DE SPOETNIK
HL
Weekkalender
SOMA ANSCHUTZ
Dames
voor
alleen
KOLONIALE LOTERIJ
DE HOGE LOTEN
as
WAT ETEN WE DEZE WEEK
ZONDAG Zalmsalade Kippensoep
Kip met kerriesaus Gekookte rijst
Appelpudding met gember.
MAANDAG Gekookte Hesp Sla met
jjrauw witloof - Gebakken Aardappslen -
DINSDAG Gekookte Rog. Gebruinde
Boter Gekookte Aardappelen Vanille
pudding.
WOENEDAG Varkenskoteletten Ge-
Jf stoofde Prei - Gekookte Aardappelen -
Gevulde Mandarijnen,
j DONDERDAG Gebraden Worst Rode
Koo) Gekookte Aardappelen Rijstpap.
VRIJDAG Gebakken Schol Frites
iïAppelroom.
'fi ZATERDAG Schapenvlees met Toma-
j'jtensaus Gekookte Witte Bonen - Be-
^schuitjes met Camenbertkaas.
VOOR DE LEKKERBEKKEN
APPELPUDDING MET GEMBER
BENODIGD liter gesuikerde appel
moes, 50 gram natte gember, wat gember
siroop en 30 gram aardappelmeel.
I BEREIDING Roer het aardappelmeel
met een klein beetje water aan en bindt
hiermee de aan de kook gebrachte appel
moes tot puddingdikte. Voeg er dan de in
stukjes gesneden gember en de gembersi
roop aan toe en giet dit in een met koud
water omgespoelde puddingvorm.
Laat de pudding volledig afkoelen en
stort hem dan op een glazen schotel.
Men kan er desgewenst vanillesaus bij;
opdienen.
GEVULDE MANDARIJNEN.
BENODIGD 4 flinke mandarijnen, 2 ap
pelen, een paar noten en wat gember.
BEREIDING Maak op een goede centi
meter van de kop een cirkelvormige insnij
ding in de schil van de mandarijnen en
neem de dekseltjes eraf. Maak nu de vrucht
van de schil los, zonder deze laatste te be
schadigen. Verdeel de mandarijnen in par
tjes, verwijder de pitjes en snijd ze in klei
ne stukjes. Schil de appelen en snijd ze
eveneens in stukjes. Maak ven de beide
vruchten met de stukjes gember en de
schoongemaakte in stukjes verdeelde no
ten een slaatje. Indien dit nodig is wat sui-
]ker bijvoegen. Vul dan met deze vruchten-
fsalade de mandarijnenschillen.
Geef er droge biscuitjes bij.
AFPELROOM.
BENODIGD 4 grote zachte appels,
soeplepels poedersuiker, 2 lepels citroensap,
2 dl slagroom, 2 kleine rode appeltjes.
BEREIDING Was de grote appels,
droog ze af en rasp ze op de vruchtenrasp.
Voeg er dadelijk citroensap en de suiker
bij om te voorkomen dat de appelmassa zou)
verkleuren. Sla de room stijf en meng dej
helft ervan door de geraspte appels. Ver-j
deel het mengsel op kleine glazen schaal-)]
tjes of in coupes. Spuit er wat van de over-jj
gebleven slagroom op. De rode appeltjes'//
wassen in partjes snijden, klokhuis verwij
deren en er de appelroom mee garneren.
VAN 17 TOT 23 NOVEMBER 1957
LEVENSWIJSHEID.
Goed begonnen.
Half gewonnen
WENS ZE EEN NAAMDAG.
Zondag 17 nov. Livinus, I.ieven, Grego-
rius.
Maandag 18 nov. Odo.
Dinsdag 19 nov. Elisabeth, Lijsbeth, Lijs
bete, Lisa, Bette, Belle, Lo, Lotte, Els,
Elske, Betske.
Woensdag 20 nov. Felix, Feel, Felen, Ed
mund, Emen, Monte.
Donderdag 21 nov. Celsius, Clemens.
