Miniaturen TREURLIED VOOR KAYANO (Een door een letterkundig t-jdsd-rift bekroond gedicht.) Aldus betitelt de nog jonge dichter Marcal Pira zijn poëma, dat hij aan het uitgemoorde Nagasaki opdroeg. Dit cultuur gedicht werd geïnspireerd op het lot van Kayano, het dochtertje van de Japanse geleerde Paul Takashi Na gai, wiens dagboek «Het Leven is ster ker» onlangs in Vlaanderen verscheen. Bij het bombardement op Nagasaki verloor Kayano haar moeder, zes jaar later stierf haar vader. Deze laatste schreef over haar «Kayano is een kind geworden dat geen tranen kent. Dit releveert de sterke gebonden" heid van de dichter met een geslagen mensheid; het is wat men zou kunnen noemen de getuigenis van een huma" nisme. Van een humanisme, dat wij na de eerste wereldoorlog gekend hebben en dat thansnog zeer sporadisch als bloemen in een beschroomde, vrouwe lijke lente uitbreekt in de werken van enkeren. In dit kort bestek wil ik geen ontle ding geven van dit gedicht. Integendeel. Ik wil mij in. het verder verloop van dit artikel alleen bezig houden met de pa rels van schoonheid aan te wijzen die overal verspreid liggen als schelpen op een strand, dat men in de morgen ontdekt. Maar vooraleer verder te gaan wil ik zeggen dat voor iemand (als Pira), die een klein stukje van Gods lieve aarde gezien heeft, die door de Franse wijngaarden zwierf, die spelevaarde op de Taag, die gezeten was in de schaduw van een amandelboom in Pprtugal, een door hem nog niet betre den land kan openbloeien. - De dichter komt gedreven over de stille wateren van zijn droom en be zoek het land, ziin hart gaat reeds op reiswanneer hij de vreemde wonder bare namen hoort van vreemde steden; zo'n dichter ziet als in visioenen de heerlijkheden, die zich in hem open vouwen. Daarom kan hij dichten van Op hoge donjons bij de citadellen bloeien in een midzomernacht de witte sazankas, als waterwellen in d'ivoren wand van een gracht. Winden do.oï vleien de brede gewaden vair d'adelslanke varenpalm en de stilte der moera I is geladen met een onvertaalbare psalm. De paleizen der daimyo's geborgen achter doornbomen en het kruid dragen 't drukkend geheim van hun zorgen voor den komenden morgen uit. Maar ik sluip verrukt door de hinder nissen van dit slapende keizerrijk tussen de siertlhee en goudgele lissen met hun bloemen in mijn bereik. fr. Men kan zich hier a. h. w. bedwel men aan de weelde van beelden; het beeld dat hij gebruikt blinkt in een prille, heldere klaarte en zuiverheid; zijn beelden hebben iets fris en oor spronkeïijks. Ik kan mij niet weerhouden hier nog enkele beelden aan te halen. U vindt zé wel in onderstaand fragment Waar Kioesjoe de lauraceeën, verzamelt breedbladige soorten, de kamferboom, de Wilde eik en de bosanemoon, waar lotos en iris de broosheid stamelt van alles wat duurzaam lijkt in een droom, daar staat onverstoorbaar een wacht bij den tempel: de stoere ginkgo. 2) Kayano gij weet hoe zijn oerkracht in ieder gemoed den den stempel sloeg van de eeuwen. Hij houdt zich gereed om in 't onverwoestbaar gewei op zijn stammen de taifoens te trotsen, als heel de streek gebukt en geslagen voor de heuvelkam men kreunend terneerligt; of barenswee- bleek de zomerse natte moessons komen han" gen boven de velden. De ginkgo staat groot dan aan waaiende einders als een ge vangen wenende reus daar kan staan vóór zijn dood. 1 dorp. 2) reusachtige 'boom. Ik sluit de citaten met het slot van het °edicht, dat