1
't Was in een Stal.
Nieuwj aar wens
•Aan al ante leteted-een
letetd een 0e,ali# en
"9ietó.t{ee4tJ
EEN BLAD
VOOR
IEDEREEN
Kerstdag, Feest van Vrede voor de
Mensen die zijn van goeden wille
EN OMSTREKEN
Burelen ST. JORISSTRAAT, 25, AALST.
VERSCHIJNT DE DONDERDAG EN ZONDAG VAN IEDERE WEEK.
TEL. nr. 241.14 - P. C. nr.881,72 13" JAARGANG. 1,50 Fr. het Nr. ZONDAG 23 DECEMBER 1956
NUMMER 103
(houtsnede Frans v. Immerseel).
lierdekens van buiten,
Spoedt u op de been,
Met trommelkens, met fluiten,
Recht naar Bethleëm;
Want daar is geboren
Den God van al,
Die ons het leven
Heeft gegeven
In den stal.
Een zeer mooie overlevering leert ons dat
gans de wereld in vrede leefde op het ogen
blik dat de goddelijke Zaligmaker werd
geboren en in het Evangelie lezen we dat
de boodschap die de engelen aan de herders
brachten begon met de woorden «Vrede...».
Gans de liturgie van deze dagen is dan ook
doordrongen met dit begrip, dat vandaag
meer dan ooit, de mensen in spanning
houdt Vrede.
Wij beleefden, amper enkele weken gele
den, wij beleven nog een periode vol kom
mer en zorgen. Wordt het oorlog Blijft
het vrede Uit het Oosten, vanwaar
haast tweeduizend jaar geleden de vredes
boodschap vertrok, dreigde het oorlogsge
vaar omdat de mensen niet van goede wil
zijn, omdat zij vrede willen zonder God,
vrede zonder godsdienst, vrede zonder zie-
levrede.
Het gebeurde dat wij in de dagen bittere
woorden hebben gesproken over de Staats
lieden, alsof zij alleen over vrede en oorlog
te beslissen hebben. In zekere zin is dat
inderdaad zo en zijn de leiders van de
Staat in grote mate verantwoordelijk voor
het handhaven van de wereldorde. Maar
toch spelen wij hierin een grote rol, mis
schien wel de beslissende.
Geen enkele Staatsman is immers een
toestand volledig meester; de verzuchtin
gen, de woorden en de daden van zijn volk
kunnen de balans in de. een of andere rich
ting doen overhellen.
Nemen we een zeer konkreet voorbeeld.
De internationale toestand was zeer ge
spannen in het begin van de maand no
vember. Enkele sensatiereporters hadden
een oorlog in uitzicht gesteld. Onmiddellijk,
zonder nadenken, begonnen sommigen bui
tensporige aankopen te doen, en riepen al
dus een ware hamsterwoede in het leven.
De bevoorrading van de Belgische markt
was volledig verzekerd, nochtans dachten
de bevoegde departementen er op dat ogen
blik ernstig aan 'n gedeeltelijke rantsoene
ring in te voeren. Is er een beter bewijs dat
de houding van de bevolking beslissingen
der overheid kan beïnvloeden.
Aan dat hamsteren is er nog een ander
aspekt zij die onbezonnen aankopen de
den spekuleerden in zekere mate op een
oorlog, om nog niet te spreken van die ge
voelens van afgunst en harteloosheid, van
de woekerpraktijken waarvan de hamste
raars de direkte oorzaak waren.
Zie hoe ver we verwijderd zijn van de
kerstboodschap «Vrede aan de mensen van
goede wil». We mogen slechts op vrede ho
pen als geen van onze handelingen op de
oorlog is afgestemd, als we in vrede leven
met onze evenmens en met onszelf.
Dan alleen zal nogmaals werkelijkheid
Worden Gans de wereld leefde in vrede
op het ogenblik dat het Kerstkindje neer
daalde in het hart van alle mensen.
1.
't Was in een stal, op 't veld verloren,
dat er een kindje werd geboren
en 't had geen wiegsken warm en zacht,
geen bedje om zich op te strekken,
geen deken om het toe te dekken
en 't was zo bitterkoud die nacht.
2.
Maria wist niet wat beginnen
en Jozef kloeg met droeve zinnen
Waar leggen wij het.lieven kind
Ik zal van 't harde strooisel rapen,
waarop de os en ezel slapen,
't is alles wat ik voor hem vind.
3.
Zo lag daar ergens, als verloren,
het schoonste kindje ooit geboren,
in 't holste van de winternacht.
