de
en omstreken
MOEKE, liefste MOEKE, vandaag
is liet UW DAG
De Europa-Kring spreekt tot U!
van aalst
VERSCHIJNT DE DONDERDAG EN ZONDAG VAN IEDERE WEEK.
Burelen St. JORISSTRAAT, 25, AALST. TEL. nr. 241.14 P. C. nr. 881,72 14° JAARGANG: 1,50 Fr. het Nr.
ZOUDAG 12 MEI 1957
NUMMER 39
VOLKSE OPVOEDKUNDE.
(FAMILIALE KRONIJK VOOR OPVOEDING EN ONDERWIJS.)
De moeders gaan, maar sterven niet,
Ze leven naar ze geven
Zolang men moeders kindren ziet,
Zolang zal moeder leven
Teypens, S. J.
moederken zijn in persoon of in gedachte
althans om haar onze onverminderde dank
baarheid en liefde te betuigen, op haar dag,
op Moederkensdags
Gebenedijd, die alles zijt
o, Moeder
Hoe schoon wanneer men iedre dag
beginnen en weer sluiten mag
met 't heerlijk woordje
MOEDER!
DE KLEINKINDEREN ook komen alle
tot bij hun liefste grootmoe Zij komen, op
hun paasbest gekleed, fris en blozend, met
een blomme in de hand en een zoen op de
lippen en zij gunnen het hun grootmoe liei
en zoet, die stil ontroerd een traan van
vreugde schreit...
1 OOK VADER KOMT, want vandaag
1 wordt weer alles goed, moet weer alles
goed worden, wat er ook geweest zij. Vader
komt tot zijn liefste vrouwke en zoent haar
zijn liefde uit en brengt haar zijn mooiste
geschenk zijn trouwe, immer durende lief
de Hij smeekt de Albehoeder met de
dichter
Bewaar ze lang nog voor ons allen,
I lieve, goede God almachtig,
de Vrouwe, die ons MOEDER is.
i Amen. Het weze zó
DAAR IS WEER DE TWEEDE ZONDAG
VAN MEI
We hebben er lang op gewacht, op deze
tweede Zondag van mei, omdat wij allen,
al-le-maal, op deze dag ons MOEKE,ons lief
MOEKE vieren willen en huldigen als wij
het geluk hebben ze nog bij ons te hebben
in leven, of te gedenken in een vroom ge
bed, als ze ons reeds heeft verlaten
Op deze ZON-DAG, die een dag vol zon
wezen moet al was het maar in ons
hart en gemoed (want het mei weder wil
niet mee, dit jaar wordt het NAAM
FEEST gevierd VAN AL DE MOEDERS...
Hoe ze ook genoemd worden Maria, Pau
lina, Elvira... of hoe ook, alle heten zij
MOEDER, de schoonste naam op 's wereld
rond
MOEDERKENSDAG is een NATIONALE
FEESTDAG geworden Rijk en arm viert
heden Moederkensdag Ziet de uitstalra
men in stad en dorp, ze nodigen u vriende
lijk uit Uw moederke te vieren en haar te
bedenken met een geschenk
MOEDERKENSDAG is het FEEST VAN
AL DE KINDEREN De goede en de
slechte, deze die hun moeder verlaten heb
ben en die haar tot leed en soms tot schan
de dienenOp deze dag voelt de meest
verlopen zoon, of de op het slechte pad ge
raakte dochter in zich moeders' stem zacht
tot haar spreken en zeggen «Kom terug,
mijn lieve jongen; kom, liefste meisje; komt
allebei, Moederke wacht op U in liefdevol
verlangen leder kind zal op Moederxens-
dag in zich aanvoelen wat de dichter eens
schreef
Moederke,
Jouw naam staat in mijn ziel geschreven
Met diamanten stift,gedoopt in gouden inkt,
voor eeuwig in mijn dankbaar hart gedre-
[ven
MOEDERKENSDAG, HET FAMILIEFEEST
BI UITSTEK
Het wordt stilaan een gebruik ook de
gezinsfeesten, de familiale feesten, buiten
huis te vieren... Dat is verkeerd Een Eer-
steCommuniefeest, een trouwfeest en der
gelijke moeten IN het gezin, in EIGEN huis
worden gevierd als daartoe enigszins de
mogelijkheid bestaat We weten het wel,
sommigen zijn te klein gehuisvest om zulks
te kunnen doen; doch zeker blijft het dat
er dan iets ontbreekt aan het feest, name
lijk de intimiteit van het eigen gezin, van
de eigen woning, van het eigen milieu
Maar MOEDERKENSDAG MOET THUIS
WORDEN GEVIERD... al moesten er tien
uitgehuwde dochters of zonen met vrouw
of man en tal van kinderen komen... ze
moeten IN HET OUDERLIJKE HUIS hun
moeder, schoonmoeder of grootmoeder vie
ren Het moet een huiselijk feest worden,
een feest van innigheid in herbeleefde ge
zinsatmosfeer
Het liefdekroost
zoekt THUIS zijn troost
bij MOEDER;
en 't leven dat rond haar gedijt
vindt THUIS een bron van tederheid
in 't lieve woordje
«MOEDER»!