een. schoon gebed in houdt Ik dank U Heer voor deze verzen, voor dit lied, Gij laat het kind Kayano in haar land niet kwijnen, geef haar de tranen weer waarin Uw zon mag schijnen en spaar haar toekomst voor Uw Vrede niet. Vouw de gedachten onzer dagen toe, de mensen die hier leefden zijn gestor ven, gevuld met bioden staan de zeven kor ven van het miiakel als we jong en moe d^ banen tellen onzer tochten. Vouw het geheim van ons verlangen löe; er is geen land waar wij voor vochten, er is een wereld, breed en ongelijnd voor de geslachten die haar hart door ploegen. Er is Uw Vaderhart waarnaar w'ons lilden droegen vóór alles zinvol nederstort en kwijnt. Er is de vrede die de engelen vroegen, er is het leed der volgepropte kroegen, en in le stilte van de kathedraal, sla d'urnen stuk waarin mijn toor™ ver dwijnt en zuiver 't kleed waarin ik ademhaal. Marcel Pira behoort tot de beste Vlaamse dichters van lange gedichten. Voor mri dient hji zelfs 'hoger aange slagen don een Marcel Coole, een Jan Vercammen en een Gust Vercauteren, die alleszins ook voortreffelijke ooëmen schreven. Naar een recente mededeling zal hii binnenkort een zeer lang gedicht «Orpheus^ publiceren. Wij twiifeler. er niet aan dat hii hiermee een aparte plaats in on:ze letteren moet innemen. JOACHIM TUILHOFF. oOo VERWOESTE GE W ESTE N 1922 Dc uitslag der 356ste trekking van de Verwoeste Gewesten 1922 luidt 250.000 fr. Reeks 168.105 nr. 10 100,000 fr. Reeks 168.105 nr. 1 Reeks 168.105 Nr. 14 Reeksen uitbetaalbaar zonder lot 79.1 14 en 183.530. EEN NATIONAAL STU Dl El NSTITUUT VOOR GEZINS EN BEVOLKINGS PROBLEMEN WETSVOORSTEL INGEDIEND Door de volksvertegenwoordigers Mevr. De Riemaecker Legot, H. Ver- gels, A. Gilson, Mevr. Van Daele 'Huys en R. Nossent, werd bij de Kamer van Volksvertegenwoordigers een wetsvoor stel ingediend tot oprichting van een Nationaal Studieinstituut voor Gezins" en Bevolkingsproblemen. Door de in dieners werd het voorstel als volgt toe gelicht De gezins en bevolkingsproblemen zijn van grote betekenis voor s lands economische, politieke en sociale toe komst. Niet enkel, wanneer het er om gaat de algemene gezinS', geboorte en pensioen politiek te bepalen, doch tevens wanneer aan het geheel der eco nomische en sociale politiek richting dient gegeven te worden, moet men rekening houden rnet de samenstel ling der bevolking en haar demogra phische curve. De bevolkingsproblemen zijn ten nauwste verbonden met die van het gezin, daar todh dit laatste aan opgang en gehalte van het volk ten grondslag ligt. De structuur van het gezin, zijn so ciaal economische standing, het statuut en de wettelijke bescherming waarvan het geniet, zijn zoveel factoren die tast bare demographische gevolgen hebben. Aan de studie der eigenlijke gezinspro blemen, kan geen enkele realistische so ciale politiek voorbij. Ons Nationaal Instituut voor de Sta tistiek beschikt zonder twijfel over heel wat gegevens die voor een weten schappelijke studie van de feiten van demographische en, in mindere mate, van de feiten van familiale aard, als basis kunnen dienen. Doch het practisch ten nutte maken en te interpreteren dezer gegevens, de mogelijkheid om ze aan te vullen door middel van grondig doorgevoerde psycho sociologische en quêtes op zorgvuldig daartoe uitgeko zen objecten, alsmede het onderzoek van de weerslag der vastgestelde ver schijnselen op het sociaal en econo misch leven der natie, dat alles