Widliet VePMtejU d* IkiedwxdAg m. van wriitra wa«k. Buralen: 8t. JorisstrasU, 35, Aalst Tëltf.nr. 24.1Ï4 P.#. nr. 8*1.71i - 12 Jaaig. 1,26 Ir. 't Mr. Zondag 18 December 1955 Nummer 1Ü# GAZET m AALST EN OMSTREKEN. VOLKSE OPVOEDKUNDE (Familiale Kroitijk voor Opvoeding en Onderwijs.) EEN MENS MOET GOED ZIJN; HET IS GODELIJ K COMMANDO GOED ZIJN... IEDEREEN MOET GOED ZUN Het is weer een van die heerlijke spreuken van De Boftd zonder Naam. Zij klinkt ongewoato maar waar GOED ZIJN... KOST VERDRIET. De waarheid ervan Ihioeft ieder vain ons reeds ondervonden. Hoe ouder wij worden hoe rijper wij worden, hoe meer oni/agoochelingen wij nebben op gelopen in het soms ruwe werkelijke leven, des te beter begrijpen wij de waaiheid, de draagkracht van deze spreuk.Goed zijln.. kost verdriet.. illusie... der illusie. Dat is de synthese Vila gans met leven ais wii met verder zien aan dit aarase leven, ben dag ge luk, zegde mi] oiiuapgs een diepoearowr- de en toch gelukkige moeaer, een aag geiuj^ en negen aagen verdriet., hen pessuiuste, meent ge, oeste lezer en leze res t 1 opa met, een gelukkige vrouw en moeder, zegden we reeds niettegen staande ai het verdriet dat schier dage lijks als op nasi wegen wordt ge strooid.... Zij kan het verdriet dragen omdat zij goed is, waht zij weet dat goed zijn verdriet kost.... Daarom ook is zij «moeder» Elk mens, een jong, en een oud mens kan goed zijn Dat is inderdaad zo. hik mens, ïong ot oud, want ae goeaneid kent geen ouderdom zomin ais de om- dankoaarneid, ae maat, ae nijd, de at- gunst... die remmen siaato. tegenover die goedheid. Laj kent jolige mensen die goed zijn in de wezenlijke zin van het woord. Goed voor en tegenover huü ouders, hun broers en zusters, hun la- miüe, mui* makkertjes... tegenover ieder een. 't Zijn in-goede kirxieren, 't wor den, als 't Gode behert, m-goede men sen.. cue later eens groot geworden, zul len aanvoelen aat goed zijln.verdriet kostl Gij kent natuurlijk ook oudere mensen die goed zijia. uW moeder, uw vader, u\y oom, uw tante^. zojoider uw boezemvriend te vergeten ot uwe boe- ezmvnendin.. Zij zijn goed tegenover u in den ware zin vani t woord; goed zijn ze omdat ze u goed willen voor het tijdelijke en voor 't eeuwige, 't is m de nood dat men zijn vnenaen kent, zegt de Vlaamse volksmond en die £.egt meest altijd die waaiheid... Het is te begrijpen dat ouderen meest al minder radicaal zijn daE jongeren, maar wijzer en goediger. Dat valt u 1 oegeven is een vorm van goedheid. 1 oegeven, «niettegenstaande onbegrip en ondankbaarheid. Maar toch toege en en zelf in stnoe Ujaen, welwetend iat goedheid... verdriet kost... hr gaat meestal veel verdriet aan re goeahhd voojat... hezen wij dat nog A11aar eens en prenten wij die waarneid mep *n ons hart h rgaat meestal veel verdriet aan ware goedheid vooraf... Verdriet lou tert de mens en maakt hem gereed om goed te wezen tegenover zijln naasioe- scaanden, ook tegenover zijn vijainhen.. Doch als het waar is dat meestal veel verdriet aan \yare goedneid voorafgaat, aan is net zeker waar dat dikwijls er ook nog heel wat verdriet volgt op wa re goedheid. Dat ohdervinden veel ouders, helaas met hun bloedeigen kinderen... Zjj neo- oen zioa het brood uit de moiüd ge spaard om hun jongen ot hum meisje verder te brengen aato, waar