Vrijdag 22 nov. Cecilia, Alfons, Cieleke,
Aalbrecht.
Zaterdag 23 nov. Adela, Trudo, Clemens,
Menten.
BIJZONDERE DAGEN.
Vrijdag 22 nov. Ceciliafeest voor de mu
zikanten, speeltuigmakers, orgelisten en
zangers. De heilige Cecilia geldt sedert de
XVde eeuw als de beschermheilige van de
'kerkmuziek. Men heeft toen het cantanti-
bus organis uit haar officie, dat zinspeelt
op de bruiloftsmuziek, alleszins zo verstaan
alsof zij het orgel bespeelde. Een Romeinse
jonkvrouw uit een edel geslacht, moet zij
heimelijk Christin geworden, ook haar brui
degom, Valerianus, voor het nieuwe geloof
gewonnen hebben en (onzeker wanneer,
waarschijnlijk in 229 of 230) terechtgesteld
zijn. Haar lijk, geplaatst in de katakomben
'van Calixtus aan de Via Appia werd in 82 i
door paus Paschalis I naar de aan haar ge- j
wijde kerk te Rome overgebracht, waar
het in 1599 bij een restauratie teruggevon
den en onder het hoogaltaar bijgezet werd.
Haar gedenkdag, de 22ste november, wordt
op vele plaatsen door muziekuitvoeringen j
gevierd; in 1729 componeerde Handel daar
voor de Kleine Cacilien-Ode Zeer veel
verenigingen heten «Cecilia-vereniging».
In de beeldende kunst is Cecilia, vooral
'sedert de hoge vlucht der kerkmuziek in de
XVIde eeuw, dikwijls behandeld. Bovenaan
staat de schilderij van Rafael (Pinakotheek
Bologna) en die van Dolci (Galerij Dres
den). Bovendien verdienen die van Domeni-
chino (Louvre Parijs) en Rubens (Berlijns
Musuem) en het marmeren beeld van Ma-
derna vermelding.
MAANSTANDEN.
Donderdag 21 nov. is het nieuwe maan te
16 u. 19'.
PLECHTIGHEDEN.
Zondag 17 nov. VISE 37ste Winterfeest
van de Oude Kolveniers.
IN DE NATUUR.
17 nov.: Ontbladering van de treurwilg; de
eend trekt voorbij.
20 nov.: Merkelijke verkouding van de tem
peratuur.
21 nov. Dag waarop de temperatuur ge
woonlijk het koudst is de vledermuis
slaapt in! ontbladering van de Blauwe
Regen.
22 nov.: Dag van het jaar waarop de baro-
meterdruk gemiddeld het laagst is.
VOLKSE WEERKUNDE.
19 nov. Sint Elisabeth.
Sinte Elisabeth doet verstaan
Hoe de winter zal vergaan
oOo
'v^
TREEDT OP E. K. DINSDAG, 20 u. STADSFEESTZAAL,
PERSSTEMMEN PROGRAMMA Haendel. Beethoven, Schumann, Chopin, Liszt
S. A. die optrad als soliste, bracht de frisse noot door haar jeugdige bekoorlijkheid en de spontaniteit van haar spel. De
ze jonge pianiste is uitzonderlijk begaafd. De techniek kent voor haar geen geheimen meer, zij openbaart een soliede muzikali
teit naast een delicate nuancering. De eenvoud in het optreden gaf een bizonder charme...
«Wij vestigden reeds eerder de aandacht op de eminente technische kwaliteiten bij deze artieste die onder de merkwaardig
ste pianisten hoeft gerangschikt... Haar spel dat beurtelings meditatief, enthousiast en vigoureus klinkt groeide uit tot een
hoogtepunt in die geladen bladzijden van Beethoven. Het talent van deze «musicienne» oefent een sterke aantrekkingskracht uit
het gros van de muziekliefhebbers die zeer talrijk waren opgekomen en uitbundig toejuichten...
