DE WINDROOS
FRANS VAN IMMERSEEL
statistVÊk der
s aar meK ga langs Waande uJegen
yoube Wue.kré of troidt
V)W wi U. jRatia tegen.
"staat Un) beeltenis te^ pronk
STADSNIEUWS
RUBRIEK VOOR
KUNST- EN GEESTESLEVEN
REISNOTITIES
voor C. M.
EINSIEDELN.
De gids geraakte maar niet uitgepraat.
Hij had het nog steeds over het moerassig
en donker woud waarin St. Meindert door
rovers was overvallen. Voor mij stond een
Jongetje nadrukkelijk in zijn neus te pul
ken. Twee geliefden beproefden een zoveel
ste glimlach, toen er sprake was van Hein-
rich II. Ze schenen zich verder weinig te
bekommeren om de hevige branden die in
de twaalfde eeuw het kloooster neergevre-
ten hadden. Eén ding hadden ze alvast op
mij voor. Zij konden nog toegewijd luiste
ren naar het onbenullig en op de koop toe
van buiten geleerd gesnap van de knippe
rende, kale jonker die men in ons bus had
gestopt om ons tot ziekwordens toe te be
letten de kloosterkerk met eigen ogen te
zien. Slechts toen de kunstmatige mist van
jaartallen, lang vergeten branden en onuit
gevoerde bouwplannen opgetrokken was,
mochten we in het portaal binnen. Een dik
ke zuil hield de binnenruimte nog één ogen
blik verborgen. Plots begon iemand op het
orgel te spelen. Dit maakte alles goed. Ik
vergat de gids, ik vergat het hele gezel
schap. In een reusachtig schrijn bewoog ik
me voort. De klare en uitbundige muziek
verhevigde het licht dat onder de venster
bogen toevloeide. Als een rijkelijk versier
de ring lag in het middenschip de «Gnaden-
kapelle». Ik knielde neer voor de ingewerk
te diamant het beeld van de bescherm
heilige. Te schoon was dit huis. Kon de
God van Abraham, Isaak en Jacob er zich
mee verzoenen hier als een kasteelheer op
gesloten te worden Kon hij verdragen dat
Zijn goede boodschap vanuit een vergulde
preekstoel verkondigd werd Waren het
Zijn engelen die zich onder de bont ge
schilderde koepels naar beneden stortten
De vloer waarover ik voortging was onbe
tamelijk proper. Eindelijk kreeg ik het
zwarte, ijzeren hek in het oog dat het koor
afsloot. Hierachter kon nog een geheim ver
scholen liggen. Ja, God had zich achter die
koele staven teruggetrokken. Kluizenaar
was hij in een hemel op aarde. Feller dan
de speels ontluikende rococo-kapitelen
schitterde zijn ondoorgrondelijke aanwezig
heid. Feestelijker dan de weelderig gebor
stelde schilderijen was. Zijn bescheiden
heid. Misschien waren het goud, het rood
en het blauw er nodig om door Zijn on
zichtbare rijkdom doorlicht te worden. Het
orgel viel stil. In een kerk zoals deze zou
het orgel nooit mogen ophouden met spe
len. Nog duizelig ging ik heen. Buiten eiste
de gids weer zijn rechten op. Hij wou
blijkbaar zijn schade inhalen. Het min
nend paartje liep stevig gearmd langs de
devotiekraampjes. De walgelijke beeldjes
die door de schel schreeuwende verkoop-
I
sters aangeprezen werden, konden mij niet
meer deren. Hij lelijkheid deed geen pijn
meer. Ik had de hoogste menselijke verfij-
ning overstraald gezien. De chauffeur in de
bus rookte zijn laatste player en gooide het
lege pakje door het raam. Hij trok het
gordijntje naast zich dicht om geen last
meer te hebben van de middagzon.
