de
en omstreken
C^vö-öi "Ja&ïlüfkt
^luiUï^eMl
'i
AJUiflffl f
ïïflKMTO
Politiek
Overzicht
Frans West-Afrika en Belgisch Congo
Onze Lieve Vrouw van
Banneux in Indonesië
V
van
VERSCHIJNT DE DONDERDAG EN ZONDAG VAN IEDERE WEEK.
Burelen St. JORISSTRAAT, 25, AALST. TEL. nr. 241.14 P. C. nr. 881,72 14e JAARGANG: 1,50 Fr. het Nr.
DONDERDAG 16 MEI 1957
NUMMER 40
Reisindrukken door Volksvertegenwoordiger L. MOYERSOEN.
De bloedige gebeurtenissen in Algerië en
de voorgenomen associatie van de overzee
se gebieden bij de Gemeenschappelijke:
Markt, hebben opnieuw de aandacht van
de openbare opinie op Afrika gevestigd, j
Men weet dat de ontwerpen betreffende
de Gemeenschappelijke Markt de stichting
behelzen van een Gemeenschappelijk Fonds
van investering ten bate van de overzeese
gebieden en dat het grootste deel van dat
Fonds, dat in 5 jaren tijd over meer dan
39 miljard B. Fr. zal beschikken, in de
France d'Outre-Mer zal worden geïnves
teerd, hetzij 25j/2 miljard.
Het loont dus wel de moeite de toestand
te kennen van deze gebieden in politiek,
sociaal, en economisch opzicht.
Het Europeesch Inlichtingen Centrum orga
niseerde in de maand April 1.1. een reis
naar Fransch West Afrika, dat een der bij
zonderste gebieden is dat in aanmerking
komt.
We menen dat het de lezers van dit blad
zal interesseren de indrukken te kennen
van een deelnemer aan deze reis. We zeg
gen met opzet indrukken, want er kan geen
spraak zijn van een grondige studie, maar
wel van een kennismaking die, omdat ze
doelmatig is ingericht, toch toelaat de pro
blemen te situeren en minstens een voor
lopig oordeel te vellen over zekere aange
legenheden.
De reis ging ook over de Sahara en Al
giers, doch vooralsnog willen we ons beper
ken tot Fransch West Afrika (A.O.F.-Af ri-
qul Occidentale Frangaise), dat door een
zwarte bevolking is bewoond.
We willen in deze artikels vooral een ver
gelijking maken tussen dit land en Belgisch
Congo, omdat we menen dat dit ook meest
leerrijk is.
BESCHRIJVING.
De A.O.F. is een onmetelijk land dat
tweemaal zo groot is als Belgisch Congo,
doch slechts 18 miljoen inwoners telt, waar
Belgisch Congo er bijna 13 miljoen heeft.
Het aantal Fransen die er wonen, be
doeld wordt Fransen van metropolitaanse
oorsprong, overtreft nauwelijks de 50.000
Praktisch zijn er geen Franse families al
daar definitief gevestigd.
De toestand is heel anders in Algerië,
waar een Europese bevolking woont, sinds
meerdere generaties, en die voor het ogen
blik meer dan één miljoen zielen bedraagt.
Dit onmetelijk land van A.O.F. is in fei
te en juridisch samengesteld uit 8 territo
ria, die slechts langs het achterland, dat
zich uitsterkt tot ver van de zeekust, met
mekaar geographisch verbonden zijn.
Onze reis bracht ons in kontakt met de
Senegal, waarvan de hoofdstad Dakar is,
die ook de zetel is van een centraal bestuur
dat berust in de handen van le Haut Com-
missaire de l'A.O.F., en die bijgestaan is
door de Grand Conseil, waarin 5 vertegen
woordigers van elk der landsgebieden zete
len.
Verder hebben we kennis gemaakt met
Fransch Guinea, hoofdstad Conakry, de
Ivoor-kust, hoofdstad Abidjan, en na ge
land te hebben in de republiek van Togo,
die niet deel uitmaakt van A.O.F. maar
thans met Frankrijk is geassocieerd, heb
ben we langs de Haute Volta en de Daho
mey, de stad Niamey, hoofdplaats van de
Niger, bereikt.
COLONISATIE.
