de en omstreben m Politiek Overzicht Wereldcongres K.A.J. Verantwoordelijkheid der - I V- VERSCHIJNT DE DONDERDAG EN ZONDAG VAN IBDBRE VTEEK. Burelen St. JORISSTRAAT, 25, AALST TEL. nr. 241.14 P. C. nr. 221,72 14» JAARGANG: 1,58 Fr. het Nr. DONDERDAG 29 AUGUSTUS 1957 NUMMER 70 Gans de pers houdt zich de laatste tijd, in meer of mindere mate bezig met het pro bleem van de schoolkeuze. In beide secto ren van het onderwijs, officieel en vrij, wordt druk propaganda gemaakt, op min of meer eerlijke manier. Wij katolieken houden niet op onze ou ders er op te wijzen dat er voor de kato- lieke kinderen maar één school is de ka- tolieke Omdat er eenheid in de opvoeding dient te zijn; omdat de schooi, natuurlijk verlengstuk en onontbeerlijke aanvulling van de familie, van het gezin, de opvoeding in dezelfde geest, in dezelfde atmosfeer van beginselvastheid moet verzekeren als de ouders dat doen. Want niemand zal betwis ten dat de school, naast een algemeen vor mende, ook een opvoedende taak, een so ciale rol te vervullen heeft. Die opvoeding, die algemen vorming en sociale vorming kunnen voor een katoliek alleen berusten op het katoliek geloofsbeginsel op de naas tenliefde, op sociale leer van de Kerk. Dat is voor ieder katoliek volkomen duidelijk. De linkse schoolpropaganda tracht deze beginselen te ontzenuwen door te beweren dat de officiële school open staat voor ie- dereen, dat zij ieders overtuiging respec teert en bovendien wettelijke officiële di ploma's aflevert. Dat een katoliek kind in de officiële school n zijn geloof bedreigd wordt noemen zij verzindsels en gaat zover te beweren dat de geloofsafval van degenen die de katolieke school bezocht hebben, later nog veel groter zou zijn dan dit het geval is bij de leerlingen van de officiële school. De degelijkheid van ons katoliek onder wijs hoeft niet bewezen te worden; de te genstrever trekt haar zelfs niet in twijfel, maar insinueert alleen op de waarde van het diploma met het oog op latere betrek kingen in openbare dienst. Dat is één. On eerlijk procédé dat vroeg of laat zichzelf bestraft. Dat de officiële school openstaat voor ie dereen is geen bewijs voor de deugdelijk heid van haar opvoeding. Integendeel, dat verplicht haar neutraal te zijn indien dergelijke houding ooit mogelijk is maar wie niet mét de Kerk is, is tegen de Kerk. Dat kan dus al evenmin een waarborg zijn voor katolieke ouders. Het is bovendien maar hoogst normaal dat de officiële school openstaat voor iedereen, want zij is de school van de gemeenschap, door haar in stand gehouden en gefinancierd. Het is ten slotte niet voldoende dat één school voor iedereen openstaat, zij moet voor iedereen passen En wie zou durven staande houden dat een opvoeding, zoals wii katolieken die verstaan, tegelijk kan passen voor gelovi gen en ongelovigen, zoals dat weieens be weerd wordt door ongelovigen, die opvoe ding en neutraal onderwijs verwarren. De linkse partijen beweren tenslotte im pliciet dat de vrije school niet voor ieder een zou openstaan, maar nog steeds voor behouden is aan de burgersklasse, die de democratisering van het onderwijs niet wil. Dat is een sprookje waar onze katolieken niet meer aan geloven. En indien het waar is dat dc lagere standen, in het katoliek onderwijs, soms nog zware geldelijke of fers moeten brengen, dan is dat toch alleen maar te wijten aan de huidige regering die de grove onrechtvaardigheid en gemene oneerlijkheid bedrijft door financiële dwangmiddelen het offcieel onderwijs te bevoordeligen tegenover het vrij onder wijs. Daar waar alle burgers, voor het ver vullen van een gewetensplicht, waarvoor de staat zich niet mag in de plaats stellen, gelijke rechten zouden moeten bezitten, en door geen financiële overwegingen hun keu ze van opvoeding, hun schoolkeuze zouden mogen beïnvloed zien. De eerbied voor eenieders overtuiging in de officiële school kunnen wij anderzijds niet ernstig opnemen, omdat het de eerder passieve eerbiediging van een innerlijke j overtuiging, van een innerlijke gedachten- wereld is, die alleen kan passen voor per