HET MEER
Achter een knalrood tafeltje vlak bij het
meer zit ik aan een cola te slurpen. Ik heb
papier meegenomen om gedichten te schrij
ven, maar het gaat niet. Dan maar naar het
water kijken en wachten. Op het terras van
het hotel is het stil als in een klooster. De
dampende bergketen aan de andere oever
laat een dier speelgoedschepen los die hier
straks zullen aanleggen. Op het effen water
heeft een nog ongevaarelijke zon haar eer
ste goud neergelaten. Waar een afgewaaide
tak drijft, hapt een vis naar het lucifer
doosje dat ik enkele ogenblikken geleden
weggeworpen heb. De duitsers van kamer
17, een halfvolwassen meisje en haar ou
ders, hebben zich behaaglijk genesteld in
de ligstoelen onder de frivole kruin van de
zilverberg. Als ze beginnen te spreken, is
het alsof ze de oever in zijn slaap gewekt
hebben. Een rappe wind rukt aan de klim
rozen. Golven klokken tegen de steiger. En
nu de waterspiegel in duizend stukken ligt,
ga ik de roeiboot losmaken. De bladen pa
pier die ik achterliet huppelen over het
grint. Mijn vulpen houdt zich goed. Ik
haast mij de ketting onder de zitplank te
slingeren. En even later glijd ik van het
houten staketsel weg. De Duitsers houden
mij in de gaten en ik tracht goed te roeien.
Vooral regelmatig, zeg ik tot mezelf. Eerst
langs de over de scheimuur hangende strui
ken, later naar het midden van het meer
toe. Ik voel me ineens een verjongde editie
van de Hemingway's old man. Dat is maar
geen grote vis in de omgeving komt, want
daar heb ik geen verstand van. Of liever
ik heb geen visgerei bij. Alles gaat goed
tot het speelgoedschip ineens gevaarlijk
groot komt opzetten. De deining wordt ster
ker en sterker. Koorstig stort ik mij op de
roeispanen. Ik moet aan wal zien te gera
ken of ik sla om. Vlugger moet het gaan.
iNog tien meters. Hijgend smijt ik de ket
ting rond een boomstam. Ik ben reeds op
een stuk rots geklauterd. Terwijl ik het
zweet van mijn voorhoofd wis, vaart de
Brienzer voorbij. De roeiboot slaat tegen
de rots dat het kraakt. Misschien ware ik
beter ver van de oever gebleven. Wat ben
ik toch een schrikkepuid. Op de hoogte
van het hotel, waar het schip halt hield,
blaast de kapitein op een koperen mond
stuk, dat even opflitst in de weekblauwe
lucht. Eerst dan waag ik het weer te roeien.
GODFRIED CAMPHORST.
KUNSTGLASRAMEN EN GEILLU STREERDE SPREUKEN VAN
IN DE KUNSTGALERIJ WAUTERS.
VOOR DE POSTZEGEL
LIEFHEBBERS
Het ministerie van Koloniën deelt mede,
dat eerlang vier bijzondere postzegels (twee
van Belgisch-Kongo en twee van Ruanda-
Urundi) met toeslag Jen bate van het Bel
gisch werk Pro-Mozart zullen verschijnen.
Deze reeks, waarvan de totale prijs 30 fr.
bedraagt, omvat voor Belgisch-Kongo en
voor Ruanda-Urundi een postzegel van 4,50
fr. toeslag, van 1.40 fr. met de beeltenis
van W. A. Mozart op de leeftijd van 7 jaar
en een postzegel van 6,50 fr. toeslag van
2.50 fr. dragende in een inzet de gelaats
trekken van koningin Elizabeth.
Deze postwaarden kunnen verkregen
worden aan de bijzondere loketten in het
postkantoor van Brussel 1, Muntplaats, van
10 oktober 1956 af.
Tegelijkertijd wordt de aandacht van de
verzamelaars er op gevestigd, dat het mo
gelijk zal zijn postzegels van Belgisch-Kon
go en van Ruanda-Urundi op de uitgiftedag
afgestempeld in Afrika te bekomen.
Deze afstempeling zal te Leópoldstad
plaats hebben voor de postzegels van Bel
gisch Kongo en te Usumbura voor die van
Rüanda-Ürundi.
°Q°
LENING
TOT WEDEROPBOUW
EERSTE GROEP
Bij de 460ste trekking van de Lening
voor wederopbouw, eerste groep, is een lot
van-1 miljoen fr. gevallen op obligatie reeks
573, nummer 401.
DERDE GROEP.