zij sta_an in net werkelijke leven.. Znj nebben ge droomd van een mooie toekomst voor nun kinderen, ze nebben er voor geor- Een opbouwend kongree. EEN MOEILIJKE MAAR MOOIE TAAK De christelijke volkspartij heeft ge durende drie dageto gekongresseerd. Het aal een loesteiijk kongree geworden, niet alleen omdat het samenviel met de tiende verjaardag van de partij maar vooral om de vrijmoedigheid en ver standhouding welke dit jubileumkoh- gres hebben gekenmerkt. Onze tegenstrevers nadden heimelijk gehoopt dat 'hst kongres zich zou blind staren op de schoolkwestie en zo de an dere gewichtige problemen uit het oog zou verliezen. Gelukkig is dat niet ge beurd. Wij schrijven «gelukkig», ni»t omdat die pijnlijke schoolkwestie voor ons tot net verleden behoort maar om dat we in de kaart der regering spelen indien we niet gam» hun verderfelijke politiek onder het vergrootglas niemen. Het kongres is de gelegenheid geweest de princiepen vam het tien jaar oude Kerstprogramma» te bevestigen maar tevens ook aan de nieuwe noden aar, te passen. De ie.r en de geest die aan de stichting van de unitaire partij ten grondslag liggen werden opnieuw jong leven ingeblazen. Bij verschillende gelegenheden werd er tijdens het komgras op gewezen, dat de partij wiet de partij van één stand mag zijn, maar dat alle standen er zich thuis moeten voelen. Hier staat het xNatianaal Komité voor een taak die net tot nog toe wat heeft verwaarloosd, er over waken dat het unitaire statuut vein, de partij werkelijk steeds tot zijn reent komt, en dat de partij tucht ook altijd moge spelen, zelfs als het man- datarissen geldt met een grote sinam of rerd, zn hebben «r voor gebeden... Dn eens groot geworden wordt soms ai die i een leidende rol spelen of hebben goedheid betaald, door het kruid, met gespeeld in het politieke leven. CMidanKbaarheid. j >^at aoudaag van de kongressisten (joed zij'm.. kost verdriet. En in al tegenover de aktuele problemen betreft dat verdriet zijn die vaders en moeders was het opvallend noe allen gehecht wa- toch nog geiuKkig ornaat huia kinderen ren aan het begrip der vrijheid. Vanwe- er gekomen zijn... Zjj vergeven en ver- ge de afgevaardigden jan de midden- geien anes...en zien maar een zaak. stand is dat best t\^flÈvr2£rv Maar ook n~t geluk vair* hun Kind Jongens en <Je vertagenwoordigeri^van de arbeiders meisjes, die dit leest, denKt even, go-d organisaties nebben zich vastberaden na, ïonge maimien en vrouwen, gewuw- getoond om de etatizatie cf overdreven de Kihaeren, onderzoekt, uw geweten, staatsinmenging vah de linkse rege- uw aoen en uw laten tegenover uw ou- te bestrijden. ders aan wien gij t ai te dahken heotl Tegenwoordig is er niemand meer die tiollard toen de diensten van het kato- Lk onderwijs tot de bevinding kwa men dat, indien de uitvoeringsbesluiten verkelijk waren zoals aLe Peuple» ze voorstelde, er meer dan 40% van d<. subsidieerbare afdelingen van het ka toliek middelbaar onderwijs gedeelte ijk of geheel beroofd worden van de eeds zozeer ingekorte subsidies. Mi adster Collard voeld* zich ontmaskerd en deelde mede in een communiqué dal ie inlichtingen voorbarig en onge grond» waren. De katolieke bevolking wadht hu met panning op inlichtiugen die niet voor barig en ongegrond zijn. Zij die de hoop koesterden