fafodaMei
HET LIED DER WOESTIJN
Overzicht
EN OMSTREKEN
Burelen ST. JORISSTRAAT, 25, AALST. TEL. nr. 241.14 P. C. n
VERSCHIJNT DE DONDERDAG EN ZONDAG VAN IEDERE WEEK.
r.881.72 13' JAARGANG. 1,50 Fr. het Nr. - DONDERDAG 27 SEPTEMBER 195C
NUMMER 78
Het één-zijn van het mensdom wordt
meer dan eens buiten de wetenschap
bewezen. Een wereldramp b.v. maakt de
mensen solidair, doet ze één-voelen.
Om de slachtoffers van de watersnood in
Nederland te helpen werden Belgische,
Franse, Engelse, Amerikaanse legerafdelin
gen gemobiliseerd. Dagen lang streden zij
tegen de woeste elementen om mensen te
helpen, die hun redders, volkomen onbe
kend waren.
De mijnramp te Marcinelle ontroerde de
hele wereld. Zij aan zij bevochten Vlamin
gen, Walen, Franse en Duitse redders de
vreselijke vuurgloed, daalden af in de
zwarte diepte der geteisterde mijn, waar
bij elke stap de dood dreigde.
Noch taal noch volk noch ras kwamen
ter sprake alle mensen werden broeders.
Miljoenen werden geschonken om de on
gelukkige weduwen en de meer dan drie
honderd wezen te helpen.
Schoon, edel Wereldsolidariteit ge
meenschappelijke verbondenheid, gemeen
schappelijke verantwoordelijkheid. De leu
ze één voor allen en allen voor één werd
waarheid.
Zó moet het In iedere mens een broer
of zuster zien, helpen waar nood is, goed
zijn voor iedereen, zelfs voor dezen die ons
kwaad deden.
Moeilijk Aartsmoeilijk
Daarom duurt de «solidariteit» niet lang.
Eén der grootste vijanden (of vijandin
nen van dit gemeenschappelijk gevoelen,
van het allen-voor-één is de politiek.
Dat ondervinden de Italiaanse mijnwer
kers e. a. te Marcinelle. Vele koolmijners
leven ginder in krotten. Door de maat
schappij voor goedkope woningen Le
Foyer worden nieuwe woningen opgetrok
ken. Om een van die huizen te bekomen
zijn de mijnarbeieders verplicht hun kinde
ren naar de officiële school te zenden (cfr.
«De Standaard»).
Solidair met de arbeiders Wat gebeurt
er in onze stad en in veel andere steden
Al onze volksscholen officiële en vrije
worden bezocht door kinderen van het
volk, door kinderen van werklieden. Auto
bussen halen de kinderen, die de officiële
scholen bezoeken, aan huis af. De leerlin
gen van de aangenomen volksscholen mo
gen te voet naar school door hitte of kou,
door regen en wind. Wat kan het linksen
schelen dat die kinderen, zelfs kleuters van
drie, vier jaar, verkleumd of doornat ir
klas komen Eerst de partij Partijsolida-
riteit boven volkssolidariteit.
«Wraakroepend schandaal» zei een ge-
pensionneerd niet christen officier
En dan noemen die mannen zich de
«vrienden van het volk, de verdedigers
van de kleine man.»
Solidariteit kent geen politiek. Solidair
zijn met de arbeiders is gemeenschappelij
ke gebondenheid met ALLE arbeiders, ge
meenschappelijk voelen met ALLE arbei
ders, gemeenschappelijke verantwoordelijk
heid dragen met ALLE arbeiders. Wie
deel der arbeiders uitsluit uit dat gebon
den-zijn, is niet solidair met de arbeiders,
maar verraadt de arbeidersstand.
Waarom zijn de mensen niet méér soli
dair Waarom zijn de mensen niet méér
één
Er is maar één «waarom». Dit waarom»
gaf me vorige week in de Molendreef
een eenvoudige volksvrouw Er is geen
religie meer, mijnheer.
Er is geen religie meer.
