Allerzielen de DAö der doden*.. November de MAAND der doden... PIERLALA' ~3 cr j EN OMSTREKEN Nummer 89 BURELEN Kerkstraat 9, ^Verschijnt den Donderdag en Zondag van iedere week. Zondag 5 November 1950 Aalst Telef.nr 24.114 P.C. nr 881.72 7* Jaarg. 1,25 fr. 't Nr. VOLKSE OPVOEDKUNDE (Familiale Kronïjk voor Opvoeding en Onderwijs.) ALLERHEILIGEN... ALLERZIELEN, WEER EENS VOORBIJ-.. Allerheiligen en Allerzielen, twee dagen die zo menen wij althans tot de verst verlorenen eens nadenken doen over het «verledenen ook over «wat eens onvermijdelijk komen zal de DOOD zijn allemaal voorbij ge togen... ALLERHEILIGEN in droeve wee moed, hoewel het het feest was van al onze heiligen; in grauwe herfstmist. En toch dachten wij gelovigen aan al de heiligen. In de kerken weerklonk triomfantelijk de orgelmuziek. In onze christelijke gezinnen was er een vreug destemming; 't was hoogdag. Werd op 1 November niet de grootste heilige van al gevierd en gehuldigd en op gans bizondere wijze gevierd Doch alle heiligen hebben hun feestdag op Allerheiligen «de heilige moeders, de arme wroeters, de onbekende weldoe ners, bidders en heilige helden, hel den van het alledaagse leven, die zon der opzien te verwekken hebben ge leefd en gestorven zijn, maar die hun leven geboetseerd hebben naar Gods wil en verlangen. Zij hebben geen tast bare mirakelen gedaan, maar' toch heb ben zij het wonder verricht, dat hun medemensen beter geworden zijn door hen- Al die onbekenden worden ge vierd en geheiligd in de Kerk en in de NOVEMBER de MAAND der DO DEN.... En dat komen we u zeggen, beste le zers en lezeressen, die wie weet toekomend jaar misschien wellicht reeds behoren zullen tot de DODEN en niet meer tot de LEVENDEN... en die dan meer en beter dan nu besef fen zullen, dat één vroom GEBED on eindig meer waarde heeft voor onze Doden dat een karrevracht BLOE MEN. De bloemen mogen er zijn... De gebeden moeten er zijn... en niet ge durende één dag, de dag van AL de ZIELEN, de ALLERZIELEN DAG, maar gans de maand NOVEMBER DOOR, die de zielkensmaand is, de maand van AL de ZIELEN en die derhalve ook eens onze maand wezen zal Wij willen dan van deze maand een wezenlijke ZIELKENSMAAND maken... Wij christenen, gelovigen. Wij zullen onze duurbare afgestorve nen gedenken, alle dagen in het GE- ZIN, in de SCHOOL, in de KERK.... WIJ. OMDAT WIJ CHRISTEN MENSEN ZIJN EN DANKBAAR WILLEN BLIJVEN TEGENOVER DEZE DIE EENS DE ONZEN WA REN... ZIJN... EN BLIJVEN IN HET GEZIN. 'Dagelijks zullen wij, *s avonds, zo als wij dat deden gedurende de voor Oktober, de christelijke gezinnen. En velen zijn er j A-Rozenkransmaand die de stille hoop koesteren, dat vader ternoster bidden, gezamenlijk in fa- én moeder tot de heiilge schaar vóór - r Gods troon behoren en op de dag van Allerheiligen dachten wij bizonder aan 'hen en smeekten wij om hulp en bij stand... ALLERZIELEN, in stille weemoed, met een straalken zonne die parelen deed de traan in ons oog en ons ge bed meevoer ten Kemel tot zie'.eiu; van al dezen die ons duurbaar Imilie... De ene dag tot zielelafenis van VADER misschien, hij die eens de werker en de wroeter was en ons voor ging op 's levens wegen in ere en in deugd... De andere dag voor MOE DER wellicht, onze goede, onvergete lijke moeder, zij die een heilige was in al haar eenvoud, in en door haar da; j lijkse doening, bij 't verrichten en zijn, en die het tijdelijke met het eeuwige hebben verwisseld.... En in stille weemoed overwogen wij wat we lazen na deze twee dagen van gedenken in gebed «Over de hobbelige steenweg dokkert een groe ne boerenkar, waarvan de zwarte wie len oranjerood zijn geverfd. Het brui- stapt kalm haar huishoudelijk werk, bij kookpot en bij was, aan 't ziekbed van wie ook, en vooral bij