dat de uitvoeringsbesluiten gematigd» zouden zijn, moeten zich jp een pijnlijke desillusie voorbereiden. De wet Collard is gematigd in verge lij- .ring met wat de uitvoeringsbesluiten ien, voor allo mensen tor wereld zullen zi|x Hiervoor is er immers geen 'was het gescnenk van de Verlosser parlementaire kontrole mogelijk, ei tier zal cynisdh-beredeneerd de ene sla< .ia de andere aan het vrij onderwijs wor den toegebracht. Ondertussen wachter nog duizenden leraren op hiin> wedde die zij sinds vijf maanden niet meer ontvingen. H. M. -oOo- ADVENTGEDACHTEN IVe Zondag VREDE Het boek der Martelaren, dat eli»i dasr in het Kerkelijke Othcie wordt ge*- zen, kondigt Jezus geboorto aan om de woorden: 1 oen do vrodc ui do go helo wereld nersteld was....» Welks yis- de i de «pax romana», de vreds va» Kome, dat over de wereld nssrsts, sinds Augustus Keaer was over het rv- meinse wereldrijk. In die dagen verkondigden Engelse, boven net stalletje van Jezus gebuorl* te bethiehem, ook vredo aan de woroid aan: «Vrede aan de mensen van goede wil»! Kome nad op aar da uitwendi ge vrede bewerkt in, heel net romeui» im perium door z^jn leger» en zijn ovor- neeraende macht Jezus bracht inwendige, geestelijke vredo in do aio- Vrori* de menanicid: vrede van de men* mo* God. vrede van de mens. met zijn «vo*- mens. De eerste mer sen die zijn vredo mochten grfoieten waren de nederig©*, de eenvoudigen, de armen in de pei* soon van de nerders, en daarna d» goedwillige en goedgelovende wij zo* uit het verre Oosten, die aan zijn. roep ster geloot gehccnt hadden en die ze ,met vertrouwen waren gevolgd: ze ont- N I EU WJAARbKAARTEN I vingen ook t geluk en de vrede in. ïum kart na zoveel jaren naspeuren en edoi moedig beantwoorden aan de ingevin gen van; God. Voor de miljoenen op- reentzoekenden .naar de Wa .teid, is Jezus in zijn Krib nog steeds de ster, dis hen leiden moet tot God. cih staat gu een trede noger m de maat schappij, vergeet nopit dat die trede opgetimmerd is door uw ouders, dank hun opofrering, hun. bidden en smeken, nun liefde, hun goecmeid tegeuxpver U... Weest dankbare kinderen, opdat voor uw ouders -niet van toepassing weze de spreuk: Goed zijn... Kost verdriet. Velen begrijpen niet, leggen ver keerd uit wat met de beste bedoeling gedaan wordt, velen zijn daarom on dankbaar.. Dat kornt nard aan. Dat ver heugt de laatste illusie en het zelfbewustzijn. niet inziet dat, om de wanorde te ver mijden de Staat bemiddelend moet op treden. Maar het veracnil tussen die «bemiddeling» en de etatizatie» ligt in het feit dat de staatsbemiddeling het privaat initiatief zelf aanmoedigt. Zo wordt die bemiddeling de oorsprong en bescherming vain het pluralisme. Door hola doctrine en hun politiek zijn de socialisten verbeten tegenstan ders vaini dit pluralisme: op gebied van laatste onderwijs, ziekteverzekering, huisves ting en volksgezondheid trachten zij er Wat hebben wij, wij vooral die op een wetgeving door te krijgen gericht rijpere leertijd zijn gekomen, daaruit °P een volkomen neerschappij van de te leren Dit: Voortaah gaat het om staat: eenlheidshospitaal enz... toch op Aai uw omgang miet de mensen goed te doen zond-er nog iets te ver- De christelijke volkspartij heeft er waarmede gij in betrekking komt.. (Du- wachten, al bloeit net