A!s de vos de passie preekt.». GROTE G.V.P. MEETING IN ^EJVlORIAfl,., PIERLALA .Jil "■&3ÈiUtë2&B&maBsmEma5S33^WFïwz8BMu:f~ a*-sr ^sprsm^^mm^ïï'' DE EN OMSTREKEN yersohijnt den Donderdag en Zondag van iedö.e week.. Nummer 43 Zondag 28 Mei 1950 BURELEN Kerkstraat 9, Aalst Telef.nr 24.114 P.C. n' 881.72 7' Jaar;;. 1,25 fr. 't Nr. VOLKSE OPVOEDKUNDE H-iTtTi» „ma, I I .{Familiale Kronijk voor Opvoeding en Onderwijs.) OPGEDRAGEN AAN MEESTER TH. CLAUWAERT VLEKKEM BIJ ZIJN OVERLIJDEN. Ach, hoe broos en onbestand onbewaarbaar is het leven, dat Gij, Heere, ons hebt gegeven, in dit baliingsvaderland GUI DO GEZELLE. IN DE NACHT VAN 24 op 25 MEI... IS HIJ HEENGEGAAN... Wat lang voorzien was en verwacht., is dan toch geschied... Hij is zachtjes naar de Hemel gegaan in deze stille Mei-nacht, in de gezegende ouderdom van 87 jaar, de in goede MENS, de de vote KOSTER, de voorbeeldige ON DERWIJZER-OPVOEDER, na schier een halve eeuw ((gediend» te hebben, GOD, LAND en VOLK Hij is te ruggekeerd tot zijn Schepper, tot de Grote Kindervriend, tot GOD EEN LEVEN VOL APOSTOLISCHE TOEWIJDING EN OFFER... Dat is het wel geweest... EEN LE VEN VOL APOSTOLISCHE TOE WIJDING EN OFFER..., als Koster- Onderwijzer in een der heerlijke lande lijke gemeentekens, verre verwijderd van de stad... waarmede het niet ver-j bonden was noch door trein of tram. Een van die oud-Vlaamse gemeenten I waar de mensen nog leven met God, hun Schepper, met hun pastoor, hun herder, en met hun meester, hun leider en raadgever... Hij kwam uit het zuiden van Vlaan deren, uit de heerlijke streek van Ou denaarde, naar ons toe, als een fris- sche, mooie, jonge man, dragend in zich dat heerlijk-sterke ideaal te komen «dienen» als koster en als onderwij zer... Niet voor het geld... Een onder wijzer «verdiende» dan nog geen dui zend frank per jaar, meenden de wroe- de vaderen die aani 't hoofd stonden van stad en dorp en land... niet voor J het geld, maar uit ROEPING Hij was als een tweede priester op het dorp en gans zijn leven iang stond hij aan de zijde van de Godsgezant, midden in het volk en voor het volk, waaruit hij was geboren EEN VAN ZIJN LEVENSDAGEN... Honderden, duizenden zijn er ge weest als deze dag... Nooit verpozend niet één énkele dag, want elke morgen, vroeg, zeer vroeg reeds riep zijn plicht hem ter kerke. Hij was immers koster... ook niet om of voor het geld. Zijn da gelijks kosterschap was voor hem als zijn morgengebed, het opdragen van iedere dag aan zijn Heer en Meester, aan zijn Schepper, aan zijn God Zijn helle stem trilde devoot door de gewel ven van het stille dorpskerkske.. waar 't goed om bidden was, als de koster het gebed meevoerde hemelwaarts op de gewijde muziek van het orgel dat hij meesterlijk bespeelde, gebedsgewijs, niet met zijn fijne vingeren alleen, maar met zijn ziele... Zó zette- hij elke dag in met een gebed zoals niet één van ons, wellicht, het zou hebben ge kund... of kan. En na de H. Mis... op een loopje naar zijn school die voor hem was als een tweede kerk Daar speelden reeds, vóór het sierlijke woonhuis, de jongens en de meisjes die plots hun spel stakend eerbiedig-genegen prevel den «Dag, Meester vriendelijk beantwoord, terwijl de goede man zoet monkelde, met «Dag, kinderen Een uur vóór de aanvang van de school, was hij in zijn klasse... Hij stond er immers alleen voor... voor de de opvoeding en het onderwijs der kin deren, waar nu drie leerkrachten voor instaan... Alles diende tot in de puntjes voorbereid, de taken nagezien, het gro te bord, over de ganse breedte van de klasse lopend, volgeschreven waarop per afdeling, de lessen en oefeningen werden aangebracht voor de ganse dag, Hij had geen tijd te verliezen, geen minuutje, geen ogenblik... met zijn vijftig, zestig kinderen, verdeeld over zes afdelingen al naar gelang hun ouderdom