Bij de 334e trekking van de Lening voor
Wederopbouw, derde groep, is een lot van
1 miljoen fr. gevallen op obligatie reeks
7563 nummer 529.
De andere obligaties van deze reeksen
Zijn terugbetaalbaar tegen 1.000 fr.
oOo
LOTENLENING «953
182ste trekking.
Bij d^ 182ste trekking van re Lotenle-
nin'g 'H53 is een lot van 1 miljoen gevallen
op obligatie reeks 2154 nummer 425.
De andere obligaties van die reeks zijn
terugbetaalbaar met 1.000 fr,
DER
DE STAND
WERKLOOSHEID
Tijdens de week van lfc tot 22 september
1956 werden per dag gemiddeld 65.785 vol
ledig werklozen gekontroleerd, di.i een ver
meerdering van 589 tegenover de vorige
week.
Deze lichte stijging is grotendeels te wij
ten aan een seizoendaling van de bedrij
vigheid in de sektor hotels-spijshuizen.
Verder werden er tijdens dezelfde week
per dag gemiddeld 21.284- gedeeltelijk en
toevallig werklozen gekontroleerd, d. i. te
genover de vorige week een vermindering
van 58. Het verloop van de gedeeltelijke en
toevallige werkloosheid wordt evenwel ge
kenmerkt door een vermindering in de sek
toren textiel, kleding en leder, welke ge-
kompenseerd wordt door een stijging die
de dokwerkers in de haven van Antwerpen
treft (1.800 eenheden)
Tijdens de Beschouwde week werden in
het totaal per dag gemiddeld 87.069 werk
lozen gekontroleerd, d.i. een vermeerdering
van 581 tegenover de vorige week.
N4ER KEER SON GE VALLEN
Tijdens de week van 24 tot 30 september
deden zich op de wegen of in de agglome
raties, die aan het toezicht van de rijks
wacht zijn toevertrouwd, 948 ongevallen
voor. Hierbij kwamen 17 personen om en
werden 136 zwaar en 456 licht gewond.
Tijdens het weekend kwamen bij 378 onge
vallen 8 personen om en werden 56 andere
zwaar gewond.
De oorzaken van de ongevallen met do
delijk afloop zijn de volgende overdreven
snelheid 3 doden; nalaten rechterzijde te
houden 6; andere fouten 1; vermoeidheid
van de bestuurer, 1; onvoorzichtigheid be
gaan door voetgangers 5; andere omstan
digheden, 1.
De ongevallen zijn aldus over de ver
schillende provincies verdeeld Brabant
201; West-Vlaanderen 96; Oost-Vlaanderen
103; Antwerpen 80; Limburg 82; Luik 113;
Luxemburg 47; Henegouwen 142; Namen
84.
Gudrun
Het is alleszins een lofwaardig initiatief nend element en versterken de beweging
van de Kunstgalerij Wauters, Molenstraat, van het hoofdzakelijke.
30, alhier, een tentoonstelling samen te Als kunstenaar is hij verbijsterend krea-
brengen, gewijd aan kunstglasramen en ge- tief en veel van zijn werk ontstond tenzij
illustreerde spreekwoorden van Frans van het gevraagd of besteld werd. Bij hem ge-
Immerseel, de gunstig gekende Vlaamse beurt het meeste met een bepaalde bestem-
(A-Cu^pens)
kunstenaar.
Het is een dankbaar iets, iemand lijk F.
I. de enige Katten psycoloog van de Ne
derlanden (want hij is ook de ontwerper
uitvoerder van de bekende Kattestoet te
leper), in te leiden, omdat deze kunstenaar,
die zulk enig en daarbij ietwat sensatio
neel talent bezit, niet eens kan vergeleken
worden met één enkel zijner tijdgenoten.
Men moet hem ook kennen als de onuit
puttelijke houtsnijder, publiciteitstekenaar,
karikaturist, illustrator, portrettekenaar,
vlagontwerper en glazenier. Op gebied der
levende Vlaamse folklore heeft niemand
zoveel verdienste als Van Immerseel. Hij is
daarbij énig ambassadeur der Vlaamse fol
klore in het buitenland. Dank zij hem zijn
vele verloren pittige spreuken terug door
het volk opgenomen. B.v.b. Ons Heerke
veranderde water in wijn, hoe zou dat zijn
zondeke zijn Komt een apotheker
voorbij een pomp met water, hij groet be
leeft en zegt Bonjour Confrater (door F.