hart... Een mens in 'het belang van gans het land, een d« mensen, mensen op jaren, die al neel moet goed zijini. Het is een Goddelijk grote maar moeilijke taak te vervuilen, wat illusies en des illusies hebben mee- commando J zo lang ze nog in de oppositie is zich Semaakt, die wetahi dat op een dag van I ctdakS IS HET KERSTMIS met mE<ni en rnac^lt verzcttcn tegen vreugde er soms negen van verdriet vol-1 KANo lo £- ^-e verregaan)Cle staatsinmenging en een den. dergelijke mensen zijni minder Goed zijn... kost verdriet. Denkt u programma uit te werken dat zij zodra radicaal. Zij kunnen de moeken afro-n- pjet dat wij ons daar allemaal wel eens de verkiezingen daar zijn, aan net vrij den, zoals men dat zegt. Zij voorkomen in vergist hebben Wij dachten dat heidslievende kiezerskorps kan voorleg- aldus veel otcibeil. Minder radicaal zijn goed-zijn de weg was naar een onibe- <ren> is een vorm van goedheid... Minder schaduwd bestaan vol zoh, genegen- Maar eind ertussen zijn er nog ander» radicaal zijln: kost dan ook soms verdriet heid en dankbaarheid. katten te geselen in de VERZENDING VAN KERST EN VERMINDERD TARIEF VOOR BELGISCH KONGO Gedurende de periode van 1 5 de cember tot en met 1 0 jannuari, zullen de per ludhtpost te verzenden kerstmis en nieuQaarskaarten, prentkaart en naamkaartjes onder open omslag, ter bestemming van Belgisch Kongo, tegen een verminderd tarief verzonden wor den dat vastgesteld is op 2 fr. (volledi ge frankering), op voorwaarde dat hun gewicht niet hoger is dan 10 gram en dat ze geen andere geschreven aandui dingen dragen dan de naam, 'het adres en de nandtekening van de afzender, de datum vafci verzending en een beleefd heidsformule uitgedrukt in ten 'hoogste vijf woorden of door middel van vijf conventionele beginletters. RAADGEVINGEN Ten einde de wachttijden aan de lo ketten en vertragingen bij de verzen ding en de uitreiking van briefwisse ling te voorkomen koopt vatn nu af een voorraad postzegels. Bezorgt de nieuwiaarsbriefwisseling voor 31 de cember, zo mogelijk reeds van 26 de cember af. Gebruikt geen naamkaartjes voor dringende mededelingen. Verzendt geen prospectussen, catalo gussen, omzendbrieven en verschillende niet dringende drukwerken gedurende de -nieuwjaarsperiode. Om di regelmatige gaöig van de post diensten te verzekeren, worden de zen dingen zonder adres en zonder frankeer zegels, behalve die waarvoor het urgen tie-recht werd voldaan en de doodbrie- ven, van 24 december af tot en met 7 januari niet aang<*nomen. Het is verboden prentkaarten waar van de tekenihg is opgesmukt door middel van schilfertjes, glaspoeder, enz bloot met de post te verzenden. Deze zendingen zijn slecnts toegelaten onder omslag. oOo* onder vorm vaji ftyet-begnjpen van ondankbaarheid en miskenning... Goed- beid kost verdriet, soms pijn, zjeiepïjn! Zo-ng Schubert niet, de Meester van het lied ook veel van waar, Niet klagen, niet klagen, het is uw lot, dus moet gij 't dragen... Ouderen zijln/ niet alleen minder ra dicaal, ziji zijn ook wijzer; zij zijjnj op •dhool geweest In. het werkelijke leven, d» beate leerschool I Zij zijn ook goe- Daar ia niet alles^ Goed zijlni kost ook verdriet. Gij hadt een kind, gij hadt een leer ling. gij hadt een vriend, gij hadt een beschermling, gij 'hadt een taak, gij