en omstreken Wat mde m n Priet en Praat seinen Er is geen tijd te verliezen De grote nood aan Eendracht. van aalst Burelen VERSCHIJNT DE DONDERDAG EN ZONDAG VAN IEDERE WEEK. ST. JORISSTRAAT, 25, AALST. TEL. nr. 241.14 P. C. nr. 881.72 15* JAARGANG. 1,50 Fr. het Nr. ZONDAG 9 FEBRUARI 1958 NUMMER 12 ...Wanneer ge 's avonds naar de ster ren ziet, denk dan aan die duizenden ande re werelden, aan die miljoenen andere we relden, aan die miljoenen keren andere we relden; schud dan alle fantasieën af en ge zult u zelf vinden, u, mens, in het midden van die werelden.» Zo eindigde donderdag 30 januari het half uurtje filosofie en le ken moraal in de Vlaamse T.V. Schud alle fantasieën af Hemel en hel Fantasie Eeuwig leven Fantasie God Fantasie Schud dat alles af, mens, en ge vindt u zelf, mens, in het midden van die werelden, die, o fantasie, geen Schepper nodig hadden om te worden, en, dode stof, miljarden jaren reeds een orde bewaren en een weg volgen, die zij, dode stof, zich zelf getrokken hebben De atomen, de levenloze, redeloze atomen, zijn op zoek gegaan naar andere atomen, bij zich passend en in juiste evenredig heid. En, zoekend, richtend zonder kennis en vrijheid, zijn die levenloze, redeloze atomen zo ineens, afwijkend van hun nood zakelijke en onveranderlijke rechte lijn, die ze van nature uit moeten volgen (cfr atoom splitsing) levende, denkende redenerende wezens geworden Dat, o beste T.V. kijkers, is voor de diep- geleerde, goddeloze lekenmoraliste geen fantasie Schud alle fantasieën van u af en wore een vrijë mens, de mens van het vrije woord» de vrijë daad «de vrijë liefde handelend zonder motieven, de mens, die boven zich geen meester wil. Kom, o Kloos, en dicht IK BEN EEN GOD. Helaas, er is maar een middelpunt, maar er zijn miljarden mensen, en al die mensen staan in het midden van die werelden. Geen ideale mensen, zonder gebreken, maar men sen van vlees en bloed, die elke dag in zich voelen de geweldige strijd tussen goed en kwaad, en die, helaas zo gemakkelijk de hellende weg van het kwaad volgen, die zo gaarne het laken naar zich trekken. Ik duld geen meester boven mij, ik ben een vrijë mens De mens is van natuur egoïste, iemand die zich zelf boven alles lief heeft. «Men zou kunnen zeggen dat er twee soorten egoïsmen zijn het egoïsme van de geest en het egoïsme van het lichaam. Het egoïsme van de geest is de hoogmoed, het egoïsme van het lichaam is de zinnelijk heid. Alle twee zetelen in de ziel, maar het ene is de ziel die zich verlaagt in het li chaam om er zinnelijk van te genieten; het andere is de ziel die zich boven zich zelf wil verheffen. Beide egoïsmen zie ik in de woorden van Pascal Qui veut faire l'an- ge, fait la béte... De hoogmoed is de ziel die engel wil zijn, de zinnelijkheid is de ziel, die beest wordt.» (P. Gratry). De mens kan God niet missen Wie de ware God niet aanvaardt, maakt zich een God, zoekt zich een of meer goden of go dinnen beelden, dieren, rijkdommen, de vrijë liefde. In het debat in de studiekring van het Vrij Onderzoek te Brussel (een S. J. en Prof Flam) zei Prof. Flam, gewoon hoogle raar aan de Vrije Universiteit van Brussel, die het ateïstisch standpunt verdedigde Hoe meer een mens zich zelf zoekt, hoe verder hij zich van God verwijdert. God is de vrede van de mens en vrede is een toestand zonder hinderpalen. Doch de mens kan niet leven zonder hinderpalen; des noods schept hij ze zelf. God is vrede en alle hinderpalen tegen de vrede komen van de mens. Noch de mens het individu noch de mensheid in haar geheel wil de vrede, want God, die vrede is, wordt uit het openbaar leven gebannen de mensen «moeten kun nen handelen zonder motieven. (Prof. Flam). Ze moeten volkomen vrij zijn De mensen willen de vrede niet; mens staat tegenover mens (de mens is een Wolf voor de mens.) Staten