Maria's moederogen weenden,
de moede Jozef zuchtt' en steende
Wie had dit van Gods Zoon verwacht?»
Renaat VANDAELE.
oOo-
Vredevol Kerstfeest l
Pas is 't oude jaar vergleden,
Zijn we 't nieuwe ingereden,
Of spontaan komt toegetreden,
Heugenis uit 't naast verleden.
Gij verstondt veel leed te weren,
Bloeiend leven te inspireren
Aan Sint Maartens Comité
Wij erkennen het tevrêe.
Konden wij met eender krachten
Rustloos pogen te betrachten,
Vreugde en zonneschijn te schenken,
Ook aan U valt hier te denken.
Daarom wensen we Gods zegen
Mild en vol op al uw wegen
Voor wie 't woord genegenheid
Niet verglijdt in de ijdelheid.
Comité Sint-Maarten en de
Aalsterse Weeskinderen Aalst.
25 december 1956.
Vorige week bracht de postbode me een
reclamenummer van fhet Laatste Nieuws»,
we veronderstellen d«;t in onze streek over
al het zelfde gebeurde. Vele mensen hech
ten aan reclame weinig belang; maar de
gelegenheid lijkt mj- toch te schoon om
geen openhartig woordje te wisselen met
de bazen van «het Laatste Nieuws».
Dhr. Stijns, hoofdredacieur van het blad,
schrijft in een artikel «een blad voor ie
dereen» het volgende: «...het Laatste
Nieuws vervult de opdracht het publiek op
de hoogte te brengeji van de gebeurtenis
sen. Dit wordt gedaan op een volkomen on
afhankelijke wijze. H.L.N. is niet het blad
van een partij ...het eerbiedigt de geloofs
belijdenis en de oveïtuiging van eenieder.
Dat zijn... WOORDEN En sommige
mensen gebruiken de woorden om hun
ware bedoeling te verbergen. Dat is het ge
val met dhr Stijns. Het Laatste Nieuws is
een liberale gazet; ade woorden over onaf
hankelijkheid en vrijheid zijn bedrog. Oor
deel zelf.
In de bijlage tot het Belgisch Staatsblad
van 14 mei 1955 lezen we onder nummers
1609-1610 het volgende Stichting Het
Laatste Nieuws, te Brussel... De Stichting
heeft tot opdracht de Vlaamse humanisti
sche liberale opvattingen te steunen, te
verdedigen en te verspreiden... De Stich
ting heeft in haar b^voegdeheid, in algeme
ne lijnen, de politieke houding van het
dagblad H.L.N. te bepalen.
Leden van de Stichting zijn de weduwe
van de heer J. Hoste, dezes schoonzoon,
dhr. Stijns en verder de heren Sabbe, Lam-
brechts en Van Weiveke: allen bekende
liberale personaliteiten.
Dij de civieie'besfSïenis van dhr J. Hos
te werden er vele lijkredenen uitgespro
ken; o. a. minister Liebaert sprak in naam
van de liberale partij en zei onder meer
het volgende «Julius Hoste was het im
mers die door een halve eeuw onverpoosde
arbeid van het Vlaams-liberale ideaal een
levende werkeljjkheid heeft gemaakt.
Indien die twee bewijzen nog niet zou
den volstaan om U te overtuigen dat Het
Laatste Nieuws geen onafhankelijk blad is,
maar wel een liberaal blad, dan moet men
het blad maar"^ eens lezen. Alle berichten
over het politieke en sociale leven van de
liberale partij of liberale organisaties vindt
men er in, niets echter over uitingen van
andere groepen bv. socialisten of katolie-
ken.
Dhr Stijns heeft natuurlijk gelijk waar
hij schrijft dat het Laatste Nieuws niet de
eigendom is van de liberale partij, maar
het is de eigendom van een groep die allen
overtuigde liberalen zijn. Dat is dus boe
renbedrog te schrijven: we zijn niet het
blad van een partij, van een syndikaat. De
CVP heeft ook geen eigen dagblad, de bis
schoppen hebben ook geen gazetten en toch
zal dhr. Stijns niet zeggen dat onze kato-
lieke dagbladen onafhankelijke neutrale
bladen zijn.