KINDEREN, KLEINKINDEREN, ALLEN
KOMEN DIE DAG BIJ M O E D E R
Voor de KINDEREN van moeder, voor
HAAR ZOONS EN DOCHTERS moet deze
dag een der mooiste van het jaar wezen
Wij hebbn toch maar één moederke, en zo
als ons moeder is bestaat er géén meer
Wij allen, jongens en meisjes, mannen en
vrouwen, of wij nu oud of jong zijn, ge
huwd of niet, wij zullen vandaag bij ons
I
l Op deze blije dag moet het woord van
Sigrid Undset, de gekende romanschrijf
ster, een wezenlijkheid worden
Elke vrouw, die enigzins de middelmaat
overschrijdt, moet haar MOEDERSCHAP
als een wonder ervaren
De les van deze familiale-hoogdag moge
in deze zin voor de vrouw een les zijn van
zelfbezinning over haar specifieke roeping:
Het Moederschap
Wij dragen deze gedachte op aan al die
al te talrijke jonge meisjes die, zoals wij
ze zien doen en laten in deze moderne tij
den van «Rock and roll» zich niet schijnen
geroepen te voelen tot de heerlijkste van
het heerlijke Het Moederschap
GEDENKEN WIJ OOK ONS OVERLEDEN
MOEDER
En hebben wij het ongeluk gehad ons
Moederke te verliezen, wetend nochans dat
zij daarboven haar taak van WAAKSTER
OVER ONS immer maar dóórzet, toch zul
len wij haar op deze Moederkensdag ge
denken met een vroom gebed... In onze
verbeelding zullen wij de film van haar
leven, dat één getuigenis was van liefde
en offer, zien afrollen. Wij zullen er bij we
nen en bij bidden «God schenk haar het
zó verdiende loon, de bekroning van haar
waardig Moederschap
En herlezend het woord van de dichter
zullen wij haar beeld voor ons terug zien
oprijzen, liefdevol en glanzend, omstraald
door onze kinderlijke dankbaarheid... en
zeggen zullen wij
Moeder,
Het is een wonderbaar iets
een Moeder;
Anderen mogen ons liefhebben,
Onze Moeder alleen begrijpt ons,
Zorgt voor ons,
Bemint ons,
Vergeeft ons alles wat wij doen;
Zij bidt voor ons,
en het enige kwaad,
dat zij ons ooit doet
is te sterven en ons te verlaten...
OPVOEDER.
LENING
TOT WEDEROPBOUW
TWEEDE GROEP.
Bij de 430e trekking van de Wederop-
bouwlening, 2de groep, is een lot van 1
miljoen frank gevallen op obligatie reeks
5.194, nr. 831, en een lot van 500.000 frank
op obligatie reeks 6731, nr. 420.
Dé andere obligaties van die reeksen
zijn terugbetaalbaar aan 1.000 fr.
school onvermijdelijk tot een agnostieke
school evolueren.
In de praktijk zien we de toestand zo
reeds groeien.
De katolieken mogen niet lichtzinnig
heenstappen over de konklusies van deze
kongressen. Want deze denkende vleugel
van het socialisme, legt een onderwijs-doc-
trine vast, die de B.S.P. gedwongen wordt
langs politieke weg te verwezenlijken. L D.
LINKSE ONDERWIJZERS WERPEN
KAARTEN OP TAFEL.
SOCIALISTEN WILLEN
DE EENHEIDSSCHOOL
Enkele weken geleden hebben de socia
listische leerkrachten hun tweede kongres
gehouden. Deze kongressen zijn belangwek
kend omdat zij de zuivere socialistische on
derwij s-doctrine blootleggen en ons bijge
volg aantonen hoe het Belgisch onder wijs
apparaat er zou uitzien indien de socialis
ten ongehinderd hun politiek konden uit
werken.
Evenals op hun eerste kongres in novem
ber '55 spraken de verslaggevers zich thans
uit voor de eenheidsschool. Volgens de ver
slagen in de pers verschenen, zou men ech
ter in 1957 minder radikaal hebben ge
sproken dan in 1955. In feite komt het op
hetzelfde neer de kinderen die zich ten
volle onderwerpen aan de staatsvoogdij in
zake onderwijs en opvoeding, zullen als
beloning kosteloos mogen studeren. Dit
staat trouwens uitgedrukt in de resoluties
die de kongressisten twee jaar geleden
goedkeurden. Hierin werd o. m. gezegd dat
net onderwijs van een kind in een bepaal
de waarheid, een bekrompen onderwijs is. i
Van kindsbeen af moeten alle kinderen sa
men in de enige staatsschool opgevoed
worden.
