PLECHTIGE EREMIS PIERLALA EN OMSTREKEN. Verschijnt den Donderdag en Zondag van iedere week. BURELENKerkstraat 9, Aalst Telef. nr. 24.114 P. 0. nr. 881.72 8* Jaarg. 1,25 fr. het Nr. Zondag 5 Augustus 1951 Nummer 02 VOLKSE OPVOEDKUNDE ^Familiale Kronijk voor Opvoeding en Onderwijs.) LEVENSFACETTEN... HEL EN DONKER. Het leven, het werkelijke leven is nu eenmaal zó... Licht en duister, vreugde en smart... Levensfacetten hel en don ker, verschillend al naar gelang de da gen zich afrollen in een atmosfeer van zon, vreugde en vooruitgang, van jubel en van dank... ofwel in een atmosfeer van pijn en 9mart, van ramp en tegen spoed, van ziekte en van dood... En toch glinstert de punt van ieder facet van het wisselende leven lichtend in de klaarte van het kristelijk geloof, dat alles aanvaardbaar maakt en vrucht baar... voor ons, christen mensen... HEERLIJK FLIKKERENDE LEVENSFACETTEN. Vreugdefacetten in het leven volgen elkander op, wisselen af, voor ieder van ons die ze waarderen kan... Onze Eerste of Plechtige H. Communie, on ze verloving, ons huwelijk... Een ge>- lukkige geboorte, een doop, een Com muniefeest, een blijde huwelijksdag... Lichtpunten, blijde dagen, als sterren fonkelend aan de levenshemel van ie der van ons... Tussenin al de andere... DIT heerlijk levensfacet: begenadigd te wezen een van zijn kinderen geroepen tei zien tot het Priesterschap... Niet alleen tot het priesterschap maar tot missionaris Te Deum Laudamus «Wij vieren in Uw jeugdig Priester schap voor U Gods mildste zegen en rijkste gena de, voor Uw Ouders de bekroning van een voorbeeldig gezinsleven n HET LICHTPUNT AAN DE SPITS VAN 'T SCHITTEREND FACET... Die roeping tot het priesterschap was een gave Gods, een lange belofte vroom bewaard als in een gouden schrijn... Op die blijde Zonnige Augus tusdag bloeide die roeping open en lichtte en warmde U en de Uwen en ons allemaal, bij *t opdragen van Uw plechtige Eremis in Uw parochiekerk... Uw plechtige Eremis... een balsem... de in vervulling gaan van een lang ber tnachte wens, waarvoor gebeden en geofferd werd, door Uw in-goede ou ders in de allereerste plaats en door die vele anderen die U om hen waarderen en beminnen. Uw plechtige Eremis... Een lichtpunt als niet één... omdat het énig is. Wij deelden het zielsgeluk van Uw vader... die fier en diep ontroerd U op leidde naar het altaar en ook van Uw lieve Moeder, die in gedachten U niet één ogenblik verliet, en immer neven U was ook op het altaar waar het mi- rakel gebeurde.... Wij hoorden U bidden Zegen mild, O Heer, mijn dierbare Ouders, Broeders, Zusters, Familieleden Vrienden en allen, die me dichter bij U brachten. Heerlijke bede opgeweld uit Uw jong dankbaar priesterhart, hiermede GIJ ZIJT PRIESTER IN DER EEUWIGHEID I hulde brengend aan U goedé oudefs, aan de christelijke gezinsopvoeding die zij u lieten gerfeten en die aangevuld werd door de katholieke school, die u leidde en vóórlichtte bij 't ontluiken van uw roeping tot priester Gods.... Wij hoorden U bidden dit gebed, dragend uw Hefde over verre grenzen heen KZegen mild, O Heer, mijn volk, dat ik om Uw Liefde verlaat en het volk waarheen Uw Liefde mijn stuurt. Dat gebed klonk als de echte, de we zenlijke vaderlandsliefde, noch wit noch zwart... doch diep christelijk in zijn ongemeten offer. GIJ ZIJT PRIESTER IN DER EEUWIGHEID... Nooit vergeten wij het beeld, dat ons op die Zonnige zomermorgen zo I trof dat het onuitwisbaar in ons hart bewaard zal worden als een aandenken I aan deze mooie dag... Nog horen wij1 het smekend Veni Creator door de rui me kerkebeuken zinderen, we zien U i in prachtgewaad, het altaar Gods be stijgen... We volgen devoot 't verloop van het heilig Misoffer... voor enkele ogenblikken onderbroken