sonen zonder innerlijkheid, zonder overtui- Iging. Om een denkend wezen in zijn over- tuiging te- eerbiedigen is veel meer nodig; j daar is een klimaat van vertrouwen, een atmosfeer van gelijklopend streven vereist, een actieve aanmoediging. En waar deze ontbreekt, wordt het a priori een ondergra ving van de overtuiging, een vernietigend sceptisme ten overstaan van menselijke we zen die het omgekeerde nodig hebben ge zien hun onstandvastige leeftijd. Daaruit vloeit dan ook normaal de praktijk- en ge loofsafval voort. De katolieke school inte gendeel helpt de kinderen standvastig den ken en leven in hun geloof en als later on der hen .toch een afval genoteerd wordt, is dat aan andere uitwendige invloeden van nieuwe milieu-vorming te wijten. Er zijn trouwens voldoende socio-godsdienstige statistieken voorhanden, o.m. deze van de K.A.J., die deze stellingen bevestigen. Schoolpropaganda is normaal, schoolcon- currentie niet, in een democratisch land. Elke burger dient uit zichzelf te kunnen beslissen, volgens zijn geweten, over de j schoolkeuze voor zijn kinderen, of beter over hun opvoeding, hetgeen zijn natuur- recht is. Schoolprogramma is normaal en nodig, maar dat zij dan gebeuren in de zin van de objectieve voorlichting en niet als jeen twijfelachtigs manceuvre voor politie- |ke doeleinden. l y E SYRIË. President Kwatly van Syrië is naar Da mascus teruggekeerd, waardoor voorlopig een eind komt aan de geruchten nopens zijn toekomst en over de reden waarom hij in Egypte verbleef. Zijn minister van Openbare Werken, die zopas terugwam van een reis in Oost-Euro pa, heeft in de Syrische hoofdstad bijzon derheden bekendgemaakt over de akkoor den met de Russen. De banden met landen achter het Stalen Scherm worden al maar steviger weldra vertrekt een economische delegatie naar Rusland, terwijl de president een uitnodi ging zou aanvaard hebben voor een offi cieel bezoek aan Praag. De contacten over de evolutie van de toe stand worden intussen ook voortgezet. Ko ning Hoessein van Jordanië sprak te Istan- boel met verschillende autoriteiten, o. w. Loy Henderson, de speciale Amerikaans® ambassadeur die daar zopas aankwam. De koning zelf is vertrokken naar Rome, op weg naar Spanje. Syrië en Egypte voeren op dit ogenblik een heftige campagne tegen Jordanië, dat echter steun vindt bij de Libanon, Irak en Saoedi-Arabië. Nasser schijnt echter te twijfelen en niet zo direct bereid te zijn de Verenigde Staten definitief af te wijzen. Het grote gevaar ligt echter in de on enigheid van de Westerse landen: men vreest dat de Westeuropese landen, uit wre vel over de toenemende invloed van de V. S., de panarabische extremisten heimelijk zouden helpen. ONTWAPENING. Op de bijeenkomst der UNO-subcommis- sÏQ voor ontwapening te Londen hebben de Westerse afgevaardigden nadere bijzonder heden gegeven over hun voorstellen. De Britse afgevaardigde heeft verder de houding van de Sovjet-Unie aan de kaak gesteld, die, hoewel met aandrang de on middellijke en onvoorwaardelijke stopzet ting van de kernproefnemingen eisend, zo pas een nieuwe serie ontploffingen heeft ingezet. Zo mag men dus besluiten dat er de jong ste dagen een opflakkering waar te nemen is in de onderhandelingen, maar niet in de goede richting. Het is niet het tempo dat versnelt, noch de verwezenlijkingen die naderen: het is slechts de toon die hoger stijgt. De ophefmakende toegeving De Wester- sen bereid, hun voorstel van stopzetting van Kernproeven tot dusverre gesteld op maximum 10 maanden, op twee jaar te brengen, bleek achteraf gebonden te zijn aan alle andere vroegere voorwaarden, waarop Zorin scherpe aanklachten uitte. Thans heeft ook de Britse afgevaardigde blijk gegeven, een scherpe tong te hebben, en hij heeft met gloed zowel de nieuwe voorstellen verdedigd, als de Russische on verzettelijk aangeklaagd, die slechts over eenkomsten wil, geheel op eigen voorwaar den. -oOo- LOTENLENING TENTOONSTELLING 1958 17de TREKKING Een lot van 1.000.000 fr. is gevallen op obligatie nr. 1.023.191. Een lot van 100.000 fr. is gevallen op obligatie nr. 