"VMmmk^tUek Jubelfeest in Sint-Jozefscollege te Halst Het Lot is anders folklore in october ssscs909ee9sss3ss6cess99ss3seer Vervolg van 1ste blz. aanvang van dit nieuw schooljaar, dat in gans het land een aanwinst boekt van meer dan 5000 leerlingen in het vrij middelbaar onderwijs en het verheugt ons ook dat dit College met zijn lagere en humanioraklas- sen dit jaar opnieuw is ingegaan met een verhoging van zijn leerlingen-effectief dat thans 78 i leden telt. Die trouw dient gepaard te gaan met edelmoedigheid. Geen leerling min in het Katholiek on derwijs» was ons eerste wachtwoord. «Geen klas min de katholieke scholen» we- ze het tweede wachtwoord... dat wij door onze vrijgevigheid en onze ijver voor school en gezin gestand zullen blijven. Wij leken vluchten niet de strijd, waar hij ook moge geleverd worden. Waar onze tegenstrevers politieke middelen aanwenden antwoorden wij met diezelfde middelen. Het openbaar leven mag ons niet afschrik ken, vooral wanneer op dit terrein de strijd om de echte vrijheid tegen hinderlijke staatsoverheersing wordt gevoerd en over wegende christelijke belangen op het spel staan. De politiek heeft hare eigen wetten in six democratisch land, die men niet straf feloos miskend. Zij eisen eenheid, tucht, en volgehouden strijdvaardigheid, zowel van diegene die de macht, willen stellen in dienst van het goe de... als van diegene die ze aanwenden voor het kwaad. Een grote en blijvend actuele humanisti sche traditie, een christelijke geest die al les bezielt, een zaak van vrijheid en van recht, voor dewelke katholieke leken zich moeten kunnen inzetten, zich engageren en het bijkomstige het zwijgen opleggen...Zie daar wat dit college en deze feestelijke ver gadering voor ons betekenen. Meer en meer begrijpt men dat men der gelijke instellingen aan hun eigen niet mag overlaten. De overheden van onze scholen zelf heb ben ingezien dat zij de leken meer en meer moeten interesseren aan de zaak van het onderwijs, en in de eerste plaats de ouders van de studenten. Wij verheugen er ons - dat ook op dit college regelmatig ver gaderingen worden gehouden met de ou ders, en dat vandaag voor het eerst sinds :50 jaren de dames op een vergadering als deze zijn uitgenodigd, alsof men het duidelijk wilde maken dat gans de familie, en in de eerste plaats de moeders, in de opvoeding door de Paters gegeven dienen betrokken te worden. Ik signaleer ten slótte dat deze avond onder de geamuseerde blik van een moder ne Pater Rector een dans-partijtje zal plaats grijpen, waaruit moet blijken dat ook dit College wil staan midden zijn tijd, met een open geest als een lichttoren dat gans het leven, ook in de ogenblikken van ontspanning, betalen moet. Diezelfde verruimingsopvatting heeft er ook toe geleid de Oud-studenten van dit College in een bond te groeperen. Het moet ons aller wens zijn dat deze bond moge Dloeien, en de hand moge reiken tot de hon derd ander bonden van Oud-Studenten van J esuitencolleges, die over gans de wereld zijn verspreid. Wij moeten meer en meer ruimer leren, denken en zien In een wereld dat enger wordt, waar het internationale meer en meer primeert, moeten wij onze eigen be trachtingen verheffen tot op het plan van het wereldgebeuren. Er zijn over heel de wereld tienduizende mannen verspreid, die de meest verscheide- posities bekleden, die de eer zijn van hun land, de wetenschap of de staatkunde, de kunst of de godsdienst