Op de Drempel van
't Werkelijke Leven
flJUintH
EN 04W6T REKEN
Burelen ST. JORISSTRAAT, 25, AALST.
VERSCHIJNT DE DONDERDAG EN ZONDAG VAN IEDERE WEEK.
TEL. nr. 241.14 P. C. nr.881,72 13» JAARGANG. 1,50 Fr. het Nr. DONDERDAG 17 MEI 1956
VOLKSE OPVOEDKUNDE
(FAMILIALE KRONIJK VOOR OPVOEDING EN ONDERWIJS.)
In Uw schoot zal ik mijn leven bergen,
UW meiklokjes om mijn haren als een krans
OVER TAALPOLITIEK
EEN KOMMUNIEBEELDEKEN
Wij herlazen vandaag een Kommunie-
versje dat een priester-dichter uit zijn zie
le had doen opborrelen, bij de eerste kom-
munie van ons dochterke... Wij hebben te-,
rug naar die tekst gegrepen en hebben hem
herlezen, diep ontroerd en... met een traan
in 't oog... 't Is reeds zó lang voorbij... zó
lang.
Lazen wij niet in ons blad, enkele dagen
geleden Met angst en kommer kijken
duizenden moederkens van de fiere plech
tige kommuniekanten elke morgen opnieuw
in de lucht of het toch schoon en warm
weer zal zijn tegen zondag
't Is immers in mei, in tal van paro
chies de dag der Plechtige Kommunie...
En we zijn aan 't mijmeren gegaan... Wij
hebben terug gekeken in het verleden.
Wij herdachten, met weemoed en met
vreugd meteen, de dag van ons eigen plech
tige kommunie. We herinneren ons nog zo
goed wat de priester ons zei op die grote
dag Nu staat gij, beste jongens en meisjes
op de drempel van het werkelijke leven.
Of het nu al dan niet Plechtige Kommu-
niedag is in uw parochie, toch zal het wel
goed zijn met mekaar van gedachten te
wisselen over de levensperiode gedurende
dewelke onze kinderen de ouderdom heb
ben bereikt dat ze hun plechtige kommunie
doen... en meteen, op die dag, op de drem
pel stappen van het werkelijke leven, dat
hun wacht, dat gelukkig of ongelukkige
wezen zal, dat leiden zal naar het eeuwig
geluk of... naar 't eeuwig ongeluk
KOMEN WE IN STEMMING...
Gery Helderenberg, de schuilnaam van
de gekende priester-dichter E. H. Buyle,
schreef het zo heerlijk schoon op de dag
van de eerste en later van de plechtige
kommunie van ons dochterke
Een klein meisje met een krans
van meiklokjes voor U dezen morgen
ik houd de Witte Zon geborgen
met hemelsche glans.
aan Uw zachte hand
komt Gij mijn harte verblijden
en me naar de bloementuin leiden
waar de Hostie straalt over 't Land.
ben ik Uw kindje spreek,
lieve Heer.. Maar moet ik 't vragen
als ik aan de poort van Uw lentedagen
het Brood voor mijn honger breekt
o te blijven Uw kind
altijd, als achter wolken het licht zal dalen.
Godd'Iijke Vriend, Gij zult niet falen
als nacht begint.
altijd Uw glans
gerezen over ravijnen en bergen...
in Uw schoot zal ik mijn leven bergen.
Uw meiklokjes om mijn haren als een
[krans.
en mijn eerste Communiedag
een paradijs van vogelen en rozen
Gij zult mij altijd liefkozen
dat ik U eeuwig beminnen mag.
(H. B. pr.)
En later, vijf jaar later, op de grote dag
van de Plechtige Kommunie, zong de goe
de priester-dichter verder.., wel wetend dat
ons dochterke... de Dag te gemoet ging, de
Dag... het werkelijke leven.
O klare Dag als uit de zomermorgen
de Hostie rijst
't is God in schijn van brood geborgen.
Zo dikwijls zijt Gij reeds gekomen
hebt me gespijsd
O Waarheid in mijn kinderdromen
maar «ooit als nu voor last en zorgen
reikte mijn hart
naar hulp die Gij alleen kunt borgen
dank Jezus wil me wakker vromen
r strijd en smart
als na de pijn geen troost zal komen
o blijf in mij diep weggeborgen
waar Ge nu tradt
in schijn van brood dees zomermorgen
o blijf in mij en nooit ontnomen
geheime schat...
o WAARHEID voor mijn levensöroomen
MOEDERS EN VADERS ZORGEN.