en bekwaamheid. Ze kwa men van hun zesde jaar op school., en soms wel vroeger als de nood neep in 't gezin, want de meester voelde zich sociaal en bleven er tot met hun veertiende jaar, sedert de invoering van de 'leerplichtwet... Jongens en meisjes, allemaal, van gans het dorp, in één klasse. En hoé ((deed)) hij klasse, de Mees ter Wij hadden het voorrecht niet van zijn onderricht en opvoeding te genieten, maar van hem aan het werk te zien... Kalm, tuchtvol, liefderijk... Overtuigend, begeesterend. Lerend niet alleen en met grote vrucht, bewij zen daarvan de uitslagen door zijn kin deren behaald op de officiële examens, maar vooral opvoedend en vormend tot mooie mensen... Verscheidene ge neraties zijn door zijn handen gegaan en dragen de nooit uit te wissen stem pel van zijn persoonlijke christen- Vlaamse vorming. Hij was een kunste naar in zijn ambt, hij was een MEES TER... in de ware zin van 't woord Zijn overheden hadden dan ook nooit anders dan lof voor hem over en her haalde malen werd de Meester in het openbaar als voorbeeld aangewezen. DAN KWAM DE WELVERDIENDE RUST... Na schier een halve eeuw aldus in dienst te hebben gestaan van Kerk en Land en Volk kwam de langverdiende rust... Zij was ais een zoete bekroning na lange plichtvervulling... De Meester genoot lange jaren van zijn rust... maar, toch bleef hij zich immer interesseren aan, ja bekommeren met de school jeugd. Voor het volk, het dankbare volk is hij gebleven, tot op de dag van zijn heengaan: DE MEESTER, bij wien het nog immer om raad en hulp kwam... zo geestelijke als materiële. De mensen konden van hem, niet schei den... en hij niet van zijn volk Heer lijke en sterke band van liefde en ge negenheid gesmeed uit het edele me taal der dankbaarheid... Liefde en dankbaarheid die het volk met gouden stift schrijven zal en bewaren, als in een gouden schrijn, in het diepste van zijn hart Neen, DE MEESTER, ZAL NOOIT VERGETEN WORDEN Vroom zal het christen volk de in-goe- de mens, de nooit volprezen koster en de gewetensvolle onderwijzer-opvoe der blijven gedenken... Toen we hem de laatste maal be zochten... voorzagen wij het ergste... «Ik heb toch altijd mijn plicht trachten te doen»... zegde de goede man ons... en vragend keek hij ons nog eens aan met zijn zachte blauwe ogen... Zijn plicht deed hij... tot het uiterste einde! Wij allen mogen aan zulk een leven., een voorbeeld nemen... RUST ZACHT NU.. GOEDE, BRAVE MEESTER Goede Vriend, Nooit meer zullen wij U, hier bene den, zien en U de hand drukken... Dagelijks zullen wij U gedenken met een vroom gebed... Het dankbaar volk, Uw volk, zal U in het harte blijven dragen... Uw schitterend voorbeeld van plicht betrachting en vervulling zal blijven uitstralen... en ons sterken en leiden... Rust zacht nu bij Uw Heer en Mees ter, bij Uw Schepper, die U met rijke gaven en talenten zegende... Rust zacht bij de GROTE KINDERVRIEND,voor eeuwig, GOEDE VRIEND... OPVOEDER. (Nadruk verboden.) DE AANSTAANDE VERKIEZINGEN MOGEN NIET. STAAN IN HET TEKEN vER PARCCHIE- POLT-EK Men weet volde inde wat parochie- politiek betekent. Cf liever, men weet het niet omdat mep het niet weten kan. Want, parochid-p°ktiek betekent niks dan wat ruzie pussen een paar fa milies of tussen eer paar mensen en deze families of dei;- mensen hebben het zo fijn weten aa;i boord te leggen dat ze de hele gemeente in hun per soonlijke vete hebbe 1 weten te betrek ken. Bij de gemeinte verkiezingen heeft dan de krachtmeting plaats. Het spreekt van zelf dat er bij soortgelijke politiek geen spraak is van princiepen en nog min van .evensbeschouwing. Alhoewel op veel pVatsen de ene kant de naam van katholieken» draagt en j dan moet de ander^ partij wel libe raal zijn. Practisch hebben de meeste kiezers geen voorke ;r voor ene of an dere benaming ze zouden zelfs