zijn toegewijd, en die allen geput hebben aan dezelfde bron }3C©©®©©©©©«'©© ®©«©«©&©©©©©©®8P© het Jezuitenonderwijs, die gevormd wer den door dezelfde Ignatiaanse geest, en ge staald werden tot mannen van karakter en geest. Wat een macht, Mijne Vrouwen, Mijne Heren, in dienst van het goede. Wat een macht waar zij samengebundeld wordt! Die macht leve dan in de kracht van hare ge bondenheid, van hare eendrachtige inspan ning om in de wereld waar de tradities waar het geloof van onze westerse volke ren wellicht te veel steunde ten onder gaan, de christelijke kuituur recht te houden door meer persoonlijk inzicht, karakter en ijver der geesten. Kapitale waarheden, die wij aan dit Col lege te danken hebben ,en die dienen meer en meer uitgedragen te worden om niet te verdorren. Dit hebben de honderden van onze mede studenten, oud-leerlingen of oud-leraren van dit College begrepen die zich aan den dienst van God, hier ter lande en over bij na al de landen van de wereld hebben toe gewijd. Dit college telt voor dit ogenblik meer dan 50 missionarissen. Wij kunnen niet na laten aan hen te denken, en niet het minst aan die Oud-Prefect van het college, over wiens gezondheid ons niet geruststellende berichten hebben bereikt, Monseigneur Verwimp; die innemende persoonlijkheid, onder wiens stuwing juist 35 jaar geleden wij in dit College met Pater Griffroy, Pater Dellens zaliger, Ignace Thuysbaert zaliger en Jefke Aerts opnieuw het Franciscers- gild tot het leven riepen en die nu in Con go, als voorzitter van het College der Apos tolische Vicarissen, de vaandeldrager is van het Katholiek verzet, en de verdediger van het Katholiek onderwijs. Daten wij ou deze dag zeggen dat wij le denken die strijden en zich offeren voor het Katholiek geloof... Zij verruimen werkelijk onze blikken. Laten wij on deze dag zeggen dat wij le ken, strijders van het thuisfront, er zullen waken dat het arsenaal waaruit zij krachten moeten blijven putten niet zal worden aangetast, dat de kapitale waarhe den die wij zelf hebben overgeerfd, en die zij glorieus uitdragen over een weifelende wereld, door ons zullen beschermd en gaaf worden gehouden en overgeplant aan de komende jeugd door de weldaad van onze colleges, rond dewelke wij ons scharen be wust en eendrachtig, ter beveiliging en ter verdediging. Ons hymne van dankbaarheid, waarin wij U in de eerste plaats willen betrekken, Eerwaarde Pater Rector en gans uw huidi ge staf, zal aldus uitgroeien tot een strijd lied. En het zal van ons afhangen dat het bin nen enkele maanden een zegelied geworde. Als gastredenaar trad daarna op Prof. Lousse, handelend over het Humanisme en de rol van de Jezuieten tot verchristelij- Jcjng van het Humanisme door het ontwer pen van de colleges zoals wij die nu ken nen. Een nieuw humanisme ontwikkelt zich tegen ons, nl. de techniek. Spreker be toogde met klem dat het de taak van de huidige generatie in dit wereldhumanisme tot een christelijk humanisme te maken. Hij deed een oproep een Federatie te stich ten van het Kath. Techn. Ond., om die kin deren die nooit grieks of latijn leren toch een humaan en Christelijke opvoeding te geven. Het banket zowel als het gezellig samen zijn dat daarop volgde en overtalrijk werd bijgewoond, bewees de vitaliteit van de ontspanningskring van de Oudleerlingen bond. Daarover schrijven is onmogelijk, datmoet ge vernemen van iemand die er zelf bij was. HUISHOUDELIJKE WENKEN. WE