V. I. spiritueell zelf :-<f -vers gebracht)
Een oprechte «Godverdomme» is beter dan
een schijnheilige «Onze Vader», enz.
Zelfs andere kunstenaars nemen ze over
op keremiek.
Fijn Van Interpretatie
Fris Van Inspiratie.
Meer dan honderd verschillende uitge
beelde spreuken zien we in de Kunstgalerij
Wauters. Deze smaakvol ingelijste wand-
prenten vormen de ideale geschenkjes die
U zoekt
FRANS VAN LMMERSEEL ALS
GLAZENIER.
Groot is de kunst vfih de glazenier. Hij
moet het zonnelicht vangen in de mazen
van het lood en het doen juichen als een
schallende bazuinstoot.
De glasraamkunst is de kunst van de
landen zonder zon. Het glasraam brengt de
zon in huis, wanneer er buiten geen is.
Van Immerseel heeft ons verrast met
zijn brandramen, door de intimiteit van de
gedempte kleuren in zijn godsdienstige ta
ferelen, door zijn uitbundig koloriet in
zijn levensblije voorstellingen, door zijn
evolutie.
Verschillende brandramen schitteren ons
tegen uit de lichtbakken. Het is een weelde
van warme bonte kleuren.
Zijn onderwerpen vindt hij bij de oude
beroepen, de Vlaamse en internationale lit
teratuur, de volkse humor op stad en land,
godsdienstige gegevens.
Opvallens is zijn interpretatie van elk
brandraam. Elk onderwerp werd verschil
lend aangevat. Het konstruktieve van het
lood past zich aan bij het bereiken effekt.
Het lood dat op de meest verschillende lij
nen het raam aaneenbindt, wordt het die-
ming, bij andere groeien de kompositie uit
louter subjektieve drang. Van Immerseel's
werkwijze vergt natuurlijk een grote tech
nische vaardigheid. Voor hem is geen offer
te groot; zijn werk MOET goed zijn, hij
wil de muze volledig bezitten zo zette hij
zich aan het werk en bestudeerde de stren
ge konstruktievormen en werkwijzen der
groten.
Veel zal er nog te zeggen zijn over van
Immerseel's kunst en kreativiteit en ver
strekkende invloed.
Zijn onderwerpen zijn verschillende epi
soden rijk. In een temperament geeft Van
Immerseel verbeeldingsrijke bewijzen hoe
ten slotte één onderwerp de meest verschil
lende gezichten een uitdrukkingen kan krij
gen. We denken aan zijn Vier Heemskinde
ren, zo dikwijls en opnieuw maar telkens
zo geheel anders uitgevoerd.
In het ros Beiaard zien we het steigeren
de paard het ruimtevlak op een zeer eks-
pressieve wijze vullen. Sterk aaneengeslo
ten, in grote trouw, zitten de vier Heems
kinderen in hun oude Romaanse kledij.
Somber en toch feèriek beheerst het impo
sante slot de stijle hoogte. De onheilspellen
de lucht, waarin een gouden zon traag
rondwentelt van geel naar purper over ro
de en blauwe glasscherven, voorspelt ons
de heftige strijd waarin deze vier broeders
gewikkeld zijn. Het strijderspaard, sterk
van uitbeelding en zeggingskracht wordt
omgeven van een halo van goudgele en
okere tinten.
Dit alles geeft ons een voorstelling van
strijdbereidheid, sterkte en tevens levens
blijheid.
Don Quichote de fanatieke dweper met
Sancho de filosoferende, in voorbereiding
tot het gevecht met de typische Spaanse
molens. Het is niet verwonderlijk dat we
dit raam gereproduceerd zien op de omsla
gen van de kunsttijdschriften Europa en
Europe.
Een apothekers spreuk «Een gesloten lijf
doet de apothekerij open» (een spreuk door
F.V.I. uit het Engels overgenomen) werd
kunstig verantwoord en tevens met veel
zin voor humor uitgevoerd. De oude kle-
dijen een het verschillend alaam uit het
oude apothekersberoep gelicht, maakt dit
kunstwerk voor de kenner belangrijker.