door die an dere missionnaris die wees op Uw Pries ter-zijn in eeuwigheid en smeekte om ons offer en om ons gebed opdat uw missionaris en uw priester-zijn vroom en vruchtbaar wezen moge... En verder ging het vrome vertoon... afgewisseld door heerlijke zang van helle kinderstemmekens galmend door de wijde kerkbeuken, geschraagd door stil orgelspel... Wierook walmde geurig en kronkelde omhoog «amen met de vele gebeden te Uwer intentie Gods opgedragen, vrome, jonge priester, toen plots, enkele ogenblikken voor dé consecratie, trillende -01 geklanken- 't- heerlijke lied «Onze Lieve Vrouw van Vlaanderen» als een wijding over de hoofden van ons al'en spreidde, dat lied dat Gij meedragen zu't ginder in het verre missieland en dat als een an der gebed klonk nevens het Uwe i Onbevlekt Hart van Maria, onder Uw bescherming staat mijn Priester- en Missionarisleven. ...En dan kwam er a« een wijding over ons allen... er werd gebeden, er werd geweend... DE CONSECRATIE.. Een religieuze stilte daalde neer over U en over ons... wierook walmde... een zonneflits goot licht en warmte over Uw gewijde priesterhanden die de H. Hostie hoog opgeheven hielden en over de Kelk met het Bloed-Christi... Het Agnus Dei... het einde van de Eremis... De Zegen nog van de jonge priester... die voor de eerste maal met eigen handen zegende zijn duurbare ou ders, broeders, zusters, familieleden, ons allen en ook zijn stad, zijn volk, zijn land... Een jubelend TE DEUM... werd de kerkbeuken doorgezonden... en het machtige orgel liet daverend het mach tige Alleluia van Haendeï uitjubelen. De plechtigheid war ten einde... Een heerlijk levensfacet... met een glinsterend lichtpunt... waren U en de uwen gegund... Moge de invloed ervan blijven nazinderen over U, jonge pries ter missionaris, over de Uwen, over ons en over deze die U verbeiden ginder ver in 't wenkend missieland OPVOEDER. MAR! ABEDEVAART VAN HET BISDOM GENT Te Oostakker op 12 Augustus Mgr. Calewaert. Bisschop van Gent. roept al zijn diocesanen op voor een groots huldebetoog te Oostakker-Lour des, op Zondag I 2 Augustus. Duizende bedevaarders worden al daar verwacht. «Het is onze wens, schreef de Bis schop, dat deze betoging uitgroeie tot een ongewoon indrukwekkende ver- heerlijktng onzer Hemelmoeder, en tot een gemeenschappelijk beroep op Haar smekende almacht» in deze bange tij den». DAGORDE te 9,39 u. Plechtige Bedevaarttocht voor de wereldvrede, te 10,30 u. Pontifi'kale Mis in opert- lucht. te 14,30 u. Pontifikaal Lof, sermoen door Mgr. Calewaert en toewijding van het Bisdom aan O. L. Vrouw. WETTIGING VAN KINDEREN Het ministerie van Justitie Vestigt de aandacht van belanghebbenden op de bepalingen van de wet van 2 Juli 195 I, tot wijziging van de wet van 20 December 1947, betreffende de wetti ging van de kinderen wier ouders tus sen 26 Augustus 1939 en 1 Januari 1946 in het buitenland een huwelijk hebben aangegaan zonder gelegenheid te hebben gehad, of terwijl zij verzuim den de kinderen, geboren voor de vol. trekking van hun huwelijk, te erkennen en te wettigen. De ouders welke die kinderen wen sen tc wettigen, moeten zich uiter.iik voor 31 December 1951 voor de amb tenaar van de burgerlijke stand van een gemeente van het koninkrijk aan bieden om de nodige formaliteiten te vervullen. KAESONG EN KOREA. In Korea wachten Noord-Koreanen, ZuidbKoreanen, Chinese Communisten en Unotroepen om serieus te vechten of om heieanaal niet meer te vechten. In Kaesong vergaderen de afgevaaP- digden van de wachtende soldaten en alhoewel ze daar in beide kampen een vriendelijk gezicht zetten is het er toch maar koude oorlog en gaan ze, juist zoals aan het Korea-front, geen voet vooruit en ook geen voet achteruit. Beide partijen zijn, zowel te