De pianiste vertolkt een heerlijk programma klassiek-romantisch werk met Haendel, Soler, Beethoven, Schumann (Papil-
Ion), Chopin, Liszt (Dephisto Walzer).
Zoals bij het eerste concert wordt een aantal plaatsen ter beschikking gesteld voor muziekstuderende, jonge leden muzika
le- en culturele verenigingen aan fr, 20,
LOCATIE PARKLAAN, 89. TEL. 216.49.
ONS KORT VERHAAL.
AALST EN OMLIGGENDE
VOOR ALLEN
CAPUCIENENZAAL, Aalst KFL. 17
nov. (19 u.): De jeugd van Tom Edison
Biografie met M. Rooney. Aanbevolen.
ST. MARTINUSKRING, Aalst 21 nov.
(19 u. 30): De rode ballon Poëtisch do-
k urn ent. Aanbev. - Bijfilm De Wonder-
fee Sprookje. Aanbevolen.
KURSAAL, Denderleeuw Maleise pira
ten Avontuur met Massino Girotti.
ROXY, Erembodegem Christina, het
postmeisje. Komedie met Gardy Granass
L. Vbh.
CINATO, Baardegem De eed van de
zwarte ridder. Avontuurfilm met Alan
Ladd. L. vbh.
VOOR VOLWASSENEN EN
AANKOMENDE JEUGD.
RIO. Aalst Sateliet in de lucht Toe
komstfilm met Kieron Moore.
ROYAL, Aalst De drie straatjongens.
Muzikale film met Paul Horbiger.
VOOR VOLWASSENEN
ALFA, Aalst Z. Porte de Lilas, Dramati
sche film met Pierre Brasseur. W. Ma
dame Butterfly - Verfilmde opera met K.
Yachigusa.
FEESTPALEIS, Aalst Een grote liefde.
Biografie met Kim Novak. Str. vbh.
PALACE, Aalst: De liefdes van Omar
Khayam. Oosters avontuur met C. Wilde.
KURSAAL, Denderleeuw. W. Voor u
heb ik gezondigd. Drama met Milly Vitale
Voorbehoud.
ROXY, Erembodegem. W. Liefde sterft
nooit. Drama met O. W. Fischer. Aanbev.
PAX, Erpe: Piroschka. Komedie met Li-
selotte Pulver.
MODERNE PALACE, Nieuwerkerken
De koning der vagebonden. Operette met
Oreste.
VAN DE 15de TRANCHE 1957.
I X
HET LOT VAN 3.000 000
werd gewonnen door TIENDENLOTEN
te Brussel, Antwerpen (2), Luik (2), Aar
len, Poperinge, Oostende, Verviers.
Een tiendelot werd tot nog toe niet inge
leverd.
X
HET LOT VAN 2.000.000
werd verkocht door de Bank van Belgisch
Congo en viel te beurt aan een sedert 1912
in Congo gevestigd koloniaal.
X
HET LOT VAN 1.000.000
viel op TIENDELOTEN
te Rixensart. Anderlecht, Charleroi (3),
Statte (Iloei), Leopoldstad. Bergen.
Twee tiendenloten werden tot nog toe
niet ingeleverd.
X
DE TWEE LOTEN VAN 500.000 FR.
gingen eveneens naar TIENDELOTEN
te Lommei, Laken, Luttre, Wasmes, Ant
werpen (4). Herenthout, Ilalle, Brussel (2),
Verviers. Herbestal, Bergen, Namen.
X
Zoals steeds hebben verscheidene win
naars hun loten door financiële instellingen
doen incasseren, zodat de Koloniale Loterij
over geen bijzonderheden ter zake beschikt.
X
TREKKING VAN DE 16de TRANCHE OP
16 NOVEMBER TE LEOPOLDSBURG.
TREKKING VAN DE 17de TRANCHE OP
7 DEC EMBER TE VLOESBERG.
oOo
LOTENLENING 1953
Bij de 241e trekking van de lotenlening
1953, is een lot van 1 miljoen frank geval
len op obligatie reeks 1.317 nummer 960
en een lot van 500.000 fr. op obligatie reeks
3.376 nummer 613.