MOETEN GAAN STOKEN Menige huisvrouw trekt weer een zorge lijk gezicht wanneer zij aan de naderende winter en de dure kolen denkt. Om zo voordelig mogelijk te stoken moet men de juiste kolen kiezen. In een haard waar alleen maar anthraciet in gestookt mag worden, mag u beslist geen cokes of andere brandstof gooien, hoeveel voordeli ger deze laatste in prijs ook zijn. Uw haard zou gauw kapot gaan en een nieuwe kost tegenwoordig een hand vol geld. Ook de grootte van de anthraciet speelt een rol. Kleine anthraciet is heel wat goed koper dan de grovere soorten. Maar... U kunt alleen de kleine soort gebruiken wan neer het rooster van de haard geen grote openingen vertoont, waardoor de kleine kooltjes in de aslade terecht zouden ko- In gewone kachels, dus deze welke s nachts niet doorbraanden, kan men met sukses een kombinatie van cokes en eitjes stoken. Eierkolen veroorzaken echter veel stof en as, daarom is het nodig dat de ka chel iedere dag flink wordt uitgeschud. De aangenaamste warmte met de kleinst- mogelijke hoevelheid brandstof verkrijg! men door 's morgens het rooster as-vrij te maken, de haard even goed te laten door trekken en hem daarna geleidelijk «toe» te zetten. Denk er aan, dat dit temperen stil letjes aan moet gebeuren. Wie de fout be gaat een fel-brandende haard ineens hele maal «toe» te zetten, krijgt onherroepelijk sintels. Deze sintels zetten zich vast op het rooster, hier is geen beweging meer in te krijgen en de haard gaat uit. UIT DE MODE-WERELD. WETENSCHAPPELIJKE VOORUITGANG IN DIENST VAN DE MODE-INDUSTRIE. GEMAKKELIJKE SCHOENEN VOOR ONZE KLEUTERS Zweden zal «wetenschappelijk» kinder schoenen gaan maken. Van het voorjaai 1957 af zullen er Zweedse schoenen in dt handel komen, waarvan de leesien zijn ge maakt op grond van de statistische gege vens, verkregen door een onderzoek naai de voetmaten van 6.0UÜ kinderen. Alle schoenlengten zullen in verschillen de breedten verkrijgbaar zijn. De grotere maten zullen zells in vier verschillende breedten in de handel komen. Maar voor dat de schoenen aan de markt komen, zaï het Onderzoek-centrum van de Zweedse schoenen-industrie ze eerst nog iaten pro beren op scholen en kleuterscholen. EEN NIEUWE SYNTHETISCHE VEZEL LI LION. Volgens een bericht uit Rome heeft het Italiaanse concern Snia Viscose een nieuw synthetische vezel ontwikkeld, die onder de naam lilion volgend jaar in de handel zal komen. De fabriek heeft in eigen land reeds geruime tijd proeven genomen. Op het ogenblik bedraagt de produklie onge veer 40 ton per maand, maar het ligt in de bedoeling door uitbreidingen deze produk- tie aanmerkelijk te verhogen. Lilion zou volgens de fabriek door de gehele textielindustrie gebruikt kunnen worden. De nieuwe vezel absorbeert minder vocht dan de natuurlijke vezels, maar weer meer dan bijv. nylon. Het opgenomen vocht wordt snel losgela ten, zodat de daarvan gemaakte textielgoe- deren snel drogen na wassen. Lilion is ta melijk elastisch. De stof heeft een behoor lijk kreukherstellend vermogen. Evenals nylon kan lilion worden toegepast als fil terdoek voor industrieel gebruik. Verdei kan men er visnetten, sleepkabels e.d. van maken. De chemische samenstelling wordt in het bericht niet genoemd. ALLES VAN VILT Natuurlijk wordt vilt al jarenlang ge bruikt door de mode-industrie, maar dan \«©©0©©©©5 ©©©©55©©©©©©©©®®©©*©© ROMAN, door CYRIEL DE COREL. 34ste Vervolg. 