De kinderen staan of het nu Kommu-
niedag is of later, of hij nog komen moet
of reeds voorbij is de kinderen staan
van af die dag op de drempel van 't leven-
Wij herinneren ons nog het heel mooi
stukje van Streuvels, waar het gaat over
Honorieneke's eerste Kommunie, zo echt
naar het leven geknipt. Het eindigt met een
realistische en ietwat fatalistische beden
king die ongeveer zoveel wil zeggen als
ze gaa't nu in de handen der mensen val
len.
En in feite is het toch zo. Want het hart
en de geest van uw opgroeiend kind, beste
vaders en moeders, staan nu open naar
de wereld. Was het tot heden nog meer be
sloten in huiselijke kring, in huiselijke be
waking en huiselijk gebeuren, binnen wei
nig tijds zal het sterk de invloed, de aan
trekking van buiten ondergaan. Het zal in
zekere zin in de handen der mensen val
len, en wel van allerhande mensen.
Uw kinderen zullen leerstellingen horen
als deze Uw leven hoort u toe Aan u
er alle genot uit te trekken «Zulks klinkt
verleidelijk 't klinkt veel mooier dan
moeders gezeur van «pas op hier en pas
op daar
Maar we willen deze schone dag niet be
derven door onaangename vooruitzichten.
Als wij, ouders en samen met ons de op
voeders, de school, het ernstig willen, en
als wij er de hand aan houden is er alle
kans dat onze kinderen in de handen van
goede mensen terecht komen Zo'n goede
mensen zijn er te vinden in de jeugdgroe-
peringen, die de jonge lieden op goede ba
nen leiden. In deze groeperingen vinden
ze deftig vermaak, aansporing tol schoon
en rein leven, godsdienstige praktijken.
Allemaal grondslagen tot een mooi leven.
Laat ze, langs DIE drempel, het werke
lijke leven ingaan OPVOEDER.
ROND DE BENOEMING
VAN EEN NOTARIS
TE ZOTTEGEM.
De plaats van Notaris, in vervanging
van M. Droesbeque, onlangs overleden gaf
aanleiding tot een vinnige strijd.
Die plaats kwam onbetwistbaar toe aai>
een katholieke kandidaat.
Sommige zogenoemde katholieken von
den het verstandig zich door liberale parle
mentsleden te laten steunen. M. D'HAESE
LEER kwam voor dat karweitje in aanmer
king.
Een kandidaat die zich destijds als ka
tholiek aangaf vroeg dan ook de steun
van M. D'Haeseleer en vermij dde zorgvul
dig zich door de C.V.P. parlementsleden te
laten steunen.
M. D'Haeseleer verzette hemel en aar
de... en bekwam niets niks, niemendal.
Het was een jonge advocaat, kandidaat
notaris te Gent die werd benoemd.
Het is een goede les voor die mensen die
menen dat zij hun kazak moeten draaien...
Het is zeer jammer dat sommige, gelukkig
zeer zeldzame, katholiek intellectuelen, die
lafheid begaan krediet te geven aan politie
ke goochelaars van het slag van M. D'Hae
seleer. Niet alleen zijn ze laf, maar zij
misrekenen zich, want eens komt de C.V.P.
aan het bewind terug... De kazakdraaiers
worden opgetekend
MET ONS CENTEN.
Er rijdt mij, in vliegende vaart, een au
tobus voorbij. Wat verder stopt hij voor
een «gemeenteschool». Hij is nieuw. Het
wapenschild van de stad staat er op ge
schilderd
De kinderen komen uit de poort en stap
pen in... om naar huis gevoerd te worden.
Een schoon en goede gedachte... 't Is zo
gevaarlijk op straat eer. een kind is zo on
oplettend. Voor enkele weken zag ik nog
een ongeluk gebeuren.
Maar... waarom stopt die «bus» ook niet
voor de katholieke scholen.
Mijn kinders moeten te voet naar school
en naar huis en door 't gevaar. Ben ik geen
belastingbetaler Zijn mijn kinders geen
Aalstenaars Waarom die eenzijdige be-
kommermis van het stadsbestuur Zijn
niet alle kinderen hun even lief
Of is 't omdat de andere scholen maar
langenomen» zijn
Die sparen toch miljoenen uit voor de
stad die er anders zoveel zou moeten bou
wen.
En als men een kind «aanneemt» is het
dan niet redelijk en eerlijk van hun dezelf
de voordelen te geven als aan de eigen
kinderen.