In tegenstelling met Congo, zijn deze ge
bieden, ten minste langs de zeekust, sinds
eeuwen door de Europeanen gekend. Hol
landers, Portugezen en Fransen vestigden
er sinds de 15de en 16de eeuw handelsba
sissen, welke in het begin vooral dienden
voor de slavenhandel.
De penetratie in het binnenland begon
slechts rond 1850, dus ook vroeger dan in
Congo.
De bevolking is er zeer gemengd en ver
scheiden en derhalve ook de talen, waar
van men er minstens een veertig-tal ver
schillende zou kunnen opsommen. Dit stelt
de Franse administratie voor zeer grote
moeilijkheden. Het blijkt wel dat geen en
kele beheerder de moedertaal van de in
boorlingen kent.
In Congo is dit niet het geval en we heb
ben daar kunnen vaststellen hoe de kennis
van de taal door gewestbeheerders en agen
ten een vertrouwelijkheid teweeg brengt
die in de A.O.F. schijnt te ontbreken. De
Franse taal dient aldaar dan ook als enig
bindmiddel, zowel tussen die verschillende
stammen als tussen de administratie en de
geadministreerden.
Het Noorden staat zeer sterk onder de in- j
vloed van het Mohammedisme en staat
derhalve weinig open voor christelijke be-
invloeding. Naarmate men meer naar het
Zuiden gaat ontmoet men een animistise
bevoking die veel meer toegankelijk is voor
de christelijke godsdienst.
In de Togo bijvoorbeeld, waar langen tijd
de vrije scholen een voorsprong hadden op
de officiële scholen, bereikt het percentage
Christenen 28 a 30%, wat gelijk staat met
het gemiddelde in Belgisch Congo.
SOCIALE EN ECONOMISCHE
ONTWIKKELING
Het is onmogelijk zich op zeer korten
tijd rekenschap te geven van de sociale
toestand in de gebieden van de A.O.F. De
ze gebieden zijn nog hoofdzakelijk land
bouwgebieden.
Sommige streken, zoals de Ivoorkust zijn
onbetwistbaar bevoordeligd daar ze daar
vier regenseizoenen hebben.
Men heeft me beweerd dat een landbou
wer aldaar gemiddeld 100.000 Fr. CFA per
jaar kan winnen, d.i. 200.000 Fr. Fr., of
circa 26.000 B. Fr., hetgeen verre het ge
middelde overtreft van onze Congolese
landbouwer.
Wat de huisvesting betreft, deze is ook
nog zeer primitief, maar toch wat beter me
dunkt dan hetgeen ik op de Congolese bui-
jten heb gezien. De huisje gebouwd in duur
zaam materiaal lijken me keuriger dan het
geen we bijvoorbeeld in Elisabethstad heb
ben opgetrokken.
De lonen zijn nominaal hoger dan in
Congo, maar het leven is er ook duurder,
zodat ik me niet durf uitspreken over de
reële waarde van deze lonen.
Wanneer men de markten bezoekt, waar
de Afrikaan zich bij voorkeur ravitailleert,
dan heeft men den indruk ook dat de voe
ding van hogere hoedanigheid is dan in
Belgisch Congo.
WORDT VERVOLGD.
DE KATOLIEKE SCHOLEN.
Ze deugen niet... zeggen de rooie en
de blaa
Nu versta ik er me niet meer uit Zijn
die mannen (de rooie en de blaa) nu hele
maal hun verstand kwijt Of ik
Waar zit nu eigenlijk hun zo gezegde
SUPERIORITEIT of hun zo gezegde VER
DRAAGZAAMHEID of hun steeds geeiste
ONPARTIJDIGHEID.
Als men hen moet geloven zijn de kato-
lieken... «domperds», «achterlijken», «reac-
tionnairen» en zijn de studies in de kato-
lieke scholen bijlange zo serieus niet als in
de officiële (de hunne, zoals zij dat dopen
om te doen vergeten dat zij floreren met
het geld van iedereen).
Als men hen moet geloven zijn Zij on
partijdig maar... ik zie hier alle dagen de
AUTOBUS van de stadsscholen voorbijrij
den, terwijl de kinderen van de andere be
lastingbetalers mogen te voet gaan. Dat ZIJ
(de rooie en de blaa) dat VERDRAGEN is
nog lang geen bewijs van VERDRAAG
ZAAMHEID
Wat dat ONPARTIJDIG betreft... zij
doen niets of 't steekt vol partijdigheid. Oh!
dat schone woord van die schone mijnhe
ren Wij, trekken ons geen politiek aan
Wij respecteren iedereens opinie!» Laat ze
maar eens komen. Stel maar eens uw can-
didatuurtje voor 't een of ander postje waar
zij iets in de pap te brokken hebben...