De andere obligaties van die reeksen zijn
terugbetaalbaar tegen 1.000 frank.
oOo
LENING
TOT WEDEROPBOUW
TWEEDE GROEP
Bij de 457e trekking van de Lening voor
Wederopbouw, tweede groep, is een lot van
l miljoen gevallen op obligatie reeks 5705
nummer 162 en een lot van 500.000 fr. op
obligatie reeks 3511 nummer 038.
De andere obligaties van die reeksen zijn
terugbetaalbaar tegen 1.000 frank.
De menselijke verbeelding
kent geen grenzen.
Dat ding toert op 9.000 km. van ons,»
zegt de vrouw met de geelgebioemde hoofd
doek.
900, verbetert de man. 900 km maar.
En dit met een snelheid van 29.000 km. Ja,
29.000 per uur. Wacht eens een ogenblikje.»
Hij verdwijnt in de keuken en komt met
een bijna triomfante stap terug. Hij strijkt
een dagblad glad op de toog. «Lees en over
tuig je.»
De mensen in de winkel slaan alleen een
verre, peinzende blik op het blad.
Ik meen vannacht wat gehoord te heb
ben,» zegt de vrouw weer. «Een ver geronk,
maar duidelijk genoeg... Het klonk zeer
curieus.»
<c Vliegtuigen natuurlijk, zegt de man.
Neen, géén vliegtuigen, dat kan ik je
verzekeren. Of meen je dat ik het geluid
van vliegtuigen niet kan onderscheiden van
andere geluiden Een héél eigenaardig ge
ronk was het. Ik vermoedde direct dat er
wat moest schelen. Ik luisterde aandachtig.
Plots kreeg ik het benauwd. Ik lag nat van
't zweet. Ik draaide ons nachtlampje aan.
Bij licht kun je scherper luisteren.
Je zult toch niet beweren dat je het ge
luid van dat ding, enfin, van die kunst
fan kon horen Zou dat ding geen geluid
geven, denk je.
Ik lees toch nergens dat het maantje
enig geluid geeft,» zegt de man die over
zijn blad gebogen staat en inmiddels zijn
bruin gesabbeld sigarettenpeukje van de
ene mondhoek naar de andere doet verhui
zen.
Toch heb ik deze nacht iets gehoord en
ik snapte aanstonds dat er wat scheelde. Je
ziet, mijn voorgevoelens bedrogen me niet.
Het geeft je geen gerust gevoel meer als je
dat ding altijd boven je kop weet en dat
het elk ogenblik naar beneden kan ploffen.
Op een heel onvoorzien ogenblik.Dan voor
al kan het gebeuren. En men laat dat zo
maar gebeuren. Wat staat ons nog allemaal
te wachten
De vrouw met de gele hoofddoek zwijgt.
Ze kijkt naar buiten. Een zware mist drumt
samen in de straat. De straten zijn niet
meer uit elkander te onderscheiden. Alles
is uitzichtloos, grijs en dof als blinde mu
ren; de geluiden sterven in de mist. De hui
zen liggen als boten in de mist gemeerd.
Ver en tegelijk vlakbij roept een misthoorn.
Het lijkt een klank die over het hekken van
net verleden klimt.
platforms en de glazen daken. Een lawine
van geluid rolde over de wereld. De stenen
kregen een vreemd, onheilspellend leven.
Een leven dat misschien lang sliep en dat
almeteens door een duivelshand werd op
geschrikt. Woest, brekend en schokkend le-
ven. Een leven vol opstand. En je blik
weidde nu onbelemmerd vreemd boven die
steenhoop, waar vroeger het muurtje stond;
in de belendende tuin zag je je buurvrouw
die, opgeschrikt, het huis kwam uitgerend
en een veilige plaats zocht. Je voelde je zo-
ëven nog op een wereld, donker van gevaar
en dreiging en heel verlaten. En bij het zien
van je buurvrouw kon je weer wat gemak
kelijker ademen. Van de straatkant kwa
men stemmen over. Zware stemmen van
mannen, schrille vogelstemmetjes van vrou
wen, de spitsestemmen van kinderen. In je
geest zag je die wanordelijke angst van de
mensen op straat. Je hoorde de vlugge
voeten van de angst, je zag de armen als
molenwieken van angst en je was plots
bang voor de mensen met hun wijde angst.