de opvoeding van ons, haar kinderen... De volgende dag voor een afgestorven BROER of ZUS TER, een OOM of TANTE..., eer VRIEND... of een GELIEFDE... Hoe innig diep, kenmerkend christe- jaar een j lijk, zijn die momenten van het ge zamenlijk gebed, des avonds in fami- elt de kop bedachtzaam op en neer, op het rhy- j ]je thme van zijn pas. De boer zit van WO-1 Zujfen wij he, doen w,j die mis. schien toekomend jaar bij dezen zul- ren op zijn voertuig, warm ingeduf feld, en rookt zijn pijp. Men onder scheidt moeilijk zijn zwarte schaduw in de grijze mist. Achter hem echter bloeit een exoti sche kleurenweelde, een berg van chrysanten, waarmede hij de kar heeft volgeladen. Het is vroeg in de ochtend. Maar er zijn reeds vele mensen op weg. Zij dragen b'oemen en zijn zeer ernstig. Zij begeven zich naar het kerkhof. DENKEN ZIJ AAN DE DODEN? OF GAAN ZE SLECHTS BLOEMEN LEGGEN OP HET GRAF VAN HUN BLOEDVERWANTEN OMDAT HET NU EENMAAL MODE IS EN GE BRUIK Niemand zal het te weten komen,... tenzij wij kijken in ons eigen hart... De boer zal zijn bloemenweelde uit stallen vëór de nigang van de be graafplaats. Hij denkt aan zaken. Hij verheugt zich over het Novemberzon netje dat plotseling door de mist heen dringt en hem wat warmte verleent terwijl hij daar staat tussen zijn bloem potten, als een herder tussen zijn scha pen... Zo lazen we... en zo dachten we Moet die bloemenweelde Allerzielen betekenen, die bloemenweelde... en anders niets En dat flitste ons door het hoofd Allerzielen... de DAG der DO DEN WEER EEN KAMERZITTING VOOR NIETS OBSTRUCTIE VAN DE OPPOSITIE HOUDT AAN len wezen voor dewelke zal gebeden >rden OP SCHOOL... En daar ligt nu juist de essentie van de katholieke school Niet alleen het in Godsdienst alle v/eken... Maar de dagelijkse godsdienstbelevenis, gans de week door, ja gans het jaar Deze maand November zal gans ons onderwijs- en opvoedingsstelsel staan in het teken der DODENHERDEN KING Lezen, stellen, spreken, te kenen... alles klinkt deze maand in de katholieke school, als een vroom ge bed tot zielerust van onze geliefde DO DEN... IN DE KERK... Wij zullen deze maand eens meer ter kerke gaan... Wij zullen er bidden, al was het maar enkele minuutjes... de tijd om de vier akten te bidden... tot zielerust van onze geliefde Doden... Onze GEZINNEN... Onze SCHOLEN Onze KERKEN... moeten wor den, gans cleze DODENMAAND door, als veelkleurige parken van welrieken de bloemen, waaruit ons liefdegebed opstijgt ten hemel tot lafenis van de ziele van hen die eens onze geliefden OPVOEDER. (Nadrukken verboden). Dinsdag te 14.15 uur werd de Ka merzitting onder voorzitterschap van de h. Van Cauwelaert, geopend. Tot eenieders verrassing is geen en kel lid van de oppositie aanwezig. De voorzitter deelt mede, dat de Kamer zal overgaan tot de hoofdelijke stemming over de begroting van On- reikt, te 14.55 u. opgeheven, derwijs voor het dienstjoar 1950 en j De Kamer gaat tot Dinsi dat, indien de vereiste quorum niet u. uiteen. bereikt wordt de zitting zal worden opgeheven. Vervolgens wordt een aanvang maakt met de stemming. Te 14.50 u. maakt de voorzitter de volgende uitslag bekend 106 C.V.P. leden op 1 08 hebben deelgenomen aan de stemming. De h. De Schrijver t blijft in Amerika en de H. Heyman te Rome. Dienvolgens wordt de vergadering daar het quorum 106 T 1niet is be- MODE—SHOW. Allerheiligen en Allerzielen staan het teken der doden. Kerkhoven worden bloemenhoven. Duizende chrysanten tooiën de op- esmukte graven. Honderden mensen wandelen naar een of ander kerkhof waar overleden naastbestaanden bet appel der a-geme ne opstanding tot he: algemeen en laatste oordeel verbeiden. Wandelende menser.. bloemen en gafzerken, het vormt alles samen een :igenaardige mode-show. De