staan tegenover Staten de bewapening wordt immer opge dreven atoombom, waterstofbom, balles- tjeke en andere vernietingstuigen. De mens verwijdert zich meer en meer van God, hij wil geen vrede, hij wil vrij zijn, volkomen BERICHT VAN HET POSTBESTUUR Ter gelegenheid van Carnaval zullen op DINSDAG, 18 FEBRUARI aanstaande, de loketten van de postkantoren in Aalst te 12 uur SLUITEN. oOo DE TOEKOMST BEGINT VANDAAG. Nu de verkiezingen naderen, is het een onbetwistbaar feit dat het onderwijsvraag stuk in ons land opnieuw in het brandpunt komt te liggen van de belangstelling. Na al les wat er gebeurd is, kon het inderdaad niet anders of de schoolkwestie wordt een van de grote inzetten van de verkiezingen. In dit verband is het interessant, vast te stellen, dat de CVP een onderwijsprogram ma voorlegt, dat veel verder reikt dan de schoolkwestie, zoals ze door de liberaal- socialistische regering in haar meest funes te aspekten werd gesteld. Dit programma vrij en daarom leeft de hele wereld in on- inderdaad niet de nadruk op de twee rust en vrees, angst voor een totale oorlog ■•••-• - die de hele mensheid zal vernietigen. De vrije mens van Prof. Flam zoekt vol komen vrijheid. Hij wil niet van de tien ge- ooden Vrij zijn Geen wetten, geen ge boden De volkomen vrije mens kan het geluk liet vinden, zegt Prof. Flam. Hij kan alleen j met de andere mensen samenwerken om gelukkig te zijn. Om gelukkig samen te werken met zijn medemensen, moet de mens met de andere mensen in vrede leven, maar de mens, de mens van vlees en bloed engel en duivel wil geen vrede, hij MOET hinderpalen opwerpen; geen vrede, geen liefde, geen geluk voor de volkomen vrijë mens van de prof., noch voor de T.V.- mens van 't Vrij Onderzoek, de mens die alle fantasieën als liefde, vrede, God heeft afgeschud. Geen geluk Dan blijft alleen wanhoop, zelfmoord. God is liefde, vrede, geluk. Een goddeloze samenleving voert naar haat en oorlog. Dat leert het ateïsme, de goddeloosheid. Dat schrijft Voltaire «Une société sans religion est une nichée de bêtes fauves. C.B. NAWOORD. In de jaren '30 waren wij in een hospi taal. In de mannenzaal zagen we een klas grote leerlingen die een zieke makker be zochten. De studenten waren vergezeld van hun leerkracht en de directeur. Toen de groep de zaal verliet, riep een man van l plus minus 40 jaar. Mijnheer de Directeur, ik lig hier ook. Jan, gij Wat doet gij hier De maag, Mr. Veertien dagen reeds ben ik in obser vatie. Veel heb ik aan u gedacht, aan onze godsdienstlessen en ik heb gezegd Die mens heeft ons nooit bedrogen. Sedert mijn eerste kommunie ben ik niet meer in de kerk geweest. Eergisteren heb ik de Heer Pastoor gevraagd, ik heb gebiecht en ge communiceerd. Nu ben ik gerust. De zusters noch de dokter willen me zeggen wat ik heb, maar ik voel het kanker, 't Duurt reeds jaren. Morgen ga ik op de plank en ik zal er niet levend afkomen, 't zij zo. Ik ga en zal in vrede sterven. De goede God zal mij barmhartig zijn. Die Jan was in die tijd sekretaris van de Opgeeisten en Wegge voerden. Hij ging en stierf in vrede weergevonden. hij had God C. B. strijd tussen vrij en officieel onderwijs maar centreerd alles op het kind, en op de 1 toekomst van de jeugd, als onderpand van de komende welvaart van de Natie. Men kan gerust spreken van een pro gramma van ekspansie van het onderwijs. En daarmee wordt dan ook een programma bedoeld, dat werkelijk beantwoordt aan de vereisten van onze tijd. In onze huidige jachtige wereld, waarin de vooruitgang wentelt met een nooit geziene vaart, is het inderdaad nodig dat overal de mensen wor den gevormd, die wereld van morgen zoals hij uit de ontwikkeling van techniek en wetenschap groeit, moeten aankun nen. In alle landen ter wereld heeft men dat begrepen, en overal wordt er een reuze inspanning gedaan \<v; het onderwijs open te zetten voor alle begaafde jongelui, en om de ekspansie van het onderwijs te doen genieten van de ruimste investeringen. In de wereld van morgen wordt de leidende rol gevoerd door die naties, die beschikken over het ruimste intellektueel potentieel. België heeft een rijk verleden op onder wijsgebied... In voorbije eeuwen zijn de lage landen aan de zee toonaangevend ge weest voor de oriëntering van het mense-- lijk denken en voor de vooruitgang van de wetenschap. Denk aan Erasmus, denk aan Mercator, denk aan Plantijn. Maar geleide lijk hebben we onze bevoorrechte positie niet prijsgegeven, maar laten achterhalen door anderen. Op dit ogenblik maakt de wereld een technisch-wetenschappelijke re volutie door als wij niet opletten, dreigen wij de achterstand afmetingen te laten aan nemen, die nooit meer in te lopen zijn. Een Amerikaans weekblad Business Weekly» heeft onlangs een enquête gehou den, waar aan de grootste ondernemingen werd gevraagd, in welke mate hun perso neelsbehoeften aan universitair geschool den gestegen zijn. Op tien jaar tijds zijn die behoeften niet verdubbeld maar doorgaans vervier- en vervijfvoudigd. Eh dat geldt voor alle sektoren van de ekonomische be drijvigheid. Als wij ons houden bij de vorming van technici, dan is de toestand voor ons land verre van bemoedigend. Een recente studie in Frankrijk over de jaarlijkse stijging van het aantal ingenieurs heeft bij onze zuider buren als een alarmkreet geklonken. Het aantal ingenieurs groeit in Frankrijk inder daad slechts aan met 1,7% per jaar, terwijl de percentages in de Verenigde Staten lig gen op 6,7, in Nederland op 4,2, in Enge land op 3,6%. Weet u waar wij staan in Bel gië Nog dieper dan het gealarmeerde Frankrijk 0,9 procent. Deze enkele cijfers stemmen beslist tot nadenken. Geen mens twijfelt aan de nood zaak van een dringende ekspansie van het onderwijs. Maar wie is er bereid, die eks pansie te laten doorvoeren, ten koste van de gewetensvrijheid Daarom stelt zich voor ons de noodzaak, om ieder op zijn plaats onze politoeke rechten en onze mogelijk heden van beïnvloeding aan te wenden, om in ons land een nieuw regiem tot stand te brengen, waardoor ons land een onderwijs kan verwerven op het niveau van de be hoeften van onze tijd, en in de geest van onze tradities van verscheidenheid en van vrijheid. I. D. De Catharinisten te Aalst behaalden een grote bijval met Hier een opname der acteurs met regisseur Pauwels. Katlijne Cliché Het Volk. GEEN TWIJFEL OOK U wenst de opvoering te zien van GELUKKIGE DAGEN nu zondag 9 februari, te 7 u. Kaarten te bekomen bij dhr P. Van Hemden, café 't Pompierken, Grote Markt, te Aalst. Het schijnt meer en meer zeker te zijn dat de communisten geen kandidaten zul len stellen voor de aanstaande verkiezingen in de arrondissementen waar ze geen kans op slagen hebben. Bij hen geldt het gebod in geen wijze een succes van de C.V.P. in de hand werken. Zulk een houding moet alle christene mensen doen nadenken. Wat de communisten kunnen laten uit vijandschap voor het christendom, zouden wij christenen niet kunnen, waar onze gehechtheid aan de christelijke waarden zo duidelijk eendracht opeist De Kerkelijke overheid heeft reeds zeer beslist gesproken. Niet alleen veroordeelt zij het stemmen voor de linksen; zij veroordeelt even precies het blanco-stemmen en het stemmen voor snipperpartijen. Zij weet zeer goed dat de hoogste belangen op het spel staan; en ze heeft er alle christenen van verwittigd. Moeten wij het nog eens herhalen Het opzet van de strijd ligt besloten in deze keuze links of rechts. Het staat vast, en het is nog te Erpe met gezag herhaald door Senator Houben in dien de huidige meerderheidspartijen opnieuw te samen voldoende stemmen halen, om zonder de CVP te besturen, dan zullen ze niet