Daarom vallen duizenden gezinnen uit
een; daarom stierf de verstandhouding on
der geburen; daarom kunnen noch witten
noch zwarten vergeten; daarom is er klas
senstrijd, daarom groeit de misdadigheid;
daarom brengen de duizend en één vredes
conferenties geen verstandhouding onder
de volkeren.
Er is geen religie meer, mijnheer.
Mochten de mensen echt en hecht soli
dair zijn; mochten ze allen één worden in
Christus, dan zou er vrede zijn, dan zouden
vrijheid, gelijkheid en broederlijkheid het
leven op de wereld schoon en rustig maken.
30 SEPTEMBER
DAG DER GROOTMACHTEN.
NOOIT WAS DE NOOD
ZO GROOT
Het is de eerste maal dat de Bisschoppen
van België in gezamenlijk overleg een dag
bepaald hebben 'op dewelke in alle kerken
en openbare kapellen de aandacht van de
gelovigen moet gevestigd worden op de
moderne grootmachten pers, film, radio
en televisie.
Hunne Doorluchtige Hoogwaardigheden
hebben inderdaad redenen te over om aan
dacht te vragen voor deze cruciale proble
men. Nooit, inderdaad, waren de gevaren
inharent aan deze grootmachten zo groot
als thans, nooit waren de verantwoorde
lijkheden van de katholieken tegenover
henzelf, tegenover hunne familie en de
maatschappij zo aanzienlijk.
Het past dat wij ons ten minste eens per
jaar bezinnen over de macht ten goede of
ten kwade uitgaande van de machten die
de opinie boetseren de pers, de bioscoop,
de radio, de televisie. De H. Vader laat
geen enkele gelegenheid voorbijgaan om er
de aandacht op te vestigen. De opinie
machten beheersen het menselijk leven, zij
geven vorm en gestalte aan de huidige be
schaving, zij kunnen een oneindig goed
zijn, maar ook een grondeloos verderf.
Op miljoenen van onze landgenoten oe
fent de bioscoop een fascinerende invloed
uit. Zij houden er aan zich te verlustigen
in een schijnwereld en de meesten vragen
zich niet af welke gevolgen zulks voor hun
verder leven, voor hun familieverhouding,
voor hun eigen gaafheid zal meebrengen.
De plicht van de gedoopte is duidelijk
stelselmatig dienen alle wufte, zedelijk-
schadelijke, ongezonde films voorbijge
gaan; tevens dienen de goede producties
met alle middelen bevorderd en aangemoe
digd.
In elke huiskamer is er een radio-appa
raat. Het ligt in ieders bereik niet alleen
de nationale zender, maar ook deze van
vreemde landen te beluisteren. Ook de ra
dio kan een oneindig middel ten goede
zijn en de geesten van anders nooit bereik
bare mensen prenten met de christelijke
beschaving. De radio kan tevens oneindig
veel kwaad stichten. Wie van ons zal het
betwijfelen
De gevaren verbonden aan film en radio,
zijn samengevoegd in de televisie, de
schoonste uitvinding van deze eeuw. Er zijn
zendposten die een schandaal zijn, die de
meest sexueel-opwekkende shows en revues
van de «pleziersteden» in de huiskamer
brengen. God alleen weet hoeveel gewetens
hierdoor gekwetst, hoeveel Jeugdige ideaal-
lievende harten hierdoor verdord werden.
De familievaders dragen ter zake een enor
me verantwoordelijkheid.
Wie zich van deze verantwoordelijkheid
ten overstaan van film, radio en televisie
bewust is, stelle eèn positieve daad. Hij
sluite aan bij de Katholieke Filmliga. Hij
abonnere op «Film en Televisie», waarvan
de gegevens hem tot leidraad moeten strek
ken bij het bezoek aan de biscoop, bij de
keuze van radio- en T.V.-programma's.
Er is ten slotte de grootmacht van de
pers.