Kae song als aan het Korea-front, voor een wapenstilstand. Beide partijen beweren het oprecht te menen. Beide partijen willen ernstige maat regelen treffen ten einde geen verras sing te gemoet te gaan. Bijgevolg, het besluit ligt bij de hand beide partijen vertrouwen elkaar niet. Niemand verklaart zich gewonnen en niemand wil als overwonnen behan deld worden. De mensen hier wachten niet. Dat vechten in Korea en die verga deringen in Kaesong hebben veel van de belangstelling verloren. Het is iml- mers ver van hier; de strijd gaat er met afwisselend slagen geven en slagen krijgen; in Kaesong praten ze al vele dagen en alles samen genomen zijn er zoveel appelen als peren. Het is geen wonder dat op den duur de mensen zeggen Laat ze maar doen de dwazerikken Ik weet niet of het dwazerikken zijn de mannen die in Kaesong over leven en dood van zovele mensen beschik ken, in ieder geval is het zeker dat al diegenen die sedert het begin der vijl andehjkheden hun leven lieten dat le vensoffer nog geen vruchten schijnt te hebben gilJragen. Maar ja, wanneer :s bloedvergieten reeds nuttig geweest 1 Hebben we na iccl)re oorlog niet moeten bestaugëiV'ó» «ioden en vernielen de vrede geen stap nader brachten. Hebben we in geschiedenis niet steeds gezien dat iedere oorlog de vij andschap tussen en onder de volkeren vermeerdert en dat in ieder vredever drag de kiemen liggen van een nieuwe oorlog Zij die in Korea sneuvelen, 't zij Nooid- of Zuidkoreaan; 't zij Chinese communist of Uno-so'.daat, worden air len, elk langs zijne kant, als helden aanzien. In beide kampen worden de jongens aangemoedigd om voor hun ideaal hun leven veil te hebben en bij slot van rekening weet de overgrote massa niet waarom en waarover het juist gaat. Tien op negen gaat het om economi sche belangen, 't zij van enkelingen 't zij van een of ander land. Om die eco nomische belangen te dienen worden duizende levens geofferd en duizende families in rouw gedompeld. Om die economische belangen te dienen wer den nu miljarden vernietigd en werden miljarden uitgegeven. Vooraleer dat alles hersteld en teruggewonnen is, staan de landen opnieuw paraat om een nieuwe oorlog te beginnen. Of is dit misschien de huidige belangen-econo* mie vernietigen en herstellen her stellen en vernietigen Oorlogseconomie dus die de wereld beheerst Als het dit is dat men om godswil dan toch zwijge over duurzame vrede; over de r^hten van den mens; over het algemeen wélzijn; over gelukkige gemeenschap en over nog zoveel ande re schone dingens. Vrede, vrijheid en werk verlangt de men-iheid. Tot nog toe is het de oonlog alleen die dit alles moet verwezenlij ken. Men oorlogt om de vrede te vesti gen I Men oorlogt om de vrijheid te ver zekeren Men oorlogt om de werkloosheid op te lossen Is er dan toch geen ander middel Kan men deze die leven van de wa penindustrie, van het oorlogsmateriaal dan toch geen ander vet betaald baant je aan de hand doen of kan men ze geen pensioen bezorgen voldoende om onbekommerd te leven Hoeveei miljoenen mensen hebben nood aan zoveel dingen die de be schaafde volkeern reeds lang genieten. Het levensconfort en de levensstan daard van die miljoenen verbeteren kan voor vele jaren de werkloosheid zo niet totaal dan toch grotendeels op-s| VOORWAARDEN TOT AANNEMING BIJ DE RIJKSWACHT 1. Om bij de Rijkswacht te kunnen DE CHR. MUTUALITEITEN OP BEDEVAART NAAR SCHERPENHEUVEL Voor de tweede maal nodigt de aangenomen worden, moet men Landsbond der Christelijke Mutual* a) Belg zijn; teiten zijn meer dan één mi.lioen leden I m'ns^ens -en re5Pectieve- j met hun rechthebbenden uit op bede- hjk hoogstens 25 of 30 jaar oud zijn, vaart te gaan naar het genade ooid van gelang de candidaat gehuwd of Onze Lieve Vrouw van