aarzelen opnieuw een linkse rege ring te vormen; ze zullen uit de verkiezingen het besluit trekken dat ze mogen voort gaan met hunne anticlericale politiek, en m et de socialisering van België, en ze zullen deze wegen verder opgaan, steeds op meer driestere en tergende wijze. Alles wat dus de CVP belet in Kamer, in Senaat en in Provincies de meerderheid te bekomen, werkt mede om de linkse meerderheid te bevestigen. Men moet in de politiek de gevolgen willen van hetgeen men wil. Wanneer men de CVP bekampt, dan moet men weten dat dit betekent dat men de linksen aan de macht behoudt; en wanneer men daarna het machtmisbruik vaststelt waaraan de linksen zich schuldig maken, dan moet men niet schijnheilig komen be weren dat hebben wij niet gewild. Het zijn de gevolgen van de eerste fout. In 1954 hebben sommige mensen zich over de gevolgen van hun niet CVP-stemmen kunnen vergissen; in 1958 is dat niet meer mogelijk. Wie de CVP verzwakt houdt de linksen aan de macht. De CVP is een democratische partij. Zij staat breed open voor al wie haar program ma aanvaardt. Het feit dat meer dan 13.000 leden in ons arrondissement, mannen en vrouwen, uit alle sociale geledingen, zondag aan de poll zullen deelnemen, bewijst dit genoeg. Zij heeft hare congressen op het nationaal plan en in al de arrondissementen waar in elk lid zijn kritieken kan uitspreken, en de zweepslagen uitdelen die hij nodig acht. Zij is een eenheidspartij. Met één nationaal comité, met één Congres, met één pro gramma vooral. Dit is onontbeerlijk. Sommigen dromen van kartels met kandidaten die tegenstrij dige programma's zouden verdedigen. De CVP is een regeringspartij. Zij streeft er naar de leiding van het land in han den te nemen. Zij is er niet om slechts een of twee vraagstukken op te lossen. Zij moet een antwoord hebben op alle vraagstukken die in het staatsleven oprijzen. Daarom moet zij één programma hebben en een programma dat alle grote problemen omvat. Al de kandidaten die zich voor de poll aanbieden hebben beloofd dat programma en GANS het programma te verdedigen. Dit is de grote betekenis van de CVP. De leden van de partij die de hoedanigheden en de activiteit van deze kandidaten kennen, zullen nu vrij kiezen. Zij moeten de eerste zijn om onze wil tot eendracht tot uiting te laten komen. Laat dan onze keuze leiden, in volle onafhankelijkheid, door de enige betrachting onze partij een sterke vertegenwoordiging te verzekeren in een ware geest van een heid. L. MOYERSOEN. dat de Aalsterse riolen dus spoedig kraaknet» zullen zijn, daar we deze week de nieuwe gehuurde installatie aan het werk hebben gezien. Maar men zal het stadsbestuur niet beetnemen zulle, men is slimmer dan dat (hum, hum), want een «rioolbediende», volgt de werkzaamheden van zeer dichtbij om aan te tekenen, hoeveel ontvangers juist gezuiverd werden. Voor wanneer krijgt iedere riool een nummer dat u het misschien al opgemerkt heeft dat de Aalsterse carnaval letterlijk en figuurlijk de baard afgedaan wordt door de zotsdagen van Assenede, waar Frans Van Immerseel (dat zegt u toch iets), de werkzaamheden in handen heeft. Heel spitvondig moest men nu toch niet zijn om deze kunstenaar op de kop te tikken. Kijk maar naar het sukses van de Kattestoet... dat het in het fanionelftal van Eendracht een kleine familiezaak wordt Wist ge misschien nu nog niet dat Nelis, Palsterman en Van Vaerenbergh drie kozijnen zijn, en dat naar moeders kant. Goede voetballers die op hun moeder gelijken - f Op het terrein van de Wereldtentoonstelling is men voor het ogenblik bezig met het plaatsen van wegwijzers, die straks de toeristen wegwijs moeten maken in het reusachtig complex van de verschillende paviljoenen. Cliché «Het Volk»

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Gazet van Aalst | 1958 | | pagina 1