Van de andere kant ontkennen de socia-
listische onderwijzers de ouders het recht j
om hun kinderen op te voeden volgens ei- j
gen opvattingen. Elk kind heeft een «per- j
soonlijk» recht op volle ontwikkeling, zeg
gen ze, de rechten der ouders zijn onderge- j
schikt aan deze van het kind.
ZOALS ACHTER IJZEREN GORDIJN
Het is duidelijk dat er niet veel verschil
meer bestaat tussen de^ socialistische on
derwij sdóctrine en diege-né die in de landen
achter het ijzeren gordijn wordt toegepast.
Ook hier zien wij dat de socialisten er naar
streven om de officiële school om te vor
men tot een agnostieke school. Het kind
moet volgens hen in die officiële schooi van
jongsaf «beveiligd» worden tegen de «voor
oordelen», tegen aprioristische waarhe
den Elkeen begrijpt waar zij heen wil
len het kind moet losgemaakt worden van
de geopenbaarde waarheid en de Staat
moet er zelfs voor zorgen, dat de kinderen
onttrokken worden aan de opvoedingsbe
ginselen der ouders.
Het is de doctrine van het tekenonder
richt, op basis van het materialisme met
uitschakeling van alle bovennatuurlijke
elementen. Kortom, het is de opvoeding
zonder geloof in God en in de onsterfelijk
heid der ziel.
In thesis is de verwerping door de socia
listen van de door God veropenbaarde
waarheid, voor ons, katolieken, een dwa
ling, zelfs een erge ketterse dwaling. Doch
in een regime van vrije gedachte-uiting,
dat wij in België huldigen, mogen we de
socialisten niet euvel duiden dat zij voor
die dwaling uitkomen. Echter moet de vrij
heid om de opvoeding der katolieke kinde
ren te voltrekken, op basis van de veropen
baarde waarheid, door de Staat ook effec
tief verzekerd zijn.
ANDER SCHOOLPLURALISME.
Als men de onderwij s-doctrine der socia
listen grondig onderzoekt, komt men tot
de konklusie dat zij ertoe leidt het .vraag
stuk van het school-pluralisme in ons land
gans anders te stellen dan voorheen het
geval was.
Er is maar echt pluralisme als de school
en de opvoeding gefundeerd zijn op een fi
losofie. Derhalve wordt de unieke staats
school uitgesloten, omdat de Staat, die de
institutionele belichaming is van alle be
woners van een land, geen eigen filosofie
of levensbeschouwing kan of mag hebben.
Indien we deze redenering verder zetten
moeten we besluiten dat het onderwijs
vraagstuk in België slechts op één van twee
volgende manieren kah Gjagelost worden
1° Ofwel richt de Staat geen scholen op
en geeft hij de vereiste stoffelijke hulpmid
delen aan de volksgroepen, die scholen vol
gens hun eigen filosofische opvattingen in
het leven geroepen hebben of willen roe
pen;
2° Ofwel richt alleen de Staat scholen op,
maar dan geen unieke zogezegde neutrale
staatsscholen, doch scholen op basis van
de overtuiging van da levensbeschouwing
van de verschillende bevolkingsgroepen.
Een pluralisme belichaamd door de vrije
kristelijke school naast de zogezegd neutra
le rijksschool is geen zuiver pluralisme. Het
is een begocheling, want in tegenstelling tot
de kristelijke school zal de neutrale rijks-
Europa heeft de mensheid veel geschonken.
Wij geloven dat ook thans de geschiedenis van Europa nog niet ten einde is. Daar
toe moet het zich verenigen, maar niet tot een gesloten, zelfgenoegzaam blok, niet tot
een «Vesting-Europa». Europa is een deel van de wereld. En de wereld heeft heden
de gehele wereld nodig.
Europa heeft naar onze overtuiging de wereld nog veel te bieden, in stoffelijk en in
geestelijk opzicht. Wanneer het zichzelf en vooral het geloof in zichzelf eenmaal zal
hebben hervonden, dan zal het zeer veel kunnen bijdragen tot de eendracht en de
samenwerking van alle volkeren. In de Uno en andere wereldorganisaties zal Euro
pa een voorname rol krijgen.
Helaas vormen de Uno nog geen garantievoor de vrede. Want de strijd, waarin Eu
ropa één der frontgebieden is, wordt over de gehele wereld gevoerd. Opnieuw tracht
een totalitair systeem de aardbol te veroveren, en opnieuw rijst daartegen het verzet
van allen die de vrijheid liefhebben. Dit conflikt werkt verlammend op de Uno en het
vrije Westen heeft naar andere middelen moeten omzien om zijn veiligheid te waar
borgen.