Scherpenheu- ongehuwd is; c) niet vrijgesteld zijn van militaire dienst wegens lichamelijke ongeschikt heid; vel. In 1947 reeds hebben twintig dui zend christelijke mutuaJisten, uit alle gewesten van het land. een vrome en d) aan zijn militieverplichtingen vol-,ontroerencje hulde gebracht aan de daan hebben, dit wil zeggen, het- „Behoudenis der Kranken eveneens zij zijn werkelijke dienstterm volbracht,1 in de ajoude Brabantse bcdevaart- hetzij van werkelijke dienst vrijgesteld p]aats zijn. hetzij een onbepaald uitstel be-j Voor ons, christelijke mutualiaten. komen hebben of hetzij ontslagen go- js deze gezamenlijke pelgrimstocht met weest zijn van de werkelijke dienst. j a|s een bijkomstige, haast oveibodige Beroepsvrijwilligeis van het Leger, gebeurtenis te beschouwen. Voor onze die verlangen bij de Rijkswacht opge- beweging die fier gaat over haar chris- nomen te worden, moeten op het ogen- telijk karakter, voimt deze bedevaart blik van hun inlijving bij de Rijkswacht het hoogtepunt en de bekroning van een diensttijd volbracht hebben van onze actie tijdens het afgelopen jaar. dezelfde duur als die van de militairen Want het christelijk karakter van van hun militieklasse en van hun wa- onze mutualiteit is meer dan een ijdel pen; woord. De diepste inapiartiegrond van e) slagen in het toegangsexamen geheel onze werking ligt in de christe- f) van onberispelijk gedrag en zeden Hjhe naastenliefde en solidariteit. Ze- n, tot een deftig en goed befaamd her. de ziekte- en invaliditeitsverzekes- midden behoren, geen deel uitmaken ring; juridisch en reglementair gezien, of deel uitgemaakt hebben van eenis een tak van het algemeen regime der groepering die ten doel heeft de een- maatschappelijke zekerheid, heid van het land te schaden of de in- J Dit neemt niet weg dat onze mutuar stellingen van het rijk tp vernietigen Hstische leiders, in en door de uitoefe kortom niet als aanklever van omver- ning van hun zeer verschillende taken, halende gedachten bekend staan. nog een meer verwijderde en diepere g) voor de militairen of gewezen j doelstelling zoeken te verwezenlijken, militairen, tot ganse voldoening vanNaast het gewetensvol beheer van de hun oversten dienen of gediend heb- sociale verzekering, naast de bevorde ben; ring van de geest van vooruitzicht bij h) geen militair pensioen wegens J de leden, naast de steeds meer vol- dienstonde genieten. (maakte uitbouw van allerhande diens- 2. De ongehuwde candidaten die ten, blijft de zorg om het welzijn en geen actieven militaire dienst kunnen het heil van de persoon van de verze kerde en van zijn gezin naar best ver mogen ter harte te nemen. Afgestemd op christelijke «efficien doen gelden, mogen na de ouderdom van 25 jaar niet meer worden aange nomen. 3) De maximum ouderdom bepaald a I en 2 hierboven wordt met 5 jaar erhoogd voor ri) de Op tfMWei I94<> minder jarige kinderen van (i) Belgische militairen en leden van sociale doeltreffendheid, be oogt onze sociale werking de ganse persoonlijkheid van de bij ons aange sloten leden en lnin rechthebbenden. In de ware zin van ket woord, zien wij de verzekerde», onze naaste de weerstand, die gesneuveld zijn tij- .Voor christelikje mutuaü-tische leideis i i i _LJ:i l.» i dens de krijgsverrichtingen of die leden zijn aan de gevoigen van, hetzij tegenover de vijand opgelopen kwet suren hetzij ingevolge de militairen dienst gedurende de oorlog opgedane of verergerde ziekten; (ii) Belgen die door de vijand wer den terecht gesteld, van krijgsgevan genen, van politieke gevangenen en van weggevoerden, gestorven geduren de of tengevolge van hun internering of hun wegvoering; (iii) Belgen die, uit oorzaak van hun „derlandse houding, door partijgan gers of agenten van de