reikt verder dan de taak van genoemd insti tuut. Het is beslist nodig, dat de navorsin gen nopens bevolking en gezin stelsel matig georiënteerd worden, dat de noodgedwongen gedeeltelijk inlichtin gen die men tot nog toe kon verzame len aangevuld worden, dat de zonder enige samenhang ^door officiële of pri vate organismen ondernomen opzoekin gen, in functie van een wetenschappelijk streven en ener realistische sociale po litiek, moeten gecoördineerd en gesti muleerd worden en dat, ten slotte, zo wel de overheid als de openbare me ning, over het belang der gezins^ en bevolkingsproblemen en alles wat daar practisch bij betrokken is, moet voor gelicht worden. TAAK VAN HET INSTITUUT Dat zou dus de taak zijn van het In stituut waarvan wij de oprichting aan bevelen. Behalve de werkzaamheden waarmede het zelf rechtstreeks is be last, zou het Instituut andere, met zijn eigen streven verband houdende op zoekingen dienen te stimuleren, te richten en te coördineren. Slechts op voorwaarden dat zij over een eigen kader beschikt, waarvan zij het midddelpunt vormt, zal de studie der gezins- en bevolkingsproblemen de vlucht nemen die door de zorg öm Belgie's toekomst wordt vereist. Dit werk kan alleen geschieden in een rus tige sfeer, buiten elke druk of beslom mering van de administratieve en poli tieke bedrijvigheid. Derhalve, is het nodig dat het organisme dat er zich aan wijdt over een hoge standig en een groot zedelijk gezag beschikke. De taak van het Instituut zou drie voudig zijn 1 Overgaan tot de wetenschappe lijke studie der gezins en bevolkings problemen. 2) De weerslag der gedane vaststel lingen op de sociale en economische problemen, in brede zin, bestuderen. 3) De overheid en de openbare me ning voorlichten. Het Instituut zou tot studies overgaan hetzij op eigen initiatief, hetzij op ver zoek van de regering, de wetgevende vergaderingen, de hoge raden van het sociaal en het economisch leven en in zonderheid van de Raad van het Ge zin. Hetzij ondernomen, op eigen ini tiatief, hetzij op verzoek van een open baar bestuur, zal de voorlichting der openbare mening, met name geschieden door middel van een documentatiecen trum, het inrichten van studievergade- ringêP en voordrachten, het samenwer ken met buitenlandse instellingen die met een soortgelijke vorsingsarbeid be last zijn, alsmede het publiceren van documentaire nota's en studie die de resultaten, de implicaties en de conclu sies van de verwezenlijkte studie arbeid in het licht te stellen. oOo CINEMABEZOEK VOOR DE JEUGD BELGISCHE BIOSCOOPBESTUUR DERS TEGEN WETSVOORSTEL VAN SENATOR JESPERS Zoals men zich herinnert, heeft de C.V.P. senator Jespers intertijd een wertsvoorstel ingediend volgens het welk cinemabezoek aan films voor allen sleChts toegelaten zijn van 18 jaar af, en niet meer van 1 6 jaar af, zoals tot nog toe (wet van 1920) het geval was. Zekere films zouden toe gankelijk zijn voor kinderen en andere voor aankomende jeugd van 14 tot 1 8 jaar af. Dit wetsvoorstel werd vorig jaar door de Senaat goedgekeurd en zal weldra in de Kamer behandeld worden De cinema uitbaters hebben nu nog een laatste poging ondernomen om dat wetsvoorstel te kelderen. Zij hebben te Brussel een, persconfe rentie belegd, waarin zij betoogden dat nieuwe maatregelen ongeraadzaam zijn, aangezien de jeugd volgens hen, vol doende kan beschermd worden tegen verkeerde cinema invloeden door de wet van 1 September 1920. De cinema