gaaft u mateloos voor anderen en... Het is een afgezaagd verhaal. We moe ten het elkaar nie meer vertellen. HET LUISTERSPEL KERSTSPEL «PAX» VAN JEK CRICK IN HET N. I. R. Op Woönsdag 21 December e. k., van 20 u. tot 21 u. 10, geeft het Nil.R. onmiddelijke I nog eens een volledige uitzending van maar toekomst. het kerstspel «Pax» van Jef Crick, dat - Voor en tijdens het kotogres zijn er'door de auteur tot luisterspel werd om- op het gebied der onderwijspolitiek gewerkt. Vele jaren geleden, toen hij weer dingen, voorvallen die een eigen- tijdens de oorlogswinter van aardig licht werpen op «de gematigheid» öorsbeke verbleet, waarmede de regering de wet Collard zou toepassen. i De zolang verwachte 1918 te zag de schrijver er bij schemering een schamele vrouw en i man over de sinpeuwvlakte dolen, blijk- uitvoeringsbe- baar op zoek naar een onderdak, ter sluiten schijtoen tenslotte opgesteld te ^il de horizont de kanonnen zijn en minister Collard heeft ze voor- bonkten. Daaruit groeide later de in- Het is straks Kerstmis. God liet zijn geie8(j aan <Je parlementaire kom- spiratie van het kerstspel: de zwerftocht goede hart spreken voor ons. missie zoals dit in ons demokratisch re- va,n Maria en Jozef, die worden uitge- Hij lag als mensenkind in een krib- gime pleegde te gebeuren, maar aam de stoten door een wereld waar er geen be, ia een dierenstal. De mensen had- liberaal-socialistische komtaktkommis.- plaats is voor de Vrede, differ. De ouderdom brengt dat mede. den geen plaats voor Hem. Goed zijin Men zal zich herinberen dat deze 'i Met de perfekte artistieke middelen Msn geeft gemakkelijker toe, men ver- kost verdriet. kontaktkommissie ik het leven werd ge- waarover 'het N.I.R. beschikt krijgt de draagt gemakkelijker ito stilte het aange En het einde van het kerstlied was roepen om het wetsontweerp Collard te prachtige muziek voor gemengde ko- dane verdriet, de scherp stoijdende on- het zachte druipen van verwarmd milderen en de liberaal-socialistische re- ren orkest die de betreurde Antwerpse dankbaarheid...» Niet klagen, maar dra- bloed uit doorboorde handen en voeten, ringskoalitie te redden. meester Hendrik van Schoor voor het *en.... het is uw lot...» Doch er gaat uit een verscheurd hart op de koude Welnu, «Le Peuple» het partijblad schreef, haar volle glans. De or- heel wat verdriet aato vooraf, voordat rots. Toch zou er geen Kerstmis zijn vdn Je B.S.P. heeft de ontwerpen van kestleider is Daam Sternefeld. Het om- •en mens rijp is op zo'n manier, dat hij zonder goedheid, ook niet onder ons. koninklijke besluiten, gepublice3rd voor roepkoor van het N.I.R. onder ds lei- begrijpend is voor iedereen en otolbsgrij- Goedheid geeft zichzelf. Zij vraagt niet Koning, die deze besluiten moet te- dfog van Jan Van Bouwel, Regisseur pelijk, 'bijna dwaas goed kalm zijn. terug, maar zij heeft de kracht om aan kenen, er kennis van had. Minister Col- Frans Roggen. Ja onbegrijpelijk, bijtoa dwaas goed nemen wat zij terug ontvangt, ook jarcj za] blijkbaar verveeld met die on- wmBmxmmÊmammÊmÊÊÈSamÊÊÊKmimamm kan een mens op jaren zijln Eji het is a^s J^t verdriet is. Zonder dat is zij te bescheidenheid vain het socialistische sen de volken, tussen alle mensen der tnaar best zo.. Kijken wij rondom ons om te blijven leven. Sta