vijand vermoord werden b) (i) de Belgische militairen van alle graad die. voor roemrijke daden aan de dagorder vermeld werden; die genen die tussen 28 Mei 1940 en 3 September 1944 de verbonden legers hebben vervoegd om de oorlog voor te zetten, de krijgsgevangenen die ten minste 6 maand gevangenschap heb- ben ondergaan en tevens de leden van de weerstand; (ii) de politieke gevangenen en de Belgen die, zonder gemobiliseerd te zijn geweest, onder de oorlog, erkende daden van buitengewone burgertrouw hebben gesteld; c) de Belgische militairen van alle graad die daadwerkelijk tegen de vij and hebben gestreden; d) (i) de Belgen die gemobiliseerd werden en niet in een van de vorige ca tegorieën vallen; (ii) de werkweigeraars; (iii) de Belgen die werden gedepor teerd om verplichte arbeid te verrich ten. 4. De aanneming van de gehuwde candidaten wordt afhankelijk gesteld van de volgende voorwaarden a) hun echtgenote moet de vereiste voorwaarden verenigen voorzien bij de Onderrichting over het huwelijk van onderofficieren, korporaals (brigar diers) en soldaten». b) Belanghebbenden worden gehou den als ongehuwden in de kazerne te verblijven gedurende gans het tijdperk van hun onderrichting hetzij een MA XIMUMTIJDPERK van 12 maanden. lossen. Het is een vaststaande feit dat de oplossing van de économische crisis een kwestie is var. beschaving. Met on beschaafde men'en of volkeren zal men die crisis ook.' niet oplossen PIERLALA zal het steeds een eer en een voorrecht blijven, hun leden te helpen en bij te staan in al hun verzuchtingen en ver langens. Dit alles heeft voor gevolg dat wij bestendig, zelfs in vele schijnbaar on- beduide détails, onze werking africh ten op de volledige persoonlijkheid van de verzekerde.een klimaat willen schep pen waarin hij de nodige waarborgen vinden moet voor zijn lichamelijke, ze delijke en godsdienstige ontwikkeling. Men moet het aanvoelen, bij ieder con tact met de leiders en het personeel van onze mutualiteiten, dat deze bij de uitvoering van hun werk, heel en al onbaatzuchtig ten dienste staan en en kel verlupgen goed te doen en te dienen Willen onze mutuaJistische leiders dit mooi en edel werk naar christcljike zin volbrengen, dan dienen zij daarin gesteund door de solidariteit en de bij drage van ieder lid afzonderlijk. De la den van onze mutualiteiten worden immers één grote familie; verbonden niet alleen door dezefde belangen, maar ook geschreven door dezelfde wens en bezieling om eikaar. door innige samen horigheid, een opwekkende en duurza me steun te verlenen in ogenblikken van ziekte en beproeving. Dit is dan ook de opgave van onze bedevaart naar Onze Lieve Vrouw van Scherpenheuvel. De geest van naas tenliefde en dienstvaardigheid, die aan de basis ligt van ons werk, welke wij niet altijd met eigen bescheiden men>- selijke krachten kunnen verwerven, onderstelt ook de bevrijdende en ver lossende hulp van hierboven. Willen wij in de duizenden muUialistische haarden de warmte uitdragen van Gods liefde, dan moeten wij ons ook wenden tot Onze Lieve Vrouw, tot de dienst maagd des Heren die voortdurend haar Goddelijke Zoon wegschenkt aan de lijdende en beproefde mens. Te Scherpenheuvel zullen wij de genade en de ïterkte vinden om trouw te blij ven aan het eerste en hoogste liefdege- bod, dat onze christelijke mutualisti sche actie moet bezielen; daar ook zul len wij gezamenlijk ons eigen „Credo^ belijden, dank en hulp brengen vont de talrijke tastbare weldaden, dig wij door de voorspraak van Marh» reeds mochten ontvangen. Da» worde het gebed van de vele du»v<»nden. die met ons in er, om de bjyAliek aanwezig zul- j len zij'» I H. KUYPF.RS. Voorzitter.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1951 | | pagina 1