293.849. Een lot van 50.000 fr. is gevallen op obli gatie nr. 386.099. Al de andere obligaties van de groepen 1.023.101 tot 1.023.200, 293.801 tot 293.900 en 386.001 tot 386.100 zijn terugbetaalbaar a pari. DE TOESPRAAK VAN Z. H. DE PAUS De H. Kerk heeft vandaag meer dan ooit behoefte aan jonge arbeiders, die in de vreugde en in de smart, in gelukkige als in moeilijke omstandigheden, een wereld kun nen opbouwen zoals God hern wenst, een broedergemeenschap waarin het leed van de nederigste gedeeld en gedragen wordt door allen», zo zei de Paus tot de tiendui zenden Kajotters, die op het Sint-Pieters plein waren samengestroomd. De H. Vader onderstreepte de hinderpa len die de jonge arbeiders ondervinden in hun taak alle arbeiders tot de Kerk te voe ren «Gij ziet rondom u een massa mensen vechten tegen onoverkomelijke moeilijkhe den, tegen honger, ellende, on wetenheid. Sommige verliezen er zelfs hun waardig heid bij, hun ideaal. Zij stellen zich gelei delijk tevreden met vulgaire troost. Dan komen de valse profeten die in die groepen van ontgoochelden haat en opstandigheid zaaien, die hun paaien met illusies en be loften. Onder voorwendsel dat de natuurlij ke voortbrengselen niet kunnen volstaan om het steeds toenemend aantal mensen te voeden valt men zelfs de waardigheid van het huwelijk en het gezin aan.» In verband met de zending van de Ka jotters onderstreepte de Paus, dat daar zij katoliek zijn, zij ook sterker zijn dan de anderen, daar zij de onwrikbare verzeke ring hebben van de eindtriomf, zelfs zo zij weigeren gebruik te maken van geweld, leugens en alle andere methodes die in plaats van de rechten \nn de mens te eer biedigen, ze verminderen en zelfs vernieti gen. DE K.A.J. RIJK VAN ERVARING. Vervolgens had de Paus het over het christelijk begrip van arbeid en uitte de wens dat de jonge christelijke arbeiders die opvatting zouden verspreiden in fabrieken, bureau's, beroepsscholen. De H. Vader beval zijn toehoorders voor al aan hun apostolaat te verrichten met het oog op de ganse wereld en «steeds zoals het behoort in kinderlijke onderworpenheid aan de kerkelijke hiërarchie Er op wijzend dat nieuwe internationale organen, die er op gericht zijn te verhelpen aan de ekonomische en kulturele miserie van de minst begunstigde landen, na de oorlog werden opgericht, verklaarde de Paus dat de kerk ook door Haar natuur en Haar geschiedenis, door de toewijding en de bevoegdheid van Haar missionarissen, bewezen heeft dat zij speciaal bevoegd was om met sukses een beschavingswerk te ver richten. «De K.AJ. is op het vlak van de opvoe ding van de arbeidersjeugd rijk aan erva ring. Zij bezitten een methode die goed is gebleken en bewezen heeft dat zij aan elke toestand is aangepast. Daarom wenst de Paus, dat de openbare machten méér en meer de diensten van de K.A.J. zouden er kennen. DE TAAK VAN DE K. A. J. Wij wensen, aldus de Paus, dat deze wereldbijeeenkomst van de K.A.J. in uw eigen ogen en in de ogen van de wereld de concrete mogelijkheden van uw beweging zou duidelijk maken. Geen overwinning zonder strijd, dat weet gij, en overwinningen van geestelij ke aard, nog meer dan andere, maken ver zaking, ontbering, zelfverloochening nodig om het doel te bereiken dat men wenst te dienen. Gij zijt niet in een tijdelijke strijd vermengd, voor het bekomen van enkele economische en sociale voordelen maar voor alles beoogt gij het werven van zielen. Het is in de ziel van uw broeders die Chris tus nog niet kennen of Hem niet trouw die nen dat de beslissende strijd geleverd wordt. Uw taak is het de redder te doen kennen, Zijne liefdeswet in alle sectoren van partikuliere en openbare middens te doen doorbreken. Vervolgens schonk de Paus de K.A.J.