Je bleef liefst in je achtertuintje en altijd
in je geest zag je het dichte kluwen van
mensen in de eindeloze angststraat, pratend
met gebroken, schorre stem, wachtend,
wachtend... In hun bloed sidderde nog de
schok. Je kon niet denken, in je angst kun
je niet denken, je wist met precies wat er
gebeurd was, maar het gevaar woonde bin
nen in je. En plots besefte je dat de kinde
ren er nog waren, je wist daarstraks
speelde ze bij het melaatse muurtje; nu zag
je ze liggen tussen de stenen. Je vergat een
poos je eigen angst en je kon ze helpen.
Louisa bleek slechts gekneusd en helemaal
versuft; Gerda was er erger aan toe het
rechterbeen was op verschillende plaatsen
gebroken en moest naar de kliniek gevoerd
worden. Toen ze terugkeerde, hield ze blij
vende sporen over voortaan sleepte ze het
rechterbeen ietwat achter zich aan. Zo bleef
je een bittere herinnering bewaren aan die
i zomermiddag. En je leeft voortdurend in
angst voor het donkere geheimzinnige dier
dat de aarde is. Onverwacht kan de woede
Wat moeten wij...
Haar handen trillen als riet. Haar ogen
staan groot en star en hard als glas. Haar
mond valt slap open. Haar gelaat dat an
ders vettigrood glimt trekt nu krijtwit.
Ukkel, zeg je. De kunstmaan boven Uk-
kel. De sterrenwacht...
van dat dier weer losbreken. Die mogelij k-
Het was enkele jaren voor de oorlog. In
37 of 38 Een zomermiddag. Je scharrelde
wat in het achtertuintje. De kinderen
speelden niet ver van het tuinmuurtje. En
almeteens werd je onder je voeten een
vreemde trilling gewaar. Die trilling breid
de zich uit tot een woest schudden en da
veren. De aarde werd een wild beest dat
zich samentrok in een onbedaarlijke kramp.
Alles om je heen wankelde. De huizen gele
ken aangeschoten mannen, die zich moeite
gaven om overeind te blijven. En je oog viel
op het brokkelig, oude muurtje, je zag het
wankelen en begeven. Een gedruis van
neervallende stenen. Een korte schreeuw
j van pijn, onmiddellijk overstemd door het
neerploffen van andere stenen; links en
rechts een regen van stenen op dt zinken
heid blijft altijd in je levendig. Vaak nog
zie je in je gedachten de man die in opge
stroopte hendsmouwen door de straat fiet
ste, haastig, alsof hij vóór de avond nog in
een verre stad wilde aankomen en die al
de groepjes toeschreeuwde Een aardbe
ving, een aardbeving was het.
Misschien gebeurt er nu wat anders. Het
kan een verschrikkelijker ramp zijn. En die
maan draait rond je haar somber geheim.
Welke nieuwe rampen staan ons te wach
ten Je geraakt in een vreemde opwinding
verward zoals een schaap dat in de dorens
vernesteld zit.
De vrouw met het oudgerimpelde mager
gelaat en met de zwarte schoudermantel is
van haar stoel opgestaan. Geduldig heeft ze
haar beurt afgewacht.
Geef mij een pond kalskop, Emerence,»
zegt ze. Ja, kalskop.