'n Ogenblik verharden de blikken van Bruno, zodat de professor hem verbaasd aankijkt. Wat wou u zeggen O... niets. Bruno heeft het recht niet den geleerde vragen te stellen in verband met het ver zoek van de kliniek, dat hij zou moeten aanvaarden om ervaring op te doen. Heeft hun werk dan tot doel de mensheid van 'n verschrikkelijke plaag te verlossen of 'n ouden professorsdroom in vervulling te laten gaan Bruno, die de geneeskunde gebruikt om zijn mislukt leven inhoud te geven en zijn leed te vergeten, mag er echter zelfs niet aan denken iemand van egoïsme te beschul digen of te verdenken. Dat is dus in orde, professor Ik loop morgen die kliniek even binnen. Het akkoord tussen de kliniek en Bruno kan niet vlugger bereikt worden. Dokter Bruneel verlangt gen honorarium. Hij deelt zulks Peterson niet mede en zegt hem slechts, dat hij er om de twee dagen een bezoek zal afleggen. Het drukke leven begint stilaan opnieuw In Bruno is echter 'n plan blijven vastan- keren Helen, 't Gebeurt meermalen dat bijna uitsluitend voor het vervaardigen van hoeden en dit vilt was stijf en hard. Te genwoordig heeft men er iets op gevonden om dit materiaal zo zacht en soepel te ma ken en het te verven in zulke prachtige tinten, dat het ook buitengewoon geschikt is geworden voor het vervaardigen van rokken, jasjes en kinderjurkjes. Ja, men is zelfs zover gegaan om een bruidstoilet te maken van vilt, dat een zeer charmante indruk maakt. Hoewel het ons, uit oorzaak van de tame lijk hoge prijs, minder geschikt materiaal lijkt voor een trouwjapon, die maar zo'n korte tijd dienst moet doen, zal dit vilt in de mode-wereld toch wel een belangrijke plaats gaan innemen. Want door de mooie resultaten, die ermee bereikt kunnen wor den en zijn sterkte, is het zijn prijs dubbel en dwars waard. ONS WEKELIJKS PRAATJE. EEN GOEDE BUUR IS BETER DAN EEN VERRE VRIEND. Bovengenoemd spreekwoord geldt in het bijzonder voor buurvrouwen. Daar heb je nu bijvoorbeeld Mevrouw Smit, die bij u aan de overkant woont. Zij heeft een schat- ,ige, kleine baby en dat is natuurlijk een neerlijk bezit. Maar de keerzijde van de medaille is, dat de Smitten nu nooit meer samen kunnen uitgaan. Zij hebben hier geen familie of kennissen, aan wie zij zou den kunnen vragen, om eens een avondje te zomen oppassen. Zij zouden misschien een advertentie kunnen zetten voor iemand, die tegen vergoeding bereid zou zijn, dit te doen. Maar ja, het salaris van mijnheer Smit is nog niet zo hoog, dat hij zich zo veel kosten kan veroorloven, om eens een avondje met 'z vrouw uit te gaan.Moeten zij dus maar altijd samen thuis blijven Zij nebben een gezellig tehuis, dat is waar, maar mevrouw Smit zou ook wel weer eens iets anders willen zien. Dus Natuurlijk zal zij het u niet zomaar dur ven vragen. Maar als u in een volle win kel eens samen op uw beurt moet wach ten, zoudt u er eens over kunnen beginnen. Of als u haar op straat met de kinderwa gen tegenkomt, zoudt u het haar, na een vriendelijk praatje over de baby, zelfs eens kunnen voorstellen. Zij zal vast dolblij zijn, als u haar uit uzelf aanbiedt, eens een avondje op de baby te komen passen. Maar, als u het haar beloofd hebt, zorgt u er dan ook voor, dat u vooral op tijd komt. Dat be tekent voor de Smitten, dat zij de aktua- liteiten niet behoeven te missen. Neem een brei of wat stopwerk mee. Tante Martha, wier kinderen al volwas sen zijn, vindt dat allemaal onzin. Toen zij jong was, hoorde men