Z. H. Paus Pius XI heeft deze groot
macht lumineus omschreven tijdens talrij
ke toespraken «De Pers is een souvereine
macht geworden» (24 nov. 1923). Gij,
journalisten, vertegenwoordigt de grootste
macht van de wereld. Men zegt vaak dat
de openbare opinie de macht uitmaakt; het
is een klaarblijkelijke dwaling, want het
is de Pers die de opinie vormt en de oor
zaak is altijd machtiger dan het gevolg»
(7 jan. 1935). «Het goede dagblad is de
moderne predicatie van het Evangelie» (7
dec. 1923). «De journalisten weten, voe
len, dat het door hen gepresteerde werk
even verreikend is als de katholieke Kerk
zelve, d.i. zo ruim als de wereld» (juni
1933).
Ook de thans roemrijk regerende Paus
heeft, bij elke gelegenheid, déze gedachten
ontwikkeld en belicht.
De regelmatige lezing van een goddeloze
krant heeft fataal de ontkerstening van de
lezer tot gevolg. Hij is onvermogend tegen
de immer herhaalde sofismen, listige voor
opstellingen, wanneer het geen gemene leu
gens zijn. Druppel na druppel tast het ver
gif zijn zedelijk weerstands\lTmogen aan.
j Het is voldoende te weten welk blad iemand
leest, om te weten met wie men te doen
heeft.
i Het mijden van slechte lectuur, van anti-
katholieke bladen en van bladen die zich
i hullen in een neutralisme dat een leugen
is omdat er maar één Waarheid bestaat, is
gewetensplicht voor allen. Wij hebben in
dit blad er altijd naar gestreefd onze volle
plicht als katholieken te vervullen. Geve
God dat wij hierin mogen volharden
DE SUEZ-CRISIS
Als wij een vergelijking maken tussen
het standpunt der Westersen en dat van
Nasser, komt men tot het besluit dat beide
partijen akkoord gaan over de te berei
ken doeleinden, maar niet over de te ge-
buiken middelen. Inderdaad, Nasser en de
18 Naties zijn akoord over 1) de noodza
kelijkheid van vrijwaring der Egyptische
onaf hankel ij kheid
2) de vrije doorvaart in het Suez-kanaal,
i
3) het eigendomsrecht van Egypte op het
kanaal.
Waar Nasser niet meer akkoord gaat met
de Westersen, is de eis van internationale
controle.
Op de Conferentie van Londen, die op
Vrijdag 21 September, beëindigd werd,
werd de onenigheid in het Westerse kamp
zelf over de aan te wenden middelen, dui
delijk in het licht gesteld..
Een Vereniging der Kanaalgebruikers
werd opgericht; maar ze is niet dat wat
Engeland er van verwachtte.
De eerste leden er van waren de V.S.A.,
Italië en Engeland.
Engeland en Frankrijk hebben daar in
Londen werkelijk een harde noot te kraken
gekregen. Zij hebben dan maar beroep ge
daan op de Veiligheidsraad, over het hoofd
an Dulles heen, oplossing waarvoor zij tot
hiertoe niet te vinden waren. Maar hun
verwachtingen in verband met deze inter
ventie, zullen wel anders zijn dan deze
van Dulles. (Indien dit werkelijk zo is,
staat het bijna vast dat zij zich eens te
meer illusies maken.)
Dit organisme werd voor woensdag sa
mengeroepen. Verwacht wordt dat de be
spreking over de grond van de zaak enkel
op 3 oktober een aanvang :al nemen.
Amerika heeft alle reden om tevreden te
zijn. Dat het voorlopig in de kaart van
Moskou speelt, acht hoc zonder
belang. Rusland heeft inderdaad de unie
ke gelegenheid, om vaste voet te krijgen in
het Midden-Oosten, met beide handen aan
gegrepen.