graag zien dat die benaming achterwege blijft daar ze niet voor eer» programma stem- men maar wel volgons de familie tra- ditie voor deze of gene familie of voor deze of gene persooi sen zijn er de so^ jngen en hebben ebruik ge ruzie PARTIJDIGE BEVORDERIN GEN EN BENOEMINGEN IN MINISTERIE VAN WEDER OPBOUW Het Nationaal Comité van de sector Wederopbouw van de Christelijke Cen trale van de Openbare Diensten, in overleg met zijn provinciale afdelin gen Brengt krachtdadig protest uit te gen de politiek die thans door het De partementshoofd gevoerd wordt in za ke bevorderingen en benoeming. Stelt de essentieel partijdige geest aan de kaak die deze politiek inspireert alsook de misbruiken die hij veroor zaakt. Alarmeert de openbare mening aangaande de rampspoedige gevolgen die deze politiek zal hebben op de ak- tiviteit en het rendement van een per soneel dat zijn rechten verkracht ziet. Beslist alle nuttige maatregelen te treffen opdat aan dergelijke toestand een einde zou gesteld worden. Op sommige plaa cialisten tussen gespi er van de plaatselijk maakt om de werklieden voor de werk lieden te doen stemr|en. Ze hebben er den enen of andere, werkman in het oor gefluisterd dat rij kans heeft om in de gemeenteraad geraken en der gelijk vooruitzicht wks voldoende om er de socialistische pkrtij te stichten. Ongelukkiglijk heect de parochie-po litiek ook zijn weerslag gekregen op de nationale verkiezingen en begonnen de verkiezingen voor Kamer en Senaat te gelijken op de gemeente verkiezin gen. Vooral Liberalen en Socialisten verzwegen heel opportunistisch hun leerstelling, ze spraken en schreven over eerbied vooi cc&i^öers godsdiens tige overtuiging, vertelden dat gods dienst privaat zaak is en dat een chris telijke arbeider of een christelijke nij- veraar en handeiaar evengoed socialist of liberaal stemmen kan als katholiek, zelfs beter socialist of liberaal dan ka tholiek daar de kerk er niet in betrok ken wordt en dat men er den gods dienst maar bij sleurt om de kiezers om de tuin te leiden en ze te verkopen aan of andere vijand van het volk. Vele christelijke arbeiders, hande laars en nijveraars zijn er inderdaad in gelopen en stemden bij de landelijke verkiezingen zoals voor de gemeente verkiezingen, t.t.z. tegen hun geweten in, 't zij socialist, 't zij liberaal. Begrijp goed Tegen hun geweten in Want eens de verkiezingen voorbij bleek het steeds dat de socialistische en de liberale partijleiders eerst en voor- alles hardnekkige en sluwe vijanden van de godsdienst en van de kerk zijn. Het mag dan ook zeer erg genoemd worden dat die antichristelijke partijën hun anti-godsdienstige actie kunnen doorvoeren dank de stemmen van dui- zende christelijke mensen. Het zijn deze duizende christelijke mensen die we mogen bestempelen met de naam van «christelijke socialisten of «christelijke liberalen» hoe tegen strijdig en eigenaardig deze benaming ook moge klinken. Wanneer we deze bijdrage betitelen: «de aanstaande verkiezingen mogen niet staan in het teken der parochie- politiek dan bedoelen we het volgen de dat christelijke mensen niet mo gen zien naar personen, niet mogen denken dat ze voor de gemeenteraad gaan stemmen, maar dat ze moeten luisteren naar hun christelijk geweten en dat dat geweten hun ten strengste verbiedt tegen de godsdienst te stem men. In een voilgende bijdrage zullen wq bewijzen dat wie op dit ogenblik in België communist, liberaal of socialist stemt tegen de godsdienst stemt. PIERLALA. DIOCESANE BEDEVAART VAN GENT NAAR O. L. VROUW VAN LOURDES, van 19 tot 27 Juli 5 treinen, langs LISIEUX, LOURDES niet stilstand te DAX en PAU. Inlichtingen Bij Mevr. Van de Kerckhove-Cercelet te Aalst of bij de plaatselijke afgevaar digden o de aanplakbrieven vermeld. Er is een oud Romeins spreekwoord dat zegt Het is goed van