Het behoud van de vrijheid staat of valt met het voortbestaan der Atlantische
saamhorigheid. Daarom verlangen wij, dat daaraan vaster vorm wordt gegeven dan
thans het geval is. Maar ook daarvoor is het nodig, dat Europa zich verenigt. De
zwakste schakel in de Atlantische ketting is de Europese verdeeldheid. Wij wiPen
geen Europa, dat door zijn zwakheid een blok aan het been van zijn bondgenoten
wordt, en door zijn versnippering de «Balkan der wereld», een haard van onrust en
oorlogsbedreiging. Wij willen een Europa dat sterk is en verenigd en met de overige
partners in de Nato verbonden tot een hechte Atlantische Gemeenschap.
Wij willen een Europa dat zijn verantwoordelijkheid in de wereld besef*
Dhr. Robert Schunian, ere-voorzitter van de Europese Beweging, lid van het Ere
Comiteit van de Europa-lvring spreekt over Europa
DE AALSTERSE MARKTKOQPLIEDENBOND IN FEEST.
Brempt Jean, Bourgeois Maria, Lekine Jo
zef, De Cock Leonie, Van Renterghem Guil-
laume, Van de Sype Eugeen, Heymans Ma
in de feestzaal van het lokaal De Buck,
ging onder vrij grote belangstelling en in
aanwezigheid van verschillende personali
teiten de prijsuitreiking door van de win
naars van versierde kramen en van de ten
toonstelling aan het monument van Konin
gin Astrid. Ter gelegenheid van het vijf-en-
dertigjarig bestaan van de bond werd te
vens hulde gebracht aan de stichters en
oudste leden van de bond.
De prijsuitreiking van de vijfde feest- en
reklaammarkt, gaf volgende uitslag
Afdeling Textiel 1. Huylebroeck Albert,
2. Corten Leo, 3. Van Rossem, 4. Huyle
broeck Jozef, 5. De Neef Jozef, enz.
Afdeling eetwaren - confiserie 1. De
Waegeneer, 2. De Wolf E. 3. Wachtelaer G.
Vleeswaren 1. Venneman, 2. Moens, 3.
De Kegel.
Schoenen 1. De Zutter, 2. Van Craynest.
Groenten en Fruit 1. Junius K., 2. Van
Gijzegem L., 3. Van de Maele.
Bloemen en fruit 1. De Waele, 2. De
Meyst, 3. Herman.
Eieren en Boter 1. Stampaert, 2. De
Winter, 3. Fraipont.
Standwerkers 1. Crets Edith, Ukkel, 2.
Popeon.
Versiering Koningin Astrid 1. De Waele,
2. Herman, 3. D'Haese, 4. De Meyst. 5. Van
den Broeck.
Vervolgens werden eretekens uitgereikt
aan leden van 35, 40 en 45 jaar kramer.
Ontvingen het ereteken lie klas Walleze
Valentine, De Kerpel Richard, Baeyens
Emerence, Bogaert Esther, Temmerman
Gustaaf, Wwe De Cock Celestine, Van den
ria, De Schrijver, Hofman Paula, Van Gy-
segem Louis, Verhoeven Judith, Van den
Broeck Jozef.
Ontvingen het ereteken le klas De Win
ter Georges, Spaenhoven Frans, De Witte
Mathilde, Luypaert Mathilde en Mortier
Philemon.
De sekretaris dankt ook het stadsbestuur
om de gulle medewerking tot het wellukken
van dit jubelfeest.
Dhr. Van Keymeulen René, provinciale
sekretaris van de Marktkooplieden van
Oost-Vlaanderen brengt hulde aan de pio
niers, de gedekoreerden en aan de ieverige
werking van het huidig bestuur.
Schepen D'Haeseleer sluit zich hier bij
aan en brengt nog een bijzondere hulde aan
de Ere-voorzitter Van den Broeck Remi en
ondervoorzitter Steenhaut Gustaaf om hun
35-jarige werking in het bestuur en aan
voorzitter Huylebroeck Jozef.
In naam van het stadsbestuur overhan
digd hij aan deze drie bestuursleden het
ereplakket van de stad Aalst. Spreker han
delt verder over het marktleven van vroe
ger en van thans. Ook over de goede sa
menwerking tussen de marktkooplieden-
bond, de politie en het stadsbestuur. Hij be
sluit met de Bond verdere bloei toe te
wensen. Na nog een paar puike muziekuit
voeringen werd overgegaan tot het gezellig
samenzijn.
Wij wensen al de laureaten van deze
prijskamp en de vereremerkten een harte
lijk proficiat.
De vereremerkte marktkramers voor 25 of 35 jaar beroepsactiviteit. Cl. «Het Volk»!