Baseert men zich op een uitspraak van
de Egyptische Minister van Landshervor- j
ming, Sajed Marei, waaruit blijkt dat een 1
oplossing voor het probleem van de over-'
bevolking van Egypte mogelijk is door ge-
boortecontrole, dan mag men aannemen i
dat de invloed van Amerika momenteel
overwegend is. De V.S.A. hebben zich reeds
een trieste reputatie op dit gebied verwor-1
ven door de fameuze commissies die ze
naar het Verre-Oosten gezonden hebben,
ten einde er de geboortebeperking te be
vorderen. (Rusland van zijn kant, heeft,
evenals dit het geval was met onze kapita
listen uit de 19" eeuw, te grote behoeften, I
aan arbeidskrachten om zijn industrie uit
te bouwen, om een zodanige politiek te
volgen
De beslissing van Egypte, waarbij uit-
)er naar Frankrijk, Engeland en Israël
verboden wordt, laat voldoende uitschijnen
wie als werkelijke vijanden van Egypte be
schouwd worden.
Zoals de toestand thans evoluëert, zou het
wel kunnen gebeuren dat Nasser stilaan
verplicht wordt in te binden. Waar twee
honden vechten om een been, gaat er een
derde mee lopen. z
Te Aalst had de jaarlijkse liopprijskamp plaats in de lokalen van het
stadsmagazijn. Hier een opname tijdens de keuring. (Cliché «Het Volk»)
C. V. P. AALST.
GROEN KRUIS.
Vrijdag 28 september, te 8 u.
CONGO BEDREIGD
Reisindrukken met kleurfilm, door volks
vertegenwoordiger Ludovic MOYERSOEN.
Iedereen welkom
LOTENLEN1NG
TENTOONSTELLING 1958
6de TREKKING
Bij de 6de trekking van de Lotenlening
van de tentoonstelling 1958 is een lot van
500.000 fr. gevallen op obligatie nummer
967.694. Een lot van 100.000 fr. op obligatie
nummer 758.678. Een lot van 50.000 fr. op
obligatie nummer 814.589.
Al de andere obligaties van de groepen
967.601 tot 967.700, 758.601 tot 758.700 en
814.501 tot 814.600 zijn terugbetaalbaar a
pari.
DEKENIJ VAN
MOLENSTRAAT EN WERF
Het moet in 1933 geweest zijn dat de han
delaars van Molenstraat en Werf voor 't
eerst de koppen bij mekaar staken. De Kat-
testraat had een gans nieuwe straat versie
ring verworven en 't jaar daarop had ook
de Molenstraat lampen in 't midden van de
straat. Te dier gelegenheid werd de eerste
braderij gehouden.
Het vooroorlogs bestuur bestond uit de
heren Brantegem Hubert, De Paepe Philip,
Saey Leon, Schell'out Valëry, Vergeylen Ro
bert en Van den Bulcke Edward.
Tengevolge van de brand der fabriek «Fi
lature du Canal» op 16 mei 1940, ging ook
het laagst gelegen gedeelte van de Molen
straat geheel in de vlammen op. Daar de
brandweer verbod kreeg in te grijpen ging
handelshuis met volledige inboedel van een
50-tal' inwoners in de brand Verloven Hei
zou einde 1950 worden eer de eerste han
delshuizen MOCHTEN wederopgebouwc
worden.
Intussen had het «Komiteit der geteister
den» een ononderbroken aktie op touw ge
zet om van urbanisatiediensten en verschil
lende departementen een weinig vooruit
gang inzake wederopbouw te bekomen. Ve
le jaren gingen verloren door administra
tieve sleur en slenter. Nog na de bevrijding
werden afgevaardigden van de Molenstraat
door drie verschillende ministers van we
deropbouw ontvangen.
HERSTICHTING DEKENIJ
De specifieke dekenij-werking werd na
de oorlog hernomen op initiatief van dc
toekomstige sekretaris Pol De Paepe. Eer.
eerste vergadering ging op 10 februari 195C
door bij dhr Adolf De Bruyn.