Op ZONDAG 19 MEI, te 14 uur, zeer stipt, zal op het Sportplein in het Stedelijk
Park te Aalst een GROTE OFFICIËLE WEDSTRIJD IN PAARDRENNEN door
gaan.
Telkenjare behaalt dit feest, in het prachtige kader waarin het doorgaat, een groot
succes zowel vanwege de ruiters als vanwege het zeer talrijke publiek.
Dit jaar zal vooral de derde pooef, die een kracht-proef zal daarstellen en een
proef van uithoudingsvermogen de beste ruiters naar Aalst brengen.
De strijd zal hevig zijn tussen Poffé, die verleden jaar met zijn paard Hicamboy
te Oostende over een muur van 2,15 m. sprong en tussen de andere mededingers.
De beste mannelijke en vrouwelijke ruiters uit eigen land en ook tal van buiten
landse elite-ruiters zijn ingeschreven voor de onderscheiden wedstrijden.
Alle liefhebbers van de edele, kunstvolle ruiterij-sport geven mekaar ZONDAG 19
MEI rendez-vous op het SPORTPLEIN in het STADSPARK te AALST.
C. D. U.-CONGRES TE HAMBURG.
Het congres van de Christliche Demokra-
tische Union, de partij van dr. Adenauer,
werd voortgezet.
Ingevolge de publikatie in verschillende
befaamde Duitse bladen van het bericht dat
de Ver. Staten een wijziging in hun politiek
overwogen t.o.v. Duitsland doordat zij zou
den instemmen met een Russisch voorstel
tot het oprichten van een gedemilitariseer
de zone in Centraal-Europa, werd de ge
moedsrust van het congres sterk verstoord.
De ontwapeningszone zou het grootste
deel van Frankrijk en geheel Italië en
Scandinavië omvatten, en zou de grens er
van aan de andere zijde van Finland naar
de Krim lopen, zodat de zone dus ook een
gedeelte van Rusland zou beslaan.
De Amerikanen zouden in ruil voor de
aanvaarding van dit plan geen toegevingen
eisen van de Russen inzake de Duitse her
eniging.
Volgens Washington zouden deze geruch
ten een sensationele overdrijving van jour
nalisten, loutere speculaties zijn.
Von Brentano verklaarde dan ook
«Nooit zal de bondsregering de veelbelo
vende onderhandelingen betreffende ont
wapening in het gedrang brengen. Ons
standpunt is, dat men geen enkele overeen
komst zal sluiten waardoor de toekomst van
Duitsland zou kunnen beïnvloed worden,
zonder dat wij geraadpleegd worden en er
onze goedkeuring aan hechten.
Anderzijds kunnen de Verenigde Staten
niet instemmen met een deling van de we
reld in invloedssferen.
De h. Paul van Zeeland heeft op het
CDU-congres te Hamburg verklaard dat het
Verenigd Europa zal tot stand komen, daar
het een onontbeerlijke noodzaak is.
GROOT-BRITT ANNIE
De Engelse regering heeft de Britse koop
vaardijvloot toestemming gegeven opnieuw
het Suez-kanaal te gebruiken.
De betaling van de doorvaarrchten zal
geschieden op een nieuwe rekening, die
door de Bank van Engeland is geopend en
jdie kan worden overgedragen op de Bank
van Egypte.
I Er zal ook een beperkte hervatting van
Egyptisch-Britsc handel plaats hebben,
Woorden ziin geen oc%j*n
Luister naar hun woorden (en gij zult
ze schoon vinden) ...maar kijk niet naar
hun daden.
Dat is wat anders
Zijn die mensen (de rooie en blaa postjes
bekleders) dan zo onlogisch Of zijn zij
niet rechtzinnig Of menen zij dat de an
dere mensen 't verschil niet zien tussen hun
woorden (beloften van 25% vermindering
bijvoorbeeld)... en hun daden
Of spelen zij komedie
Ik begin langs om meer dit laatste te ge
loven. Wat wilt gij Hoe kan het anders
Als gij hier in de stad «kapitalistische»
liberalen en socialistische anti-kapitalis
ten) zo goed ziet verbroederen als het er op
aankomt de anders-denkenden te treite
ren...