mens, die het wandelen verleerd heeft wandelt nu. De stemming van de dag en doel van de uitstap vereist kalmte. Waarom zich haasten Er is ^een haast bij gemoeid. Doden heb ben tijd tot wachten; doden wachten immers altijd. De wandelende mensen zijn op hun best uitgedost. Het nieuwe najaars- of wintertoilet is aangetrokken. De ene bekijken en bestuderen de andere. De nieuwe mode der schcenen, kousen, kleding en hoofddeksels is gelanceerd. Aan de graven wordt het getal der bloempotten geteld. Naar dit getal wordt de trouw en de genegenheid te- ;enover de overledene gemeten. Men bespreekt de chrysanten; men tracht te gissen wie er de kweker van Men bekijkt en bekeurt de grafzer ken en grafmonumenten en de mees te aandacht gaat naar onder aan de zerk of monument waar de naam van de steenkapper staat te lezen. Schoenmaker, naaister, modiste, bloemenkwekers en steenkappers wor den dien dag druk besp-oken. Over de doden zelf w,brdt er weinig of niets gezegd. j Twee groepjes menst.' die elkaar ir het komen en gaan [^voeten spre ken elkaar cue~metwcr u* jTüüCrlele banale refrein van ieder!\jaar «Hoelang is uw nil al dood «Vijf jaar)i. «Vijf jaar 1 de tijd .gaat toch rap héii zeker Wij worden wij elk ar ouder en de jaren liggei dik op mekaar. «Zo komt ieder eens op 't kerkhof. 't Is zo nog best; da's nog de enigste rechtvaardigheid die op de reld bestaat Wordt er dan niet gebeden voor de zielerust der overledenen Vergeet de zie! van deze die onder bloe men en arduin begraven liggen Voorzeker wordt er wel gebeden. Een weinig door dezen die nog kun- bidden en niet door dezen die het niet meer kunnen. Men moet de opsmuk der graven en het plaatsen van een bloempje niet verketteren. Het is en blijft toch altijd nog een teken van niet vergeten te zijn Ik meen toch dat het getal der gebe den niet in proportie is met het getal der bloemen en het gewicht arduin. Filosoof Snuiver zei me «Deze die het moeilijkst in den hemel zullen ge raken zijn dezen die onder de zwaar ste arduinen liggen en op Allerheiligen Allerzielen is het maar echt kermis voor dezen op wier graf het minst uit erlijk vertoon te zien is. Jammer genoeg heeft Snuiver weer al in veel gevallen gelijk. Snuiver besloot zijn filosofische be schouwing met volgend besluit Op onze kerkhoven liggen tal van mensen wier graf totaal verlaten is. Een omgevallen houten kruisken zon der bloemen en hélaas, ook zonder ge beden. Ook die wachten in het vage vuur om een woordje ten beste bij Ons Lieven Heer. Laat ons voor die verlaten zielkens ne «vedrons» bidden. Ik zeg zo aan Onze Lieve Heer Goe de God geeft vandaag eens ne goeie stamp naar de uitgang van uw vage vuur toe aan dat zielken die het meest verlaten is. Ja, ja, 5.k. 14 M ARIA-NEME LV A ART PLECHTIG TOT DOGMA UITGEROEPEN DOOR DE H. VADER AAN DE BRONZEN POORT Het is 9,15 u. wanneer een indruk wekkende stoet der Kardinalen en Bis schoppen uit alle delen van de wereld ten komt langs de bronzen poort, litanie zingend ter ere van alle Hei ligen. Ze zijn in het volle ornaat van hun waardigheid, zi vóór de basiliek. Daar verschijnt de Paus, gezeten op de «sedia gestatoria», gekleed in het uden gewaad van zijn hogepriester lijke waardigheid, de tiare op het hoofd. Hij neemt plaats op de troon terwijl aan het gejuich der menigte ;een einde komt. Het koor 'heft het meerstemmige «Regina Coeli» aan. Nu komt de Kardinaal-deken van het college der Kardinalen naar voor en vraagt aan de H. Vader om de He melvaart van Maria plechtig voor de jehele katholieke kerk en ten aan schijn van de ganse wereld tot dogma •klaren, terwijl de massa aan dachtig de ceremonie volgt. Daarna antwoordt de Paus en vraagt nog maals vurig te bidden alvorens tot de afkondiging over te gaan. PLECHTIGE