uitbaters halen o.a. ge tuigenissen aan van wetenschapsmensen en van geestelijken dat de film weinig invloed uitoefent op de jeugd crimina liteit. Zij zwijgen evenwel over de totaal verkeerde geestesrichtingen die bij wekelijkse jonge cinemabezoekers wordt aangekweekt, en die daarom niet noodzakelijk misdadigheid voor gevolg heeft. Is het trouwens geen utopie meer, aldus dè inrichters van de persconfe rentie, draconische maatregelen te overwegen ten opzichte van de cinema bezoekers, terwijl de televisie, over haar golflengte, in 't openbaar films uitzendt die geen visa van de controle commissie ontvangen hebben Men deelde ons mee dat er in heel het land zeven of acht cinemazaaltjes bestaan, die zich gespecialiseerd hebben in het vertonen van schunnige films. Naar het schijnt bestaat er geen niid- del om de invoer van dergelijke films te verbieden of te beletten het parket kan enkel optreden indien er klacht wordt neergelegd, en wanneer blijkt dat de vertoning strijdig is met de openbare zedelijkheid. Eer men zo Ver komt is het kwaad reeds gedeeltelijk gebeurd. Anderzijds is het een feit dat sóm mige cinemahouders aan de uitgang van hun zaal aanstootgevende reclame maken. Hiertegen kan het parket optreden, maar dat gebeurt uiterst zelden, en de uitgesproken straffen zijn meestal be lachelijk klein. De deftige cinemabestuurders, die de film als een ontspanningsmiddel aanzien, vragen niet beter dan dat aan die schunnigheden een einde zou wor den gemaakt. -oOo- NIEUWE TAXATIE VAN DE PRONOSTIEKEN FIRMAN INDEN 431 MILLIOEN IN 1952 Een nieuw taxatieplan in zake de pronostieken zal weldra door de Kamer worden besproken Thans wordt een belasting op de voetbalpronostieken door de Staat ge' ind op de volgende basis 1 4 die de normale belasting op spelen en weddenschappen vertegen woordigen. 20,40%, opdecimen 3) 3%, als buitengewone opdeci men, uitsluitend voor de pronostieken op voetbalmatch es Totaal 7,40%. Deze belasting slaat enkel op de sommen, ingezet door de deelneniers en niet op de prijzen die door de maat schappijen werden uitgekeerd op die prijzen wordt een andere bijzondtere belasting geheven, uitsluitend ten bate van de Staat. Een wetsontwerp ter zake voorziet een nieuwe oplossing die als volgt kan samengevat worden. A. Afschaffing en verbod van alle provinciale en gemeentelijke be lastingen, rechtstreeks of onrechtstreek se op de voetbalpools. B. Verhoging, van 3% tot 12% van het percentage van de belasting, die de Staat in de vorm van buitenge- 'wone opdecimes op bedoelde pools heft De 1 2 zullen worden ingevorderd door de Staat, die er 3'/2 van behoudt. De overblijvende 9J/2 worden gestort: 1 voor de helft in een nieuw fonds, dat over de provinciën zal worden verdeeld. 2) voor de helft in het speciaal fonds, om de noodlijdende gemeenten te helpen. In 1952 bedroeg het totaal der in- leggelden, over gans het land gejnd door de 22 «pronostiekgirma's» van; het land 431.000.000 fr. Op die grondslag zou de bijkomende belasting van 9%, waarvan sprake in het ontwerp, nagenoeg 40.0000.000 frank opleveren. Die bijkomende ontvangsten zouden als volgt worden verdeeld. 50%, zegge 20.000.000 frank, voor de provinciën. 50%, zegge 20.000.000' frank voor de noodlijdende gemeenten. WEIFELENDE LIEFDE DOOR SYLVIA SARK Geautoriseerde vertaling van D. L. Uyt den Bogaard. 