den vijand te leren Maar lijk aan alle spreek woorden is hier ook een uitzondering voor handen. A's er één van onze vij anden is waar we nu eens niets, maar dan volstrekt niets, van te leren heb ben dan is het wel van de socialisten, de Verdedigers (zetter vergeet de hoofdletter niet) van de werkman Er is een tijd geweest dat de socia listen in de kiesstrijd trokken onder de wereldschokkende strijdkreet Geef de werkman een stuk brood Eedje Anseele kreeg het nog korter gezegd «Biefstikken^,, en hij voegde er nog een paar krachtwoorden bij die we on ze lezers liever onthouden. De tijd van die biefstikken en dat brood is echter j lang voorbij. Een koning moet de werkman nu op zijn bord krijgen, en liefst alle dagen een nieuw stuk ko ning, en als de koning helemaal opge- eten is, dan maar aan een koningszoon begonnen of aan de vrouw van een ko ning, en als al dat gekoningsel binnen- gepeuzeld is dan zal 't zo wel stilaan tijd worden om van de pastoors en de nonnekens te beginnen Dat is het he- j Ie menu dat de eens zo machtige BSP aan haar volgelingen te bieden heeft. Koningen en koningszonen vreten En daarmee zijn alle economische en so ciale problemen uit de wereld - De Ko ning van de troon en Huysmans of Bu- set er op en de arbeider krijgt zijn pa radijs op aarde De heren van het ABVV drijven de onbeschaamdheid zo ver aan Leo pold III te schrijven dat de arbeiders van Belgie geen vertrouwen meer heb ben in zijn persoon. En weet ge waar om Ga eerst zitten, beste lezer, ik wou niet graag dat U een ongeluk overkwam. Luister, de gezellen van het A. B. V. V. schrijven letterlijk aan de Koning De Koning heeft zich in omstandigheden welke voor 's lands toekomst bijzonder gewichtig waren, niet op de hoogte getoond van zijn koninklijke taak. En nu gaan we eens kijken welke die omstandigheden waren. Om te be ginnen hebben we de tijd gekend van de geheime militaire akkoorden, de tijd waarin de socialisten te koop lie pen met gebroken geweren, de tijd waarin Spaak met de cornuiten van zijn anti-oorlogsliga de Brusselse stra ten onveilig maakte en de ruiten der hem niet gunstig gezinde dagbladen ging inkloppen. Eigenaardige vredes- propaganda Wat deed Leopold Hij zegde eenvoudig al die geheime akkoorden op Het hele land juichte zijn koning toe. Het was het begin der verzoening tussen Vlaanderen en Bel gie. Dan kwam de oorlogsbedreiging. Koning Leopold heeft niet geaarzeld zijn hele persoonlijkheid in de strijd te werpen om het grote treffen te verhin deren. Zijn oproep, samen met Konin gin Wilhelmina der Nederlanden ligt nog vers in ieders geheugen. Helaas Hitier wilde zijn oorlog. Leopold had zijn plicht gedaan. En toen dan einde lijk 1 0 Mei 1 940 over ons land kwam. Wat heeft de Koning dan gedaan. Een voudig als altijd, zijn soldatenplicht. Lijk de minste opgeroepene heeft hij zijn laarzen aangetrokken, zijn helm vastgegespt en is naar zijn stelling te velde getrokken. Wat deden de grote socialistische bazen Vraag het maar DE BEWEGING DER WERKLOOSHEID MERKELIJKE DALING VAN DE VOLLEDIGE WERKLOOSHEID Blijkens de statistieken over de ver zekering tegen werkloosheid werden tijdens de week van 1 4 tot 1 0 Mei 1950 per dag gemiddeld 166.667 volledige werklozen gekontroleerd be nevens 47.005 gedeeltelijke en toeval lig werklozen (arbeiders die met ver korte werktijd werken, arbeiders die ingevolge een geval van overmacht tijdelijk werkloos zijn, werkloze haven arbeiders.) Tegenover de vorige week wordt een vermindering waargenomen van 5 756 volledig werklozen en een ver- aan de Antwerpenaren welke snel heidsrecords hun Kamiei in die dagen geklopt heeft. En lijk in Antwerpen is het overal elders gegaan. De geiden der partij moesten in veiligheid ge bracht worden heette het toen Ja, de gelden. En de mannetjes die gewoon waren van het