Is onze Schepen van Onderwijs geen «li
beraal»? een man van de vrijheid
waarom dan de «vrije» scholen uitsluiten.
Of moeten die «kindjes» boeten, omdat hun
ouders niet de politieke opinie van Mijn
heer delen
XXX
't Is rond de middag. Ik slenter wat rond
en passeer voorbij een «officiële» school.
Door de grote ramen 't is een paleis
van licht en lucht zie ik de kinderen eten
en... drie vrouwen-, proper in 't wit gekleed,
die soep maken, uitscheppen en opdienen.
Hoe schoon, hoe net men kan voor die
schaapjes die van ver komen en 's middags
niet naar huis kunnen gaan eten, niet ge-1
>eg zorg over hebben, rrt.
Maar... waarom isr eraDoöR zo niet voor
mijn kinders; waarom betaalt de Staat
daar ook geen dienstvrouwen 't Zijn
toch ook Belgen En alle Belgen zijn toch
gelijk voor de wet ('t Staat toch op pa
pier).
Of zijn 't ook maar VODJES PAPIER gei
lijk voor de Duitsers in 1914.
Waarom worden in die officiële school
drie dienstvrouwen betaald En in de
school van mijn kinders niet Ik betaal
toch ook belastingen en heb toch (op pa
pier) evenveel rechten als de andere Bel
gen.
Is dat de «rode» en «blauwe» rechtvaar
digheid en gelijkheid
Met wiens centen betaalt men die «offi-
ciële-sehool»-dienstvrouwen
Toch met de mijne. Moest ik nu eens aan
de belastingontvanger zeggen Ik ben maar
(voor wat rechten aangaat)
ve Belg ik zal u dan ook (op
van plichten) maar de helft betalen van
wat gij vraagt... zouden de rode en blauwe
Regeerders daarmee akkoord gaan Zij
zouden waarschijnlijk nog roder en blau
wer uitslaan een tieren van «slechte Belg».
En wat zijn zij dan... die de wetten (grond
wet incluis) aan hun zolen lappen en aan
hun medeburgers, die zij zouden moeten
verdedigen tegen onrecht, zelf onrecht
aandoen.
Of smeren ze lieven... met mijn centen,
hun eigen boterhammen 1
Van mijn opinie zijn ze vies.
Maar van... mijn centen... niet
LOUIS.
oOO
DE ELECTRICITEIT IN DE
STREEK van DENDERMONDE
AALST EN ST. NIKLAAS
Uit de verslagen van de regionale inter
communale elektriciteitsmaatschappij voor
de streek van Dendermonde, Aalst en St.
Niklaas blijkt dat in 1955 volgende bijzon-*
dere werken uitgevoerd werden
het bijplaatsen van 6,400 m. onder
grondse hoogspanningskabel, 7.600 m. on
dergrondse laagspanningskabel en 10.000
m. laagspanningsluehtlijnen.
het oprichten van 10 distributiekabi-
nes en het vervangen van 1 kabine van een
verouderd type.
de tweede schijf van het plan voor
modernisering van het kabine op de trans-
formatiepost te St-Niklaas.
de versterking van laagspanningsnet
ten in verschillende gemeenten.
de voortzetting van het moderniseren
der openbare verlichting,
Einde 1955 waren in totaal 81.712 instal
laties aangesloten op de laag- en hoogspan
ning. Het vierde dienstjaar werd afgeslo
ten met een winst van 46,5 miljoen fr.
Verleden zondag werd in het Rubenshuis
te Antwerpen een vergadering gehouden
de taalpolitiek.
Er had een vruchtbare gedachtenwisse-
ling plaats tussen llinkse en rechtse poli
tieke personaliteiten over de néderlandse
taal in ons tweetalig landje.
Voorzitter was professor Opsomer en de
twee sprekers waren senator Custers (C.V.
P.) en senator Molter (B.S.P.)
Professor Opsomer zette eerst het opzet
van de vergadering uiteen, die tot doel had
gelijkheden te onderzoeken om met
behulp van de mensen uit de drie grote_
partijen de strijd voor te zetten voor de
Vlaamse rechtsgelijkheid in het België var.
morgen.
De idee van deze organisatie, aldus
spreker, is de goede atmosfeer op te roe
pen van een samenwerking tussen mensen
van verschillende gezindheid ten bate van
de Vlaamse zaak.
Na prof Opsomer sprak senator Molter
die de toestand overschouwde in het leger,
de kolonie en in Brussel. Volgens sprekei
moet de oplossing van die toestanden van
anderen uit geschieden, t.tz. in het onder
ijs.