20ste Vervolg. Oh, Jimmy, mag ik je Michael Cloney voorstellen Hij komt net uit Ierland. Michael, dit is Jimmy Kay. Jimmy stak zijn hand uit om die van Michael te drukken en op Jimmy's ge laat lag een uitdrukking van verbazing en bewondering, die meende Michael nauwelijks voor hem bestemd kon zijn. Het doet me genoegen u te ont moeten, Mijnheer Cloney, zei Jimmy stralend, en toen nog eens, «werkelijk genoegen». Kom je bij ons zitten vroeg Giles. Een kellner schoof een stoel aan. Mag ik een likeur voor je bestellen Toen de formaliteiten voorbij waren,, wendde Jimmy zich naar Michael en bekeek hem, zoals hij een paard beke ken zou hebben op een verkoping. Wat vroeg hij zich af, had c'it eigenlijk alle maal te betekenen Is dit uw eerste bezoek aan Lon den, Mijnheer Cloney vroeg Jimmy. Inderdaad. Ik voel me nog niet helemaal thuis, zei Michael. Jimmy, die het lichte accent in Mi chael's stem had opgemerkt, wendde zich naar Toni. Dit is geweldig, Zei hij haastig. Ik wist wel, dat je tevreden zou zijn. Toni wendde zich met opzet van hem af en ging weer met Giles praten. Als Jimmy niet voorzichtig was, zou hij Michael nimmer voor zijn plannen winnen. Ik kom net van de studio zei Jimmy. Ik heb daar vanmorgen zeven uur af gewerkt. De filmstudio vroeg Michael. Ja. Hebt u er ooit een gezien Neen. Ik ben een boer en film studio's liggen niet erg in mijn lijn, zei Michael met een glimlach. Jimmy betrok Mollie ook in het ge sprek. Als Mijnheer Cloney en u zin hebben, zal ik u de studio's graag eens laten zien. Graag, zei Mollie. Ik heb me dikwijls afgevraagd, hoe een studio er uic zou zien. Oh, ie vindt er maar heel weinig schittering en er wordt hard gewerkt, verzekerde Jim haar. Ik verfilm de geschiedenis van een Schotser visser en de hoofdpersoon heeft zijn been ge broken. Ik moet op korten termijn een soortgelijk type vinden en dat is niet gemakkelijk. Maar dat zijn de zorgen van een filmregisseur. Die zullen u niet interesseren. Giles tikte langzaam de as van zijn sigaar. En waar, zei hij, denk je zo snel een knappe held vandaan te halen Iemand, d'e kan acteren, misschien zelfs vissen en met een Schots accent spreekt Oh, acteren kunnen we hem spoedig genoeg leren, zei Jimmy ern stig, met een beetje geluk. Ja. hoe min der hij acteert hoe beter het is. Het ka rakter van een natuurkind, begrijp je^ En wat dat Schotse accent betreft als we de juiste man gevonden hebben, vinden we voor dat accent wel een op lossing. Dat is niet zo belangrijk. Michael grijnsde breed. Ik wou, dat ik de moeilijkheden van mijn boerderij zo gemakkelijk kon overwinnen als u dat schijnt te kunnen doen. Mijnheer Kay. Jimmy sloeg hem geboeid gade. Dit was net de man die hij nodig had een antwoord op zijn gebed. Het liefst zou hij Michael meteen een contract onder de neus geduwd hebben, maar zijn instinct waarschuwde hem, dat hij kalm aan moest doen, wilde hij niet alles verknoeien. Daarom zei hij alleen maar In het leven van elke regisseur komt een tijd, dat hij toevallig precies vindt, wat hij nodig heeft. Hiji keek Toni aan. Je moet je vrienden morgen meebrengen naar de studio's als ze zin hebben. Toni keek Michael vragend aan. Natuurlijk, stemde hij toe. Ik heb vacantieen ik wil zoveel mogelijk zien. Dat is dan zo afgesproken zei Jimmy opstaand. Jullie komen morgen dus naar de studio's Ik zal jullie met een auto laten halen. Je zult het heerlijk vinden, Mollie zei Giles. Ik ben bang, dat ik niet van de partij zal kunnen zijn, want ik heb verschillende afspraken voor morgen. Maar ik laat je