En dan de eerbiediging van ieders gods
dienstige overtuiging Dat wü n;et anders
zeggen dan dit men zwijgt de godsdienst
dood als levenshouding en levensdoel. Men
geeft de foto van een bisschop, publi
ceert een bericht over de ziekte van de
paus, wenst een gelukkige kerstdag en
daarmee laten zij de godsdienst en de Kerk
gerust. Een gespecialiseerd blad bv. over
sport dat kan neutraal zijn, maar een blad
dat door zijn standregel verplicht is de
«Vlaams liberale kumanistische opvattin
gen te verspreiden» is een verderfelijk
blad voor katholieke mensen; een dergelijk
blad misvormt het oordeel van zijn kato-
lieke lezers, het moet de inlichtingen on
volledig geven omdat het de overtuiging
van Jan en alleman moet «eerbiedigen
Wij weten wel waar het schoentje spant!
Meer dan de helft van de lezers van H. L.
N. zijn geen politieke of godsdienstige li
beralen; willen zij dus hun lezers behouden
dat wil zeggen hun twee frank dan
moeten zij alles vermijden wat die lezers
kan hinderen. Dat is zo dom niet van dhr.
Stijns.
VOLKSE OPVOEDKUNDE
(FAMILIALE KRONUK VOOR OPVOEDING EN ONDERWIJS.)
Och kindje, och kindje dat heden
in 't nederig stalletje kwaamt,
Och, laat ons Uw paden betreden
want Gij hebt de wereld beschaamd
NU MEER DAN OOIT
Nu meer dan ooit moet Kerstdag, het
Feest van den Vrede voor al de mensen die
van goede wille zijn, ons diep naar het
harte gaan en naar de ziel Wij beleefden
en beleven nog een periode vol kommer en
zorgen.
Nu Kerstdag wenkt moeten wij, kristen
mensen, in ons die Kerstmisatmosfeer
brengen die ons rijker en milder en scho
ner maken zal en die ons dichter bij de
■rede brengen zal, de innerlijke vrede voor
ieder van ons persoonlijk, de vrede in onze
gezinnen, de vrede in de samenleving, de
vrede onder de volkeren
Gij kwaamt om de wereld te winnen,
de machtigste vijand te slaan,
de kracht Uwer liefde van binnen
kan wereld noch hel weerstaan
KERSTMISATMOSFEER IN HET GEZIN
Wij herinneren ons nog zó goed en
't is reeds zoveel jaren geleden hoe ons
vader en ons moeder er een handje van
weg hadden om die zalige, die deugddoende
Kerstmisatmosfeer, die vredebrengende ge
moedstoestand voor te bereiden en heerlijk
te doen ontplooien op de grote dag van
Kerstmis 1
Wij zelf, met behulp van vader, van
moeder en van de zusters, timmerden een
Kerststalleken aan mekaar. Van een oud
kistje dat overplakt en overschilderd werd
toverden wij een in onze ogen toch zo
prachtig Stalleken van Bethlehem Wij
hadden nog geen houten of geen stenen
beelden om het Kindeken Jezus, Maria,
Sint Jozef, de os en de ezel en de drie Ko
ningen uit te beelden. Het was met beelde
kens te doen die wij op karton plakten
Maar schóón was het, toch zo schoon. En
uit onze eigen zak, van het karige zakgeld,
kochten wij kaarskens en siergerief. 't Was
allemaal toch zo primitief en juist daarom
zo innig mooi
Meer dat acht dagen voor Kerstdag was
alles gereed De kameraadjes mochten ko
men kijken naar ons Stalleken van
Bethlehem En of we fier en blij waren
Wij repeteerden ons liedje en ons versjes
alle avonden waar vader en moeder bij
waren...
Zij kwamen een weinig verder gegaan
toi aan een noerenschure,
waar 't Kindeken Jezus geboren werd;
en sloten noch vensters noen deure
Een Kerstspel was dat, opgevoerd in het
gezin... Doch luistert naar net Kerstlieae-
en, dat wij samen zongen, allemaal va-
er, moeder, zusters en broers
Stille nacht, heilige nacht,
Alles slaapt, eenzaam wacnt
bij het Kindje 't hoogheilig paar,
rond de kribbe zingt d'Engelenscnaar
Slaap in Hemelse rust
Slaap in Hemelse rust
Vader keek naar moeder, moeder pinkte
een traantje weg... Wij wisten niet waar
voor... Nu weten wij het, nu beste moeder,
lieve vader, en wij danken U omdat gij
diep in ons die kristelijke kerstmisatmos
feer zo heerlijk schoon hebt weten te pren
ten, zodanig goed dat wij ze gans ons le
ven zullen meedragen en het als een heilig
erfdeel hebben meegedeeld aan eigen kin
deren Zó leeft Gij voort in ons voor im
mer
Van wié het dom is dat is vanwege dié
tienduizenden lezers, die eigenlijk met hen
de zot laten houden. Wanneer Gij alle da
gen H.L.N. leest en ik kom U vertellen dal
het Laatste Niéuws toch geen liberale ga-
ze* dan móet ik U voor eén domme mens
W dat ik durf verond€rsteJlen dat Gij
Het hagelde, het sneeuwde,
het maakte koud weer,
de rijm lag op de daken
Sint Jozef tot Maria sprak
Maria, wat zullen wij maken
En kleine zus -
antwoordde
- die Maria moest zijn
Ik ben der zo moe
laat ons een weinig rusten
En dan weer ons broer, die Sint Jozef
was
Laat ons een weinig verder gaan,
aan een heuvelken zullen wij rusten.