Met man en macht werd geijverd vooi
opruiming van puinen (ja, nog altijd!), vooi
't aanbrengen van een noodverlichting
(was er nog steeds niet!), voetpaden, be
strating, enz. Tientallen brieven gingen
naar stadsbestuur, ministeries van open
bare werken, wederopbouw, volksgezond
heid, finantiën. Alle parlementairen werden
aangezet om te bemiddelen. Twee minis
ters bezochten de wijk. Het urbanisatie-ge
bied kreeg tenslotte prioriteit om ekonomi
sche redenen. Zeer traag kwam de herle
ving. Elf jaar na de brand.
BRADERIJ.
Het huidig bestuur bestaat uit Deken
Arnold Mahieu, deurwaarder, sekretaris
Pol De Paepe, schatbewaarder Frans Saey
leden: Jozef De Saedeleer, Omer Schellaert
en Robert Vergeylen. Hulpsekretaris Willy
De Sutter.
De bijzonderste aktiviteit bestaat uit de
Kapellekc-Kermis einde maart,en vooral de
flink ingerichte braderij einde september.
Dit jaar gaat de vijfde na-oorlogse braderij
door. In de Molenstraat zijn kansspelen en
loterijen, zelfs 't gebruik van eigen mikro
en luidsprekers verboden. Elk jaar staan
tientallen kramen buiten en wordt een
groot aantal gunstkoopjes aangeboden. De
inwoners van deze nijverige handelswijk
zullen op 't einde van deze week, als 't we
der een klein beetje meewil, voor de vijfde
maal goede dagen beleven.
STUDIEDAG
WELVAART EN CULTUUR
ZONDAG 30 SEPTEMBER 1956
«Stoffelijke en verstandelijke ontwikke
ling zijn zo inkig verbonden, dat men zo
niet kan scheiden; aan het ene werken is
ook het andere bevorderen. (Lodewijk de
Raet
Men gaat meer en meer belang hechten
aan de wisselwerking tussen de econo-
misch-sociale sector en de culturele sector
van het volksleven.
Onze culturele verheffing wordt bevor
derd en de achteruitstelling welke wij als
Vlamingen ondergaan kan voor een deel
ongedaan gemaakt worden door de maatre
gelen of verbeteringen die hoofdzakelijk op
het sociaal-economisch vlak liggen.
Anderzins worden onze economische wel
stand en sociale ontvoogding in hoge mate
gediend door onze culturele groei en dooi
de vervulling van de traditionele Vlaamse
eisen.
Aan deze wisselwerking tussen welstand
'/iltuur heeft de Stichting- Lodewijk de
Raet reeds twee studiedagen gewijd op 15
April te Rceselare en op 22 April te Hasselt.
Dit belangrijke vraagstuk zal nu ook te
Aalst worden behandeld, Zondag 30 sep
tember van 10,tot 12,30 en van 14,30 tot
17,uur, in de Hugo Lefevrezaal van het
stadhuis.
Als sprekers treden op de heer Vloe-
berghs, lid van de algemene raad van de
Stichting, die zal handelen over «De eco
nomische toestand van Vlaanderen»; en de
Heer Maurits Van Ilaegendoorn, voorzitter
van de Stichting, die zal spreken over «De
culturele gevolgen van onze sociaal-econo
mische toestand». Het standpunt van uit
Aalst zal ingeleid worden door de heren
Herman De Geest en Jan Van der Hulst.
Men komt naar deze studiedag niet enkel
om te luisteren naar lezingen of voordrach
ten, maar hoofdzakelijk om met deelnemers
uit verschillende kringen een gesprek te
over de gestelde problemen.
De mooie muziek van
SIGMUND ROMBERG
De weelderige montage door
ARBEID EN KUNST
ALS SEIZOENOPENING
FEESTZAAL
DAT WORDT EEN PRACHT-SPEKTAKEL
Deze Amerikaanse show-operette wordt opgevoerd
GROEN KRUIS
op ZONDAGEN 30 SEPTEMBER en 7 OKTOBER, om 19 uur stipt,
en MAANDAGEN 1 OKTOBER en 8 OKTOBER, om 20 uur stipt.
ZO'N GELEGENHEID KRIJGT U MAAR EENS PER SEIZOEN. GRIJPT ZE