aan de goede zorgen van Michael over. De studio's bevonden zich op enige afstand van Londen en precies om tien uur de volgende morgen, hield een auto halt voor het grote huis aan Re gent's Park. Ze hadden het de vorige avond tamelijk laat gemaakt, want Mi chael's aankomst moest gevierd worden Michael had een paar keer met Mollie gedanst, maar hij was tamelijk zwijg zaam geweest. Het is zo vreemd om je hier te zien, had Mollie gezegd. Maak je je nu helemaal geen zorgen over Rossiter Rossiter kan zich wel een paar dagen zonder mij redden, had Michael haar geantwoord. Mollie, ik heb niet zoveel belangstelling meer voor die boerderij als vroeger. Ik heb de boer derij omhoog gewerkt met een doel ogen: ik wilde er een mooi huis voor jou van maken. Nu die reden niet meer bestaat, voel ik de noodzaak niet meer, om me zo in te spannen. Dat komt wel weer, stelde Mollie hem gerust. Misschien had je eens een beetje verandering nodig. Ik had inderdaad verandering nodig. Als ik wist, dat Vader de boer derij zou kunnen verzorgen, zou ik de hele zaak aan hem en Moeder overlaten en er tussenuit trekken. Maar hij is te lui. Het zou niet lang duren, of de boerderij was weer even zeer verwaar loosd als in de dagen van Paddy Ros siter. Misschien zul je hier een meisje ontmoeten, met wie je wil trouwen, opperde Mollie aarzelend. Wie Toni vroeg Michael met* een bittere klank in zijn stem. Dat was het vreemdste van alles, dacht Mollie. De verandering was niet alleen gekomen, omdat ze allebei eens klaps in een geheel andere wereld wa ren geplaatst. Ze waren zelf veranderd. En nu zat ze Michael tussen haar en Toni in in de grote auto. Mijnheer Kay scheen er wel bij zonder op gesteld te zijn, dat we hem een bezoek brengen, zei Michael. Toni, gekleed in een groen jurkje, dat de slankheid van haar middel ac centueerde, gluurde met half gesloten oogleden naar Michael. Michael zag er uit, alsof hij de gehele nacht rustig ge slapen had. Zijn brede schouders, zijn gehele gestalte alles scheen een on geldelijke vitaliteit uit te stralen. Hij wilde speciaal, dat jij zou komen. Waarom ik Mollie streek met haar hand door haar donkere haren. Haar hoed lag op haar knieën. Ze had niet goed geslapen en vanmorgen had ze hoofdpijn. Maar bij Toni's woorden keek ze vol belang stelling op. Waarom speciaal Michael? vroeg ze. Ik weet niet of Jim blij zal zijn ot nijdig, dat ik je dit vertel, Micnael, maar het is een feit dat hij al lang zoekt naar iemand zoals jij, voor de nootdrol van zijn film. Michael keek haar aan, wierp het hoofd achterover en lachte. Toni staarde hem verbaasd aan. Het spijt me, zei Michael tenslot te, heb je dat gehoord, Mollie Ik heb nog nooit van mijn leven zoiets grap pigs gehoord I Je bent anders knap genoeg zei Mollie verontwaardigd, maar het idee is bespottelijk. Je kunt het niet ernstig menen, Toni. En of ik het ernstig meen, zei Toni boos. Zit niet zo te lachen Mi chael. Begrijp je dan niet dat dit één kans uit duizend is Jim was onmid delliijk enthousiast over je, toen hij je zag en jij zit daar maar te lachen. Toni was nu werkelijk kwaad. Ze zag er bekoorlijk uit met een rode blos op haar wangen. Neem me niet kwalijk, zei Mi chael verontschuldigend. Maar het is iets, waarop ik werkelijk niet gerekend had. Had je dit al in je hoofd, toen je me vroeg om naar Londen te komen -Ja, zei Toni onbeschaamd.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1954 | | pagina 2