We moeten ons als Vlamingen affirme
ren zo zei de senator die enkele beschou
wingen naar voor bracht over de eigen
schappen van de Vlaming en zijn positie
de nederlandse kultuurwereld.
Tenslotte verklaarde hij zich optimist te
genover de toekomst van de Vlaamse
strijd.
Daarna sprak senator Custers en stelde
de noodzakelijkheid vast van een vaste re
glementering van staatswege over de volks
belangen van twee verschillende etnische
groepen die in één staat samenleven.
Hij stelt de mogelijkheid voor van een
kommissie van waakzaamheid die boven de
drie grote partijen zou worden opgericht.
Verder bepleitte hij een scherpere een
taligheid in Vlaanderen en in Wallonië
tegenover een normalizeren van de toe
stand in Brussel.
De taalwetten zijn op zichzelf niet ver
keerd maar ze behoeven betere toepassing
en een bestendige kontrole aldus sprekes.
De vergadering werd besloten met een
korte toespraak van de voorzitter die beide
sprekers van harte dankte.
De laatste tijd werden nogal veel dis-
kussies gehouden over de nederlandse taal
politiek. Eens te meer werd in die vergade
ring in het Rubenshuis de houding aange
geven die wij moeten aannemen als goede
aderlanders.
«In Vlaanderen vlaams en in Brussel
niet «alléén» frans.»
Te weinig mensen zijn er zich van be
wust van hoe groot belang hun eigen taal
Ze laten zich overrompelen door het
frans omdat het frans noodzakelijk is,
maar ondertussen verliezen ze hun vlaams
gevoel en merken ze niet hoe ze zelf ontaar
den en Vlaanderen gedeeltelijk afbreken
Hoeveel Vlamingen, die het misschien
wel goed menen, sturen hun kinderen niet
naar Waalse scholen om ze «hun frans» te
leren dat ze nodig hebben in de «commer
ce»! Hoe verkeerd
Vlaamse kinderen moeten in vlaamse
scholen opgevoed worden want die opvoe
ding ligt tot basis van hun later leven
Een vlaming die naar Brussel reist zou
wel de indruk krijgen dat hij er ongewenst
is, ja zelf genegeerd wordt 't Is al frans
dat de klok slaat Daar is het dubbel
plicht nederlands te spreken, en die taal
keurig te spreken. Alleen daardoor kunnen
•e eerbied afdwingen.
Wij Vlamingen moeten toch voor niets
en niemand onderdoen, op geen enkel ge
bied
Waarom dan niet onze taal gebruiken
waar ze verstaan wordt.
Alleen daardoor kunnen we de reputatie
van Vlaanderen in de wereld hoog houden
Onlangs las ik in een tijdschrift een
anectote over een oosterse staatsman die
meende dat het vlaams en Vlaanderen reeds
lang dood was omdat hij de taal nooit
meer hoorde vernoemen.
«Bestaat dat kleine middeleeuwse landje
met zijn grote kunst en kuituur nog
dacht dat dat kleine stukjs grond aan de
noordzee, dat eertijds zo rijk was, al lang
tot het verleden behoorde zo sprak hij
Het is onze plicht ons Vlaanderen en zijn
taal te doen herleven
Wij Vlamingen zijn hoegenaamd niet te
gen het frans of gelijk welke andere taal
We zijn er ons van bewust dat we met
vlaams alléén niet ver geraken.
Leer vreemde talen, want naar het woord
van Karei de Grote, we zijn zoveel keer
man als we talen kennen 1
Maar verwaarloos toch uw moedertaal
niet. Zet u open voor vreemde talen, kuitu
ren en kunsten maar laat er u niet geheel
NUMMER 40.
ALS MINISTER TROCLET EEN
WETSONTWERP INDIENT
SLUIKWERK EN
VRIJHEID VAN ARBEID
Na zijn ongelukkige ervaringen met de
ziekteverzekering, schijnt Minister Troclet
nog niet geleerd te zijn. Eens te meer heeft
nij een onaanvaardbare oplossing voorge
steld voor een moeilijk probleem, namelijk
net sluikwerk in het bouwbedrijf. Met
sluikwerk, ook zwart werk genoemd, wordt
nier bedoeld het werk dat sommige bouw
arbeiders na hun werkuren en voor eigen
ekening bij vrienden, geburen, enz., gaan
uitvoeren. Dat dit moet beteugeld worden
spreekt van zelf, maar de minister is wat
al te drastisch in zijn voorgestelde maatre
gelen.