Zijn «Onze Lieve Vrouw is een zeer innig
portret dat ons treft door de ontroerende
eenvoud van uitdrukking en ongekunstelde
tekening.
Sint Lutgardis' arendvisioen. Hier staat
men getroffen door de sugestieve tekening
van de jubelende kleur. Het figuur dat
naar de kus van de arend opstreeft is een
wonder wat al drift en vuur enkele even-
wijdlopende lijnen vermogen te balicha-
men. Heel het lichaam tot gelijkige lijnen-
stroken herleid... en levend Zoveel macht
bij zoveel eenvoud, het is stralend schoon.
Het degelijke werk dat we hier tentoon
gesteld krijgen, zal toelaten de gewichtig
doenerij van in reeks vervaardigde kom-
merciele zogezegde kunstvoorwerpen te on
derscheiden van het vakkundig verantwoor
de en talentvolle werk.
Dat de stad Denver in de Coloradostaat
(U.S.A.) beroep deed in Vlaanderen alleen
op Frans van Immerseel, om een tentoon
stelling van brandramen, bewijst eens te
|meer hoe internationaal deze kunstenaar
zich ontwikkelt en hoe zijn werk wordt
gezocht.
Belangstellenden alhier kunnen het werk
bezichtigen tot en met 15 oktober.
Dr. J .M.
't Is gezond voor ziel en lijf, elk zijn glas en elk zijn wijf,
JAARGETIJDEN
Het plechtig jaargetijde voor
Mevrouw FERDINAND KEPPENS
en Mijnheer GUSTAAF KEPPENS,
zal plaats hebben dinsdag 9 oktober 1956,
te 8 uur, in de dekenale kerk van St. Marti-
nus.
Het plechtig jaargetijde voor
Mijnheer en Mevrouw
JEAN VAN NUFFEL-DE GENDT
zal plaats hebben woensdag 10 oktober
1956, te 8 u., in de dekenale kerk van Sint
Martinus.
Men verzoekt c
den van
het overlijden te mel-
MIJNHEER
PETRUS KIECKENS,
echtgenoot van Mevrouw
JULIETTA BRULIN
geboren te Aalst, de 4 maart 1920 en aldaar
godvruchtig overleden, de 1 oktober 1956,
versterkt door de H.H. Sacramenten der
stervenden.
De plechtige lijkdienst gevolg van de be
grafenis zal plaats hebben vrijdag 5 okto
ber 1956, te 8,30 u. in de kerk van Sint Mar
tinus.
Men vergadere aan het hospitaal, te 8 u.
Rouwhuis 121, St. Camielstraat, Aalst.
Vrienden en kennissen die bij vergetel
heid geen doodsbericht zouden ontvangen
hebben, worden vriendelijk verzocht, dit
als dusdanig te s
Begr. Arijs en Z. - Tel. 211.47.
GENEESKUNDIGE ZON DAGDIENST.
Bij AFWEZIGHEID v.an de huisdok-ter
kan men zich voor DRINGENDE GEVAL
LEN wenden
ZONDAG 7 OKTOBER 1956
Dr. N. VLASSENBROECK, BROUWERIJ
STRAAT, 53. Tel. 240.58.
ZONDAGDIENST DER APOTHEKEN.
IS ALLEEN OPEN
ZONDAG 7 OKTOBER 1956
van 9 tot 12 en van 14 tot 18 u.
In de week, voor DRINGENDE GEVAL
LEN en DIENST NA 7 uur 's avonds
APOTHEEK DE BIE, MOORSELBAAN,
Nr. 152.
De Apotheken der stad zijn gedurende
de WEBK open van 8,30 tot 12 uur en "van
13,30 tot 19 uur.
oOo
POSTZEGELKRING
PHILATELIA ALOSTA
JEUGDCLUB
Op zondag 7de oktober 1956, vergade
ring voor de jonge verzamelaars in het lo
kaal Hotel de Flandre de l'Industrie
Esplanade te Aalst, om 14,30 uur.
Alle jeugdige verzamelaars van af TIEN
jaar worden hiertoe uitgenodigd en welkom
geheten. HET BESTUUR