ook niet van zulke dingen. Als men kinderen heeft, moet men er ook maar wat voor over hebben Maar is dat nu wel helemaal billijk, tante Mar tha Toen uw kinderen klein waren, kwa men ook vaak de tantes of grootmoeders op de kleintjes passen en... vergeel niet, dat men toen geen dienstbodenproblemen had. Neen, in deze dagen, waarin de huis moeders meer dan ooit moeten piekeren, hoe zij de eindjes aan elkaar moeten kno pen, is het een uitkomst, als zij er, dank zij de vriendelijke hulp van een buurvrouw, eens tussenuit kunnen. En wanneer uzelf eens uit wil, dan zal mevrouw Smit graag eens op uw kinderen komen passen. Zulke kleine diensten bevestigen de vriendschap en die is werkelijk wel wat waard. VLUCHTIGE AANTEKENING. VROUWEN-EMANCIPATIE IN PERZ1E De Perzische vrouwen zijn de strijd voor Je emancipatie begonnen zij willen stem recht hebben en niet meer derderangs bur gers zijn met wie geen rekening wordt ge- uouden. Een goed ding voor onze Perzische zus ters is, dat de sjah haar niet onwelgevallig is. Onlangs heeft hij een deputatie van ,«oö©oo©®oe®s©©©©©e©©©&©«ö®ö©c» nij haar ontmoet. Hij laat niet het minst van zijn voornemen doorschemeren. In het Dijzijn van Helen, die van hem houdt en die dag en nacht bij zijn ziekbed waakte, voelt hij zich laf, 'n schurk, 'n ploert. Want hij waardeert haar en vergeet zijn wraak, terwijl hij met haar praat. De ziekte van Bruno heeft den omgang van beide jongelieden ongedwongener ge maakt. Tevergeefs tracht Helen echter 'n kommerlozen glimlach op zijn ernstig ge laat te toveren. Opnieuw hoopt ze dat hij toch eens van haar zal gaan houden. Ze kan zich het leven niet meer voorstellen zonder den omgang met dokter Bruneel. Hij praat met haar zoals met een colle ga aan wien hij sommige van zijn diepere gedachten zou toevertrouwen. Onder zijn uiterlijke kalmte jaagt 't geweld van op stand en verbittering, 't Nieuwe land kan hem 't oude niet doen vergeten, zoals Helen Liliane niet uit zijn gedachten kan ban nen. Het huidige leven herinnert hem aan wat hij ontbeert den eigen haard, waar de allesgevende liefde Liliane en hem bindt; eigen kinderen, waarin hij zichzelf en Liliane terugvindt; 't harde wezen van zijn vader, 't Verlangen naar het graf van moeder. De heide en de Sparberg. Zijn land en, hoewel hij het niet wil erkennen, de verweerde gezichten van de dorpelingen. Hoe graag hoorde hij nu niet de zoete zang van zijn moedertaal. 't Zijn verlangens die nooit meer in ver vulling zullen gaan. De wraakzucht onder vrouwen in zijn paleis ontvangen. Na af loop zei hij, dat de emancipatie van de vrouwen inderdaad voortgang moet vinden, maar vooral niet te snel en op zo'n wijze, dat er niets gedaan wordt, dat in strijd is met de Islamitische principes. Merkwaar dig is dat de grootste vijanden van de vrou wen-emancipatie niet gezocht hoeven te worden onder mannen, maar... onder de vrouwen zelf, die bang zijn, dat de even tuele nieuwe rechten ook nieuwe verplich tingen zullen brengen. oOo 11 OCTOBER SINT GUMMARUS, TE LIER. Wie naar Lier uit vrijen gaat hoeft zich geen zorgen te maken. Te Lier immers komt hij onder de machtige bescherming van de patroonheilige der stad Sint Gum- marus, aangeroepen tegen vrouwen die manlief onder de pantoffel willen houden, die zijn leven door hun slecht karakter ver gallen. De lierenaars zijn blijkbaar steeds pro- zaisch geweest. Verkoos Lier eeuwen gele den geen schapenmarkt boven een