er zelf blad en vreesde zelf een reaktie van het aarde «n wij zullen zien dat veel onheil ge- langer verbaasd over, want «Goed- Hof op deze tekortkoming in de grond- j Pa* «paard is gebleven ^erd «toegegeven» velen omdat beid kost verdriet I» OPVOEDER. wettelijke gebruiken, i Maar «rger werd h»t Pax hominibus vrede aan de men- isen. bonae voluntatis: van goeds minister tgensvsr Ged en de evenmens I wil VREDE Dat is de noodkreet, d» har te wens van alle mensen, öinds jaar leeit de wereld tussen vrede en oorlog: vrees voor oorlog, hoop op vre de tin ware, verzekerde vrede is «r noch iniet. nocia tussen de volken, di« nog sciierp tegenover mekaar staan, en zion tot de tanden iiewapenen, in d» lucüt, m de zee, onder en boven d« aarde noen tussen de enkelingen, dia voortgaan in onderlinge wraak en wrok. mekaar te belagen en kwaad aan te doen. JDe hele wereld is een groot ar senaal van vredea- ot oorlogswapenen Gn toen degenen die de iaiiden bestu ren heboen nun mond vol met vredsl vrede 1 Helaas, bedrieglijke viede-pro» totent (Dp geoied van vrede tussen d» volken, is er maar een die net ernstig meent, en die een is: DE PAÜS. Zij* leuze is een vredelievende leuze «opus justiuae pax» d.w.z, de vrede is #en werx van rechtvaardigaeici. M£t dezs leuze volgt de faua de kuze van rijm Heer en Meester, Jezus-Kristus zelf «Vrede aan de mensen-» En deze da gen zal de Paus, trauitiegttrouw weer om zijn oproep ricnten tot do mensea om vrede te willen bewerken over d» wereld, naar de wil vun Christus, a« Vredebrenger aan het measdom. Hel rijk van Jezus is uruners een rijk vaa vrede, lijk de mis van Christus Koni g- scnap het zingt «een rijk van recht- vaardigneid, liefde en vrede» Wio zal luisteren naar de Paus AAN DE GOEL»WILLIGEN In zijn Evangelie spreekt Jezus over vred» en aan zijn apostelen schonk hij hu» ((Mijn vrede geet ik U, doch niet lijk de wereld vrede geeft» Hoe dan Jezu» spreekt over de vrede in de ziel, de vr«- de met God. Dat is de eerst* vrede di» elke mens moet beweiketo in zich-zelf. Die vrede komt door de verzoenirm met God, waardoor we van kindere* van de duivel, kiaudeien Gods, va» Gods vijanden Gods vrienden worde*. Die vrede bewerkt in onze harten en zie len: rust, tevredenheid, geluk. Dat is de vrede «die de wereld niet kan ge ven», of zoals St. Eau lus hst zegt «De vrede die alle begrip te boven gaat en die otoze harlen en onzs zin nen bewaart in Christus-Jezus». Deze vrede werd aangekotodigd in de Kerst nacht aan die mensen vato goede wil. Wie zijn van goede wil of goedwilli- gato Degenen die hun kleine mensen- wil met Gods almachtige wil, in over eenstemming brengen, die willen wat God wil: Gods wil is onze vrede! Lm mere die steeds Gods wil doet, die be zit de ware rust, de onverstoorbare vre de, de zuiverste vreugd en geluk O* L. Heer heeft ohs opgelegd voor de ver vulling van Gods wil te bidden: Uw wil geschiede op aarde als in d« Ha mel» Als we daarvoor bidden dan zullen we meewerken tot de verwezenlijking vam de maandintentie, de intentie van de Paus voor deze Kerstmaand «voor een betere wereld Beter zal de wereld worden, als ez meer vrede zal zijn: imlividueel iE d« harten der mensen - sociaal tussen de etandoto en kfaw lus-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1955 | | pagina 1