Als gij in 't Land... hetzelfde ziet en de
«anti-kapitalist« Spaak ziet weglopen uit
de B.S.P. om... kapitalist te worden. Als gij
de tegenstrijdigheid ziet tussen wat ze
ZEGGEN... en wat ze DOEN Zoudt gij
niet beginnen twijfelen aan hun gezond ver
stand of aan hun rechtzinnigheid... of aan
hun fair-play
Allé, neem als laatste voorbeeld wat Van
Acker komt te doen Na al de herrie ron
dom de katolieke scholen... en gans de
roo-blaa campagne, om ze te doen doorgaan
als minderwaardig en onbekwaam, wat
doet onze glorieuse rode Van Acker Hij
stelt een nieuwe minister aan (Fayat) om
Spaak te vervangen En... van waar komt
die... uit een JESUIETEN-COLLEGE
(Val niet omver).
En dan schrijft «Le Peuple» nog... dat
hij SCHITTERENDE studies deed
Hoe rijmt gij dat allemaal saam
BOUWEN DE BELGISCHE KATOLIEKEN jaar één enkele krant, nl. de «Grenz-Echo»
(Eupen en Malmedy) in acht maanden
Of is 't nog zoals vroeger Wie ROOD of
BLAUW was... was (natuurlijk) NIET
ZwART. Nu schijnen zij te redeneren
«Wie rood of blauw is... mag uit een kato
lieke school komen... dat is toch een goeie...
niet omdat die scholen goed zijn... maar
«niettegenstaande» het feit... dat zij (de
scholen) slecht zijn
Lodewijk de XlVe zei L'Etat, c'est moi?
De linksen zeggen «Wat wij GOED ver
klaren, is GOED Wat wij slecht noemen,
is SLECHT En voor de rest hebt gij
geen verstand nodig Dat zijn uw affaires
niet LOUIS.
STAD AALST.
BELFORT
Kunstschilder
FRANS
PERE BOOM
STELT TEN TOON
van 19 MEI tot 2 JUNI 1957.
DE EERSTE BANNEUX-KERK
OP FLORES
De droom van de inheemse Missiebisschop
Mgr. Gabriel Manek SVD.
Rome, Fatima, Lourdes heb ik bezocht.
Maar nergens heb ik me zo thuis gevoeld
als in Banneux, bij O.L.Vrouw, de Maagd
der Armen. Heeft zij niet gezegd dat zij het
leed der zieken wil verzachten En heeft ze
zich niet de kleine bron voorbehouden, op
dat alle volken troost en hulp in hun leed
bij haar, de Maagd der armen zouden vin
den Dit is haar boodschap aan de hele
wereld. Haar boodschap is ook mijn bood
schap geworden. Want aan de mensen van
mijn vikariaat te Larantuka (Ende) op
het eiland Flores, (Indonesië) wil ik deze
boodschap brengen dat O. L. Vrouw, de
Maagd der Armen ook hun moeder is. De
meeste inwoners van mijn missiegebied zijn
arme landbouwers, die hun grond nog met
hakken en met erg primitieve ploegen be
werken. En waar de technische vooruitgang
slechts met kleine passen vordert. Op het
ogenblik telt mijn vikariaat 299.000 inwo
ners, waarvan reeds 110.000 katoliek zijn.
En aan ALLEN zou ik de boodschap van O.
L. Vrouw van Banneux, de Maagd der Ar
men, willen brengen. Hoe zou ik dit beter
kunnen doen dan dat ik O. L. Vrouw een
heiligdom op Flores bouw. Hoe zou ik de
mensen er beter van kunnen overtui
gen, dat O. L. Vrouw werkelijk in Ban
neux is verschenen om de mensen hun leed
te verzachten, dan in een kerk, en dat ik
hun een KERK opricht, waar ze hulp en
troost in hun zwaar en moeilijk leven kun
nen vinden.
Reeds op twee plaatsen is O. L. Vrouw in
België verschenen in Beauraing en in Ban
neux. En wie kan al die bedevaartplaatsen
en heiligdommen van O .L. Vrouw in uw zo
schoon land tellen. België is bij uitstek een
land der Mariavereerders. En men kan bij
na met zekerheid zeggen dat de Belgen nog
altijd het meest daar geholpen hebben waar
de nood het grootst was, zoals nog niemand
met oprecht vertrouwen vergeefs tot O. L.