universi teit 1 Thans nog neemt men de veilige voor zorg in ongeveer elk gezin een zoon «Gum- marus» te dopen. En er gaat te Lier een processie uit aan mannen streng voorbehouden Terwijl uiteindelijk deze zelfde heilige nog gespecialiseerd is in het genezen van... breuken. Doch laten we één en ander over Siut Gummarus vertellen. Gummarus, leenman van Pepijn, huwde «niet uit drift maar op aandringen van de koning», zegt de legende, de helaas uiterst wrede en boosaardige Grimmara. Teen hij eens ten oorlog trok en haar het toezicht over huis en horigen toevertrouwd had, onderjukte Grimmara de lijfeigenen op vreselijke wijze. Zij bracht hen tot de ui terste ellende, ontnam hun ossen, hief zeer zware schattingen, geselde hen en liet hun het hoofdhaar afsnijden Bij zijn terugkeer zag Gummarus, ten zeerste ontsteld, hoe zijzelf de zware volge laden vrachtwagens naar zijn burcht moes ten sleuren. Hij immers had voor hen steeds als een vader gezorgd. Tot grote woede en ergernis van zijn vrouw beval hij alles terug te schenken. Onder andere voorvallen die getuigen over haar harde en boze ziel, wordt nog verhaald hoe zij de maaiers op het veld weigerde te laten drin ken en te rusten, spijt de schroeiende zon en de dorst die brandde in hun keel. Nog maals berispte Gummarus zijn vrouw die echter met zijn woorden lachte en nijdig naai huis liep. De heilige stootte met zijn stok in de grond en zie, dadelijk welde het water op Deze bron bestaat nog steeds te Emblem bij Lief en telkenjare gaat men er naar pelgrimeren We zegden dat CTïrn.jiarus ook werd aan geroepen tegen breuken. Dit houdt waar schijnlijk verband met één van zijn meest beroemde wonderen. Toen op zijn bevel een boom werd omgehakt, wat, nodig was voor het kampement, verscheen armzwaaiend een woedende boer die precies deze boom met veel liefde had geplant en verzorgd. Gummarus zetten de ,twee stukken opeen snoerde er zijn riem rond en de boom groei de gaaf aaneen. Deze riem is bewaard gebleven en wordt thans nog aan de gelovigen opgeleged. Sint Gummarus stierf in 774. Hij wordt ver eerd in de heldere en rijke kollegiale kerk naar hem genoemd, één der pronkstukken van Lier. Zeggen we nog dat Lier behal ve dit heerlijk gebouw, onder meer nog de Sint Pieterskapel bezit, door Sint Gumma rus gesticht, het stemmig begijnhof, vele mooie oude gebouwen, lange vesten die een wandeling overwaard zijn en daarrond de grootse beemden, door Felix Timmermans «het salon van Pallieter» geheten. Het gebeente van de Heilige rust in een puur zilveren schrijn, zo zwaar dan 16 man het dragen moeten. De processie gaat uit op Lierekermis (eerste zondag na Sacra mentsdag) en de zondag na 11 october. drukt de vertedering. 's Avonds, alleen op zijn kamer, snikt hij het uit «en steeds maar komedie spelen, mijn eigen niet kunnen zijn. Niemand, die mij kan opbeuren. Alleen. Altijd. Niemand aan wien ik mij kan hechten». 1-Ieel ver ziet hij 'n gebogen gestalte. Ze nadert, 'n Paar goedige, zachte ogen staren in de zijne. De lippen bewegen. Maar hij hoort niets, want het is iemand uit het rijk van de doden Aldegonda, zijn moeder. 