AFKONDIGING HET DOGMA De H. Vader heft nu het <i Veni Creator aan, het gebed tot de H. Geest om licht en bijstand in dit zo gewichtig ogenblik. Nog steeds is de menigte, op weg naar het plein, op de Via della Conciliazione aangegroeid. Met gespannen aandacht en diepe ■dsvrucht volgen de honderdduizen den op deze heerlijke na-zomerse mor- n de grote ceremonie. Daar heeft de Paus het gebed geëin digd. Er komt een grote en geheimzm- tilte over de menigte, die vol vol verwachting. Opnieuw weerklinkt de stem van de Paus. Het is de plechtige afkondiging I het dogma in het Latijn. Door heen luidsprekers weerklinkt zijn stem de Basiliek en over het ganse plein, -almd langs de heerlijke kolonade van Bernini, over het eeuwige Kome, de ganse wereld. «MaW waar lijk met ziel en lichaam ten h«nel oip- gLemen en troont daar als Konmgin veer alle eeuwigheid. Een -onbeschrijflijk enthousiasme DE LIBERALEN EN DB VRIJHEID Liberaal komt van LIBRE t. t. z. VRIJ. Zij zijn voor de VRIJHEID zo zeggen zij toch, en willen hei aande mensen doen geloven vooral aan de buitenmensen maar... als het er op aan komt zijn hun DADEN in tegenstrijd met hun WOORDEN. Als er nu nog mensen zijn die recht» .zinnig kunnen geloven dat de liberalen aats voorstaanders zijn van de VRIJHEID van godsdienst, de VRIJHEID van on derwijs, de vrijheid van GEWETEN of van om het even v.at, welnu dan zijn die mensen ofwel STEKEBLIND ofwel eenvoudig weg NIET RECHT ZINNIG. De liberalen waren voor de Koning maar ze stemden er tegen en deden mee met de revolutionnairen van 31 Juli Is dat waar, ja of neen De liberalen zijn voor het Vader land maar ze waren bereid het te laten verscheuren door ongewettigd wapen geweld en bloedvergieten Is het waar of niet waar ?j Hebben zij, in EEN van hun bladen, de revolutionnairen Spaak en Buset af gekeurd of veroordeeld Kunt gij zo een blad noemen Is het dan het Vaderland dat hun bekommert... of zijn het de minister- VAN portefeuilles waar zij naar kijken De liberalen zijn voor de grondwet; zij zijn «deii vaderlandslievende par tij, bij uitstek, (zeggen ze) maar... ze vegen de gronwet aan hun hielen even goed als desocialisten en communisten, als ze ten voordele van de C. V. P. is. Zij zijn voor de vrijheid en al wat gij wilt ALS HET TEN HUNNEN VOORDELE IS Is dat waar, ja of niet :e si spannin: maakt' 7-icïi van de'mcnigie meester. Ze juicht en ze roept, ze zingt en ze weent vreugde, want door de woorden de Opperherder heeft de Kerk een telijke hulde gebracht aan de Moeder van alle van van onvergel God's Moeder mensen. Als symbool worden vanop beide uiteinde der kolonnade 300 duiven ge lost. Ze cirkelen over het plein en schieten dan verder de lucht m.als dra gers der boodschap aan de gehele we reld. De duif is trouwens ook een der symbolen in het pauselijk wapenschild. Nu heft de H. Vader de officiële vreugdezang en het roerend dankge bed der kerk aan 'bet «Te Deum alsof de poorten van de hemel zelr geopend werden en de Engelen en Heiligen deze hymne zongen in vere niging met wat zojuist op de aarde was gebeurd. Lof, roem en heerlijkheid zij God, nu Zijn Moeder te hemel is op genomen. Zojuist is de zang uitgestorven, of de H. Vader houdt een toespraak, waarin hij nogmaals alle hulde brengt aan de Moeder Gods, die Hij de Ko ningin van het Heelal noemt. Hij bcti- te!t°deze plechtigheid als het teken van de universaliteit en de eenheid der Kerk. Verder verklaart de H. Vader dat de Hemelvaart een troost is voor alle gevangenen, vluchtelingen, ar men, zieken en zondaars. Daar God s Moeder met ziel en lichaam ten hemel is opgenomen, moeten wij in de goed heid van het leven geloven. Dan schenkt Hij zijn Apostolische Zegen ille aanwezigen op deze grootse plechtigheid en aan