-le- den zijn apostolische zegen alsmede aan hen die hen hielpen, aan alle sympathisan ten van hun «grote onderneming en hun proosten en hun familieleden. oOo Kinderen zowel als ouden van dagen zullen plezier beleven aan JEF POTJES SPEKULEIRT Men zal het feit niet ontkennen dat ook onze landelijke buiten morele verliezen on dergaat. Dit proces van menselijke deva luatie speelt zich het scherpst af in de ste den en vooral in de grootsteden, die altijd de brandpunten zijn én van de beschaving én van de kuituur-ondergang. Zeer lang bleven onze dorpen gevrijwaard van de verderfelijke invloed der grote centra om reden van hun geïsoleerdheid. Deze om standigheden hebben er zeer lang toe bijge dragen om ons buitcnvolk braaf te houden en het voor buitensporigheden te behoeden. Maar ze zijn toch geen al te zeker bewijs van de overtuigde godsdienstigheid en de bestreden zedelijkheid. St. Paulus heeft er gens geschreven dat de deugd van de mens dan maar beproeft wordt «Die overtreden kon en toch niet overtrad; die zondigen kon en toch niet zondigde Als er de kans is het ervan te pakken omdat het in 't be reik ligt en men laat het op grond van zijn diepe katolieke overtuiging,dan eerst wordt de innerlijke zielskracht van een mens ge wikt en gewogen en legt hij het bewijs voor van zijn grootwaardigheid. En die kans hebben onze buitenmensen gekregen. Het is niet in hun voordeel uit gevallen. De afgezonderheid, als veilige be waakster van het stille rustige leven met zijn voorvaderlijke tradities, is een defini tief opgevouwen zaak. De grote omwente ling die na de eerste en meer nog na de tweede wereldoorlog over de wereld is ge komen, heeft onze buitendorpen niet onbe roerd gelaten. De nieuwe en verbeterde transportmiddelen hebben er veel toe bij gedragen om het kontakt tussen de geïso leerde buiten en de andere gebieden in binnen- en buitenland te realiseern. De opkomst en de groei van de katolieke organisaties hebben de jeugd en de oudere de gelegenheid gegeven uit hun hokjesge- doe zich los te maken en zich in verbinding te stellen met de centralebeweging. Maar dit proces is al te vlug van stapel gelopen. Er was een te bruuske overgang van het oude naar het nieuwe. De eenvou dige geest van de landelijke bevolking was niet genoegzaam voorbereid om zo maar in eens deze grondige wijziging op te vangen. Met de aangeboden voordelen zijn ongeluk kig de nadelen niet uitgebleven. Want het voorheen onbemoeide dorp kreeg naast de toevoer van kulturele en sociale verbeterin gen, ook het onbehaaglijk cadeau van mo reel en godsdienstig neerhalende elementen. De film als amusementsgelegenheid vero verde zijn plaats in de grotere boeren- en industriële gemeenten. Mensen met door zicht, zowel de parochiale peestelijkheid als enkele aktieve leken, voorkwamen het be- I dreigende kwaad door de inrichtink van een katolieke bioskoop, waar moreel verant woorde filmen werden gedraaid. Maar dit initiatief behoorde eerder tot de uitzonde ringen. Overal elders was de cinema een reservaat van doorgaans winst jagende uit baters die op het witte scherm ook onbe langrijke scènes presenteerde. Ze lokten aan met het schunnige dat tot nogtoe een onbekend geheim was gebleven voor de buitenmens en had succes. De totaal Kristelijke en prakticerende bevolking van het buitendorp werd in haar zoete rust gestoord door het binnendringen van onkristelijke en zelfs antikristelijke bewegingen in het teken van de sociale vooruitgang. Arbeiders die werkzaam wa ren in de grootindustrie van de steden wer den ginder door de nieuwe gedachten ge wonnen en importeerden in eigen dorp een tegenkerkelijke macht. Daarmee is in onze door-en-door kristelijke buiten de onher stelbare scheuring gekomen. Met hun par tijlokaal het uitnodigen van kerkbestrij- dende sprekrs het abonneren op kriste- lijk vijandige dagbladen werd de katolieke macht gebroken. De nalopers van deze inge voerde beweging vervreemden zich van het kristendom en de Kerk. Kinderdoop, sakra- menteel huwelijk en kerkelijke begrafenis werden niet overboord geworpen. Maar in het praktisch kristelijk leven behoorden zij tot de afgescheidenen. Het was geen zeldzaamheid en ook geen schande meer uit de mis te blijven en vijand te zijn van de pastoors. Het groepsverband beschermde de aangeslotenen tegen menselijk opzicht en vervolging. Ze mochten anders zijn dan de rest. En dit anders-zijn bracht ook de pest binnen van schaamteloze