't Is een hersenschim. Moeders ogen wa ren blauw en de ogen die hij ziet zijn het ook, maar ze hebben 'n andere uitdrukking. De witte haren waren zinsbedrog, zoals 't gerimpeld gelaat en de kromme, afgesloof de gestalte. Het zijn de geelblonde lokken, de licht blozende wangen en het ranke li chaam van Liliane die hij ziet,,. De geesten van 't verleden doemen op. De ene na de andere... Bruno schudt de melancholie van zich af. Hij sist tussen de tanden «'t Verleden is voorbij, maar ik zal het met de toekomst in contact brengen. Wat ik beleef, moeten ook anderen dragen. Hij zal niemand ontzien! Zelfs de on schuldige Helen niet Het plan rijpt. Wat hij, op het zand, in droombeelden zag, neemt vastere vormen aan. Hij stelt het systematisch op, scherpzinnig en niemand ontziend. 't Besluit staat onherroepelijk vast Bru no zal naar zijn land terugkeren, maar de terugkomst van den befaamden dokter zal geen zegen worden, doch 'n vloek voor al len die hem ooit hebben miskend. Dat zweert hij En om dat te bereiken, zal Bru no zijn plan volgen, nog verder uitdiepen en zal hij, voor zover hij kan, ondanks zijn geweten, niemand sparen. Niemand X. Wanneer Gust het in «De Meiboom» ver telde, dat hij een spook gezien had, waren er slechts een paar spotters geweest, die de schouders ophaalden en lachten «dat Gust zot ofwel zat was De meesten echter had den Gust geloofd en deden hun best om hun angst en onrust te verstoppen, want Gust, alhoewel een beetje babbelzuchtig, was niet zat of is niet zot. En bij vroege winteravonden waren zij die over de heide moesten, niets op hun ge mak. Van spoken werd echter niets meer gehoord. Dan kwam de lente met langere dagen en werd er bijna niet meer over de verschij ning, die Gust zag, gesproken. Er wordt vreedzaam en hard gewerkt. De avonden zijn rustig en zonder sensatienieuws. De onopgeloste moordzaak de Laville is reeds lang uit het brandpunt van de belangstel ling. Over Bruno zou misschien geen gewag meer worden gemaakt, indien zijn wegblij ven niet zo nauw in verband stand met den teleurgang van het Bietenhof en de zonder linge levenswijze van zijn vader, die hoe langer hoe meer teruggetrokken en men senschuw in zijn hoeve leeft. Wie of wat houdt René nog in het dorp? Zijn Aldegonda is dood en hij is geen boer. 't Bietenhof en de akker laten hem onver schillig. Hij houdt meer van de hut en de manden, omdat ze hem, voor zolang hij nog zal leven, zullen herinneren aan T geluk van Zwarte René en Gondake. Waarom verlaat hij de streek niet om. den roep van zijn bloed naar het zwerven te. volgen Hij voelt zich oud. De schedel is kaal. Slechts de grijze slapen zijn getuigen van een vroegere weelde. Zijn ledematen zijn stijf. René is moë. Hij leeft lusteloos als eeü oude zonder ling. Hij is er niet goed meer bij, wordt er gefluisterd. Spijtig voor den goeien grond van 't Bietenhof... Dat is niet alleen de gedachte van de boe ren, doch de pastoor vindt het insgelijks een schande dat de gronden van René ver vuilen en, erger nog, gedeeltelijk braak liggen. God en de natuur uitdagen, noemt hij dat. Nog nooit zo iets gezien. Tegen 'n ander zou de pastoor zijn ver ontwaardiging niet verstoppen. Doch Zwar te René is een zonderlinge vént. Ten eerste is hij een man zonder boerenbloed. Tén tweede gaat het hier in 't bijzonder om 'n verloren schaap terug naar den stal te brengen. Sinds den dood van Aldegonda kan de priester op zijn vijf vingeren tel len ,hoe dikwijls René nog naar de kerk ging. Met de begraving en met het getijde. Zelfs zijn Pasen houdt hij niet méér en zeggen dat René vroeger, alhoewel geen kerkloper, dan toch 'n voorbeeldig chris ten was. 'T VERVOLGT,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1956 | | pagina 2