Vrouw om hulp heeft gesmeekt.
Zoudt gij, mijn beste Belgische vrienden,
een inheemse Florinese Missiebisschop niet
willen helpen een heiligdom ter ere van O.
L. Vrouw in zijn land op te richten
Ik heb mijn plan een Banneux-kerk op
Flores te bouwen reeds verschillende mis
siebewegingen in uw land voorgelegd. Aan
vankelijk stemde men toe mij te helpen.
Maar er is zoveel nood en leed op de we-
reld, er zijn zoveel Belgische missionaris-
sen, die eerst moeten worden geholpen, zo
dat ik mij genoodzaakt zag mijn laatste toe
vlucht tot de dagbladen te nemen ofwel
mijn plan in het water te laten vallen...
Waarom zouden alle katolieke dagbla
den dit niet klaar spelen, hetgeen verleden I
tijds klaarspeelde. Een missionaris uit Ba-
gata (Belg. Kongo) deed een oproep in de
ze krant om hulp voor een kerk, die hij op
zijn missiepost wilde bouwen. Dit was
Kerstmis 1955. En nauwelijks acht maan
den later (augustus 1956) had hij het
geen niemand had verwacht zijn 500.000
belg. franks bijeen om zijn kerk te kunnen
bouwen.
Ieder katoliek is een missionaris. En God
dank zijn vele Belgen zich van deze verant
woordelijkheid tegenover hun broeders nog
bewust. Zij laten het niet bij enkele woord
jes van deelname en medeleven... Want ik
hoef hier maar drie woorden te noemen en
ieder weet hoeveel er gegeven, geofferd en
geholpen werd «Oostpriesterhulp», Marci-
nelle, Hongarije.
Zo werd mij b.v. verteld dat van de 3036
leden van de bouworde in 1955 alleen al
2.100 Vlamingen waren. Mijn Belgische
vrienden ik feliciteer U voor deze edelmoe
digheid waar mee u vrijwillig naar een an
der land trekt om daar mensen in hun nood
te helpen. Ook ik zou enkele echte vurige
lekenhelpers in mijn gebied kunnen gebrui
ken, nu er nauwelijks nog missionarissen in
Indonesië binnen mogen. Maar dit mis
schien later, want mijn grootste zorg op het
ogenblik zijn de kerken. Er bestaat om zo
te zeggen in mijn vikariaat geen enkele ste
nen kerk. Ze zijn meestal van hcut en na
10 of 15 jaar moeten ze weer opnieuw op
gebouwd worden.. Natuurlijk zijn deze ker
ken maar heel klein en erg bescheiden en
de mensen zijn al erg blij als hun kerk een
dak van plaatijzer heeft. Een vergelijking
met de kerken van Europa is niet mogelijk.
Ik zou nog graag het een cn ander over
mijn volk en mijn vikariaat verteilen, maar
daarvoor is op het ogenblik geen plaats
meer.
En als ik dan midden Juni weer naar
Flores terugreis, hoop ik dat mijn droom
geen ijdele droom was, maar werkelijkheid
werd, zo zal ik dan mijn 28 missionarissen
een derde daarvan werken als leraar, dus
20 missionarissen van 299.000 mensen in
een gebied zo groot als Oost- en West-
Vlaanderen een heerlijk geschenk in vorm
van de eerste Banneux-kerk kunnen aan
bieden. Ieder bouwsteentje is van harte
welkom. En moge O.L.Vrouw van Banneux
me helpen dat vele van U in de volgende
weken het P.C.R. 53.54.62 gebruiken op het
adres Missionarissen van Steyl, Leopold-
straat, 10, Leuven (met vermelding voor
de Banneux-kerk op Flores). Door uw grote
of kleine bijdrage zult ook gij meewerken,
dat de voorspelling die O. L. Vrouw in het
Magnficat deed «Van nu af zullen alle ge
slachten mij zalig prijzen». In België en
met de hulp der Belgen ook op Flores zal
verwezenlijkt worden. Moge God en O. L.
Vrouw van Banneux uw edelmoedigheid en
vrijgevigheid zegenen.
Mgr. Gabriel Manek SVD,
Bisschop van Larantuka.
Flores Indonesia,