toestanden echtscheiding, bijzitterij, aanhouderij en dergelijke avontuurlijkheden. Er zijn wei nige dorpen die niet met zulke ongeluksge- vallen te doen hebben. De dorpsjeugd zoekt amusement waarop ze het volkomenste recht heeft. Maar die jacht naar plezier ontplooit zich het he vigst, naast een te veelvuldig bioskoopbe- zoek in dansfurie. De kermisdanstent is versleten rommel geworden en biedt een te schaarse gelegenheid om zich te vermaken. Het verschijnsel van de uithuizigheid en de finantiele mogelijkheden hebben dan ook de dansgelegenheden tot een courante zaak gemaakt. Daarom hebben enkele café's van het lichter genre zich gespecialiseerd in we kelijkse dancings die het jonge volkske aan lokten. Jonge snotneuzen die maar pas de school verlaten hebben zijn de regelmatige bezoekers. Men schijnt op de buitendorpen, bewust of onbewust, onwetend te zijn over de ver- bodswet minderjarigen in zulke inrichtin gen toe te laten. De strenge kontrool en de bestraffing van overtredingen laten veel te wensen over. De eerste schuld ligt natuur lijk bij de ouders die de nodige waakzaam heid over hun jonge kinderen loslaten, vooral ais ze meevèrdienen, en hun permis sie gunnen te zwieren waar ze willen. Dit bewijst tevens hoezeer de vroegere familia le gebondenheid op de buiten een fameuze deuk heeft gekregen en kunnen we voor zien dat de volgende generatie enkele tre den naar beneden zal gedaald zijn Volgens vertrouwelijke inlichtingen blijven de lan delijke dorpen ook niet bespaard van drankuitbatingen met een reukje aan. Ui terlijk hebben ze het cachet van deftigheid. Maar in de nachturen, als de deuren geslo ten zijn en de lichten gedempt, gebeuren er onbehoorlijke dingen waarover algemeen gefluisterd wordt maar waartegen geen voldoende maatregelen worden genomen. Vervolg blz. 4. VLAAMSE TOERISTENBOND VLAAMSE AUTOMOBI LISTENBON D AALST. Op initiatief van de Volksdansgroep-V.T. B.-Aalst «Were-di treedt in onze stad een 30 man sterke Tirolergroep op, welke een rondreis door België maakt. Het belooft weer een prachtige avond te worden, daar deze Tirolers niet aan hun proefstuk staan en deel uitmaken van het Schwabische Albverrein. Ze treden ook op in verschillende plaatsen van het land, en het N.I.R. De vorige prestaties: het optreden der Suid-Afrikaners en vorig jaar nog de Spaanse Hoogschoolstudenten, staan borg voor die degelijkheid van de avond. Waar lijk, als inzet van het winterseizoen kon het niet beter. Tevens dient het initiatief buitenlandse kulturele verenigingen ons land leren kennen gesteund te worden, en we hopen dan ook dat een zeer talrijk publiek deze buitenlandse gasten zal komen aanmoedigen, zodat deze avond weer een knalavond wordt. De totale netto-opbrengst komt ten goede aan de optredende groep en dient om de reiskosten te dekken, initiatief welke V.T.B. tot eer strekt. Deze grote Tiroleravond, vol Jodel en Schuhplatter, gaat door in de zaal Madeion, Grote Markt, op zaterdag, 14 september, te 20 u. Na het optreden, gezellig samenzijn en verbroedering Toegangskaarten en tafelrezervatie kun nen bekomen worden vanaf 1 september bij de V.T.B. vertegenwoordigers R. Talloen, Parklaan, 93 en A. Machiels, De Saedeleer- straat, 25, Aalst. Ook in Café Pompierken (zaal Madeion), Grote Markt, Aalst. Leden 30 F. Niet-leden 40 F. Bespreek tijdig Uw kaarten oOo SPAARVERRICHTINGEN IN JULI De Algemene Spaar- en Lijfrentekas deelt mede De spaarverrichtingen van particulieren bij de Algemene Spaar- en Lijfrentekas sloten voor de maand Juli 1957 met een batig saldo van 458 miljoen frank. De stor tingen beliepen 1.666 miljoen en de terug betalingen 1.208 miljoen fr. Deze resulta ten wijzen op een duidelijke verbetering J.o.v. de maand Juni, die een spaarover schot van 31 miljoen frank gaf. Er werd tevens een vooruitgang geboekt op de cor responderende maand van 1956 toen er 408 miljoen frank meer werd ingebracht dan afgehaald. Einde juli 1957 bereikte het tegoed van particulieren bij de instelling 58.214 mil joen frank.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1957 | | pagina 1