allen die Hem, waar ter wereld ook, zullen horen. En terwijl de klokken van St. Pieters met machtige stem langs alle kanten de feestvreugde uitgalmen en verkondi- ;en, trekt de stoet de basiliek binnen. Wie gelooft nog aan de «Vrijheids- verdedigers» die men liberalen noemt, wanneer men nu voor de TWEEDE maal in veertien dagen ziet dat de LI BERALEN, evengoed als de socialis ten en communisten, waarover wij niet moeten spreken als er sprake is van vrijheid, 't zijn immers dictators de KAMER verlaten als er moet ge stemd worden over de BEGROTING VAN ONDERWIJS en herstel van ON RECHT dat aan de katholieke bevol king wordt aangedaan. Waar is «hun vrijheid» van onder wijs Waar is «hun vrijheid» van te stem men zoals ze willen Waar zijn hun redevoeringen over vrijheid van gewe ten en over onpartijdigheid De LOGE is tegen de vrijheid van godsdienst als het katholieken betreft; De LOGE is tegen de vrijheid van onderwijs, als het katholiek vrij onder wijs geldt. De LOGE is tegen GELIJKHEID en ONPARTIJDIGHEID voor en te- jenover alle staatsburgers wanneer daar katholieken staatsburgers bij zijn die ik zeg niet zouden BEVOOR- DELIGD worden maar eenvoudig niet zouden benadeligd en bestreden worden De LOGE is tegen de VRIJHEID, en GELIJKHEID en BROEDERLIJK HEID; zij is tegen de vrijheid1 van GE WETEN als het om het geweten gaat van katholieken; zij is sectair en hatelijk zij is vals en dui vels zij is leugenachtig en ma- chiavelistisch tegen al wat katholiek Lachend voegde Snuiver er aan toe: «'k zeg Pierlala, ook dit gebed is weer al egoistisch; want ik hoop dat dat zielken, eens verlost, aan Ons Lieven Heerken zal zeggen geeft Snuiver daar beneen ook nekeer ne goeie stamp op zijn rebben v/ar.t hij hc< soms eens een vermaan nodig. PIERLALA. AFSCHAFFING VAN ACCIJNS OP LUCIFERS EN AZ*JN FABRIKANTEN EN HANDELAARS MOETEN STOCKS OPGEVEN De regering zal bij het parlement een wetsontwerp indienen dat er toe strekt om met ingang van 3 November 1950, de accijns, op lucifers en aan- steektoestellen, op azijn en azijnzuur af te schaffen. Bedoeld ontwerp voorziet de terug betaling van de accijns op de stocks welke zich op 3 November 1950 on der verbruiksregime in het land zullen bevinden. Met het oog op die terugbetaling- En de LIBERALE PARTIJ is een kind van de loge en deelt de eigen schappen van haar moeder. VRIJHEID. GELIJKHEID, BROE DERLIJKHEID zijn maar woorden, om de goedgelovige mensen mee te verschalken VADERLAND, GROND WET, VADERLANDSLIEFDE zijn maar een vernis zodra het er op aan komt door daden te bewijzen dat men voor iedereen .ook de katholieken vrijheid, gelijkheid of broederlijk heid wi:l, stemmen zij tegen of lopen ;g. (Ja, ik weet het, zij zijn vrij!)| Als het zo is dat men zijn Vader land (t.t.z. de bevolking er van) be mint dan bewijst men eenvoudig dat men geen eerbied heeft voor de opinie, de overtuiging, het geweten enz. van anderen en dan mag men niet meer spreken van «ware» vrijheid, van echt «liberalisme» maar wel van sectaris- me». Luistert niet naar hun woorden, maar kijkt naar hun daden Het was een God-mens die dit zegde en Hij IS «De Waarheid». ARGUS. moesten de hierna vermelde personen, een inventairs in dubbel opmaken van de stocks waarvan sprake en één exemplaar van die inventaris die eigen ste dag onder een aangetekende om slag opzenden aan de ontvanger dei accijnzen van hun gebied: 1Fabrikanten, groot- en kleinhan delaars in het bezit van meer dan 250 duizend lucifers, 20 aansteektoeste-Ien. 2. Fabrikanten van azijnzuur die meer dan 100 kg. zuiver azijnzuur be zitten. 3. Fabrikanten van azijn. 4. Groothandelaars met meer dan 1500' liter azijn van ,8 t,h, zuurgehaltei

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1950 | | pagina 1