En de grote broer was de voorzegger
hij deed het goed
EN ONZE MEESTER.
Onze meester kon vertellen als niet één
De grootste beloning die hij ons geven kon
was een vertelling Hij maakte, ais op
voeder, menigvuldig gebruik er van... Kond
Kerstmis wist de goede meester ons klasje
als te hervormen Dat was geen klas
meer, dat werd als een kerkje, een kapel-
leke... een heiligdom Het Stalleken was
er... De kerstliederen waren er... de Kerst
misatmosfeer was er... Dat alles werd over-
Koepeld door de mooie Kerstvertelling die
onze meester, met zijn warme stem toch
>i uitschilderen kon 't Was muis
stil dan in de klasse waar het anders wel
eens af en toe rumoerig kon zijn Hij ver
telde ons, in 't lang en in 't breed, hoe het
enig mooie Kerstlied «Stille Nacht», woor
den van J. Mohr op muziek van pastoor
Grüber, geboren werd in 1818... en
waar het voor de eerste maal gezongen
werd in de middernaehtmis. En dan zong
de meester dat Kerstlied, zo schoon, zo
schoon, oh toch zo schoon De brave
man is nu ook reeds lang overleden, maar
zijn opvoederswerk, zijn kristelijke opvoe-
derstaak heeft vruchten afgeworpen... En
op Kerstdag, gedurende de Kerstmis, ge
denken wij hem uit dankbaarheid en lief
de... En als in de kerkbeuk het Stille
Nacht, Heilige Nacht weerklinkt parelt in
ons oog een traan. en prevelen wij een
wees gegroetje voor hem die zo heerlijk
vertellen kon en zingen
Dat is nu allemaal veel veranderd... Ge*
modernizeerd Of het daarom en daar
door verbeterd is valt wel te onderzoeken I
Laten wij, wij gelovige mensen, toch nog
doen zoals het onze ouderd daden en onze
goede meesters van voorheen Laten wij
onze kinderen genieten van de heerlijke
kerstmisatmosfeer van nu af aan reeds,
opdat Kerstdag over enkel dagen moge
openbloeien tot een beloftevol Feest van
den Vrede voor al de mensen die van goe
den wille zijn
OPVOEDER.
WAT WIL DE C. V. P.
IN KONGO
Een stevige Belgisch-Kongolese Gemeen
schap, met gelijke rechten een vrijheden
voor blanken en zwarten, op demokratische
leest geschoeid. De ekonomische, sociale en
kulturele ontwikkeling dient in de eerste
plaats de Kongolese bevolking te goede te
komen.
Onmiddellijke doelstellingen daartoe zijn:
1. Op het politiek vlak
Scheiding van administratieve en ge
rechtelijke macht.
openstelling van de ambten voor be
voegde inlanders.
- instelling van representatieve raden,
geleidelijk bij verkiezing aan te stellen, met
werkelijke bevoegdheden.
betere betrekkingen tussen de Kongo
lese instellingen en het Belgisch parlement.
2. Op gebied van opvoeding 1
verheffing van de inlandse vroliw en
het gezin.
uitbreiding van het onderwijs do >r
samenwerking van vrij en openbaar initia
tief en overeenkomstig de wensen der be
volking.
aanmoediging van bij- en naschoolse
initiatieven.
- een goede staatsburgerlijke opvoeding.
3. Op ekónomisch en sociaal vlak.
verdere evenwichtige uitwerking van
het Tienjarenplan, ook op sociaal en huis-
vestingsgebied.
besliste en stelselmatige verhoging
van lonen en inkomsten.
Individuële grondeigendom, krediet
aan de inlanders, toegang voor de inlanders
tot alle beroepen.
voortdurende verbetering van de so
ciale wetgeving.