Kijk eens, zegt de man, zonder dat hij
zijn aandacht van het blad afwendt, «kijk
eens wat ze hier schrijven de kunstmaan
is te 13 uur 16' boven Ukkel. In de radio
zullen wij daar meer over horen. Het
nieuws zal wel doorgegeven worden van de
sterrenwacht van Ukkel. Dat moet ik abso
luut horen. Hoe laat is ?.t nu j
«Wat zegt je, Lou, vraagt zijn vrouw.
Boven Ukkel Wat moeten wij dan doen?
Het verleden dat je dood waande trekt je
gedachten aan als een felle magneet. Het
verleden draait rond je als een maan.
Je bent achttien. En dan is het oorlog. Je
weet niet wat oorlog is. Vroeger heb je
thuis horen praten over de bezetting maar
van oorlog kun je je gewoon geen idee
vormen. Je meent soldaten marsjeren
voorbij je deur, ze verzamelen zich ergens
op een open vlakte, ver van je woonplaats
en daar beloeren de vijandelijke legers el
kaar en bevechten ze de overwinning. Dat
is de zeer kinderlijke opvatting die je je
van een oorlog vormt.
Je denkt niet aan lijfsgevaar al woont jej
niet ver van de brug over de vaart. Waar-»
om zou het hier gevaarlijker zijn dan el
ders En op de eerste oorlogsdag trekt een
formatie vliegtuigen over. Je hoort hun ver
gebrom en ze hangen lentelijk en blikke
rend ais speelgoedmolentjes in het blauw
van de dag. Vóór je huis rijden in onver
minderd ritme legerauto's voorbij. Als je
door het venster kijkt zie je de lachende ge
zichten van vreemde soldaten. Voor hen
lijkt de oorlog wel een biezonder fijne
grap. Het geluid van de vliegtuigen wordt)
snijdend, net gedreun van de legerauto's is
stilgevallen. Buiten is het opeens stil ge
worden. Het is een plechtige stilte. Alleen
dat metalen gesnerp van vliegtuigen
schrijft een vreemde taal op de schijf de^
stilte. Een langgerekt fluitsignaal. Je be
kijkt het gelaal van je moeder en dit van
je zuster; beiden staan bij het lichte ven
ster en kijken schuw naar buiten. Op hun
gelaat kruipt de slagschaduw van de angst.
Hun ogen glanzen wit als albast. Ze staan
gevangen in een ondoorgrondelijk exalta
tie; ze verroeren zich niet. Ze kunnen zich
met meer verroeren, ze lijken zoutzuilen
van angst en ontreddering. En hun angst
siaat naar je over als een onzichtbare
steekvlam en je viucht. Je vlucht naar de
kelder. In de deuropening zie je nog je
moeder en je zuster als stenen beelden. Ze
kunnen niet meer van het venster weg. Ze
staan zwart geetst tegen het felle, het eeu
wige licht. Je wil nog schreeuwen en hen
van het venster wegroepen, maar elk geluid
wordt verstikt in je keel. Je keel is hard
als hout. Je kunt ook Dijna met meer adem-
naien. Je keel is droog, je longen zijn droog.
Je handen willen bidden spaar ons Heer,
verhoor ons Heer, spaar ons huis, mijn
moeder... maar je handen kunnen niet bid
den en ook je hart kan dat met; je hart is
toegebchi oeid, leeg en zonder lucht. En dan,
gedurende een eindeloos ogenolik schijnt
ae nel Doven je los te breken. Een hel van
geiuici. je wordt neergeworpen, het gelaat
te^en ae giond. Het nuis stort in. De ste
nen oeeiaen van je moeder en je zuster
worden veronjzeld. Je huilt je ontzetting
uit. Schermen worden rond je neergelaten.
Alles zinkt weg m een ravijn van stilte. Je
glijdt over net ijs van de dood. En toch voel
je seen pijn. ais je weer Dijkomt, lig je in
een witte zaai met kraakwitte oeuoen. Je
voeit een Dranueuae aorst maar rond je
zweeft de glimlach van een witte verpleeg
ster. En je weet alles is nu voorhij. iviaa^
in feite begint alles eindeloos opnieuw.
Vervolg en slot in volgend numoier,