arbeidersseld te leven. En de 27e Mei 1940 was is er dan ge beurd De Koning bij zijn soldaten Voor Hem was het iets heel gewoons, maar Spaak en de andere rode bonzen deden ook iets dat heel gewoons was, althans voor hen... Ze gingen lopen in het uur van het gevaar. Neen beste lezer, niet omdat Leo pold III zich in bepaalde omstandighe den niet op de hoogte van zijn konink lijke taak getoond heeft, razen de so cialisten thans tegen Hem maar juist omdat Hij TEN ALLEN TIJDE HON DERD TEN HONDERD ZIJN KO NINKLIJKE PLICHT VERVULD HEEFT, moet hij weg. Want zij ko ninklijke plicht was het, zich te verzet ten tegen de miskenning van onze vrij heden door een klikje machtswellusti- gen. En de socialisten weten zeer goed j dat als morgen de Koning terug is het amen en uit is met hun gesjacher met de arbeider. En daarom is al wie in dit land Koningstrouw gebleven is een fascist. De socialisten weten zeer goed dat het weinige dat zogezegd door hen verbeterd is in dit land voor een reu- zendeel te danken is aan de toewijding van de christeiljke democratie. Met angst zien zij thans de tijd naderen dat hun die gestolen struisvogelveren uit de I rug getrokken worden. In Vlaanderen hebben ze al niet veel meer om het lijf dan het schamele hemd en in hun rode burchten van Wallonië voelen ze ook al de clerica- le domoren lelijk aan hun jassen sleu ren. Het is voor niemand nog een ge heim dat het bergaf gaat met de socia listen. Waarlijk van hen hebben wij niets te leren, noch van hun Marxis tische leer die vast gelopen is in steriel materialisme, noch van hun taktiek die deze is van desperados die hun heil zoeken in een Kerenskiregime dat hier zo min als elders in staat zou zijn de allesvernielende revolutie in te dijken. Wij herhalen dan ook wat we verle den week reeds zegden Het gaat om de Koning, ja, maar om nog oneindig meer dan om de Koning, het gaat om onze hele cultuur en wat in haar het dierbaarste is ons geloof en onze vrij heid. De arbeider van 1950 is niet rrjeeï de arbeider van I 880. De biefstuk van Anseele is reeds lang uitgedroogd! On ze arbeiders vragen meer, ze vragen een volwaardig leven, materieel en geestelijk, en dat kan hun alleen maar geschonken worden door de eendrach tige samenwerking van alle standen, van werklieden en burgers, en vrije be roepen, samengeschaard rond de eeu wige waarde, het erfgoed der vaderen onder de éne vlag van het schone, ge lovige en koningsgetrouwe volk van Vlaanderen. Op 4 Juni worden de parasieten die jaren lang ons volkslichaam met on dermijning bedreigden triomfantelijk uitgestoten. Wij jagen ze dezelfde baan op als hunne bloedrode troetelkindjes de communisten. Volksvertegenwoordiger Albert Van den Berghe. meerdering van 6036 gedeeltelijk en toevallig werklozen. De vermindering van de volledige werkloosheid kwam vooral tot uiting in de groepen landbouw, hout, bouw, aardewerk en voeding. De stijging van de gedeeltelijke en toevallige werk loosheid is in hoofdzaak te wijten aan een verminderde bedrijvigheid in de groepen leder en kleding en in sommi ge sektoren van de textielnijverheid. Bovendien hebben vele ondernemingen het werk geschorst van Donderdag O. H. Hemelvaart tot Zaterdag inbegre pen. Dit is namelijk het geval van ver schillende Franse firma's waar Belgi sche grensarbeiders tewerk gesteld zijn. STEMT C. V. P. ONDER N 3. C. V. P. —KANTON AALST. OP DONDERDAG 1 JUNI TE 20 UUR, IN DE ZAAL «RINK»., DE RIDDERSTRAAT, AALST. SPREKERS BARON VAN DER STRAETEN WAILLET Oud-Minister, Nationaal Voorzitter der C. V. P, Dhr TANGHE, Nationaal Secretaris der C. V. P Voor de Meeting GROTE OPTOCHT met Muziek door de stra ten der Stad. Verzameling op de Grote Markt te 19,30 uur. De uitweg Meerderheid C. V. P. Stemt onder Nr. 3.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1950 | | pagina 1