZIOI>
w. moeten hiervan tip ZAIERDAG iH
FEBRUARI 1046. van 9 tol 12 uur
aangifte doen bij he; Kantonnaal bu
reel. Sta'icstraat. 27.
De aangifte knn ook per aanv»tek« ad
schrijven gebeuren aan adr s v.ir. kan
tonnaal Burr I. Stat-»-'raa' 27. AaM.
op voorwaarde dal dc brief oj. 2 Maalt
aan dit adres lockomt
Dv Burgemeest.r,
J BORRLMAN.
Hij had aan Reginald geschreven
om hein urt te nodigen, hem ciicn dag
zelv.-n nog om drie ure te komen be
zoeken.
Het denkbeeld var. deze snmcnki :n*t
was pijnlijk voor hert.; wan; hi had
besloten dat. het rl- iaaUilc zou zijn. di;
hij met Reginald hebben zou.
Wanneer het uurwerk drie ure sloeg,
di-nde men M.Reginald F.verskigh aan.
He was een jongeling met acrhjkc cn
aristokraUse manieren, the eerde; den
stl -nijxel cener verwijfde b aüighctd
droegen, dan enen indruk van sterkte
en wilskracht; zjn gelaat. was nc
volmaakt* schoonheid aan wier be
koorlijkheid weinige weers-'onden. Hi»'
was de gunsteling var. alk kring der
grootst* wereld.
Hij kwam in Arlingtonstree*, voor
bereid om eene berisping t-: ontvangen,
zelfs ene hevige berisping, maar hij re
kende op de invloed di n hij unmet op
zijnen oom gehad ha d Hij kwam ine*
lachend vclaat de boekenzaal binnen «n
naderde zijnen oom met uitgestoken
band. Doch sir Oswald weigerde dc
hem aanerboden hand te aanvaarden.
Ik dmk alken de hand van e nrn
edelman waardig van den naam. ett
van de eerlijke lieden, zeid: hij met
hooghartigheid: en gii, mijnheer. gij
behoort noch Jot de een noch tot
andere dc2er beide m»-nsc hen klassen.
Rev na ld was er w.l aan .-woon,
zijner, oom met gramse!u»p te hooren
spreken, doch nooit had hij van sir
Oswald zulke mispnjzenden toon ge
hoord. Zijn gelaat verblek' hij
aanzag zijne oom met eene ui'drukking
van buitengewoner, angst
X'T VERVOLGT.)