Volgens het ontwerp Troclet zullen niet
minder dan vierentwintig verschillende
oouwwerken, zoals metsel- en timmerwer
ken, schilder-, decoratie- en behangerswerk,
kortom alle mogelijke werken die gewoon
lijk door bouwvakarbeiders worden uitge
voerd, niet meer mogen gedaan worden
vóór zeven uur, na achttien uur of na der
uur 's zaterdags en evenmin op zon
dag en betaalde feestdagen. Het is duide
lijk dat dit verbod de kleine patroons in
de eerste plaats zal treffen. Trouwens dit
ontwerp is, dat ligt er vingerdik op, ingege
ven door enkele grote aannemers die alle
arbeid in het bouwbedrijf willen monopoli
zer en en ordenen.
Sociale kontroleurs moeten het naleven
der wet nagaan en mogen, als de vrede
rechter het toelaat, de bewoonde plaatsen
van het huis betreden tussen 5 en 21 uur.
Overtredingen zullen worden gestraft met
gevangenisstraffen en geldboeten. Eerst
kunnen we ons afvragen waar Troclet dat
legertje kontroleurs gaat halen om op dat
alles toezicht te houden. Verder lijkt het
ons een verregaande beknotting van de
vrijheid van de onafhankelijke arbeiders
en de kleine, of beginnende aannemers.
Indien het reeds zeer moeilijk is het
voorgaaande te rechtvaardigen, is een an
dere bepaling van het wetsontwerp vol
strekt onaanvaardbaar: de meester van het
•rk, bijvoorbeeld al-wie eeq -huis laat
bouwen, is er toe gehouden van zijn aanne
mer een getuigschrift te eisen waaruit
blijkt dat deze in regel is met de R.M.Z.
Doet hij dat niet en blijkt later dat de aan
nemer niet in regel is, dan wordt de mees
ter van het werk solidair verantwoordelijk
voor de betaling van de sociale bijdragen
aan de R. M. Z. en kan hij veroordeeld
worden tot medebetaling van bijdragen,
boeten en interesten.
Het opzet van Troclet is duidelijk hoe
meer geld in de R.M.Z.-kas, hoe meer er
kan uitgegeven worden. Maar het is toch
ongeoorloofd dat de klant-opdrachtgever
«solidair verantwoordelijk» wordt ver
klaard met de schulden die zelfs heel wat
serieuze patroons hebben te vereffenen te
genover de R.M.Z. Van de andere kant zou
dus elke patroon die het ongeluk heeft ge
had in schuld te geraken bij de R.M.Z. ge
doemd zijn om te verdwijnen.
Alhoewel het sluikwerk principieel ab
soluut moet veroordeeld worden, is het
toch weer niet toegelaten er op gelijk wel
ke manier tegen in te gaan. Zou het niet
veel beter zijn in het bouwbedrijf een sys
teem te vinden waarbij zowel de zelf
standigen als de loontrekkenden, die sluik
werk verrichten, onderworpen worden aan
dezelfde sociale en fiskale verplichtingen
als de erkende aannemers. Wellicht zou
men tot dezelfde resultaten komen als nu,
met dit verschil echter dat de vrijheid van
elke arbeider zou zijn gewaarborgd.
Alles bij elkaar genomen is er nochtans
veel kans dat dit wetsontwerp in de papier
mand terecht komt of zo geamendeerd
wordt dat de oorspronkelijke tekst er nog
nauwelijks zal in herkend worden. De li
berale kamergroep vraagt een liberaal-so
cialistisch kontaktkommissie samen te stel
len en spreekt van een grondige amende
ring van het nieuwe produkt van minister
Troclet.
Die kontaktkommissie schijnt zo wat als
'n laatste redmiddel beschouwd te worden,
als er ruzie dreigt in de linkse huishou
ding. Met het ontwerp-Collard maakten we
iets dergelijks mee! H. M.
door beïnvloeden en misvormen. Vergeet
niet dat ge vlaming zijt met uw eigen taal,
kuituur en zeden. Het gevaar voor verfran
sing of verduitsing bestaat alleen daar
waar geen vaste basis bestaat in de moe
dertaal. Alleen dan zijn we goede Vlamin
gen, goede Belgen en goede Europeanen
wanneer we eerst en vooral «onze» taal
keurig spreken en ons dan openstellen
voor de vreemde.
Wees Vlaming die God
Vlaming schiep J. C»